دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Key effective factors on Agile Maintenance in vehicle industry using fuzzy Delphi method and Fuzzy DEMATELشناسایی و رتبهبندی شاخصهای کلیدی مؤثر بر نگهداری و تعمیرات چابک با استفاده از رویکرد دلفی فازی و دیمتل فازی (مطالعۀ موردی: صنعت خودروسازی ایران)6416725742010.22059/imj.2015.57420FAرضاآقاییکارشناس ارشد مدیریت اجرائی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایراناصغرآقاییاستادیار دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایرانرامینمحمد حسینی ناجی زادهاستادیار سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایرانJournal Article20140414Maintenance is one of the systems which can play an essential role in the success of manufacturing and services systems. One of the most maintenance innovative approaches is agile maintenance. Based on this approach, organizations integrate maintenance concepts with agility features such as: flexibility, agile and fast move, etc and also are trying to provide one hundred percent preparing equipment. This research aims to consider the literature related to agile maintenance and to provide key and effective factors of agile maintenance in vehicle industry in Iran using a fuzzy Delphi method. This research applies fuzzy DEMATEL method for providing a ranking and relationships between criterion. The results showed that the key and effective factors are as bellow: the quick decisions, the coordination, the capability and infrastructure of IT, the sharing information actively with partners, the quantity and quality of services, the utilization of the appropriate technology, the accurate planning of activities, the planning demand supply, the control maintenance, the top manager commitment, the participatory management style, the virtual organization. The quick decisions and the sharing information actively with partners are the most effective and the most impressible factors as well.یکی از مهمترین رویکردهای نوین نگهداری و تعمیرات، نگهداری و تعمیرات چابک است. چابکی یکی از مفاهیم اساسی و تأثیرگذار بر افزایش کارایی و اثربخشی عملیاتی هر سازمانی محسوب میشود. براساس رویکرد نگهداری و تعمیرات چابک، سازمانها قابلیتهای چابکی از جمله انعطافپذیری، حرکت سریع و چالاک و... را با مفاهیم نت تلفیق میکنند و میکوشند تا آمادهبهکاری صددرصدی تجهیزات را فراهم کنند. این تحقیق بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به نگهداری و تعمیرات چابک، شاخصهای کلیدی و اثربخش نت چابک در صنعت خودروسازی ایران را با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی کند و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، رتبهبندی تأثیر شاخصها را تعیین کند. نتایج تحقیق بیان میکند شاخصهای کلیدی مؤثر بر نت چابک عبارتاند از: تصمیمگیری سریع، هماهنگی و همکاری، قابلیتها و زیرساختهای فناوری اطلاعات، به اشتراکگذاری فعال اطلاعات با شرکا، کمیت و کیفیت خدمت، بهرهگیری از فناوری مناسب، برنامهریزی صحیح فعالیتها، برنامهریزی تأمین تقاضا، نت خودکنترلی، تعهد مدیران عالی، سبک مدیریت مشارکتی، سازمان مجازی. تصمیمگیری سریع تأثیرگذارترین و به اشتراکگذاری فعال اطلاعات با شرکا، تأثیرپذیرترین شاخصها هستند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222The hybrid method of FLinPreRa-FQFD for prioritizing leagility attributes and enablers in Qazvin food and beverage industriesرویکرد ترکیبی FLinPreRa-FQFD برای اولویتبندی ویژگیها و توانمندسازهای ناب-چابکی در صنایع غذایی و آشامیدنی استان قزوین6736965742110.22059/imj.2015.57421FAنیمااسفندیاریکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمحمودمرادیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمحمدعلیولی پوراستادیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20140725The purpose of this study is to prioritize leagility enablers in food and beverage industries in Qazvin Province with the hybrid method of FLinPreRa-FQFD. In doing so, it directly assessed the impact of leagility enablers on its attributes with fewer pairwise comparisons and yields consistent priority ranking which lead to improvement in decision-making. In this study, after reviewing literature and theoretical background of the leagility, its attributes and enablers are identified and a framework for prioritizing these indicators as well as major competitive advantage is designed. The study was based on 38 companies from the food and beverage industries, in Qazvin province. The findings indicate that competitive advantage "costs" is the most important competitive advantage in this industry. "Customer and market sensitiveness", is the most important attribute based on expert viewpoints. Also among the enablers, "rapid introduction of new products and production cycle time reduction" in achieved the highest weights and priorities.هدف این پژوهش، اولویتبندی توانمندسازهای ناب- چابکی در صنایع غذایی و آشامیدنی استان قزوین با روش ترکیبی FLinPreRa-FQFD است، بهطوریکه امکان ارزیابی مستقیم تأثیر توانمندسازهای ناب- چابکی بر ویژگیهای آن فراهم شود و با تعداد زوج مقایسة کمتر و حفظ سازگاری در اولویتبندی، به بهبود در تصمیمگیری منجر شود. در این پژوهش، بعد از مطالعة مبانی نظری و پیشینة موضوع ناب- چابکی، ویژگیها و توانمندسازهای آن تعیین شدند و چارچوبی برای اولویتبندی این شاخصها و همچنین مزایای رقابتی عمدة موجود در ادبیات پژوهش، طراحی شد. 38 شرکت از صنایع غذایی و آشامیدنی در استان قزوین، مبنای پژوهش قرار گرفتند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که مزیت رقابتی «هزینه» مهمترین مزیت رقابتی در این صنعت است. ویژگی «حساسیت به بازار و مشتری» در صنایع غذایی و آشامیدنی با نظر خبرگان این صنعت، از مهمترین ویژگیها شناخته شد. همچنین، در میان توانمندسازها، توانمندساز «معرفی سریع محصولات جدید و کاهش زمان چرخة تولید» بالاترین وزن و اولویت را بهدست آورد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Determining target costing and assessment product functions: an integrative approach of target costing, quality functions deployment and Fazzy kano modelتعیین هزینۀ هدف و ارزیابی کارکردهای محصول: رویکرد تلفیقی هزینهیابی هدف، تعمیم کارکردهای کیفیت و مدل کانوی فازی6977205742210.22059/imj.2015.57422FAرضااسماعیل پوردانشیار گروه مدیریت دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمحمدحسنقلیزادهدانشیار گروه مدیریت دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانابوالقاسمزارعی دودجیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20150508In today’s competitive market, an agency is successful which by considering the needs of the clients and the capabilities of its staff, presents products and services which both decreases the costs and expenses and is of high value in the eyes of its clients. For reaching these goals, the simultaneous use of product cost management and quality management systems, which are regarded as target costing, as strategic tools for cost management used for planning profit and decreasing costs, is needed. The aim of this study is presenting a framework for determining the target cost, evaluating and sequencing product’s function, with respect to the product’s quality in the client’s point of view. With the use of quality function deployment approach in target costing and integrating it with Fazzy Kano model, expenses can be reduced and client satisfaction can be provided in its highest level. The present research was a case study of one of the products of Pars Khazar company. Finally, the functions of the product for the purpose of improving and reducing expenses were sequenced and presented.در بازار رقابتی امروز، بنگاهی پیروز است که با تکیه بر نیازهای مشتریان و توانمندی کارکنان خود، محصول و خدماتی را ارائه دهد که علاوهبر کاهش هزینه و قیمت، ارزش بالایی نزد مصرفکننده داشته باشد. برای رسیدن به این اهداف، باید سیستمهای مدیریت هزینه و مدیریت کیفیت محصول بهصورت همزمان بهکار گرفته شوند که هزینهیابی هدف از ابزار راهبردی مدیریت هزینه برای برنامهریزی سود و کاهش هزینه است. هدف این پژوهش ارائة چارچوبی بهمنظور تعیین هزینة هدف، ارزیابی و اولویتبندی کارکردهای محصول با توجه به اهمیت کیفیت محصول از نظر مشتریان است. با استفاده از رویکرد تعمیم کارکردهای کیفیت در هزینهیابی هدف و تلفیق آن با مدل کانوی فازی، میتوان هزینهها را کاهش داد و بیشترین رضایت مشتری را فراهم آورد. مدل پژوهش بهصورت موردی یکی از محصولات شرکت پارسخزر را بررسی کرد و درنهایت کارکردهای محصول بهمنظور برنامههای بهبود و کاهش هزینه، اولویتبندی و ارائه شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Evaluation of Innovative Performance of Knowledge based Company by Network Data Envelopment Analysis-Game Theory Approachارزیابی عملکرد نوآورانۀ شرکتهای دانشبنیان با استفاده از تحلیل پوششی دادههای شبکهای-رویکرد تئوری بازی7217425742310.22059/imj.2015.57423FAسید مصطفیرضویدانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانسلطانعلیشهریاریاستادیار مدیریت کسب و کار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمحموداحمدپور داریانیدانشیار، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20141030The performance evaluation and efficiency measurement of software companies and compare them together as a set of knowledge-based activities due to the unknown of internal processes and stages common to these companies and ignoring these processes in performance evaluation by data envelopment analysis models and how to consider these processes and procedures for calculating efficiency of each stage and overall efficiency of each company are the issues that this article effort to study them. The main objects of this study are determination the common stages and processes of innovation activities in software companies and measurement of the innovation efficiency of each stages and the overall efficiency of each company over a period of four years. The literature review and experts interviews revealed that each company has two series stages of knowledge production and exploitation processes. To determine the efficiency of each stage and the overall efficiency we used network data envelopment analysis- game theory approach. The modeling is done by the leader-follower method or Stackelberg game for two stages and their solved using GAMS software. The results show that the overall efficiency of all companies is less than one and in the first stage, only two of the 38 companies and in the second stage, only three of them are full efficient. It is suggested that inefficient firms at every stage follow its determined benchmarks to improve their operations.<strong> </strong>ارزیابی عملکرد و اندازهگیری کارایی شرکتهای تولیدکنندۀ نرمافزار بهعنوان مجموعهای از شرکتهای دانشبنیان و مقایسۀ آنها با توجه به نامشخص بودن فرایندهای درونی و مراحل مشترک بین آنها و نادیده انگاشتن این فرایندها بهوسیلۀ مدلهای مرسوم تحلیل پوششی دادهها و نیز چگونگی در نظر گرفتن این فرایندها در محاسبۀ کارایی از مسائلی هستند که این مقاله در پی بررسی آنهاست. هدف تعیین مراحل و فرایندهای درونی مشترک اجرای فعالیتهای نوآورانه در این شرکتها و سنجش کارایی مراحل و کارایی کل هر شرکت در یک دورۀ چهارساله است. از بررسی ادبیات و مصاحبه با خبرگان مشخص شد که همۀ شرکتها دارای دو مرحلۀ متوالی تولید دانش و بهرهبرداری از آن هستند. برای تعیین کارایی کل و مراحل، از تحلیل پوششی دادههای شبکهای-رویکرد نظریۀ بازی استفاده شده است. مدلسازی با روش رهبر- پیرو (بازی استاکلبرگ) انجام گرفت. پس از حل نتایج نشان میدهد کاراییکل همۀ شرکتها کمتر از یک است و در مرحلۀ اول فقط دو شرکت از سیوهشت شرکت بررسیشده و در مرحلۀ دوم فقط سه شرکت کاملاً کارا هستند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Development of International facility location model applying the combination of MCDM and location covering techniques under uncertaintyتوسعۀ مدل مکانیابی فراملیتی با استفاده از ترکیب روشهای تصمیمگیری چندمعیاره و مدلهای پوششی مکانیابی در شرایط عدم اطمینان7437665742410.22059/imj.2015.57424FAفهیمهروحیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکدة صنایع، دانشگاه علموصنعت، تهران، ایرانسید بابکابراهیمیاستادیار مهندسی صنایع، دانشکدة صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانحمیدکتابیانکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکدة صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20150315Different decisions, including location decisions of companies which are operating in international dynamic environment are subject to significant uncertainty.So in this research an international facility location problem under uncertainty is considered and an integrated model for strategic and operational planning is presented. In strategic level countries are assessed according to international economic indices available in Global Competitiveness Report (GCR (and in operational level regarding the obtained values and factors like establishment costs, transportation costs, capacity and demand a multi objective optimization model is developed.The problem includes three objective functions: finding the least number of facilities, locating them in the best possible locations and minimizing transportation costs. A demonstration of the application of the methodology is presented by investigating the location problem of an international pharmaceutical company in Europe.تصمیمهای مختلف شرکتهایی که در محیط پویای بینالملل درحال فعالیتاند (مانند تصمیمهای مربوط به مکانیابی این شرکتها) در معرض عدم فراوانی قرار دارد. در این پژوهش، به مسئلة استقرار تسهیلات کارخانهای در سطح فراملیتی در شرایط نبود <strong></strong>اطمینان پرداخته میشود و مدلی یکپارچه برای برنامهریزی راهبردی و عملیاتی مکانیابی یک شرکت با این شرایط ارائه میشود. مدل ارائهشده در سطح راهبردی با توجه به شاخصهای اقتصاد بینالملل، ارزش کشورهای بالقوه را برای استقرار تسهیلات تعیین میکند. سه هدف اصلی مورد نظر عبارتاند از: پیداکردن کمترین تعداد واحدهای تسهیلاتی، استقرار آنها در بهترین نقاط بالقوه (کشورها) و کمینهکردن هزینههای حملونقل در تخصیص واحدهای تسهیلاتی به کشورهای متقاضی با واردکردن پارامترهای غیرقطعی در توابع هدف و محدودیتهای مدل. برای تشریح بیشتر کاربرد این رویکرد، یک مسئلة مکانیابی برای یک شرکت بینالمللی فعال در صنعت داروسازی اروپا تشریح شده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Presenting a Conceptual Model for Sustainable Supplier Selection (A case study in SAIPA supply chain)ارائۀ مدل مفهومی برای انتخاب تأمینکنندگان پایدار (مطالعۀ موردی: شرکت سایپا)7677845742510.22059/imj.2015.57425FAعبدالحمیدصفائی قادیکلائیدانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0009-0009-1955-9254مهردادمدهوشیاستاد گروه مدیریت صنعتی دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراناحمدجمالیاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20150920Sustainable supplier selection in the long term, lead to a competitive advantage in the supply chain. This study aims to present a conceptual model for sustainable supplier selection in the SAIPA supply chain. In first, based on a comprehensive literature review 58 indicators identified to assess the sustainable suppliers. After checking the indicators by automotive industry's supply chain experts, only 17 indicators were verified. Then, the questionnaire distributed among experts in the SAIPA's supply chain, and finally 191 questionnaires was obtained. In next sustainable supplier selection model was estimated by using confirmatory factor analysis and the indicators explained three latent variables (economic, social and environmental). The results achieved by this research model revealed that the sustainable suppliers in order of priority to the aspects of "social", "economic" and "environmental" conditions. The results achieved by this research model revealed that the sustainable suppliers selection explained by "social", "economic" and "environmental" latent variables. Also the priorities of each sub-index was determined in explained “sustainable suppliers selection” model. انتخاب تأمینکنندگان پایدار در بلندمدت، به ایجاد مزیت رقابتی در کل زنجیرة تأمین میانجامد. هدف این پژوهش ارائة مدلی برای انتخاب تأمینکنندگان پایدار در زنجیرة تأمین سایپا بوده است. برای این کار پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش، 58 شاخص برای ارزیابی تأمینکنندة پایدار شناسایی شد که پس از بررسی خبرگان زنجیرة تأمین در صنعت خودرو، فقط 17 شاخص مناسب تشخیص داده شد. سپس پرسشنامهای بین کارشناسان موجود در زنجیرة تأمین شرکت سایپا توزیع شد و براساس 191 پرسشنامة بهدستآمده مدل مفهومی انتخاب تأمینکنندة پایدار با روش تحلیل عاملی- تأییدی برآورد شد و شاخصهای پایداری در سه گروه اقتصادی، رفاه اجتماعی و زیستمحیطی عاملبندی شدند. طبق نتایج کسبشدة این مدل تحقیقاتی، مشخص شد انتخاب تأمینکنندگان پایدار بهترتیب اولویت به ابعاد «رفاه اجتماعی»، «اقتصادی» و «زیستمحیطی» بستگی دارد و اولویت هریک از زیرشاخصها نیز در تبیین انتخاب تأمینکنندگان پایدار مشخص شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Investigating the effects of Job Rotation Schedules on performance of lean cellsاثر برنامههای گردش شغلی سلولی بر عملکرد سلول ناب7858125742610.22059/imj.2015.57426FAاشکانعیوقاستادیار مدیریت تولید و عملیات، مرکز مطالعات مدیریت ایران، تهران، ایران0000-0001-7706-2101مصطفیزندیهدانشیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-1209-9514Journal Article20140907Lean cell operates itself by what is called standard operations. Job rotation is known as the standard operation of a lean cell. However, researchers have not studied job rotation to demonstrate the performance of a lean cell. Job rotation decisions affect lean cell performance through influencing the manner in which tasks assigned to the selected operators during several rotation periods. This research studies the lean cell performance as a function of rotation interval, cell factors (size and type) and takt time. The performance targeted in term of 4 different measures. After modeling job rotation scheduling problem and developing an efficient algorithm to find near optimal solutions, data for lean performance against arrangement of factors was gathered by scenarios made based on Taguchi's approach to design of experiments. To analyze the model and impact of factors, ANOVA and MANOVA and interaction analysis were applied. The results shown that the effect of rotation interval and its complex interactions with other factors are statistically significant and some patterns for lean cell performance were obtained.گردش شغلی، عملیات استاندارد سلولهای ناب شناخته میشود. با اینحال، گردش شغلی بهعنوان تشریحکنندة عملکرد سلول ناب در پژوهشها بررسی نشده است. فاصلة (تواتر) گردش شغلی از طریق اثرگذاری بر نحوة تخصیص وظایف به افراد، بر عملکرد سلول در خلال چند دورة گردش شغلی تأثیر میگذارد. در این پژوهش، عملکرد سلول ناب از طریق عامل فاصلة گردش شغلی و بههمراه عوامل مرتبط با سلول (شامل اندازة سلول، نوع وظایف سلول و زمان تکت) تشریح شده است که نوآوری اصلی تحقیق نیز بهشمار میآید. پس از مدلسازی ریاضی و تحلیل آن، آزمایشهای مناسب با استفاده از طراحی آزمایشهای تاگوچی اجرا شد و دادهها در قالب جوابهای نزدیک به بهینه برای اهداف عملکردی سلول بهدست آمد. سپس با تحلیل واریانس یک و چندمتغیره، اثر عوامل آزمون شد. نتایج تحقیق اثر عامل فاصلة گردش شغلی و روابط متقابل پیچیده میان آن و دیگر عوامل را تأیید کرد و الگوهایی را در زمینة رفتار معیارهای عملکرد سلولی تعیین کرد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Analysis of LARG Supply Chain Management Dimensions in Cement Industry (An Integrated multi-Criteria Decision Making Approach)تحلیل ابعاد رویکرد مدیریت زنجیرۀ تامین لارج در صنعت سیمان از طریق تلفیق تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره8138365742710.22059/imj.2015.57427FAرحیمقاسمیهاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانغلامرضاجمالیاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران0000-0002-2994-9143الهامکریمی اصلدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانJournal Article20150610Supply chain management as a vital challenge to the Cement industry and developing infrastructure as a whole has been posed by scholars. This research is an attempt to investigate LARG supply chain management as a comprehensive approach to consider simultaneously four basic relevant strategies namely Lean, Agile, Resilience and Green. Using a survey methodology and gathering data from twenty one experts in cement industry, every strategy has been weighted by SWARA and VIKOR techniques. Then results were compared utilizing COPRAS- techniques. Finally, the average score was led to conclusion that in the cement industry the most important strategy are resilience, green, agile and lean respectively. At the end a set of useful guidelines were developed and recommended to the managers.در این پژوهش سعی شده است با مطرحکردن رویکرد مدیریت زنجیرة تأمین لارج بهعنوان روشی تقریباً جامع، به راهبردهای ناب، چابک، تابآوری و سبز در صنعت سیمان بهطورهمزمان توجه شود. درنتیجه، با بهکارگیری روش پیمایشی و دریافت نظرهای 21 متخصص در صنعت سیمان، هریک از ابعاد رویکرد لارج با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره شامل روشهای سوارا و ویکور، وزندهی و اولویتبندی شد. سپس نتایج با روشکوپراس- خاکستری مقایسه شد. طبق نتایج نهایی هر دو روش، راهبردهای تابآوری، سبز، ناب و چابک بهترتیب اولویت اول تا چهارم را در صنعت سیمان داشتند؛ بهعبارت دیگر، تمرکز بر ایجاد وضعیتی متعادل و انطباق با شرایط محیطی و همچنین تغییر در طراحی فرایندها و محصولات بهسوی فرایندهای دوستدار محیطزیست اولویتهای اول و دوم معرفی شدهاند. انطباق با شرایط و لزوم تدوین استانداردهای سبز در زنجیرة تأمین صنعت سیمان از جمله راهکارهای پیشنهادی پژوهش هستند. این پژوهش با تمرکز بر تمام ابعاد زنجیرة تأمین لارج به بسط مفاهیم نظری آن کمک مؤثری کرده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Pre-Project Neuro-Fuzzy Decision Support Model for Oil Industry Projectsمدل عصبی-فازی پشتیبان تصمیم فازهای اولیۀ پروژههای صنعت نفت8378605742810.22059/imj.2015.57428FAمحمودگلابچیاستاد گروه مدیریت پروژه و ساخت دانشکدة معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-1911-8581امیرفرجیدانشجوی دکتری مدیریت پروژه و ساخت دانشکدة معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20141128During pre-project planning as an essential phase of a project, fundamental decisions that lead to project success or failure will make. This phase of a project is more important essentially in oil, gas and petrochemical mega projects that tremendous amount of resources should consume. Uncertainty in the initial phases of the project is at the highest level and therefore major project decisions should be made based on the minimum level of information and assurance of future. In this paper, a performance forecasting model for oil industry projects proposed that based on Neuro-fuzzy inference systems and rooted in project progress functions which known as S curve models. In this study types of functions and models that can generate project S curves are investigated and nine most used functions identified. In the next step six performance variables in two main sections include project progress and resource growth recognized and 25 variables in two categories and four clusters using close questionnaire approach identified. Finally a model for project performance prediction based on Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System developed. طی برنامهریزیهای پیش از آغاز پروژه بهعنوان یک مرحلة مهم، تصمیمهای اساسی اتخاذ میشوند که مسیر حرکت پروژه را در جهت موفقیت یا شکست ترسیم میکنند. این مرحله بهویژه در مگاپروژههای نفت، گاز و پتروشیمی که به حجم عظیمی از منابع نیاز دارند، اهمیتی مضاعف مییابد. عدمقطعیت در فازهای اولیة پروژه زیاد است و باید با حداقل اطلاعات از آینده، عمدهترین تصمیمگیریها صورت گیرند. در این پژوهش، مدل پیشبینی عملکرد برای پروژههای صنعت نفت براساس سیستمهای عصبی- فازی پیشنهاد شده است که بر پایة توابع پیشرفت استوار است که به مدلهای منحنی S معروفاند. در این پژوهش، انواع توابع منحنیهای پیشرفت پروژه مطالعه و پرکاربردترین آنها شناسایی شدند. درادامه، از طریق مطالعات کتابخانهای و پرسشنامة بسته، شش معیار عملکردی در قالب دو دسته و 25 متغیر شکلدهندة مدل در قالب دو بخش اصلی و چهار خوشه شناسایی شده است. درنهایت، مدل پیشبینی عملکرد با استفاده از سیستم انطباقی عصبی- فازی استنتاجی توسعه یافته است که ارزیابی نتایج آن بیانگر دقت مناسب مدل در انجام پیشبینیهاست.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58857420151222Assessment of the Technology Contribution to industry Value Added; Case study Chemical Industries Value Chain in Fars Provinceارزیابی سهم فناوری در ایجاد ارزشافزودۀ بخش صنعت (مطالعۀ موردی: زنجیرۀ ارزش صنایع شیمیایی استان فارس)8618795742910.22059/imj.2015.57429FAعلیمحمدیدانشیار بخش مدیریت دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانداریوشمولااستاد بخش مهندسی شیمی دانشکدة مهندسی شیمی، نفت و گاز، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانعباسعباسیاستادیار بخش مدیریت دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانکاظمعسکری فردانشجوی دکتری مدیریت سیستم دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20150507This study is done to define the technological contribution in the value chain of chemical industries and assess the effects of this on industrial’s value added. The value network contains 581 active firms in 5 stages and 21 groups, and date gathered with 141 questionnaires by snowball method. Then the technology contribution and economic value added are defined for each stage and group. Besides the descriptive analysis, the role of technology contribution in value creation is evaluated with correlation analysis. The findings show that value added has a positive correlation to the technology contributionand a reduction of technology share in each firm leads to decreasing operating profit decline and increasing non-technological capital cost, and finally the reduction of value added. Assessment of the groups shows that intermediate, petrochemical, coating, insulation and detergents groups have more impression with technology contribution. With respect to the low relative technology contribution of these groups in Fars province, technology reconstruction and modernization investment in these firms could upgrade value chain.این مطالعه با هدف سنجش سهم فناوری در زنجیرة ارزش صنایع شیمیایی و تأثیر آن بر ارزشافزودة این زنجیره انجام گرفته است. شبکة ارزش صنایع شیمیایی استان شامل 581 واحد تولیدی فعال است که در پنج مرحله و 21 گروه تولیدی ترسیم شد و دادهها با استفاده از 141 پرسشنامه به روش گلولهبرفی گردآوری شدند. سهم فناوری و ارزشافزوده در هر مرحله و گروه براساس مدل فرناندز تعیین و سهم فناوری در ایجاد ارزشافزودة هر گروه تعیین شد. همبستگی مثبت و معنادار ارزشافزوده با سهم فناوری نشان میدهد کاهش سهم فناوری ممکن است علاوهبر افزایش سهم نامطلوب سرمایه، بر ارزشافزودة اقتصادی هم از جنبة سود عملیاتی و هم از نظر افزایش هزینههای سرمایه تأثیر بگذارد و درنهایت به کاهش ارزشافزوده در سطح خرد و کلان زنجیره منجر شود. همچنین، یافتهها نشان میدهد سهم فناوری بر ارزشافزودة صنایع واسطه، پتروشیمی، پوشش، عایق و شوینده بیشترین اثر را دارد و سهم نسبی پایین فناوری این واحدها، سرمایهگذاری در توسعه و نوسازی فناوری آنها عاملی مؤثر بر توسعة زنجیره است.