دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Proposing a Bi-level Programming Model for Multi-echelon Supply Chain with an Emphasis on Reliability in Uncertaintyارائه یک مدل برنامهریزی دوسطحی برای زنجیره تأمین چند مرحلهای با تأکید بر قابلیت اطمینان در شرایط عدم قطعیت1772067281110.22059/imj.2018.255562.1007414FAمصطفیاختیاریدانشجوی دکتری، گروه مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمصطفیزندیهدانشیار، گروه مدیریت صنایع، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-1209-9514اکبرعالم تبریزاستاد، گروه مدیریت صنایع، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمسعودربیعهاستادیار، گروه مدیریت صنایع، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20180409<strong>Objective:</strong> Providing a bi-level programming model to solve the simultaneous problem of supplier selection and order allocation in multi-echelon supply chain is sought. The model will be proposed so that at the leader level, the supplier selection problem with the objective of increasing system reliability and at the follower level, the order allocation problem with the objective of reducing cost of system are formulated and customers’ demand at the last echelon of the supply chain is considered as an uncertain parameter. <br /><strong>Methods:</strong> Modeling the supplier selection and order allocation problem is based on the bi-level programming model, so the robust optimization technique was used to deal with the problem of uncertainty and a bi-level genetic algorithm was used to obtain the optimal solutions. <br /><strong>Results:</strong> The results obtained from solving a real problem in the steel industry under various scenarios indicated that there is an opposing relationship between reliability and cost objectives, and increasing the number of chain members can lead to an increase in system reliability and cost. On the other hand, as increased reliability can lead to higher system costs, reliability reduction, which is mainly due to lack of quality and deficiency issues, can also lead to an increase in customers' dissatisfaction and, ultimately, an increase in aggregate system costs. Moreover, the results obtained in uncertain conditions, in comparison with definite conditions, indicated an unfavorable situation. <br /><strong>Conclusion:</strong> In order to improve the reliability of supply chain, the average reliability of the echelons in supply chain, which are at the lowest (highest) level in comparison to other echelons, should increase (decrease) in order to avoid additional costs. Besides, the interactive approach in proposed methodology provides a suitable solution for maximizing the interests of leader and follower levels.<strong>هدف:</strong> در این مقاله، یک مدل برنامهریزی دوسطحی برای حل مسئله همزمان انتخاب تأمینکننده و تخصیص سفارش در زنجیره تأمین چندمرحلهای ارائه شده است، بهگونهای که در سطح رهبر، مسئله انتخاب تأمینکننده با هدف افزایش قابلیت اطمینان سیستم و در سطح پیرو، مسئله تخصیص سفارش با هدف کاهش هزینه سیستم فرموله شده و تقاضای مشتریان در مرحله آخر زنجیره تأمین، غیرقطعی در نظر گرفته شود.<br /> <strong>روش:</strong> روش مدلسازی مسئله انتخاب تأمینکننده و تخصیص سفارش، مدل برنامهریزی دوسطحی است که در آن از تکنیک بهینهسازی استوار برای برخورد با شرایط عدم قطعیت مسئله و از الگوریتم ژنتیک دوسطحی برای دستیابی به جوابهای بهینه مسئله استفاده میشود. <br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج بدستآمده از حل یک مسئله واقعی در صنعت فولاد تحت سناریوهای مختلف، مؤید آن است که اهداف قابلیت اطمینان و هزینه، رابطه متعارضی با یکدیگر داشته و افزایش تعداد اعضای زنجیره به افزایش قابلیت اطمینان و هزینه سیستم منجر میشود. از سوی دیگر، همانگونه که افزایش قابلیت اطمینان میتواند به افزایش هزینههای سیستم منتهی شود، کاهش قابلیت اطمینان که بهطور عمده از عدم رعایت مسائل کیفی و کمبود نشئت میگیرد نیز، به افزایش سطح عدم رضایتمندی مشتریان و درنهایت افزایش هزینه کل سیستم میانجامد. همچنین نتایج بهدستآمده در شرایط عدم قطعیت در مقایسه با شرایط قطعی، وضعیت نامطلوبی را نشان میدهد.<br /> <strong>نتیجهگ</strong><strong>یری:</strong> برای بهبود قابلیت اطمینان زنجیره تأمین باید متوسط قابلیت اطمینان مراحلی از زنجیره تأمین که در مقایسه با سایر مراحل در کمترین (بیشترین) سطح قرار دارند، افزایش (کاهش) یابد تا از بروز هزینههای اضافه جلوگیری شود. همچنین رویکرد تعاملی در روششناسی پیشنهاد شده، راهکار مناسبی را در بیشینهسازی منافع سطوح رهبر و پیرو ارائه میدهد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Developing a Framework to Determine Appropriate Methodologies of Operations Research for System Architectingطراحی چارچوبی برای تعیین روششناسیهای مناسب تحقیق در عملیات بهمنظور معماریسازی سیستم2072327281610.22059/imj.2019.266782.1007497FAمحمدابویی اردکاندانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد رضامهرگاناستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیمعینیاستاد، گروه علوم مهندسی، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6408-3525مهدیشامی زنجانیدانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.میترافهیمیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20181012<strong>Objective:</strong> System architecting as an approach to manage complexity includes four classical methods. However, there are no specific and accepted instruments and techniques and, in total, there is no process to create architecture for modern systems. Therefore, this research aims to determine the methodologies of the operations research field for system architecting. <br /><strong>Methods:</strong> Systems architecting was considered as a problem, according to the definition in the field of operations research. Then, dimensions / variables and values / conditions related to the system architecting were defined based on the general comprehensive morphological analysis- as one of the methodologies of the soft operations research. The primary morphological field was defined based on theoretical foundations of system architecting by the researcher. Then, the ultimate morphological field was finalized and confirmed through semi-structured interviews with the system architecting experts and using thematic analysis. Finally, the morphology model was modeled with the help and support of the Swedish Morphological center. <br /><strong>Results:</strong> After testing the model through the Carma software; cross-consistency assessment matrix was completed based on theoretical foundations of system architecting and operations research and was submitted to the Swedish Morphological center. The model was finalized in the seventh round. And then, different configurations / scenarios of the various types of system architecting situations were defined using Carma software. <br /><strong>Conclusion:</strong> According to the morphological results, the soft system methodology (SSM) has the greatest potential for system architecting.هدف: معماریسازی سیستم بهعنوان رویکردی برای مدیریت پیچیدگی، چهار روش کلاسیک را دربردارد. با وجود این، ابزار و تکنیکهای مشخص و پذیرفتشده و در مجموع فرایندی برای ایجاد معماری سیستمهای نوین وجود ندارد. از این رو، هدف از این پژوهش مشخصکردن روششناسیهایی از حوزه تحقیق در عملیات برای معماریسازی سیستم است.<br /> روش: معماریسازی سیستمها طبق تعاریف در حوزه تحقیق در عملیات، بهعنوان یک مسئله در نظر گرفته شد. سپس بر اساس روششناسی تحلیل جامع ریختشناسی که یکی از روششناسیهای تحقیق در عملیات نرم است، ابعاد/ متغیرها و ارزشهای/ شرایط مربوط به معماریسازی سیستمها تعریف شدند. زمینه ریختشناسی اولیه توسط پژوهشگر و مبتنی بر مبانی نظری معماریسازی سیستم تعریف شد. در ادامه، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه معماریسازی سیستم و استفاده از تحلیل تم، زمینه ریختشناسی نهایی به تأیید رسید. در نهایت مدل ریختشناسی با کمک و همراهی مرکز ریختشناسی سوئد مدلسازی شد.<br /> یافتهها: پس از ارسال مدل بهکمک نرمافزار Carma، ماتریس ارزیابی سازگاری متقاطع بر اساس مبانی نظری معماریسازی سیستم و تحقیق در عملیات تکمیل و در اختیار مؤسسه ریختشناسی سوئد قرار گرفت. مدل در دور هفتم نهایی شد. پس از آن، پیکربندیها/ سناریوهای گوناگون از انواع وضعیت معماریسازی سیستمها با استفاده از نرمافزار Carma تعریف شد.<br /> نتیجهگیری: طبق نتایج ریختشناسی، روششناسی سیستمی نرم (SSM) بیشترین قابلیت را برای معماریسازی سیستمها دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Determining the Energy Sources of the Electric Vehicles Charging Station According to Economic Factorsتعیین اندازه منابع انرژی ایستگاه شارژ خوردو الکتریکی با توجه به فاکتورهای اقتصادی2332547282010.22059/imj.2019.267930.1007511FAفرزانهپارسیاندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانبابکرضاییاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-3685-7853Journal Article20181111<strong>Objective:</strong> Owing to the increasing environmental concerns, the replacement of fuel-based vehicles with electric vehicles and the use of renewable energy in the transportation industry is attracting much attention. The charging station is indispensable for widespread use of electric vehicle, so the design of charging stations with the integration of renewable energy, energy storage systems and grid energy is imperative. <br /><strong>Methods:</strong> The present study proposes that a Mixed Integer Linear Programming (MILP) model which is designed to obtain the optimal size of the photovoltaic and battery storage system, in which all investment costs and operational costs are optimized for a time horizon. In this model, the simultaneous purchasing and selling of power can't happen and incomes and costs are calculated based on economic factors. The data from the public charging station in the Netherlands is employed in this study. The optimal size of the photovoltaic and battery storage systems, the optimal purchasing and selling energy of power grid at any moment are determined based on three defined scenarios according to different policies. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that each scenario is economically sound under different conditions. <br /><strong>Conclusion:</strong> Mixture of renewable energies and storage systems can obtain the best cost-efficient solution and the utilization of those energies in charging stations of electric vehicle would reduce the impact on the electrical grid.هدف: بهدلیل افزایش نگرانیهای زیستمحیطی، امروزه، جایگزینی وسایل نقلیه الکتریکی با وسایل نقلیه سوختی بهعنوان راهحلی اقتصادی، اهمیت ویژهای پیدا کردهاست. با توسعه بهکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر و سیستمهای ذخیرهساز انرژی، طراحی ایستگاههای شارژ با ترکیبی از این منابع انرژی و امکان تبادل با شبکه برق امری ضروری است. در این مقاله به مسئله طراحی این ایستگاهها، ظرفیت و تعیین منابع تأمین انرژی در این ایستگاهها پرداخته شده است و تقاضای موجود در بازه های زمانی و محدودیتهای مربوط به ایستگاه شارژ و هر یک از منابع انرژی در نظر گرفته شدهاند.<br /> روش: مسئله پژوهش، در قالب مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح بمنظور بهینهسازی هزینههای سرمایهگذاری و عملیاتی ایستگاه، برای افق زمانی مشخص فرموله شده است. در این مدل، ایستگاه شارژ قابلیت دارد که بهصورت غیرهمزمان انرژی را از شبکه برق شهری خرید و فروش کند. همچنین، هزینهها و درآمدهای آن با در نظر گرفتن فاکتور ارزش زمانی پول در مدل محاسبه شده است. مدل پیشنهادی برای یک مسئله واقعی مربوط به ایستگاه شارژ عمومی در کشور هلند بهکار گرفته شده و بر اساس سه سناریوی تعریفشده و سیاستهای مختلف، تعداد بهینه پنلهای سیستم انرژی خورشیدی، باتریهای سیستم ذخیرهسازی انرژی و مقدار بهینه انرژی خریداریشده از شبکه برق و انرژی فروختهشده به شبکه برق در هر بازه زمانی بهدست آمد و از نظر اقتصادی بررسی شد.<br /> یافتهها: طبق نتایج بهدستآمده، هر سه سناریو تحت شرایط مختلف، توجیه اقتصادی داشته و سودآور بودهاند.<br /> نتیجهگیری: استفاده از انرژی خورشیدی و باتریها، علاوهبر کاهش وابستگی ایستگاه شارژ به شبکه برق شهری، در سودآوری و درآمدزایی بیشتر برای ایستگاه شارژ، نقش کلیدی دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Developing a Model for Agility in Overhaul through Interpretive Structural Modeling (Case Study: Defensive Overhaul Center)مدلی برای چابکی در تعمیرات اساسی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری(مورد مطالعه: یکی از مراکز تعمیرات و بازسازی تجهیزات دفاعی)2552727282110.22059/imj.2019.273162.1007541FAکیانوشبهرامیکارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانمحمد حسینکریمی گوارشکیاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20190303<strong>Objective:</strong> Today, organizations are confronted with a changing and unpredictable environment, and only those organizations which are able to quickly respond to these changes and actually have a decent level of agility can progress. In this paper, a model is presented that outlines the most important key factors in overhaul and agility. <br /><strong>Methods:</strong> Interpretative Structural Modeling (ISM) was used and to the data were collected based on interviews and questionnaires. <br /><strong>Results:</strong> After studying literature on the subject, 36 factors were identified and then confirmed by the experts. Then, using the brain Storming approach, a total of 16 factors were identified as the key factors in the overhaul industry. Afterwards, a questionnaire was designed based on the ISM approach and was made available to 17 experts. Upon reaching consensus, these factors were analyzed by that approach and were categorized into six levels, the most important of which were “the support of senior managers”, “the clear statement of managerial goals” and “focus and attention to the consumers (customers)”. <br /><strong>Conclusion:</strong> The findings of this research showed that using long-term and short-term plans by the hierarchy of command, exploiting the capabilities of industrial and academic centers of the country, using the knowledge and experience of the staff of the organization, we can reach to the desired level of agility in overhaul in defensive equipment.هدف: امروزه سازمانها با محیطی در حال تغییر و پیشبینینشده مواجه هستند و سازمانهایی میتوانند به پیشرفت دست یابند که بتوانند به سرعت پاسخگوی این تغییرات بوده و در واقع از سطح مناسبی از چابکی برخوردار باشند. در این مقاله مدلی ارائه شده است که در آن مهمترین عوامل کلیدی در تعمیرات اساسی و بازسازی چابک را تبیین میکند.<br /> روش: رویکرد مورد استفاده مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) و شیوه گردآوری اطلاعات مبتنی بر مصاحبه و پرسشنامه بوده است.<br /> یافتهها: پس از مطالعات ادبیات موضوع، 36 عامل در حوزه چابکی شناسایی شده و به تأیید خبرگان رسید. سپس با استفاده از روش طوفان فکری 16 عامل بهعنوان عوامل کلیدی در استراتژی تعمیرات اساسی و بازسازی، تعیین شدند. پس از آن پرسشنامهای مبتنی بر رویکرد ISM طراحی شد و در اختیار 17 نفر از خبرگان و کارشناسان قرار گرفت. پس از رسیدن به اتفاق نظر، این عوامل با رویکرد مد نظر تجزیه و تحلیل شده و در شش سطح طبقهبندی شدند که مهمترین این عوامل پشتیبانی مدیران ارشد، بیان اهداف مدیریتی شفاف و تمرکز و توجه به استفادهکنندگان (مشتری) است.<br /> نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد، میتوان با تدوین برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت توسط سلسلهمراتب فرماندهی، استفاده از توانمندیهای مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور، استفاده از دانش و تجربیات کارکنان سازمان به سطح مطلوبی از چابکی در تعمیرات اساسی و بازسازی (تعمیرات اساسی) تجهیزات دفاعی نائل شد.<br /> دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Evaluating and Comparing Key Indicators of Sustainable Development Performance in the Petrochemical Industry Using SMAA and SMAA-Sارزیابی و مقایسه شاخصهای کلیدی عملکرد توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی با استفاده ازSMAA و SMAA-S2733027282210.22059/imj.2019.280703.1007589FAمحمدعلیشاه حسینیدانشیار، گروه MBA، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسیده فروزانجواهری شلمانیدانشجوی دکتری، گروه سیاستگذاری بازرگانی، پردیس البرز دانشگاه تهران، کرج، ایرانطهمورثحسنقلی پور یاسوریاستاد، گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهرانعلیرستمیاستادیار، گروه بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20190506<strong>Objective:</strong> The present study aims to identify key indicators of sustainable development performance in the petrochemical industry of Iran. Moreover, we tend to provide rankings and pairwise comparison of subordinate companies which are related to one of the holding companies of this industry. Additionally, the present study aims at identifying strategic points regarding all indicators and their rankings and also recognizing the most important KPIs regarding the 5-year sustainable development performance. <br /><strong>Methods:</strong> In this research, Stochastic Multi-criteria Acceptability Analysis is used that is a new member of Multiple-criteria decision analysis methods. The sampling was done through quota non-probability method. <br /><strong>Results:</strong> the results indicated that economic perspective's KPIs include revenue growth, return on assets, and profit to revenue ratio. Environmental perspectives include fresh water usage, greenhouse gas, flaring gas, oil spills, and waste reduction. Also, preventing corruption, injury rate and development and workforce training are the KPIs regarding social perspective. Having provided rankings and comparison among the companies, flaring gas was identified as the most important KPI related to sustainable development. <br /><strong>Conclusion:</strong> This research can address all companies related to the petrochemical industry, to consider all perspectives of corporate governance. Not only value creation for all stakeholders should be the goal of this kind of companies, but they should also emphasize on flaring gas as the most important KPIs.هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای کلیدی عملکرد توسعه پایدار صنعت پتروشیمی ایران و همچنین رتبهبندی و مقایسه زوجی شرکتهای زیرمجموعه یکی از شرکتهای مادر تخصصی این صنعت و شناسایی قوتها و ضعفهای راهبردی آنها با توجه به تمامی شاخصها و همچنین رتبههایی است که میتوانند به خویش اختصاص دهند. تعیین مهمترین شاخص کلیدی عملکرد در ارتباط با بنچ مارک متوسط عملکرد پنجساله توسعه پایدار از سایر اهداف مهم این پژوهش است.<br /> روش: در این پژوهش از روش تحلیل مقبولیت تصمیمگیریهای تصادفی چندمتغیره SMAA ـ از اعضای جدید خانواده تصمیمگیری چندمتغیره ـ استفاده شده و روش نمونهگیری، غیرتصادفی نیز سهمیهای است.<br /> یافتهها: نتایج نشان داد که برای نگاه جدید به حاکمیت شرکتی، شاخصهای کلیدی عملکرد عبارتاند از: از جنبه بعد اقتصادی شامل: رشد درآمد، درصد بازگشت دارایی و نسبت سود به درآمد؛ از جنبه بعد زیستمحیطی شامل: مصرف آب سالم، تولید گازهای گلخانهای، مشعلسوزی، لکههای نفتی و کاهش زباله؛ از جنبه بعد اجتماعی شامل: جلوگیری از فساد، مقدار صدمات و جراحات وارده و میزان توسعه و آموزش نیروها است. همچنین رتبهبندی شرکتها و مقایسه زوجی آنها و شناسایی قوتها و ضعفهای هر یک از شرکتها بهدقت انجام شد. مشعلسوزی نیز بهعنوان مهمترین شاخص در ارتباط با توسعه پایدار شناسایی شد.<br /> نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که شرکتهای فعال در حوزه صنعت پتروشیمی، ضمن توجه به نگاه چندبعدی حاکمیتی و ایجاد ارزشآفرینی برای تمامی ذینفعان، میبایست به شاخص کلیدی مشعلسوزی نگاهی ویژه داشته باشند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Identification of Effective Factors on the Future of the Standardization System for Production and Description of Scenariosشناسایی عوامل مؤثر برآینده نظام استانداردسازی تولید و تشریح سناریوها3033287282310.22059/imj.2019.266769.1007496FAرضانوروزیدانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانسامرهشجاعیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانروح اللهسمیعیاستادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانپرویزسعیدیدانشیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول،ایرانJournal Article20190108<strong>Objective:</strong> The purpose of this study is to identify the factors affecting the future of Iran's standardization system in the field of production technology and identify and describe possible scenarios. <br /><strong>Methods:</strong> Scenario is one of the methods of future-estimation study. In this research, using the cross-impact analysis method, an attempt was made to predict the probability of the effect of an event on another event. And then, the MICMAC software was used to perform the computation of such complex cross-sectional analysis matrix. <br /><strong>Results:</strong> To this end, firstly, based on library studies and experts’ opinion, a list of the most important factors and variables that the affect the production standardization system was provided, and then the selected factors were identified through a questionnaire. On the next stage, the experts’ opinions were analyzed through designing a questionnaire for mutual effect and 9 factors were identified among the 24 listed factors as the final key factors (risk). Moreover, by designing an uncertainty questionnaire, attempts were made to determine the uncertainties and significance of each of these nine factors. Based on the results and calculations carried out on the results of this questionnaire, four future scenarios of the standardization system in the field of production technology were identified and ultimately described by the panel of experts in these scenarios. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the results, it was found that the two uncertainties of "production policies for creating a competitive environment in the industry" and "the possibility of providing modern equipment and machinery" have the highest coefficients and form the axes of the four scenarios derived from this study.هدف: هدف از اجرای این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر آینده نظام استانداردسازی ایران، در حوزه فناوری تولید و شناسایی و تشریح سناریوهای محتمل است.<br /> روش: یکی از روشهای آیندهپژوهی سناریونویسی است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل تأثیر متقابل تلاش شد که احتمال تأثیر رویدادی بر رویدادی دیگر پیشنگری شود. برای انجام این محاسبات پیچیده ماتریس تحلیل اثر متقاطع نیز، از نرمافزار MICMAC استفاده شد.<br /> یافتهها: ابتدا بر اساس مطالعات کتابخانهای و نظر خبرگان، فهرستی از عوامل و متغیرهای بسیار مهمی که بر آینده نظام استانداردسازی تولید مؤثرند، تهیه شد و در ادامه، عوامل منتخب از طریق پرسشنامه شناسایی شدند. در مرحله بعدی، با طراحی پرسشنامه تأثیر متقابل و بهکارگیری روش تحلیل تأثیرات متقابل و استفاده از نرمافزار ذکر شده، نظر خبرگان تحلیل شد و 9 عامل از بین 24 عامل فهرستشده بهعنوان عوامل کلیدی نهایی (ریسک) شناسایی شدند. در ادامه با طراحی پرسشنامه عدم قطعیت تلاش شد که عدم قطعیتها و اهمیتهای مربوط به هر یک از این 9 عامل تعیین شود. بر اساس نتایج و محاسبات انجام شده روی نتایج این پرسشنامه، چهار سناریوی آینده نظام استانداردسازی در حوزه فناوری تولید مشخص شد. در نهایت با تشکیل پانل خبرگان، این سناریوها تشریح شدند.<br /> نتیجهگیری: بر اساس نتایج مشخص شد که دو عدم قطعیت «سیاستهای تولید در جهت ایجاد بستر رقابتی در صنایع» و «امکان تهیه تجهیزات و ماشینآلات مدرن تولید» ضرایب بیشتری دارند و محورهای چهار سناریوی این تحقیق را شکل میدهند.<br /><br />دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Identifying and Ranking Effective Factors in the Implementation of Open Service Innovation (Case Study: Ghavamin Bank)شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی نوآوری بازخدماتی(مورد مطالعه: بانک قوامین)3293507282410.22059/imj.2019.277826.1007573FAفرشادفائزی رازیاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران0000-0002-0776-8958نیماعلیمرادیانکارشناس ارشد، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهرانJournal Article20190426<strong>Objective:</strong> The nature of innovation generates changes in products or services, as well as changes in their production and supply, with the aim of meeting the needs of new markets and customers’ changing needs. Making these changes requires looking at links, discovering opportunities, and using them. Understanding the nature of innovation and its importance are among crucial and fundamental issues in the present era. The purpose of this paper is to identify and rank effective factors in the implementation of open service innovation in Ghavamin Bank. <br /><strong>Methods:</strong> In this research, descriptive-correlation method has been used. The statistical population of this research includes the experts of Ghavamin Bank. In order to collect data, five questionnaires were used based on the research variables. The research questionnaires were distributed after the affirmation of validity and reliability.In order to analyze the data, structural equation modeling approach was used based on partial least squares. And also, Shannon Entropy method has been used in order to wight the data. <br /><strong>Results:</strong> The applied model showed that the implementation of open service innovation depends on resources, organizational, environmental and interactive factors, where the resource factor has the most impact. <br /><strong>Conclusion:</strong> Due to the high effects of external resources, Ghavamin Bank should increase its focus on the development of technology and business models related to electronic services. In this regard, joint ventures and partnerships with fintech companies can create a new field of innovation.هدف: ماهیت نوآوری ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و نیز تغییر در روش خلق و عرضه آنها، با هدف پاسخگویی به بازارهای جدید و نیازهای متغیر مشتریان است. انجام این تغییرات به دیدن پیوندها، کشف فرصتها و استفاده از آنها نیاز دارد. درک ماهیت نوآوری و اهمیت آن از موضوعات مهم و اساسی در عصر حاضر است. هدف این مقاله، شناسایی و رتبهبندی فاکتورهای مؤثر در پیادهسازی نوآوری بازخدماتی در بانک قوامین است.<br /> روش: در این پژوهش از روش توصیفی ـ همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان بانک قوامین هستند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پنج پرسشنامه بر اساس متغیرهای تحقیق استفاده شده و پرسشنامههای تحقیق پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شدهاند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی مسیری ـ ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و برای وزندهی آنها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است.<br /> یافتهها: مدل بهکارگرفتهشده نشان میدهد که پیادهسازی نوآوری بازخدماتی، به عوامل منابع، سازمانی، محیطی و تعاملی وابسته است.<br /> نتیجهگیری: بهعلت بیشترین تأثیرپذیری از عامل منابع خارجی، بانک قوامین باید تمرکز خود را در توسعه تکنولوژی و مدلهای کسبوکار مرتبط با خدمات الکترونیک، افزایش دهد. در این راستا، سرمایهگذاری مشترک و همکاری متقابل با شرکتهای تکنولوژی مالی میتواند عرصه جدیدی در نوآوری رقم بزند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588511220190823Multi-objective Project Scheduling Considering Discrete Resource Constraints Problem with Multiple Crashable Modes and
Mode-identity Capabilitiesزمانبندی چندهدفه پروژه با قابلیت فشردهسازی چندگانه فعالیتهای چندحالته و محدودیت منابع و حالت اجرای یکسان فعالیتهای همگروه3513797282510.22059/imj.2019.268307.1007514FAهیوافاروقیاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0001-9745-9691سعدیپایندهکارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانفریدعبدیدانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، ، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20181119<strong>Objective:</strong> The purpose of this paper is to provide a model to solve the problem of discrete resource constraints project scheduling with multi objectives of reliability, risk, time and cost of the project, taking into account the multiple crashable modes and mode-identity capabilities. <br /><strong>Methods:</strong> Studying the literature on the subject, a mathematical programming model for the problem is presented. Due to the NP-hardness of discrete project scheduling problems, the NSGA-II, NSGA-III and MODA, meta-heuristic algorithms are developed within different dimensions to solve the problem. After presenting the results, the comparison of these algorithms has been done using a number of multi-objective performance measures. <br /><strong>Results:</strong> Using multiple crashable modes concept and mode-identity in the subset of activities, and, consequently, choosing the best mode for executing activities in each subset and also determining the number of suitable units to reduce the time span, will lead to much better results in terms of project objectives. As a result, the reliability of the project will be maximized and the risk, the time and the cost of project completion will be minimized. <br /><strong>Conclusion:</strong> While most previous studies have mainly focused on the time and costs of the project objectives, considering the reliability and risk of the project can help projects to yield better results. In addition, the features such as multiple crashable modes and mode-identity will lead to the real world situations and also better solutions can be found.هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل و حل مسئله زمانبندی پروژه با محدودیت منابع با اهداف چندگانه قابلیت اطمینان، ریسک، زمان و هزینه پروژه در حالت گسسته، با لحاظ کردن قابلیت فشردهسازی چندگانه و همچنین حالتهای اجرای یکسان زیرمجموعه فعالیتهاست.<br /> روش: با بررسی و مطالعه ادبیات موضوع، یک مدل برنامهریزی ریاضی برای مسئله ارائه شد و بهدلیل NP-hard بودن مسائل زمانبندی در حالت گسسته، برای حل مسئله، از الگوریتمهای فراابتکاری NSGA-II، MODA و NSGA-III در ابعاد متفاوت، استفاده شده است. پس از ارائه نتایج، عملکرد الگوریتمهای ذکرشده با استفاده از تعدادی معیارهای عملکردی ارزیابی شده است.<br /> یافتهها: استفاده از مفاهیم فشردهسازی چندگانه و حالتهای اجرای یکسان زیرمجموعه فعالیتها و بهتبع آن انتخاب بهترین حالت برای اجرای فعالیتها در هر زیرمجموعه، با تعیین تعداد مناسب واحدهای زمانی فشردهسازی، سبب میشود در رابطه با اهداف پروژه به نتایج بسیار بهتری دست یافته و در نتیجه، قابلیت اطمینان پروژه حداکثر و ریسک، زمان و هزینه تکمیل پروژه حداقل شود.<br /> نتیجهگیری: در نظر گرفتن مفاهیم قابلیت اطمینان و ریسک پروژه تا حد بسیار زیادی میتواند در هرچه بهتر انجام شدن پروژهها کمک کند، در حالی که در بیشتر تحقیقات انجامشده، صرفاً به زمان و هزینه بهعنوان اهداف پروژه توجه میکنند. علاوه بر آن با لحاظ کردن قابلیتهایی همچون فشردهسازی چندگانه و حالتهای اجرای یکسان زیرمجموعه فعالیتها، علاوه بر نزدیک کردن مسئله به دنیای واقعی، میتوان به جوابهای بهتری نیز دست یافت.