شناسایی موانعِ اصلیِ پیاده‌سازی قراردادهای دوطرفه در زنجیره تأمین با استفاده از روش ترکیبی بهترین ـ بدترین و واسپاس با رویکرد فازی (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی کشور)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 دانشیار، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22059/imj.2022.345154.1007956

چکیده

هدف: به‌دلیل ابهام در موانعِ پیاده‌سازی قراردادهای دوطرفه، هدف این پژوهش بررسی، شناسایی و اولویت‌بندی موانع اجرایی برای پیاده‌سازی قراردادهای دوطرفه در زنجیره تأمین در دو زمینه تولید و توزیع است.
روش: در این پژوهش پس از شناسایی موانع پیاده‌سازی قراردادهای دوطرفه در زنجیره تأمین، ابتدا با استفاده از روش بهترین ـ بدترین فازی، به هر یک از معیارهای شناسایی‌شده وزنی اختصاص یافت. در مرحله بَعد با استفاده از وزن‌های تعیین‌شده از روش تصمیم‌گیری واسپاس فازی، پنج شرکت آماده و بزرگ خودروساز کشور برای پیاده‌سازی قراردادهای دوطرفه، رتبه‌بندی شد.
یافته‌ها: در انتهای این پژوهش، موانع پیاده‌سازی قراردادهای دوطرفه در زنجیره تأمین در 10 معیار بررسی و شناسایی شد که به‌ترتیب اهمیت عبارت‌اند از: عدم آموزش کارکنان با وزن 64/57 درصد، فقدان انگیزه و مشارکت کارکنان با وزن 8/48 درصد، عدم تمایل به تغییر با وزن 3/81 درصد، فقدان مشارکت اجتماعی با وزن 09/63 درصد، دانش و مهارت مدیران با وزن 18/63 درصد، فقدان درک مزایای حاصله 60/22 درصد، ترس از شکست با وزن50/61 درصد، شفاف‌نبودن اهداف سازمان با وزن 36/32 درصد، فقدان همکاری و یکپارچگی با وزن 73/20 درصد، بی‌ثباتی سیاسی با وزن 30/22 درصد.
نتیجه‌گیری: در این پژوهش، عوامل و معیارهای تأثیرگذار در قراردادهای دوطرفه و همچنین اولویت‌بندی و درجه اهمیت آن در شرکت‌های خودروساز، در محیط فازی شناسایی و تحلیل شد. در نهایت نتایج آن با مدل‌های دیگر روش‌های تصمیم‌گیری نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و نشان داده شد که نتایج تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این نتیجه نشان می‌دهد که شرکت‌های باتجربه و به‌روزتر، همواره در رتبه‌های اول قرار می‌گیرند و همواره آمادگی آنها برای پیاده‌سازی هر گونه قرارداد در زنجیره تأمین بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Main Obstacles to Carrying Outbi-directional Contracts in Supply Chains by Adopting the Best-worst Method and Undertaking Weighted Aggregates Sum Product Assessment: A Fuzzy Approach

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Einy - Sarkalleh 1
  • Ashkan Hafezalkotob 2
  • Reza Tavakkoli - Moghaddam 3
  • Esmaeil Najafi 4
1 PhD. Candidate, Department of Industrial Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., School of Industrial Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Prof., School of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Associate Prof., Department of Industrial Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: Since the obstacles to executing directional contracts have not been identified by previous research, the present study seeks to examine executive obstacles to carrying them out in supply chains. The purpose of this research is to investigate, identify and prioritize implementation obstacles of bi-directional contracts in the supply chain both in production and distribution contexts.
Methods: At the end of this study, barriers to the implementation of bi-directional contracts in the supply chain were examined. Ten criteria were identified including lack of employee training (with a weight of 57.64 percent), lack of motivation and employee involvement (48.82 percent), unwillingness to change (81.3 percent), lack of corporate social responsibility (63.09 percent),  management skills and knowledge (63.18 percent), lack of less perceived benefits (22.6 percent), fear of failure (61.5 percent), unclear organizational objective responsibility (32.36 percent), lack of integration and coordination benefits (20.73 percent), and political instability (22.3 percent).
Results: As a case study of five car companies in Iran, the current study identified barriers to the implementation of bi-directional contracts in the supply chain. Examining the criteria, the study could identify which of the companies was ready to implement such types of contracts.
Conclusion: In this study, the effective factors and criteria in bi-directional contracts, as well as their prioritization and degree of importance in automotive companies, were identified and analyzed in a fuzzy environment. Finally, the results were analyzed by applying other decision-making methods. It was shown that the results are not much different from each other. This means that more experienced and up-to-date companies are always in the first ranks and are always better prepared to implement contracts of various types in the supply chain.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Coordination
  • Bi-directional contracts
  • Best-Worst method
  • Fuzzy WASPAS method
امیدوار، رضا؛ سرداری، احمد؛ یزدانی،‌ ناصر (1394). رتبه‏بندی موانع مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز با استفاده از روش دیمتل (مطالعه موردی شرکت پارس خودرو). فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 5(2)، 1-14.
شجاعی، پیام (1395). مدل‏سازی موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیرۀ تأمین با رویکرد یکپارچه مدل‏سازی تفسیری ساختاری و میکمک فازی. چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 6(1)، 53- 74.
شجاعی،‌ پیام؛ جاجرمی‏زاده، ‌محسن؛ اسفندیاری مهنی، ‌محمدحسن (1397). ارزیابی و اولویت‏بندی موانع پیاده‌سازی زنجیره تأمین سبز با استفاده از فرایند رتبه‏بندی تفسیری (مورد مطالعه شرکت تولید برق جنوب). پژوهشنامه مدیریت اجرایی علمی ـ پژوهشی، 9(8)، 63-88.
شول، ‌عباس؛ سیاح پور، ‌علی (1395). تحلیلی بر موانع مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز با استفاده از تکنیک‏های تاپسیس فازی و دیمتل فازی (مورد مطالعه: صنعت سنگ آهن). فصلنامه مدیریت زنجیره تأمین، 18(54)، 17-29.
شیرازی، حسین؛‏ هاشم‏زاده خوراسگانی، غلام‏رضا؛ رادفر، رضا؛ ترابی، تقی (2019). ارزیابی عملکرد تجاری‏سازی فناوری شرکت‏های دانش بنیان نوپا بر پایه روش بهترین ـ بدترین فازی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7(2)، 129- 159.‎
محمد‏زاده، مجید آفرین؛ حسین‏زاده، ‌رضا (1397). شناسایی و رتبه‏بندی عوامل مؤثر در پیاده‏سازی مدیریت زنجیرۀ تأمین سبز با روش AHP فازی و TOPSIS فازی در صنعت برق. نشریه تصمیم‏گیری و تحقیق در عملیات، 3(3)، 281- 301.
مهاجری، شراره؛ آقایی‏پور،‌ یوسف؛ پیردستان، ‌مسعود (1398). شناسایی و اولویت‏بندی عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز در شرکت ایران‏خودرو. نخبگان علوم مهندسی، 4(3)، 111- 122.
 
References
Abu, N. H., Huat, K. K., Mansor, M. F. (2018). Implementation of green new product development among SMEs: barriers and critical success factors. In MATEC Web of Conferences (Vol. 150, p. 05038). EDP Sciences.
Agyemang, M., Zhu, Q., Adzanyo, M., Antarciuc, E., & Zhao, S. (2018). Evaluating barriers to green supply chain redesign and implementation of related practices in the West Africa cashew industry. Resources, Conservation and Recycling, 136, 209-222.
Al Zaabi, S., Al Dhaheri, N., Diabat, A. (2013). Analysis of interaction between the barriers for the implementation of sustainable supply chain management. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 68(1), 895-905.
Amaral, P., Sousa, R. (2009). Barriers to internal benchmarking initiatives: an empirical investigation. Benchmarking: An International Journal, 16(4), 523-542.
Archer, N., Wang, S., Kang, C. (2008). Barriers to the adoption of online supply chain solutions in small and medium enterprises. Supply Chain Management: An International Journal, 13(1), 73-82.
Bai, C., Satir, A. (2020). Barriers for green supplier development programs in manufacturing industry. Resources, Conservation and Recycling, 158, 104756.
Basso, F., D'Amours, S., Rönnqvist, M., Weintraub, A. (2019). A survey on obstacles and difficulties of practical implementation of horizontal collaboration in logistics. International Transactions in Operational Research, 26(3), 775-793.
Dwivedi, G., Srivastava, S. K., Srivastava, R. K. (2017). Analysis of barriers to implement additive manufacturing technology in the Indian automotive sector. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 47(10), 972-991
Gill, S. S., & Pabla, B. S. (2013). Critical review of performance measurement frameworks in supply chain management. International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT), 2(10), 2464-2471.
Gorane, S. J., & Kant, R. (2015). Modelling the SCM implementation barriers. Journal of Modelling in Management, 1(2), 158-178.
Govindan, K., Kaliyan, M., Kannan, D., Haq, A. N. (2014). Barriers analysis for green supply chain management implementation in Indian industries using analytic hierarchy process. International journal of production economics, 147, 555-568.‏
Govindan, K., Popiuc, M. N., Diabat, A. (2013). Overview of coordination contracts within forward and reverse supply chains. Journal of cleaner production, 47, 319-334.
Guo, S., & Zhao, H. (2017). Fuzzy best-worst multi-criteria decision-making method and its applications. Knowledge-Based Systems, 121, 23-31.
Halldórsson, Á., Larson, P. D., Poist, R. F. (2008). Supply chain management: a comparison of Scandinavian and American perspectives. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 38 (2), 126-142
Huang, X. and Sošić, G., 2010. Transshipment of inventories: Dual allocations vs. transshipment prices. Manufacturing & Service Operations Management, 12(2), 299-318.
Kanda, A., Deshmukh, S. G. (2009). A framework for evaluation of coordination by contracts: A case of two-level supply chains. Computers & Industrial Engineering, 56(4), 1177-1191.‏
Kumar, R., Kansara, S. (2018). Information technology barriers in Indian sugar supply chain: an AHP and fuzzy AHP approach. Benchmarking: An International Journal, 25(3).
Lalit, M. S., Narwal, A. K., & Kumar, A. (2014). Barriers and their relative importance to the adoption of Green Supply Chain Management in Indian context. International Journal of Engineering Research & Technology, 3(1), 2260-2269.‏
Li, Q., Liu, Z. (2015). Supply chain coordination via a two-part tariff contract with price and sales effort dependent demand. Decision Science Letters, 4(1), 27-34.‏
Luthra, S., Garg, D., Haleem, A. (2016). The impacts of critical success factors for implementing green supply chain management towards sustainability: an empirical investigation of Indian automobile industry. Journal of Cleaner Production, 121, 142-158.
Luthra, S., Haleem, A. (2015). Hurdles in implementing sustainable supply chain management: An analysis of Indian automobile sector. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 189, 175-183.
Mafini, C. (2016). Barriers to public supply chain management strategy implementation: an exploratory diagnosis. Problems and Perspectives in Management, 14(3), 256-265.
Mahmud, P., Paul, S. K., Azeem, A., Chowdhury, P. (2021). Evaluating supply chain collaboration barriers in small-and medium-sized enterprises. Sustainability, 13(13), 7449.
Mathiyazhagan, K., Govindan, K., NoorulHaq, A., Geng, Y. (2013). An ISM approach for the barrier analysis in implementing green supply chain management. Journal of cleaner production, 47, 283-297.
Mathiyazhagan, K., Haq, A. N., Mohapatra, A., Srinivasan, P. (2017). Application of structural equation modelling to evaluate the barrier relationship for green supply chain management implementation. International Journal of Business Performance and Supply Chain Modelling, 9(2), 87-116.
Meath, C., Linnenluecke, M., Griffiths, A. (2016). Barriers and motivators to the adoption of energy savings measures for small-and medium-sized enterprises (SMEs): the case of the ClimateSmart Business Cluster program. Journal of Cleaner Production, 112, 3597-3604.
Menon, R. R., Ravi, V. (2021). Analysis of barriers of sustainable supply chain management in electronics industry: an interpretive structural modelling approach. Cleaner and Responsible Consumption, 3, 100026.‏
Mohajeri, Sh., Aghaeipour, Y., Pirdastan, M. (2019). Identifying and prioritizing the factors affecting the management of the green supply chain in Iran Khodro Company. Engineering Science Elite Journal, 4(3), 111-122. (in Persian)
Mohammadzadeh, M., Hosseinzadeh, R. (2018). Identification and ranking of effective factors in the implementation of green supply chain management by fuzzy AHP and fuzzy TOPSIS methods in the electricity industry. Decision Making and Operations Research Journal, 3(3), 281-301. (in Persian)
Moktadir, M. A., Ali, S. M., Rajesh, R., Paul, S. K. (2018). Modeling the interrelationships among barriers to sustainable supply chain management in leather industry. Journal of Cleaner Production, 181, 631-651.
Omidvar, R., Sardari, A., Yazdani, N. (2015). Ranking of barriers to green supply chain management using Dematel method (Pars Khodro Company case study). Modern Marketing Research Journal, 5(2), 1-14. (in Persian)
Parmer, V., Shah, H. G. (2016). A literature review on supply chain management barriers in manufacturing organisation. International Journal of Engineering Development and Research, 4(1), 26-42.
Rahman, T., Ali, S. M., Moktadir, M. A., Kusi-Sarpong, S. (2020). Evaluating barriers to implementing green supply chain management: An example from an emerging economy. Production Planning & Control, 31(8), 673-698.
Roels, G., Tang, C. S. (2017). Win-win capacity allocation contracts in coproduction and codistribution alliances. Management science, 63(3), 861-881.‏
Salami, E., Aydinli, S., Oral, E. L. (2013). Barriers to the Implementation of Supply Chain Management-Case of Small to Medium Sized Contractors in Turkey. International Journal of Science and Research, 5(9), 516-520.
Shirazi, H., Hashemzadeh Khorasgani, Gh., Radfar., R., Torabi, T. (2019). Evaluating the technology commercialization performance of start-up knowledge-based companies based on the best-worst fuzzy method. Technology Development Management Quarterly, 7 (2), 129-159. (in Persian)
Shojaei, P. (2016). Modeling the barriers to the implementation of knowledge management in the supply chain with an integrated approach to structural interpretive modeling and fuzzy micam. Industrial Management Perspective, 6(1), 53-74. (in Persian)
 Shojaei, P., Jajarmizadeh, M., Esfandiari Mahni., M.H. (2018). Evaluation and prioritization of barriers to green supply chain implementation using interpretive ranking process (case study of South Power Generation Company.( Scientific-Research Executive Management Journal, 9(8), 63-88. (in Persian)
Shool, A., Sayyahpour, A. (2016). An analysis of green supply chain management barriers using fuzzy TOPSIS and fuzzy dematel techniques (Case study: Iron Ore Industry). Supply Chain Management Journal, 18(54), 17-29. (in Persian)
Silva, F.C.D., Shibao, F.Y., Barbieri, J.C., Librantz, A.F.H., Santos, M.R.D. (2018). Barriers to green supply chain management in the automotive industry. Revista de Administração de Empresas, 58, 149-162.
Tsinopoulos, C., & Bell, K. (2010). Supply chain integration systems by small engineering to order companies. Journal of Manufacturing Technology Management, 12(4), 125- 135.
Tumpa, T. J., Ali, S. M., Rahman, M. H., Paul, S. K., Chowdhury, P., Khan, S. A. R. (2019). Barriers to green supply chain management: An emerging economy context. Journal of Cleaner Production, 236, 117617.
Waqas, M., Dong, Q. L., Ahmad, N., Zhu, Y., & Nadeem, M. (2018). Critical barriers to implementation of reverse logistics in the manufacturing industry: a case study of a developing country. Sustainability, 10(11), 4202.
Wibowo, M. A., Handayani, N. U., Mustikasari, A. (2018). Factors for implementing green supply chain management in the construction industry. Journal of Industrial Engineering and Management, 11(4), 651-679.
Yin, S. (2010). Alliance formation among perfectly complementary suppliers in a price-sensitive assembly system. Manufacturing & Service Operations Management, 12(3), 527-544.