دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622Proposing a Model of Efficiency Evaluation Based on the Adjusted Range Measurement Model and Weight Restrictions (Case Study: Branches of Iran Insurance Company)ارائه مدلی برای ارزیابی کارایی بهکمک ترکیب مدل اندازهگیری با دامنه تعدیل شده و محدودیتهای وزنی (مطالعه موردی: شعبههای شرکت بیمه ایران)1611826778810.22059/imj.2018.262152.1007463FAعلیابراهیمی کردلردانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران0000-0003-4627-9388عبدالحسینجعفرزادهدانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانمحمد هادیعلی احمدیدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، ، ایرانJournal Article20180716<strong>Objective: </strong>One serious drawback of the application of data envelopment analysis in insurance firm efficiency evaluation has been the absence of decision-maker and experts’ opinions, allowing total freedom while allocating weights to input and output data of insurance firms under analysis. This allows insurance firms to achieve artificially highly efficient grants by ignoring some important inputs and outputs.
<strong>Methods: </strong>The most widespread method for considering decision-maker and experts’ opinions in data envelopment analysis models is, perhaps, the weight restrictions inclusion. Weight restrictions allow for the integration of decision maker and experts’ opinions and controlling the range of weight changes in Data Envelopment analysis. Therefore, in this paper, an adjusted range measurement model considering the weight restrictions once and not considering weight restrictions later is used.
<strong>Results: </strong>The average efficiency of the adjusted range measurement model with and without considering the weight restrictions is 0.927 and 0.959, respectively. The number of efficient branches in the presence of weight restrictions has decreased from 71 units to 24 units representing the impact of these restrictions.
<strong>Conclusion: </strong>This article intended to propose a new data envelopment model regarding an adjusted range measure and considering the weight restrictions and the model was tested on Iran insurance company.هدف: یکی از ضعفهای جدی کاربرد تحلیل پوششی دادهها در ارزیابی شرکتهای بیمه، بهره نبردن از نظر خبرگان و تصمیمگیرندگان و آزادی کامل شرکتهای بیمه تحت بررسی در تخصیص وزن به ورودیها و خروجیهاست. این مسئله به شرکتهای بیمه اجازه میدهد که امتیاز کارایی مجازی زیادی را با حذف برخی ورودیها و خروجیهای مهم بهدست آورند.
روش: یکی از متداولترین روشها برای در نظر گرفتن نظر خبرگان و تصمیمگیرندگان در تحلیل پوششی دادهها، وارد کردن محدودیتهای وزنی است. محدودیتهای وزنی اجازه ترکیب نظر خبرگان و تصمیمگیرندگان و کنترل دامنه تغییرات وزنها در تحلیل پوششی دادهها را فراهم میکند. بنابراین در این مقاله یک مدل اندازهگیری با دامنه تعدیلشده در دو حالت با محدودیتهای وزنی و بدون محدودیتهای وزنی بهکار برده شده است.
یافتهها: میانگین کارایی مدل اندازهگیری با دامنه تعدیلشده با محدودیتهای وزنی و بدون محدودیتهای وزنی، بهترتیب 927/0 و 959/0 بهدست آمد. تعداد شعبههای کارا در زمان بهکارگیری محدودیتهای وزنی از ۷۱ واحد به ۲۴ واحد کاهش داشت که این نتیجه تأثیر این محدودیتها را نشان میدهد.
نتیجهگیری: در این مقاله تلاش شده است که مدل جدیدی در حوزه تحلیل پوششی دادهها با دامنه تعدیل شده و در نظر گرفتن محدودیتهای وزنی ارائه شده و در شرکت بیمه ایران نیز آزمون شود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622Developing an Approach to Calculate Fuzzy Reliability Based on Fuzzy Failure Rateارائه رویکردی برای محاسبه قابلیت اطمینان فازی بر پایه آهنگ خرابی فازی1832006778710.22059/imj.2018.245284.1007341FAمحمودشهرخیاستادیار مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0002-2224-5901Journal Article20171106<strong>Objective:</strong> The aim of this paper is to propose a new method to deal with uncertainty in computing the reliability of components through expressing the failure rate as a fuzzy triangular number and using fuzzy calculations to convert it to a fuzzy reliability number. <br /><strong>Methods:</strong> Firstly, considering its uncertainty the failure rate is expressed as a triangular fuzzy number. Then, assuming the exponential life-time function for the target component, based on the fuzzy failure rate, the fuzzy reliability is calculated in two different ways and the results are compared with each other. In the first method, the extension principle is used and the fuzzy reliability number is calculated, accurately. In this case, the fuzzy number of reliability has a nearly triangular shape. In the second method, using linear regression, two linear functions are fitted for the right and left edges of the reliability fuzzy number, and thus a triangular fuzzy number is obtained. <br /><strong>Results:</strong> When the exponential density function is used for lifetime of a component, the fuzzy reliability calculation error, using the regression method is very small, compared to the original extension method. <br /><strong>Conclusion:</strong> The approximation of the fuzzy reliability function, applying the regression method, provides sufficient accuracy and can be used instead of the extension principle method. <br /> هدف: ارائه یک روش نوین برای مواجهه با عدم قطعیت در محاسبه قابلیت اطمینان قطعات از طریق بیان آهنگ خرابی قطعات بهصورت عدد مثلثی فازی و بهکارگیری محاسبات فازی برای تبدیل آن به عدد قابلیت اطمینان فازی<br /> روش: ابتدا آهنگ خرابی با توجه به عدم قطعیت آن بهصورت یک عدد فازی مثلثی بیان شده است؛ سپس با فرض تابع عمر نمایی برای قطعه مد نظر، بر پایه این عدد قابلیت اطمینان فازی به دو روش گوناگون محاسبه شده و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه شده است. در روش اول از اصل گسترش استفاده شده و عدد قابلیت اطمینان فازی بهصورت دقیق محاسبه شده است. در این حالت عدد فازی قابلیت اطمینان یک شکل تقریبا مثلثی پیدا کرده است. در روش دوم، با استفاده از رگرسیون خطی، دو تابع خطی برای یال راست و چپ عدد فازی قابلیت اطمینان برازش شده و بدینگونه یک عدد فازی مثلثی ساخته شده است.<br /> یافتهها: زمانی که تابع چگالی عمر نمائی برای یک قطعه به کار رود، میزان خطای محاسبهی قابلیت اطمینان فازی با استفاده از روش رگرسیون، نسبت به روش اصل گسترش بسیار ناچیز است.<br /> نتیجهگیری: تقریب تابع قابلیت اطمینان فازی با بهکارگیری روش رگرسیون دقت کافی را دارا است و میتواند به جای استفاده از روش اصل گسترش مورد استفاده قرار گیرد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622Proposing a Multi-objective Model for Ground Transportation of Hazardous Materials in the Hub Network (Case Study: National Iranian Oil Products Distribution Company)ارائه مدل چندهدفه برای حملونقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب (مطالعه موردی: شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی)2012206778610.22059/imj.2018.205732.1007047FAمحمدرضامهرگاناستاد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران،ایراناحمدجعفرنژاداستاد مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران1111-2221-2210-1001میلادمحمدیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20160428<strong>Objective: </strong>The purpose of this study is to provide a multi-objective model for ground transportation of hazardous materials in the hub network that tries to minimize the costs of transportation and construction of the hubs and the links, considering the existing risk in the hazardous materials transportation.
<strong>Methods:</strong> The problem with the proposed Hub Location model will be solved using the real data of National Iranian Oil Products Distribution Company and applying the Global Criterion Method. Then the sensitivity analysis of the model's results on some parameters is performed.
<strong>Results:</strong> Considering the results of the model for 10 hubs, Chaharmahal and Bakhtiari was chosen as the new hub location. The supply of oil products to each of the areas was also provided.
<strong>Conclusion: </strong>Hazardous materials as raw materials or strategic products in different industries play an important role in the industrial development of the country. Transportation of hazardous materials is very important due to their perilous nature and consequences. On the other hand, the proper design of a transportation network and optimal distribution of the products from production sources to consumers can reduce the costs of production and result in the optimum consumption of energy.
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی چندهدفه برای حملونقل زمینی مواد خطرناک در شبکه هاب برای به حداقل رساندن هزینههای حملونقل و هزینههای احداث هاب و لینک با در نظر گرفتن ریسک موجود در حملونقل مواد خطرناک است.
روش: با استفاده از دادههای واقعی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، مدل مکانیابی هاب ارائه شده در این پژوهش با روش معیار جامع حل شد و تحلیل حساسیت جوابهای مدل روی برخی از پارامترها انجام گرفت.
یافتهها: با توجه به نتایج حل مدل با 10 عدد هاب، منطقه چهار محال و بختیاری بهعنوان هاب جدید انتخاب شد. نحوه تأمین فراورده نفتی هر یک از مناطق نیز ارائه شده است.
نتیجهگیری: مواد خطرناک که ماده اولیه یا محصول استراتژیک در صنایع گوناگون محسوب میشوند، نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا میکنند. حملونقل مواد خطرناک با توجه به ماهیت خطرآفرین و تبعات آن از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر، طراحی صحیح شبکه حملونقل و توزیع بهینه فراوردهها از منابع تولید به مصرفکنندگان میتواند موجب کاهش هزینه تولید و در نتیجه مصرف بهینه انرژی شود.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622Determining the Optimal Combination of LARG Supply Chain Strategies Using SWOT Analysis, Multi-criteria Decision-making Techniques and Game Theoryتعیین ترکیب بهینه استراتژیهای زنجیره تأمین لارج با بهرهگیری از تحلیل SWOT، تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره و تئوری بازی2212466778910.22059/imj.2018.257030.1007420FAمقصودامیریاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسید جلال الدینحسینی دهشیریدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7031-1259احمدیوسفی هنومروردانشجوی دکتری تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-6082-7622Journal Article20180501<strong>Objective</strong>: This research focuses on the integration of lean, agile, resilient and green paradigms in the supply chain and the constraints of SWOT analysis, in order to improve the performance of the supply chain.
<strong>Methods</strong>: First, multi-criteria decision making techniques were used. Then, SWARA method was used to weigh the criteria of the LARG supply chain and the gray ARAS method was used to prioritize the strategies. At various levels of SWOT analysis, strengths, weaknesses, opportunities and threats were identified and appropriate strategy was opted. Finally, in order to determine the optimal combination of strategies, the fuzzy Shaply value and game theory were used.
<strong>Results</strong>: In this paper, the results showed the most important criteria are business waste, quality and cost. To determine the optimal combination, eight strategies were selected at different levels of strength, weakness, opportunity, and threat from SWOT analysis.
<strong>Conclusion</strong>: According to the results of the research, the optimal combination of SO<sub>2</sub>ST<sub>2</sub>WO<sub>2</sub>WT<sub>1</sub> strategy was proposed, which included strategies for the existence of an integrated networking for the production, transfer, reduction of technical and non-technical wastes in distribution network and purchasing of electricity by private companies.هدف: این پژوهش بر تلفیق پارادایمهای ناب، چابک، تابآوری و سبز در زنجیره تأمین و محدودیتهای آنالیز SWOT، برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین متمرکز است.
روش: در ابتدا از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره استفاده شد. از روش سوآرا برای وزندهی به معیارهای زنجیره تأمین لارج و از روش آراس خاکستری بهمنظور اولویتبندی استراتژیها بهره گرفته شد. در سطوح مختلف قوت، ضعف، فرصت و تهدید از تحلیل SWOT، استراتژیهای مناسب شناسایی شدند. بهمنظور تعیین ترکیب بهینه استراتژیها، از ارزش شاپلی فازی و تئوری بازی استفاده شد.
یافتهها: نتایج وزندهی نشان داد که معیارهای ضایعات کسبوکار، کیفیت و هزینه از بالاترین اهمیت برخوردار هستند. همچنین هشت استراتژی در سطوح مختلف قوت، ضعف، فرصت و تهدید از تحلیل SWOT برای تعیین ترکیب بهینه استراتژیها انتخاب شدند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج تحقیق، ترکیب بهینه استراتژی <sub>1</sub>WT<sub>2</sub>WO<sub>2</sub>ST<sub>2</sub>SO پیشنهاد شد که شامل استراتژیهای وجود شبکه یکپارچه برای تولید، انتقال، کاهش ضایعات فنی و غیرفنی در شبکه توزیع و خرید برق توسط شرکتهای خصوصی بود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622A Meta Synthesis of the Modeling Methods of Complex Socio-technical Systems with a Multi Paradigm-multi Methodology Approachفرا ترکیب روشهای مدلسازی سیستمهای پیچیده فنی ـ اجتماعی با رویکرد پارادایم چندگانه ـ روششناسی چندگانه2472786779010.22059/imj.2018.237118.1007268FAعلیمحقراستاد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6598-4560منوچهرانصاریدانشیار گروه MBA، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5066-2147محمدرضاصادقی مقدماستادیار مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-9584-5811محمدمیرکاظمی موددانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7886-9983Journal Article20170704<strong>Objective:</strong> Today,organizations are dealing with the systems which have structural, technological and social complexities named socio-technical systems. To capture this complexity and variety in modeling, we need methods which provide the researchers with similar level of variety. Despite developing a number of methods in different disciplines such as decision-making and systems theories, these methods are commonly one dimensional or they do not consider special aspects of socio-technical systems. Moreover, some methods do not propose a specific framework to model these systems. Therefore, the current study presents a meta-synthesis of the existing modeling methods and creates a new modeling method.
<strong>Methods:</strong> The current study tries to present a meta-synthesis of the modeling methods using critical interpretive synthesis and a multi paradigm-multi methodology approach considering strengths and applicable tools of the extant methods.
<strong>Results:</strong> Following the meta-synthesis, 12 descriptive themes were identified and used to analyze the methods. In addition, synthetic and analytic constructs were identified and used to propose the synthetic method.
<strong>Conclusion: </strong>The proposed method, which is a by-product of the meta-synthesis of modeling methods of socio-technical systems, is able to model the different aspects of socio-technical systems using diverse concepts and tools of extant approaches and methods. However, its applicability has to be evaluated through different case studies.
هدف: امروزه اغلب سیستمهای پیچیده در سازمانها، سیستمهایی با پیچیدگیهای ساختاری، فناورانه و اجتماعی هستند که به آنها، سیستمهای فنی ـ اجتماعی گفته میشود. در مدلسازی برای غلبه بر پیچیدگی و تنوع این سیستمها، به روشهایی نیاز است که میزان مشابهی از تنوع را در اختیار محققان قرار دهند. با وجود توسعه روشهایی در حوزههای مختلف تصمیمگیری و نظریه سیستمها، این روشها معمولاً بر اهداف و جنبه منفردی از سیستم تمرکز دارند یا اینکه در مدلسازی آنها به ویژگیهای خاص سیستمهای فنی ـ اجتماعی توجه نشده است. همچنین برخی از روشها، فرایند و چارچوب مشخصی ارائه نمیدهند. از این رو، مطالعه حاضر بهدنبال فراترکیب روشهای موجود بهمنظور ایجاد روشی ترکیبی برای مدلسازی این سیستمهاست.
روش: در این مطالعه تلاش شده است که با استفاده از فراترکیب تفسیری انتقادی و بهرهمندی از دیدگاه پارادایم چندگانه ـ روششناسی چندگانه، فراترکیبی از روشهای موجود ارائه شود که ویژگیهای هر یک از سیستمهای فنی ـ اجتماعی را در نظر میگیرد و بر اساس آن، از قوتها و ابزارهای مناسب روشهای موجود برای مدلسازی این سیستمها بهره میبرد.
یافتهها: بعد از اجرای فراترکیب، بهمنظور تحلیل و ترکیب روشهای موجود 12 مؤلفه شناسایی شد، سپس بهکمک آنها سازههای ترکیبی و تحلیلی برای فراترکیب روشها بهدست آمد و در ایجاد روش ترکیبی از آنها استفاده شد.
نتیجهگیری: روش پیشنهادی که از فراترکیب روشهای موجود برای مدلسازی سیستمهای فنی ـ اجتماعی بهدست آمده، قادر است با بهرهگیری از مفاهیم و ابزارهای متنوع ارائه شده از سوی رویکردها و روشهای مختلف، جنبههای متفاوت سیستمهای فنی ـ اجتماعی را مدلسازی کند. هر چند کارایی روش پیشنهاد شده باید در قالب موردکاویهای مختلف ارزیابی شود.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622Proposing an Approach to Determine the Appropriate Multi-product Preventive and Maintenance Policies Using Simulation and MCDMرویکردی برای تعیین سیاستهای مناسب نگهداری و تعمیرات چند محصولی با استفاده از شبیهسازی و تصمیمگیری چندمعیاره2792966779110.22059/imj.2018.248555.1007365FAمصطفیخدایاریدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایرانسهرابعبداله زادهاستادیار مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20180115<strong>Objective:</strong> Utilizing appropriate policies can reduce maintenance costs. In conventional methods for selecting appropriate maintenance policies in multi-product processes, only one policy is taken for the entire production line. The current research objective is to provide a multi-criteria decision-making method based on computer simulation results in order to select the best maintenance policy for each production line.
<strong>Methodology:</strong> The simulation model is made up according to the number of maintenance policies and according to the parameters of each production line. The results of the implementation of the simulation model determine the quantities of each production line maintenance criteria. Using the Network Analysis Process (ANP) and Vikor Decision-Making Technique, maintenance ranking policies and top policy are selected for each production line.
<strong>Results:</strong> The results of the research showed the effectiveness of the newly proposed method in comparison to conventional methods. Because in a multi-product manufacturing unit, the performance of the equipment varies from one production line to another, and requires separate maintenance methods; So that a given policy may be appropriate for a set of equipment at one time and not in a different period. The results are based on a case study in an Iranian food industry unit.
<strong>Conclusion: </strong>Selection of different maintenance policies for various production lines will increase the efficiency of the lines and reduce production costs.
هدف: بهرهمندی از سیاستهای مناسب میتواند کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات (نت) را به همراه داشته باشد. در روشهای مرسوم برای انتخاب سیاستهای مناسب نت در فرایندهای چند محصولی، تنها یک سیاست برای کل خطوط تولید در نظر گرفته میشود. هدف پژوهش پیش رو، ارائه یک روش تصمیمگیری چند معیاره مبتنی بر نتایج شبیهسازی کامپیوتری بهمنظور انتخاب بهترین سیاست نت برای هر یک از خطوط تولیدی است.
روش: به تعداد سیاستهای نت و با توجه به پارامترهای هر یک از خطوط تولیدی، مدل شبیهسازی ساخته میشود. نتایج اجرای مدل شبیهسازی، مقادیر هر یک از معیارهای نت خط تولید را ارائه میدهد. با استفاده از روش تصمیمگیری فرایند تحلیل شبکه (ANP) و Vikor، سیاستهای نت رتبهبندی و سیاست برتر هر یک از خطوط تولیدی انتخاب میشود.
یافتهها: نتایج پژوهش، کارایی بسیار خوب روش جدید را نسبت به روشهای مرسوم نشان داد؛ زیرا در یک واحد تولیدی چند محصولی، عملکرد تجهیزات در خطوط تولیدی مختلف با یکدیگر متفاوت است و به روشهای نت جداگانهای نیاز دارد؛ بهطوری که ممکن است یک سیاست معین در یک دوره برای مجموعهای از تجهیزات مناسب بوده و در دورهای دیگر مؤثر نباشد. نتایج بهدست آمده، بر اساس یک مطالعه موردی در یک واحد صنایع غذایی ایرانی است.
نتیجهگیری: انتخاب سیاست متفاوت نت برای خطوط مختلف تولیدی، کارایی خطوط را بالاتر برده و هزینههای تولیدی را کاهش میدهد.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622Intervention of Government in the Competition between Green and Non-Green Supply Chainsمداخله دولت در رقابت بین زنجیرههای تأمین سبز و غیرسبز2973146779310.22059/imj.2018.262181.1007464FAمریماسمعیلیدانشیار مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانشهلازندیدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20180717<strong>Objective:</strong> The environment and the related issues are among the most up-to-date topics and concerns of policymakers, businesses and even ordinary people. Managers often look for environmental issues in the supply chain of their businesses for a variety of reasons, including governmental pressures, peoples’ demands, increasing their market share and etc. In this paper, two types of three-tier green and non-green supply chain including suppliers, manufacturers and retailers are considered with regard to the government intervention in the amount and price of green and non-green products.
<strong>Methods:</strong> In this research, the role of government as a leader is examined in the form of a nonlinear programming model considering four-level constraints to reduce the economic and environmental costs and increase the social welfare index by setting tariffs for both chains based on Stackelberg game. It is conducted in a fashion that, at first, the tariffs are set by the government (supply chains with green products will receive subsides otherwise they will be fined), and then the price and quantity of the products are determined by the retailer, manufacturer and supplier according to those tariffs.
<strong>Results:</strong> Finally, numerical examples are presented to illustrate the model and the sensitivity analysis of the importance of the role of the government for each of its goals and its impact on profits and tariffs imposed on supply chain has been examined.
<strong>Conclusion:</strong> The results showed that the profits of the supply chain members are significantly dependent on tariffs set by the government. The best balance between reducing economic and environmental costs and increasing the welfare of customers is obtained when the government attaches the same importance to all of them; this means that it can meet all three goals alike as much as possible.هدف: محیط زیست و مسائل مربوط به آن، از جمله مباحث بهروز و دغدغههای امروزه سیاستگذاران، سازمانها، کسبوکارها و حتی مردم عادی است. مدیران اغلب کسبوکارها به دلایل گوناگونی از جمله فشارهای دولتی، خواستههای مردمی، افزایش سهم بازار خود و ...، در زنجیرههای تأمین خود مسائل زیستمحیطی را در نظر میگیرند. در این مقاله دو نوع زنجیره تأمین سبز و غیرسبز سه سطحی شامل تأمینکننده، تولیدکننده و خردهفروش با توجه به مداخله دولت در مقدار و قیمت محصولات سبز و غیر سبز بررسی شده است.
روش: در این پژوهش، نقش دولت بهمنزله رهبر، برای رسیدن به کاهش هزینههای اقتصادی و زیستمحیطی و افزایش شاخص رفاه اجتماعی با تعیین تعرفههایی برای هر دو زنجیره بر اساس بازی استکلبرگ، بهشکل مدل برنامهریزی غیرخطی با محدودیتهای چهارسطحی ارائه میشود؛ بهطوریکه ابتدا تعرفهها (برای زنجیرههای تأمین محصول سبز بهصورت پرداخت یارانه و برای محصول غیرسبز بهصورت دریافت جریمه) از سوی دولت تعیین شده؛ سپس بر اساس تعرفهها، مقدار و قیمت محصولات توسط خردهفروش، تأمینکننده و تولیدکننده مشخص میشود.
یافتهها: برای تشریح مدل، مثالهای عددی آورده شده است و تحلیل حساسیت روی میزان اهمیت دولت به هر یک از اهداف خود (کاهش هزینههای اقتصادی و زیستمحیطی و افزایش شاخص رفاه اجتماعی) و تأثیر آن بر سود حاصل و تعرفههای وضع شده برای زنجیرههای تأمین بررسی شده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که سود اعضای زنجیره تأمین بهطور چشمگیری وابسته به تعرفه اعمال شده توسط دولت است. همچنین بهترین توازن بین کاهش هزینههای اقتصادی و محیطی و افزایش رفاه مشتریان، هنگامی بهدست میآید که دولت برای همه آنها اهمیت یکسانی قائل شود؛ به این معنا که تا حد ممکن میتواند هر سه هدف خود را برآورده سازد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588510220180622Prediction of Stock Market Behavior Based on Artificial Neural Networks through Intelligent Ensemble Learning Approachپیشبینی رفتار بازار سهام بر اساس شبکههای عصبی مصنوعی با رویکرد یادگیری جمعی هوشمند3153346779410.22059/imj.2018.255079.1007412FAمحمد تقیفقیهی نژاددانشجوی دکتری مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران.بهروزمیناییدانشیار گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم وصـنعت ایـران،Journal Article20180327<strong>Objective: </strong>Accurate forecasting of stock market behavior is invaluable for traders. Forecasting financial time series is among the important and challenging problems and researchers try to extract hidden patterns to predict the future behavior of the stock market. The purpose of this paper is to provide an intelligent model to predict stock market behavior.
<strong>Methods:</strong> This paper employs ensemble learning (EL) algorithm model using neural network base learners to increase the accuracy. In order to consider the direction of price change in the stock price forecasting, a two-stage structure was used. In the first stage, the next direction of the stock price (increase or decrease) was predicted and thenit was employed to forecast the price.
<strong>Results:</strong> The most important challenges of the proposed models in the stock market were the accuracy of the results and how to increase the forecasting efficiently. Research in this field has paid little attention to the prediction of the direction of the next movement of stock price, while it is very important regarding the profitability. The use of artificial intelligence-based models has shown that the stock market is predictable despite its uncertain and unstable nature.
<strong>Conclusion:</strong> The evaluation of results in stock market dataset shows that the proposed model suggests higher accuracy compared to other models in the literature. In addition, it can overcome the market fluctuations and can be used as a reliable and applicable model in the stock markets.
هدف: پیشبینی دقیق بازار سهام برای معاملهگران این بازار ارزشمند است. پیشبینی سریهای زمانی مالی از دسته مسائل چالشی و مهم در پیشبینی است و پژوهشگران تلاش میکنند که الگوهای پنهان را برای پیشبینی آینده بازار سهام استخراج کنند. هدف این مقاله ارائه یک مدل هوشمند برای پیشبینی رفتار بازار سهام است.
روش: این مقاله، برای افزایش دقت از مدلی بر مبنای الگوریتمهای یادگیری جمعی با مدلهای پایه شبکههای عصبی استفاده میکند. برای در نظر گرفتن جهت تغییر قیمت در پیشبینی، ساختار دومرحلهای بهکار رفته است. در مرحله نخست، جهت بعدی حرکت قیمت سهام (افزایش یا کاهش) پیشبینی شده و از آن برای پیشبینی قیمت در مرحله دوم استفاده شده است.
یافتهها: دقت نتایج و افزایش بازده پیشبینی، مهمترین چالش مدلهای پیشنهادشده در بازار سهام بهشمار میرود. نکته مهم برای سودآوری معاملات، توجه به جهت تغییر قیمت سهام در پیشبینی قیمت آن است که در مدلهای پیشبینی به این موضوع توجه کمتری شده است. مدل پیشنهادی با استفاده از روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی نشان میدهد که پیشبینی رفتار بازار سهام با وجود ماهیت نوسانی و ناپایدار آن، امکانپذیر است.
نتیجهگیری: نتایج معیارهای ارزیابی روی دادههای واقعی قیمت سهام نشان میدهد مدل پیشنهاد شده در مقایسه با سایر روشها، با دقت بیشتری میتواند بر نوسانهای بازار غلبه کرده و بهعنوان روش قابل اطمینان و عملی در بازارهای سهام بهکار گرفته شود.