بازشناسی پیشران‌ها و رهاوردهای نوآوری سازمانی: مرور نظام‌مند ادبیات

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/imj.2025.374168.1008140

چکیده

هدف: امروزه نوآوری کلید اصلیِ مزیت رقابتی و موفقیت بلندمدت کسب‌وکارها در بازارهای رقابتی شناخته می‌شود؛ زیرا سازمان‌هایی که از ظرفیت بالای نوآوری برخوردارند، سریع‌تر و بهتر می‌توانند پاسخ‌گوی چالش‌های محیطی خود باشند. اهمیت این موضوع در شرایط رقابتی کنونی، موجب شده است تا مطالعات متعددی در خصوص پیش‌نیازها و رهاورد حاصل از نوآوری انجام شود. به‌منظور کسب شناخت جامع‌تر در این زمینه، پژوهش حاضر به مرور و طبقه‌بندی رهاورد و یافته‌های حاصل از این مطالعات پرداخته است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی و روش مرور نظام‌مند ادبیات انجام شده است. منابع اطلاعاتی پژوهش، مقاله‌های منتشر شده دربارۀ موضوع این پژوهش در پایگاه‌های علمی معتبر داخلی، در بازۀ زمانی منتخب بوده است. این مقاله‌ها بر اساس معیارهای ورود به فرایند مرور نظام‌مند انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است.
یافته‌ها: بازشناسی و طبقه‌بندی عوامل مؤثر بر ترویج و ارتقای نوآوری در سازمان نشان داد که پیشران‌های اساسی نوآوری عبارت‌اند از: پیشران‌های محیطی (فشارهای محیطی و حمایت‌های محیطی)، پیشران‌های سازمانی (قابلیت‌های سازمانی، هوشمندی، مدیریت منابع، سرمایه‌های ناملموس، جهت‌گیری‌های سازمانی و رفع موانع)، پیشران‌های انسانی (قابلیت یادگیری، خلاقیت، ارتباطات اثربخش، انگیزش و اعتماد)، پیشران‌های فرهنگی و رهبری (ویژگی‌های فرهنگی و سبک‌های رهبری تسهیلگر)، پیشران‌های مدیریت منابع انسانی (قابلیت‌های منابع انسانی، توانمندسازی، تناسب شغلی و سازمانی، اقدامات مدیریت منابع انسانی)، پیشران‌های زیرساختی (ساختارهای منعطف و فناوری‌های تسهیلگر تعاملات). همچنین رهاورد حاصل از نوآوری نیز در قالب دودسته رهاوردهای فردی (خلاقیت، توانمندسازی و عملکرد شغلی) و رهاوردهای سازمانی (شهرت سازمانی، بهره‌وری، قابلیت کارآفرینی، کیفیت محصولات، سرمایۀ مشتری، ارزش‌افزایی، مدیریت دانش و یادگیری، عملکرد سازمانی) طبقه‌بندی شده‌اند.
نتیجه‌گیری: برای بقا در بازارهای کنونی، سازمان‌ها باید به‌طور مستمر به‌دنبال نوآوری باشند. برای اجرای موفق نوآوری نیز باید به مسائلی حیاتی، همچون پیش‌نیازها و رهاورد حاصل از نوآوری توجه داشته باشند. رهاورد حاصل از این پژوهش، می‌تواند شناخت کمابیش جامعی از پیش‌نیازها و الزامات گوناگون موردنیاز سازمان‌هایی که می‌خواهند نوآوری را به‌عنوان یک راهبرد اساسی در پیش گیرند فراهم سازد. مهیا کردن این الزامات می‌تواند بستری تسهیلگر برای ترویج و تسریع نوآوری فراهم سازد. این کار به هم‌سویی و هم‌گرایی میان ارکان مختلف ساختاری، انسانی، فرهنگی و فناورانه سازمان نیاز دارد و در این میان، مدیریت منابع انسانی نقشی کلیدی دارد. برخورداری سازمان از منابع انسانی توانمند و باانگیزه‌ای که در آن، روابطی مبتنی بر اعتماد و هم‌افزایی حاکم است، از سویی وظیفۀ مدیریت منابع انسانی است که با انجام کارکردهای گوناگون خود، به رشد و پرورش چنین منابعی مساعدت کند و از دیگر سوی، نیازمند وجود رهبرانی است که از نوآوری و افراد خلاق حمایت می‌کنند و می‌کوشند نوآوری را به جهت‌گیری کلی سازمان و فرهنگ عمومی تبدیل کنند. همچنین مدیریت عالی سازمان باید به تناسب ساختاری و فناورانه با راهبرد نوآوری توجه داشته باشند. وجود ساختارهای منعطف و پویا و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی که روابط و تعاملات میان افراد را تسهیل کند، چرخۀ فزاینده‌ای از نوآوری‌های سازمانی را ایجاد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Restudying Prerequisites and Outcomes of Organizational Innovation: A Systematic Literature Review

نویسندگان [English]

  • Naser Asgari 1
  • Reza Babaei 2
  • Arash Rahimi 2
  • Seyed Faramarz Ghorani 1
1 Associate Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Tehran, Iran.
2 MSc.Student, Department of Industrial Management, Faculty of Industrial Management and Technology, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Today, innovation is recognized as the primary key to gaining a competitive advantage and achieving long-term success in competitive markets. Organizations with high innovation capacity can respond more rapidly and effectively to environmental challenges. The significance of this issue in the current competitive landscape has led to numerous studies on the prerequisites and outcomes of innovation. To gain a more comprehensive understanding of this field, the present research has reviewed and categorized the results and findings of these studies.
 
Methods
This research is practical in its purpose and was conducted using a qualitative approach and a systematic literature review method. The information sources for the study were articles published on the topic in reputable domestic scientific databases within the selected time period. These articles were chosen based on the inclusion criteria for the systematic review process. The data were analyzed using qualitative content analysis.
 
Results
Reexamining and categorizing the factors that promote and enhance innovation within organizations revealed several key prerequisites: environmental prerequisites (environmental pressures and supports), organizational prerequisites (organizational capabilities, intelligence, resource management, intangible assets, organizational orientations, and removing obstacles), human prerequisites (learning ability, creativity, effective communication, motivation, and trust), cultural and leadership prerequisites (cultural characteristics and directive leadership styles), human resource management requirements (human resource capabilities, empowerment, job and organizational fit, human resource management practices), and infrastructure prerequisites (flexible structures and technologies that facilitate interactions). Additionally, the outcomes of innovation are classified into two categories: individual outcomes (creativity, empowerment, and job performance) and organizational outcomes (organizational reputation, productivity, entrepreneurial capability, product quality, customer capital, value addition, knowledge management, learning, and organizational performance).
 
Conclusion
To thrive in today's competitive markets, organizations must continuously pursue innovation. For successful implementation, they must address critical issues such as the prerequisites and outcomes of innovation. The findings of this research provide a comprehensive understanding of the various prerequisites and requirements for organizations that aim to adopt innovation as a core strategy. Meeting these requirements can create a platform that facilitates and accelerates innovation. This effort necessitates alignment and convergence among the organization's structural, human, cultural, and technological elements, with human resources management playing a key role. The organization's capable and motivated human resources, founded on trust and complementary relationships among leaders, must be fostered by human resources management through its various functions. Additionally, leaders who support innovation and individuals who strive to embed innovation into the organization's direction and culture are essential. Furthermore, top management should ensure structural and technological alignment with the innovation strategy. The presence of flexible and dynamic structures, along with information and communication technologies that facilitate interactions, can foster a continuous cycle of organizational innovations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Organizational innovation
  • Innovation prerequisites
  • Innovation outcomes
  • Systematic literature review
آذرنیوشان، مریم؛ مشایخ، مریم و محمدی شیرمحله، فاطمه (1397). رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(8)، 75-94.
آقازاده، هاشم؛ زارعی هنزکی، عباس؛ محمدی، مهدی و الهی، احمد رضا (1400). بررسی رابطه قابلیت‎ شبکه‌سازی پارک‌های علم‌و‌فناوری بر نوآوری و عملکرد کسب‌وکار شرکت‌های عضو. مدیریت صنعتی، 13(2)، 329-351.‎
ابیلی، خدایار؛ مزاری، ابراهیم؛ خباره، کبری؛ ملکی، معصومه (1394). تبیین نقش سرمایه‌های انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی در گرایش به نوآوری سازمانی آنان (مورد: دانشگاه بیرجند). دوماهنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(21)، 63- 84.
اسدی، صدیقه؛ درگاهی، حسین؛ فلاح مهرآبادی، اسماعیل؛ حیدری دستجردی، ناهید (1396). مطالعه رابطه بین خلاقیت و نوآوری سازمانی در کارکنان بیمارستان‌های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت، ۱۱ (۵)، 578- 587.
اکبری، سهند (1400). نقش مدیریت منابع انسانی در نوآوری سازمانی. حکمرانی و توسعه، 1(1)، 77-88.
امیری، سعید و چندل، حسین (1401). تأثیر خلاقیت سازمانی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی انگیزش کارکنان. پژوهش‌های علوم مدیریت، 4(1)، 245- 264.
 ایرج پور، علیرضا؛ دیانت نژاد، حمیدرضا؛ دیانت نژاد، نسرین (۱۳۹۷). بررسی تأثیر نوآوری غیرتکنیکی بر مزیت رقابتی پایدار از طریق نوآوری تکنیکی .مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 16(2)، 19-30.
باشکوه اجیرلو، محمد و قاسمی همدانی، ایمان (1401). بررسی تأثیر مدیریت دانش در عملکرد و وفاداری کارکنان با نقش تعدیلگری نوآوری (نمونه پژوهش:کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 5(4)، 75-109.
بشلیده، کیومرث؛ ارشدی، نسرین، سخراوی، رضا (1395). بررسی رابطۀ فرهنگ یادگیری سازمانی با توانمندسازی روان‌شناختی و نوآوری سازمانی، با توجه به نقش میانجی‌گری یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی حفاری ایران. مدیریت بر آموزش سازمان‌ها. ۵(۱)، 163- 188.
بهار، مهری و محمودیان، زینب (1402). شناسایی مدل پارادایمی «توسعه نوآوری در مؤسسات خیریه ایران» (یک نظریه زمینه‌ای). مطالعات وقف و امور خیریه، 1(1)، 1-24.
پاک‌نیت، مریم؛ انصاری، رضا و شاهین، آرش (1395). تحلیل تأثیر توانمندی‌های نوآوری فناورانه بر تجاری‌سازی فناوری و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان. مدیریت نوآوری، 5(3)، 59-84.
پرناک، جهانگیر (1394). رابطه بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس در میان دبیران. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 10(38)، 75-97.
چاوشی، زینب و خاشعی ورنامخواستی، وحید (1401). تأثیر سازوکارهای یادگیری سازمانی بر ظرفیت نوآوری استراتژیک. مطالعات مدیریت راهبردی، 13(50)، 21- 38.
حاجی علی اکبری، فیروزه؛ نظری فرخی، حسین (1398). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری در سازمان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 3(8)، 15-31.
حبیبی راد، امین؛ فیضی، کامران؛ رضائیان، علی و طباطباییان، سید حبیب‌اله (1395). شناسایی موانع نوآوری سازمانی در سازمان آموزش شرکت ملی نفت ایران. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، ۱۱(۳)، 1-10.
حدادی، محمدعلی و رمضانی، علی (1401). بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری شرکت بر پایه جهت‌گیری یادگیری و فعالیت‌های نوآوری مشارکتی در زنجیرۀ تأمین (مورد مطالعه: کارخانۀ تولید قطعات پیش‌ساخته پیش تنیده/ هالوکور). مطالعات علوم اسلامی انسانی، 8(29)، 1-18.
حسان، مصطفی؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ فیاضی، مرجان؛ سید نقوی، میرعلی (1399). ارائه الگوی پیاده‌سازی کانون تفکر در صنعت بانکداری: رویکرد داده‌بنیاد. مطالعات منابع انسانی، 10(4)، 3-21.
حیدری، مرتضی؛ شعبانی بهار، غلامرضا؛ عرفانی، نصراله و سلیمانی، مجید (1398). تدوین مدل ساختاری نوآوری سازمانی براساس شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه علمی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 8(2)، 21-32.
 خلیل‌نژاد، شهرام و دانشور، محمدرضا (1396). تأثیر فرهنگ دانش‌محور بر نوآوری راهبردی، ظرفیت جذب دانش و انعطاف‌پذیری راهبردی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 8(30)، 43-63.
دادگرنژاد، شهاب و یداللهی فارسی، جهانگیر (1402). شناسایی پیشران‌های نوآوری مدل کسب‌وکار در شرکت‌های اجتماعی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 15(30)، 99-124.
درگاهی، حسین؛ اسدی، صدیقه؛ احمدی، بتول؛ محمودی، محمود (1397). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری سازمانی در کارکنان بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. بیمارستان، ۱۷ (۱)، 97- 108.
رادسعید، جواد؛ ودادی، احمد و حقیقت منفرد، جلال (1401). پیشران‌ها و پسران‌های نوآوری دیجیتال باز در صنعت بانکی کشور. مدیریت نوآوری، 11(3)، 31-62.
رجائی، زهرا؛ پور، سمیرا و دهقانی، علیرضا (1401). بررسی تأثیر سرمایه فکری و نوآوری های فناورانه سبز بر مدیریت دانش کارکنان شرکت نفت خراسان جنوبی. مطالعات مدیریت توسعه سبز، 1(1)، 17-32.
رحمان‌زاده، سجاد؛ پیشوایی، میرسامان و رسولی، محمدرضا (1399). ارائه یک مدل پشتیبانی تصمیم جهت توزیع منافع حاصل از نوآوری باز. مدیریت نوآوری، 9(3)، 79-100.
رستگار، عباسعلی و مقصودی، طاهره (1395). بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 25(80)، 157-182.
رفسنجانی، امیر؛ قربانی، محمود و فریبرزی، الهام (1401). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی در آموزش‌وپرورش. پژوهش نامه مدیریت تحول، 14، 205-228.
رودری، سهیل؛ کاکائی، حمید؛ نصابیان، شهریار (1400). نقش مدیریت تکنولوژی بر عملکرد سازمان مبتنی بر دیدگاه نوآوری و کیفیت محصول. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 5(19)، 517-528.
زارع، رضا؛ خامه‌چی، حامد؛ رنگریز، حسن (1398). فراتحلیل پیشایندهای نوآوری سازمانی. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 2(4)، 109-134.
زمانی، رضا؛ بخشانی، صفیه و کاردان، بهزاد (1401). بررسی رابطۀ بین تمرکز بر مشتریان عمده و نوآوری در شرکت‌های بورسی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 26(102)، 157- 180
سنجقی، محمد ابراهیم؛ دلیری، سید احمد؛ فرهی، علی و امیراحمدی، فاطمه السادات (1396). بررسی تأثیر رهبری راهبردی بر نوآوری با تأکید بر رویکرد ارتباطات شبکه‌ای. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 9(4)، 181-205.
شجاعی، مانی؛ ثمری، داود؛ سمیعی، روح‌الله و علیپور درویش، زهرا (1401). مدلی یکپارچه برای شناسایی پیشران‌های نوآوری محصول در سازمان‌های دانش بنیان. فصلنامه مدیریت راهبردی در سیستم‌های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق)، 16(55)، 157- 159.
شهریاری، سلطانعلی و شهرابی فراهانی، محمد (1400). تبیین نقش نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 30(99)، 79-102.
 صایب نیا، سمیه؛ حسینی علی آباد، سیدمحمدرضا و احمدپور، حمیدرضا (۱۴۰۰). مروری بر خلاقیت و نوآوری و مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان‌ها. فصلنامه جهان نوین، 4(13)، 85-98.
صفائی شایگان، فرزاد و فرزام فر، صبا (1399). بررسی تأثیر نوآوری سازمانی بر قابلیت نوآوری فناورانه و عملکرد شرکت‌های تولیدی در شهر صنعتی کرمانشاه با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 4(13)، 132-153.
صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم و حرمحمدی، مریم (1391). بررسی تأثیر استراتژی‌های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس). طلوع بهداشت، 11(1)، 76-86.
طباطبایی، محمد؛ دانش فرد، کرم‌اله؛ تیمورنژاد، کاوه (1402). تأثیر متقابل مدیریت دانش با نوآوری سازمان در سازمان‌های امدادی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7(ویژه نامه)، 179-195.
طلایی، قدرت اله، سیدجوادین، سیدرضا، نرگسیان، عباس و امیری، مجتبی (1401). ارائه مدل جامع توسعه فردی منابع انسانی شایسته‌محور (مرور نظام‌مند ادبیات و توسعه مفهوم). پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 14(1)، 11-39.
طوطیان اصفهانی، صدیقه؛ رجبی فرجاد، حاجیه و عظیمی بهروز، رسول (1397). بررسی تأثیر رهبری تبادلی بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش و یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی). مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 7(2)، 211-243.
عاشوری جیرکل، فاطمه؛ حسینی شکیب، مهرداد؛ خمسه، عباس (1401). تأثیر رویکرد استراتژیک به کیفیت و ظرفیت جذب بر رشد پایدار کسب‌وکار: نقش میانجی نوآوری. مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، 3(3)، 338-355.
عرب کلمری، محبوبه؛ طهماسبی روشن، ندا؛ تقی‌زاده گنجی، علی‌اکبر و علیگلی فیروزجایی، فاطمه (1400). تأثیر مدیریت منابع انسانی پایدار بر شهرت سازمانی: نقش میانجی نوآوری سازمانی. مدیریت منابع انسانی پایدار، 3(5)، 197- 211.  
عربشاهی، معصومه؛ کبیری، عالمه و بهبودی، امید (1401). تأثیر ارزش دانش مدیران عالی بر شیوه‌های اشتراک دانش، نوآوری باز و عملکرد سازمان. مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 5(1)، 165-191.
عظیمی، حسین و بیات، رقیه (1402). بررسی تأثیر فعالیت‏های مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی بر نوآوری در مراکز رشد و فناوری. مدیریت بهره‌وری، 17(64)، 249- 277.
فرتاش، کیارش؛ جهانگیرنیا، مریم و سعدآبادی، علی اصغر (1400). سه پارادایم سیاست نوآوری: تحقیق و توسعه، نظام‌های نوآوری و تغییر تحول‌آفرین. سیاست‌نامه علم و فناوری، 11(2)، 152-178.
قلی‌پور، وحید؛ فراشاد، معصومه و زارع، شکوفه (1399). بررسی ارتباط متقابل نوآوری سازمانی با کارآفرینی سازمانی و تأثیر آن بر بهبود یادگیری سازمانی. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 3(32)، 66-89.
قنبری قلعه رودخانی، فضه و موذن جمشیدی، میرهادی (1400). فراتحلیل عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری کارکنان سازمان‌ها. مدیریت نوآوری، 10(4)، 63-88.
کاشانی، وحید محمد حسین، تقوی‌فرد، محمد تقی، قاضی نوری نایینی، سید سروش، و بامداد صوفی جهانیار. (۱۳۹۹). چارچوبی برای شناسایی و ارزیابی ظرفیت برهم‌زنندگی نوآوری فرایند مدیریت و توسعه. فصلنامه مدیریت و توسعه، ۳۳(۳)، ۱۴۹-۱۷۸.
کاظمی اسکری، فاطمه و علیخانی، میثم (1399). شناسایی میزان تأثیر جوّ سازمانی بر نوآوری (مطالعۀ موردی: دانشگاه ولایت). مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 5(4)، 63-68.
کلابی، امیرمحمد (1401). مدل تعهد سازمانی با تبیین جایگاه نوآوری سازمانی، فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی و خلق ارزش مشترک. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 15(56)، 165-194.
کیال، کاظم، البدوی، امیر. (1400). پیاده سازی رویکرد نوآوری باز در توسعه نوآوری: چالش ها، ملاحظات و راهکارها؛ مورد مطالعه صنایع بانکی و پرداخت. پژوهش های مدیریت در ایران، 23(2)، 200-225.
گودرزی، احمد؛ سالاری، ضیاءالدین و محمودی، علیرضا (1400). خلاقیت، نوآوری و توسعه کارآفرینی با آموزش کارکنان در رویکردی نوین. نشریه شاخص کارآفرینی، 6 (19)، 52-74.
مجیدی کلیبر، مرضیه؛ سمیعی نصر، محمود و محمد خانی، کامران (1394). عوامل موثر بر نوآوری در بنگاه های موچک و متوسط. سیاست‌نامه علم و فناوری، 5(2)، 35-49.
محمدی، اکبر؛ گروسی مختارزاده، نیما؛ جعفر نژاد، احمد (1403). یکپارچه‌سازی دانش فناوری‌های جدید در صنایع با موج نوآوری بلند: (مطالعه موردی: حوزۀ معادن و صنایع معدنی ایران). مدیریت صنعتی، 16(1)، 75-98.‎
مسماع خسروشاهی، الناز؛ قاضی نوری، سید سپهر؛ پاکزاد، مهدی؛ سرآبادانی، ابوالقاسم و آقایی، پروانه (1403). مروری نظام‌مند بر مفهوم نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 14(53)، 26-52.
مطیعی، محسن؛ اسماعیلی، مینا و حسین پور، داود (1401). تأثیر هزینه مبادله بر برون‌سپاری و نوآوری باز در شرکت‌های فناور. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 11(41)، 1-26.
مظلومی، نادر؛ ناصحی‌فر، وحید و احسان‌فر، گلشن (1391). رابطه رهبری تحول‌آفرین و خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت‌های خصوصی بیمه در ایران. پژوهشنامه بیمه، 2(1)، 18-31.
ملکی، علی؛ نیلفروشان، هادی (1403). بررسی نقش واسطه‌های نوآوری در پذیرش فناوری‌های نوظهور در صنایع خودروسازی ایران. مدیریت صنعتی، 16(1)، 1-36.‎
   مهناز مهرعلی و سیدحبیب‌الله میرغفوری (۱۳۹۹). تعیین موانع نوآوری باز در حوزه صنایع غذایی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا. پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع، 2(4)، 62-68.
میرکمالی، سیدمحمد؛ رضائیان، صهبا (1394). تأثیر ساختار و فرهنگ سازمانی بر نوآوری: مطالعه تطبیقی در سازمان مرکزی دانشگاه‌های پیام نور، علمی ـ کاربردی، آزاد اسلامی و دانشگاه تهران. مدیریت نوآوری، 4(1)، 109-131.
نجفی کلیانی، وحید؛ رستگار، عباسعلی و رحمانی، فاطمه (1397). انعطاف‌پذیری منابع انسانی، خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت‏های بیمه. مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(3)، 521-544.
نصر اصفهانی، علی؛ امیری، زینب و فرخی، مجتبی (1392). تأثیر بازاریابی‌داخلی بر نوآوری سازمانی: نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان (مورد مطالعه: شرکت امرسان). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 6(3)، 27-45.
نوروزی، حسین؛ خدامی، سهیلا؛ عبیدی، زهرا (1401). تأثیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی تسهیم دانش، نوآوری سازمانی و مزیت رقابتی. مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، 3(4)، 371-386.
نوروزی، حسین؛ نصرت‌پناه، رسول و اسماعیل‌پور، اسماعیل (1401). تأثیر قابلیت‌های پویا بر عملکرد شرکت‌ها با میانجیگری نوآوری مدل کسب‎وکار و مزیت رقابتی پایدار. مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، 3(3)، 278- 296.
نیک نام، علیرضا (1401). تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر نوآوری با نقش واسط فرهنگ و تعهد سازمانی. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 5(62)، 67-76.
هادیان، مهدی؛ مروی نام، محمد رضا (1395). بررسی میزان تأثیرپذیری متقابل خلاقیت و ارزیابی‌های آموزشی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه هوایی شهید ستاری). مطالعات منابع انسانی، 6(4)، 187-203.
هدایتی ولوکلا، آتنا؛ جمشیدی، لاله و امین بیدختی، علی اکبر (1395). نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین فرهنگ یادگیری و نوآوری سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بابل. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 8(15)، 113-134.
هویدا، رضا؛ چوپانی، حیدر؛ خوران، عبداله، و غلام‌زاده، حجت (1394). نقش ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(2)، 117-146.
یوسفی، مصطفی (۱۴۰۱). بررسی رابطه میان مؤلفه‌های چابکی سازمانی و مؤلفه‌های نوآوری سازمانی. کنکاش مدیریت و حسابداری، ۷(۲)، 189- 202.
 
References
Abili, K., Khodayar, M., Mazari, I., Khabare, E., Kabiri, A. & Maleki, M. (2015). Explaining the role of human capital of employees in higher education centers in their orientation towards organizational innovation (Case: Birjand University). Quarterly Journal of New Approaches in Educational Management Research, 6 (21), 63-84. (in Persian)
Agbim, K. C. (2013). The impact of organizational structure and leadership styles on innovation. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM), 6 (6), 56-63.
Aghazade, H., Zareih Hanzaki, A., Mohammadi, M. & Elahi, A. R. (2021). The investigation of the Relationship between Capabilities of Networking of Science and Technology Parks in the Innovation and Business Performance of Park's Member Companies. Industrial Management Journal, 13(2), 329-351. (in Persian)
Akbari, S. (2021). The Role of Human Resource Management in Organizational Innovation. Governance and Development, 1(1), 77-88. (in Persian)
Alharbi, I. B. A. (2021). Innovative leadership: A literature review paper. Open Journal of Leadeship, 10, 214-229.
Alharbi, I. B. A., Jamil, R., Mahmood, N. H. N. & Shaharoun, A. M. (2019). Organizational innovation: A review paper. Open Journal of Business and Management, 7 (3), 1196-1206.
Ali, O., Abdelbaki, W., Shrestha, A., Elbasi, E., Alryalat, M. A. A. & Dwivedi, Y. K. (2023). A systematic literature review of artificial intelligence in the healthcare sector: Benefits, challenges, methodologies, and functionalities. Journal of Innovation & Knowledge, 8(1), 100333.
Amiri, S. & Chanadl, H. (2022). The impact of organizational creativity on organizational innovation with the mediating role of employee motivation. Management Science Research, 10 (4), 245-264. (in Persian)
Arab Kalmeri, M., Tahmasbi Roshan, N., Taghizadeh Ganji, A.  & Aligoli Firoozjai, F. (2021). The Impact Of Sustainable Human Resource Management On Organizational Reputation: The Mediating Role Of Organizational Innovation. Journal Of Sustainable Human Resource Management, 3(5), 211-197. (in Persian)
Arabshahi, M., Kabiri, A. & Behboudi, O. (2018). The impact of top managers' knowledge value on knowledge sharing practices, open innovation, and organizational performance. Strategic Management of Organizational Knowledge, 5(1), 165-191. (in Persian)
Asadi S, Dargahi H, Fallah Mehrabadi E, Heydari Dastjerdi N.(2018).The Relationship between Organizational Innovation and Creativity among the Staff of TUMS General Hospitals.payavard 11(5),578-587.(in Persian)
Ashourijirkol, F., Shakib, M. H. & Khamseh, A. (2022). The Impact of Strategic Quality Orientation and Absorptive Capacity on Sustainable Business Growth: the Mediating Role of Innovation. Innovation Management and Operational Strategies, 3 (3), 338-355. (in Persian)
Awan, U., Arnold, M. G. & Gölgeci, I. (2021). Enhancing green product and process innovation: Towards an integrative framework of knowledge acquisition and environmental investment. Business Strategy and the Environment 30 (2), 1283-1295.
(in Persian)
Azarnioushan, M., Moshayekh, M. & Mohammadi Shirmahaleh, F. (2019). The relationship between organizational innovation and job performance and job satisfaction of teachers. Innovation and Creativity in Human Sciences, 3(8), 75-94.(in Persian)
Azimi, H. & Bayat, R. (2023). Investigating the impact of knowledge management and human resource management activities on innovation in growth and technology centers. Productivity Management, 17 (1), 249-277. (in Persian)
Bahar, M. & Mahmoudian, Z. (2023). Identifying the Paradigm Model of "Innovation Development in Iranian Charities". Journal of Endowment & Charity Studies, 1(1), 1-24. (in Persian)
Bashlideh, K., Arshadi, N. & Sakhravi, R. (2016). Investigation of the relationship between organizational learning culture with psychological empowerment and organizational innovation according to the mediating role of organizational learning on the staff of National Iranian Drilling Company. Managing Education in Organizations, 5 (1), 163-188. (in Persian)
Bashokouh, M. & Ghasemi Hamedani, I. (2022). Investigation the effect of knowledge management on the performance and loyalty of employees with the moderating role of innovation (case study: employees of Tabriz Petrochemical Company). Strategic Management of Organizational Knowledge, 5(4), 75-109. (in Persian)
Chavoshi, Z. & Khashaei, V. (2022). The impact of organizational learning mechanisms on strategic innovation capacity. Strategic Management Studies Quarterly, 13 (50), 21-38. (in Persian)
Claver, E., Llopis, J., Garcia, D. & Molina, H. (1998). Organizational culture for innovation and new technological behavior. The Journal of High Technology Management Research 9 (1), 55-68.
Colvin, G. (2010). Talent Is Overrated (Translated by Kemal Atakay: Yetenek Dediğin Nedir). Akademy Yayınlık.
Dabić, M., Maley, J., Dana, L. P., Novak, I., Pellegrini, M. M. & Caputo, A. (2020). Pathways of SME internationalization: A bibliometric and systematic review. Small Business Economics, 55, 705-725.
Dadgarnejad, S.  & Yadollahi Farsi, J. (2024). Drivers Of Business Model Innovation In Social Enterprises. Journal Of Executive Management, 15(30), 99-124. (in Persian)
Damanpour, F. & Schneider, M. (2009). Characteristics of innovation and innovation adoption in public organizations: Assessing the role of managers. Journal of public administration research and theory, 19 (3), 495-522.
Dargahi, H., Asadi, S., Ahmadi, B. & Mahmoudi, M. (2018). Survey of the Relationship of Knowledge Management and Organizational Creativity and Innovation Among the Employees of Tehran University of Medical Sciences. Hospital, 17 (1), 97-108.
(in Persian)
Daugherty, P. J., Chen, H. & Ferrin, B. G. (2011). Organizational structure and logistics service innovation. The International Journal of Logistics Management, 22 (1), 26-51.
Dervitsiotis, K. N. (2010). A framework for the assessment of an organisation's innovation excellence. Total Quality Management, 21 (9), 903-918.
Drucker, P. (1985). Innovation and entrepreneurship, Harper & Row. New York.
Fartash, K., Jahangirnia, M. & Sadabadi, A. A. (2021). Three frames for innovation policy: R&D, systems of innovation and transformative change. Science and Technology Policy Letters, 11(2), 152-178. (in Persian)
Ghanbari Ghaleroudkhani, F. & Moazen Jamshidi, M. (2022). The Factors Affecting on Creativity and Innovation of Military Personnel: A Meta-Analysis. Innovation Management Journal, 10(4), 63-88. (in Persian)
Gholipour, V., Farshad, M. & Zare, Sh. (2019). Examining the interrelationship of organizational innovation with organizational entrepreneurship and its effect on improving organizational learning. Perspective of accounting and management, 3(32), 66 89. (in Persian)
Goudarzi, A., Salari, Z. & Mahmoudi, A. (2021). Creativity, innovation, and entrepreneurship development through employee training in a novel approach. Entrepreneurship Index Journal, 6(19), 52–74. (in Persian)
Habibi Rad, A., Feyzi, K., Rezaiyan, A. & Tabatabaeian, S. H. (2017). Identifying barriers to organizational innovation in the National Iranian Oil Company's training organization. Journal of Education and Human Resource Development, 11(3), 1-10.(in Persian)
Haddadi, M. A. & Ramazani, A. (2022). Investigating the Factors Affecting the Company's Innovation Performance Based on Learning Orientation and Participatory Innovation Activities in the Supply Chain (Case Study: Pre-tensioned / Holocor Prefabricated Parts Factory). Studies in Islamic Humanities, 44 (8), 1-18. (in Persian)
Hadian, M. & Marvi Nam, M. R. (2017). Investigating the mutual influence of creativity and educational assessments (a case study of students at Shahid Sattari Air University). Human Resources Studies, 6 (4), 187-203. (in Persian)
Hagedoorn, J. & Zobel, A.K. (2015). The role of contracts and intellectual property rights in open innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 27 (9), 1050-1067.
Haji Ali Akbari, F. & Nazari Farahi, H. (2019). Investigating the impact of organizational culture on innovation in organizations. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 3 (8), 15-31. (in Persian)
Hedayati, A., Jamshidi, L. & Amin Beydokhti, A. (2016). Mediating Role of the Knowledge Management in Relationship Between Learning Culture and Organizational Innovation on Employees of Babol Medical Science University. Journal of the Faculty of Humanities and Social Sciences, 8(15), 113-136. (in Persian)
Heiadari, M., Shabanibahar, Gh., Erfani, N. & Soleymani, M. (2019). The developing structural modeling of organizational Innovation based on organizational happiness among youth and sport ministry staff. Applied Research of Sport Management, 8(2), 21-32.
(in Persian)
Hesan, M., Seyed Javadein, S. R., Fayyazi, M. & Seyed Naghavi, M. A. (2020). Presenting the Implementation Model of the Think Tank in the Banking Industry: A Data-based Approach. Journal of Human Resource Studies, 10 (4), 3-21. (in Persian)
Hoveida, R., Choupani, H., Khuran, A. & Gholamzadeh, H. (2015). The Role of Effective Organizational Communication and Organizational Trust in the Development and Improvement of Schools Organizational Innovation (Case Study). Innovation & Creativity in Human Science, 5(2), 117-146. (in Persian)
Irajpour, A., Dayantnejad, H. & Dayantnejad, N. (2018). Investigating the impact of non-technical innovation on sustainable competitive advantage through technical innovation. Applied studies in management and development sciences. 16(2), 19-30.(in Persian)
Jiménez-Jimenez, D., Sanz Valle, R. & Hernandez-Espallardo, M. (2008). Fostering innovation: the role of market orientation and organizational learning. European Journal of innovation management, 11 (3), 389-412.
Kalabi, A.M. (2022). Organizational Commitment Model Explaining the Position of Organizational Innovation, Organizational Culture, Corporate Social Responsibility, and Creating Shared Value. Public Management Research, 15 (56), 165-194. (in Persian)
Kayyal, K., Albadvi, A. (2021). Implement an Open Innovation Approach in Innovation Development Challenges, Considerations and Solutions; The Banking and Payment Industries Case Study. Management Research in Iran, 23(2), 200-225. (in Persian)
Kazemi Eskari, F. & Alikhani, M. (2020). Identifying the level of organizational climate impact on innovation (Case Study: University of Velayat). Applied Studies in Management and Development Sciences, 5 (4), 63-68. (in Persian)
Khalilnezhad, S. & Daneshvar, M. R. (2017). The Effect of Knowledge-based Culture on Strategic Innovation with Regard to Knowledge Absorptive Capacity and Strategic Flexibility. Journal of Strategic Management Studies, 8(30), 43-63. (in Persian)
Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, 33 (2004), 1-26.
Krskova, H. & Breyer, Y. A. (2023). The influence of growth mindset, discipline, flow and creativity on innovation: Introducing the MDFC model of innovation. Heliyon, 9 (3).
Lanzolla, G. & Suarez, F.F. (2012). Closing the technology adoption–use divide: The role of contiguous user bandwagon. Journal of management, 38 (3), 836-859.
Leiponen, A. & Helfat, C.E. (2010). Innovation objectives, knowledge sources, and the benefits of breadth. Strategic management journal, 31 (2), 224-236.
Majidi, M., Samii Nasr, M. & Muhammad Khani, K. (2015). Factors affecting innovation in small and medium scale enterprises. Science and Technology Policy Letters, 05(2), 35-49. (in Persian)
Maleki, A. & Nilforoushan, H. (2024). The Innovation Intermediaries Role in the Adoption of Emerging Technologies in Iran's Automotive Industry. Industrial Management Journal, 16(1), 1-36. (in Persian)
Mazloomi, N., Nasehifar, V. & Ehsanfar, G. (2013). The Relationship Between Transformational Leadership And Organizational Creativity With Innovation In Iranian Private Insurance Companies. Iranian Journal Of Insurance Research (Sanaat-E-Bimeh), 28(1), 33-56. (in Persian)
 Mehrali, M., Mirghafouri, S.H. (2012). Determining the barriers to open innovation in the food industry using content analysis techniques. Journal of Industrial Management and Engineering, 2(4), 62-68(in Persian)
Mesma Khosroshahi, E., Ghazinoory, S., Pakzad, M., Sarabadani, A. & Aghaei, P. (2024). A systematic review of the concept of innovation in humanities and social sciences. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 14(53), 26-52. (in Persian)
Mirkamali, S.M. & Rezaeian, S. (2015). The Impact of Organizational Structure and Culture on Innovation: A Comparative Study in the Central Organization of Payam Noor University, Applied Sciences, Islamic Azad University, and University of Tehran. Innovation Management, 4 (1), 109-131. (in Persian)
Mohammadi, A., Garosi Mokhtarzade, N. & Jafar Nejad, A. (2024). New Technological Knowledge Integration in Industries with Long-Wave Innovation: Case Study of Iran Mining and Mineral Industry. Industrial Management Journal, 16(1), 75-98. doi: 10.22059/imj.2024.368415.1008107. (in Persian)
Motiei, M., Esmaili, M. & Hoseinpour, D. (2022). The impact of transaction costs on outsourcing and open innovation in technology companies. Intelligent Business Management Studies, 11(41), 1-26. (in Persian)
Najafi Kalyani, V., Rastgar, A. A. & Rahmani, F. (2018). Human Resource Flexibility, Creativity, and Organizational Innovation in Insurance Companies. Organizational Culture Management, 16(3), 521-544. (in Persian)
Nasre Esfahani, A., Amiri, Z. & Farrokhi, M. (2013). 1. The Effect of Internal Marketing on the Organizational Innovation with the Mediating Role of Staff Self-Efficacy 2. (Emersan Company as a Case Study. Journal of Entrepreneurship Development, 6(3), 27-45.
(in Persian)
Niknam, A. (2022). The Impact of Transformational Leadership On Innovation with the Mediating Role of Culture and Organizational Commitment. Journal of Accounting and Management Vision, 5(62), 67-76. (in Persian)
Norouzi, H., Khodami, S. & Abidi, Z. (2022). The Impact of Business Intelligence on Company Performance Considering the Mediating Role of Knowledge Sharing, Organizational Innovation, and Competitive Advantage. Innovation Management and Operational Strategies, 3 (4), 371-386. (in Persian)
Norouzi, H., Nasrtpanah, R. & Esmaeelpour, E. (2022). The Impact of Dynamic Capabilities on Company Performance with the Mediating Role of Business Model Innovation and Sustainable Competitive Advantage. Innovation Management and Operational Strategies, 11 (3), 278-296. (in Persian)
Pakniyat, M., Ansari, R. & Shahin, A. (2016). Analyzing The Impact Of Technological Innovation Capabilities on Technology Commercialization and Performance Knowledge-Based Companies in Isfahan. Innovation Management Journal, 5(3), 59-84. (in Persian)
Parnak, J. (2015). Relationship between Organizational Trust and Organizational Innovativeness Perspective among Teachers. Journal of Modern Psychological Researches, 10(38), 75-97. (in Persian)
Paul, J., Lim, W. M., O’Cass, A., Hao, A. W. & Bresciani, S. (2021). Scientific procedures and rationales for systematic literature reviews (SPAR‐4‐SLR). International Journal of Consumer Studies, 45 (4), 1-16.
Raasch, C. & Von Himmel, E.A. (2013). Innovation process benefits: the journey as reward.
Radsaeed, J., Vedadi, A. & Haghighat Monfared, J. (2022). The drivers and obstacles of open digital innovation in the Iranian banking industry. Innovation Management Journal, 11(3), 31-62. (in Persian)
Rafsanjani, A., Ghorbani, M. & Fariborzi, E. (2023). Investigating The Impact Of Intellectual Capital On Innovation In Education Organization. Transformation Management Journal, 14, 205-228. (in Persian)
Rahmanzadeh, S., Pishvaei, M. & Rasouli, M. R. (2020). A decision support model to distribute the benefits of open innovation process. Innovation Management Journal, 9(3), 79-100. (in Persian)
Rajaei, Z., Pour, S. & Dehghani, A. (2022). Examining the Effect of Intellectual Capital and Green Technological Innovations on the Knowledge Management of South Khorasan Oil Company Employees. Green Development Management Studies, 1(1), 17-32.(in Persian)
Rastegar, A. & Maqsoudi, T. (2016). Investigating the impact of transformational leadership on organizational innovation with the mediating role of knowledge sharing. Management Studies Improvement and Transformation, 25 (80), 157-182. (in Persian)
Reguia, C. (2014). Product innovation and the competitive advantage. European Scientific Journal, 1 (1), 140-157.
Roudari, S., Kakaei, H. & Nasabian Sh. (2021). The role of technology management in organizational performance based on innovation and product quality perspective. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 5 (19), 517-528.
(in Persian)
Safai Shaygan F. & Farzam Far S. (2019). Investigating the effect of organizational innovation on technological innovation capability and performance of manufacturing companies in Kermanshah Industrial City using an interpretive structural modeling approach. Scientific Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 4(13), 132- 153. (in Persian)
Safarzadeh, H., Tadayon, A. & Hormohammadi, M. (2012). The Evaluation of Effects of Knowledge Management Strategy on Organizational Innovation and Performance (A Case Study in Community Health Centers of North Part of Fars Province). Toloo-E-Behdasht, 11(1), 76-86. (in Persian)
Saib Nia, S., Hosseini Ali Abad, S. M. R. & Ahmadpour, H. R. (2021). A review of creativity, innovation, and customer relationship management in organizations. Journal of Modern World, 4(13), 85-98. (in Persian)
Sanjaghi, M. E., Daliri, S. A., Farahi, A. & amirahmadi, F. S. (2018). The Effect of Strategic Leadership on Innovation Emphasizing on Network Communication Approach. Journal of Research in Human Resources Management, 9(4), 181-205. (in Persian)
Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. Penguin. London.
Şen, A., Kabak, K. E. & Yangınlar, G.(2013). Courageous leadership for the twenty-first century. Procedia-Social and Behavioral Sciences 75: 91-101.
Shahriyari, S. & Shahrabi Farahani, M. (2021). Explanation the Role of Organizational Innovation and Social Capital. Management Studies in Development and Evolution, 30(99), 79-102. (in Persian)
Shojaei, M., Sameri, D., Samiei, R. & Darvish Z. (2021). A unified model for identifying drivers of product innovation in knowledge-based organizations. Quarterly Journal of Strategic Management in Industrial Systems (Formerly Industrial Management), 16 (55), 157-179. (in Persian)
Szczepańska-Woszczyna, K. (2014, September). The importance of organizational culture for innovation in the company. In Forum scientiae oeconomia (Vol. 2, No. 3, pp. 27-39).
Tabatabaei, M., Daneshfard, K. & Teimournegad, K. (2022). The mutual effect of knowledge management on organizational innovation in emergency organizations. Islamic Lifestyle with a Health Focus, 7, 179-195. (in Persian)
Talai, Q., Seyed Javadin, S.R., Nargesian, A. & Amiri, M. (2021). Presenting a comprehensive model of individual development of competency-based human resources (systematic literature review and concept development). Human Resource Management Research, 14 (1), 11-39. (in Persian)
Tootian Esfahani, S., Rajabi Farjad, H. & Azimi Behrouz, R. (2019). Effect of Exchange Leadership on Organizational Innovation by Mediating of Knowledge Sharing and Organizational Learning (Case Study: Central Organization of Islamic Azad University). Managing Education in Organizations, 7(2), 211-243. (in Persian)
Yousefi, M. (2022). Examining the relationship between organizational agility components and organizational innovation components. Inquiry in Management and Accounting, 7(2), 189-202.(in Persian)
Zamani, M., Bakhshani, S. & Kardan, B. (2022). Investigating the relationship between customer focus and innovation in stock exchange companies. Journal of Business Research, 26 (102), 157-180. (in Persian)
Zare, R., Khamechi, H. & Rangriz, H. (2020). Meta-analysis of organizational innovation antecedents. Innovation Management in Defense Organizations, 2 (4), 109-134.
(in Persian)