دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222A simulation approach for assembly line improvement of Iran Heavy Diesel Companyرویکرد شبیهسازی برای بهبود خط مونتاژ شرکت دیزل سنگین ایران6356645070510.22059/imj.2014.50705FAحسنعلیآقاجانیدانشیار مدیریت صنعتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانحمزهصمدی میارکلائیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانحسینصمدی میارکلاییکارشناس ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان، قائمشهر، ایرانحسینلطفیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، بابلسر، ایرانJournal Article20140708[Naeini1] The current research aims to investigate improvement possibility of Iran Heavy Diesel (DESA) Company Assembly Line by Simulation. Therefore, in addition to reviewing the existing thematic literature in relation to the system, model, simulation, assembly lines and the improvement solutions, as well as studying similar research background and history, the primary model of company assembly line was created by using data collection instruments like documents reviewing and observation. After presentation of created model and a summery of descriptive data, the model was validated by averages test. Data were analyzed by ARENA and SPSS using software. In the next stage, the improvable point of assembly line, namely Test room was identified by interviewing with 48 people related with assembly line. Then, after describing the reason of attention to this point, the use of new technology was proposed for achieving improvement in this section. The results of testing this proposition by simulation model showed that if such system is implemented in assembly line, the cycle time will improve by 33% and the queue time in test station will reduce by 62%. Finally, based on these results, the discussion and conclusion were represented, and some suggestions were given for managers and directions for further researches were provided in conclusion.
چکیده: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی امکان بهبود خط مونتاژ شرکت دیزل سنگین ایران (دِسا) با استفاده از روش شبیهسازی است. برایناساس، ضمن مرور ادبیات موضوعی مربوط به سیستم، مدل، شبیهسازی، خطوط مونتاژ و راههای بهبود آن، و پس از بررسی سابقة پژوهشهای مشابه، با استفاده از ابزارهای جمعآوری دادههای مستندات و مشاهده، مدل اولیة خط مونتاژ شرکت، طراحی شد و با استفاده از دادههای آماری توصیفی و تحلیل واریانس، اعتبار مدل تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای ARENA و SPSS تحلیل شد. در مرحلة بعد، پس از مصاحبه با 48 نفر از دستاندرکاران خط مونتاژ، نقطة قابل بهبود خط مونتاژ، یعنی اتاق تست شناسایی شد. آنگاه، پس از تشریح علت امر، برای دستیابی به بهبود در این قسمت، استفاده از فناوری جدید پیشنهاد شد. نتایج آزمون این پیشنهاد، بهوسیلة مدل شبیهسازی نشان داد که اگر چنین سیستمی در خط مونتاژ پیادهسازی شود، زمان سیکل، سیوسه درصد بهبود مییابد و زمان صف در ایستگاه تست، شصتودو درصد کاهش پیدا میکند. در پایان مقاله، بحث، نتیجهگیری و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222An analysis of housing market in Tehran Province using system dynamicsتحلیل بازار مسکن استان تهران با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم6656835244910.22059/imj.2014.52449FAعلی محمداحمدونداستاد گروه مهندسی صنایع، دانشکدة فنی مهندسی، مؤسسة آموزش عالی ایوانکی، سمنان، ایرانحدیثهخدادادی ابیازنیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکدۀ فنی و مهندسی، مؤسسة آموزش عالی ایوانکی، سمنان، ایرانزینبمحمدیانیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشکدۀ فنی و مهندسی، مؤسسة آموزش عالی ایوانکی، سمنان، ایرانJournal Article20140809[Naeini1] Housing is the third top factor in human life, after food and clothing in all communities. Many variables are involved in determining housing prices and it is impossible to ignore housing feedback. One of the powerful tools to determine the impact of policies in this field is using system dynamics approach. According to this approach, the cause-and- effect diagram of factors affecting housing prices in Tehran is presented for dynamic model. To simulate the intended model Vensim software was used. Finally, scenario making was conducted to consider various policies in housing market. The results show that enhanceing other provinces' facilities, increasing the supply of affordable housing by the government as well as loaning for construction decrease the housing price thereby the price would be balanced.
مسکن بعد از خوراک و پوشاک، مهمترین جزء زندگی افراد است. در تعیین قیمت مسکن، متغیرهای زیادی دخیلاند و نادیدهگرفتن بازخوردها در بخش مسکن، ناممکن است. یکی از ابزارهای قدرتمند برای تعیین تأثیر سیاستها در این حوزه، استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمهاست. با توجه به این رویکرد، نمودار علّی- معلولی عوامل مؤثر بر قیمت مسکن در استان تهران، برای مدلسازی پویای مسئله ارائه شده است. برای شبیهسازی مدل درنظرگرفتهشده، از نرمافزار ونسیم استفاده شده است. در پایان، بهمنظور بررسی سیاستهای مختلف در بازار مسکن، سناریوبندی صورت گرفته است. نتایج حاصل نشان میدهد افزایش امکانات شهری دیگر استانهای کشور و همچنین عرضة مسکنهای ارزانقیمت از سوی دولت و ارائة تسهیلات برای ساختوساز مسکن، به تعادل در قیمت مسکن و همچنین کاهش قیمت در بازار مسکن منجر میشود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222Drawing the cause-and-effect relations during the time in a dynamic strategy mapترسیم روابط علت و معلولی در خلال زمان در نقشه استراتژی پویا6857075198610.22059/imj.2014.51986FAمجتبیاکبریاندانش آموخته دکتری مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانسید اسماعیلنجفیاستادیار مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-8734-5436فرهادحسین زاده لطفیاستاد ریاضی کاربردی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانرضاتوکلی مقدماستاد مهندسی صنایع، دانشکدة فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20140209[Naeini1] One of the biggest organizational challenges in deployment of strategies is the time lag between the cause-and-effect relations according to a lag between indicators of strategic objectives. With adding the time factor, the strategic objectives at different times have a causal relationship with each other. The causal relationships between strategic objectives are essential. In this paper, after dividing strategic objectives into four aspects of balanced scorecard in the National Iranian Oil Refining & Distribution Company, the fuzzy DEMATEL method is used to draw the cause-and-effect relation between strategic objectives in the strategic map considering the time delay from the lag key performance indices. By drawing the dynamic strategy map, the network relation between strategic objectives during the time identified and by defining strategic initiatives for the strategic objectives of the lag key performance indices, improvement for the strategic objectives of the lead key performance indices will appear.
یکی از چالشهای بزرگ سازمان در اجرای استراتژیها بهوسیلة کارت امتیازی متوازن این است که شاخصهای موجود در اهداف استراتژیک نقشة استراتژی، با تأخیر زمانی ارتباط علت و معلولی را بهوجود میآورد و با افزودن عامل زمان، اهداف استراتژیک در زمانهای مختلف با هم ارتباط خواهند داشت. بههمین دلیل، نیاز به ترسیم نقشة استراتژی پویا برای تعیین روابط علت و معلولی در خلال زمان ضروری است. در این مقاله، پس از تقسیم اهداف استراتژیک به مناظر چهارگانة کارت امتیازی متوازن شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، از روش فازی دیمتل برای ترسیم روابط علت و معلولی اهداف استراتژیک، با درنظرگرفتن تأخیر زمانی حاصل از شاخصهای کلیدی عملکرد پسرو در قالب نقشة استراتژی پویا استفاده میشود. با این کار، روابط کلاسیک موجود در مناظر چهارگانة کارت امتیازی متوازن به روابط علت و معلولی شبکهای و پویا ارتقا مییابد و ارتباط میان اهداف استراتژیک سازمان در خلال زمان مشخص میشود. با تعریف برنامههای بهبود اهداف استراتژیک تأثیرگذار حاصل از شاخصهای کلیدی عملکرد پیشرو، پیشرفت در اهداف استراتژیک تأثیرپذیر از شاخصهای کلیدی عملکرد پسرو حاصل میشود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222A method for solving possibilistic multi-objective linear programming problems with fuzzy decision variablesمدلی برای حل مسائل برنامه ریزی چندهدفه، مبتنی بر تئوری امکان با متغیرهای تصمیم فازی7097245198510.22059/imj.2014.51985FAمهنازحسین زادهدکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-1211-3371محمدباقرمنهاجاستاد دانشکدة مهندسی برق و الکترونیک، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایرانعالیهکاظمیاستادیار دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0755-7800Journal Article20131030[Naeini1] In this paper, a new method is proposed to find the fuzzy optimal solution of fuzzy multi-objective linear programming problems (FMOLPp) with fuzzy right hand side and fuzzy decision variables. Due to the imprecise nature of available resources, determination of a definitive solution to the model seems impossible. Therefore, the proposed model is designed in order to make fuzzy decisions. The model resolves the deficiencies of the previous models presented in this field and its main advantage is simplicity. To illustrate the efficiency of the proposed method, it is applied to the problem of allocating orders to suppliers. Due to the nature of the fuzzy solutions obtained from solving the model, the decision maker will be faced with more flexibility in decision making.
در این پژوهش، مدلی برای حل مسائل برنامهریزی چندهدفة فازی مبتنی بر تئوری امکان با منابع غیر دقیق و متغیرهای تصمیم فازی ارائه شده است. با توجه به ماهیت غیر دقیق میزان منابع در دسترس، تعیین یک جواب قطعی برای مدل، غیر منطقی بهنظر میرسد. بدینمنظور، مدل پیشنهادی بهگونهای طراحی شده که تصمیمها را بهصورت فازی تعیین میکند. این روش، نقایص روشهای پیشین ارائهشده در این زمینه را برطرف کرده است و مهمترین مزیت آن، سهولت در بهکارگیری است. مدل پیشنهادی در مسئلهای برای تخصیص سفارش به تأمینکنندگان، بهکار گرفته شده و کارایی آن در عمل، آزمایش شده است. با توجه به ماهیت فازی جوابهای بهدستآمده از حل مدل، تصمیمگیرنده با انعطاف بیشتری در تصمیمگیری مواجه خواهد بود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222Explanation of factors affecting supply risk management in automotive industry supply chain: A Grounded Theoryبررسی شرایط حاکم بر مدیریت ریسک عرضه در زنجیرة تأمین صنعت خودرو: نظریه ای برخاسته از دادهها7257465069910.22059/imj.2014.50699FAمسعودسیم خواهدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانکامرانفیضیاستاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانلعیاالفتدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمقصودامیریاستاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20131111 This article aims to identify what and how factors influence management of supply risk in automotive industry supply chain. Based on grounded theory and 13qualitative in-depth interviews with 10 managers in Iran's automotive industry supply chain, a theoretical framework is developed to examine antecedents and effective factors of this process. This framework suggests a broad range of factors causing an automobile manufacturer to manage the supply risk. These factors are called perceptual-attributive factors. In addition varied contextual and intervening factors are affecting automobile manufacturer decisions thereby guiding their actions/reactions in this process. Such factors are categorized as bedder factors and contingency factors.
این مقاله در پی شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر فرایند مدیریت ریسک عرضه در زنجیرة تأمین صنعت خودرو و چگونگی اثرگذاری این عوامل بر فرایند مذکور است. با اتکا به رویکرد نظریة برخاسته از دادهها و نتایج سیزده مصاحبة کیفی عمیق با ده تن از مدیران و کارشناسان زنجیرة تأمین صنعت خودرو، چارچوبی نظری برای بررسی این عوامل، صورتبندی شد. بر مبنای این چارچوب، عوامل بسیاری موجب تحریک خودروساز برای ورود به فرایند مدیریت ریسک عرضه میشوند. این عوامل، با عنوان مقولة عوامل فرایند ادراکی- اسنادی دستهبندی شدند. همچنین عوامل زمینهای و اقتضایی متنوعی بر تصمیمهای خودروساز در این فرایند اثر میگذارند و موجب هدایت تعاملهای وی با تأمینکنندگان میشوند. این عوامل نیز با عنوان مقولة عوامل بسترساز و عوامل اقتضایی نامگذاری شدند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222An analysis of a new combined structural model of the Balanced Scorecard and European Foundation for Quality Management modelsتحلیلی بر یک الگوی ساختاری جدید تلفیقی از الگوهای کارت امتیازی متوازن و بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت7477655144710.22059/imj.2014.51447FAمحمدشریفی تهرانیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانجوادیوسفیمربی گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20140210The present study aims to address the problem of inadequate coverage of various aspects of organizational performance by balanced scorecard (BSC) model through its developing based on the European foundation for quality management (EFQM) model. To this end, a developed BSC model, encompassing variables of stakeholders, resource effectiveness, processes effectiveness, human resource management effectiveness, leadership method, strategy and performance was proposed and, then, validated in a new structural model. The findings firstly revealed an appropriate fitness of the proposed model. Regarding the relationship among variables, staff management effectiveness, resource effectiveness, leadership method and processes effectiveness, respectively, imposed the most “direct impacts” on the organizational performance. On the other hand, “summated impacts” (direct and indirect) on the organizational performance were imposed by leadership method, staff management effectiveness, resource effectiveness and stakeholders variables, respectively. Managers can apply the model suggested in this study to measure performance in the respective organizations as well as a weighting criteria guide on how to accurately measure different dimensions of performance.
هدف پژوهش حاضر، رفع مسئلة نبود پوشش کافی الگوی کارت امتیازی متوازن (بیاسسی) از عناصر مختلف عملکرد سازمانی، از طریق توسعة آن بر مبنای الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (ایافکیوام) است. در این راستا، الگوی توسعهیافتة بیاسسی مشتمل بر متغیرهای ذینفعان، اثربخشی منابع، اثربخشی فرایندها، اثربخشی مدیریت کارکنان، روش رهبری، نوع راهبرد و عملکرد، معرفی و در قالب یک الگوی ساختاری جدید اعتبارسنجی شد. نتایج حاصل در گام نخست، بیانگر برازندگی ایدهآل الگوی پیشنهادی است. بهلحاظ شدت روابط بین متغیرها در الگوی توسعهیافتة بیاسسی، بهترتیب، سطح اثربخشی مدیریت کارکنان، سطح اثربخشی منابع، روش رهبری و سطح اثربخشی فرایندها بیشترین تا کمترین «تأثیر مستقیم» را بر عملکرد یک سازمان دارند. همچنین، روش رهبری، سطح اثربخشی مدیریت کارکنان، سطح اثربخشی منابع، نوع راهبرد، سطح اثربخشی فرایندها و درنهایت، ذینفعان، بیشترین تا کمترین «تأثیر مستقیم و غیر مستقیم» را بر عملکرد سازمانی دارند. مدیران میتوانند از الگوی پیشنهادی این پژوهش برای سنجش عملکرد سازمانهای مختلف و وزندهی به ابعاد مختلف مد نظر در فرایند سنجش عملکرد استفاده کنند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222Developing several pricing models in green supply chain under risk by Game Theory Approachتوسعة چندین مدل قیمتگذاری در زنجیرة تأمین سبز تحت ریسک با رویکرد نظریة بازی ها7677895207910.22059/imj.2014.52079FAغزالهعلامهدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمریماسمعیلیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانترانهتجویدیاستادیار گروه ریاضی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20140625Green supply chain management is an environmental approach in supply chain management that aims to decrease ecological risks in products’ life cycle. Closed-loop supply chain by collecting and recycling the harmful production in nature attempts to achieve this goal. In this paper, due to different strategies in collecting products, several pricing models in two-echelon closed supply chain are presented. The interactions between the manufacturer and the retailer in pricing are investigated based on Stackelberg game and the optimal decisions of manufacturer and retailer are obtained in each model. Moreover, because of the dynamic nature of the supply chain in the real world, risk factor based on the mean-variance model is considered in the closed-loop. Finally, the presented models are analyzed using a numerical example and the best model is selected by comparing the profits. Moreover, sensitivity analyses are performed on collecting rate, recycling rate and the risk aversion. Results show that the coordinating model between the manufacturer and the retailer can be an appropriate substitution in high collecting rates and low risk aversion values.
مدیریت زنجیرة تأمین سبز، رویکردی زیستمحیطی در مدیریت زنجیرة تأمین است که هدف آن، کاهش ریسکهای زیستمحیطی در دورة عمر محصولهاست. در این میان، زنجیرة تأمین بسته، با جمعآوری و بازیافت محصولهای مضر در طبیعت، سعی در رسیدن به این هدف دارد. در این مقاله، با توجه به استراتژیهای مختلف جمعآوری محصول، تعدادی مدل قیمتگذاری در زنجیرة تأمین بستة دوسطحی ارائه میشود. تعاملهای میان تولیدکننده و خردهفروش در قیمتگذاری، براساس بازی استکلبرگ بررسی میشود و تصمیمگیری بهینة تولیدکننده و خردهفروش برای هر مدل تعیین میشود. همچنین با توجه به ماهیت پویای زنجیرة تأمین در دنیای واقعی، عامل ریسک با استفاده از روش میانگین- واریانس در زنجیرة بسته بررسی میشود. برای درک بهتر، مدلها در قالب یک مثال عددی بررسی میشوند و مدل مناسب با مقایسة مقادیر سود اعضا انتخاب میشود. همچنین بر پارامترهای نرخ جمعآوری، نرخ بازیافت و میزان ریسکگریزی، آنالیز حساسیت انجام میشود. نتایج نشان میدهند که مدل هماهنگی تولیدکننده و خردهفروش در نرخهای جمعآوری زیاد و میزان ریسکگریزی کم، جایگزین مناسبی برای سایر مدلهاست.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222Performance assessment and ranking of Iranian insurance companies using an integrated model with experts preferencesارائة مدل ترکیبی برای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی شرکتهای بیمة ایران با استفاده از نظر خبرگان7918075070210.22059/imj.2014.50702FAهاشمعمرانیاستادیار مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایرانرامینقاری زاده بیرقدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایرانسعیدشفیعی کلیبریکارشناس مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20131009This paper presents an integrated Data envelopment analysis (DEA) – Principal component analysis (PCA) – Analytical hierarchy process (AHP) to achieve the efficiency scores and ranks of the insurance companies. Fourteen insurance companies with thirteen input and output variables have been considered for the purpose of this study. Since the DEA model is sensitive to the number of variables in comparison to number of DMUs, to reduce data dimension, the PCA method is used. Obviously, the final ranks from PCA-DEA model is very subjective and only based on the pattern and distribution of data sets. Therefore, for incorporating the expert preferences, the AHP model is combined with two previous models and the final ranking is done by the integrated DEA-PCA-AHP and PCA-DEA model. The results of the model show that DANA, RAZI and DEY have become the best rank among insurance companies.
در این مقاله، مدلی ترکیبی مبتنی بر روشهای تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)- تحلیل مؤلفههای اصلی (PCA)- تحلیل پوششی دادهها (DEA) برای ارزیابی عملکرد شرکتهای بیمه در ایران ارائه میشود و با استفاده از آن، چهارده شرکت بیمه با سیزده شاخص استاندارد، رتبهبندی میشوند. با توجه به ضعف مدل DEA، در مسائلی با متغیرهای زیاد و واحدهای تصمیم کم، از روش PCA برای کاهش بعد مسئله استفاده میشود. از طرفی، نتایج رتبهبندی بهدستآمده از روش PCA-DEA، کاملاً عینی و تنها بر مبنای الگوی دادههاست؛ بنابراین، با استفاده از مدل AHP، نظرهای کارشناسی را در رتبهبندی وارد میکنیم. در انتها، رتبهبندی، یکبار بهوسیلة مدل پیشنهادی و یکبار با مدل PCA-DEA انجام و نتایج این دو روش، با هم مقایسه میشوند و دربارة آنها بحث میشود. نتایج مدل ارائهشده نشان میدهد که سه شرکت بیمة دانا، رازی و دی، رتبههای اول تا سوم را بهدست میآورند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222Modeling the effect of external sanctions on contractor's claims in DB project in Iranمدل سازی اثر تحریم های خارجی بر ایجاد ادعاهای پیمانکاری پروژه های طرح و ساخت کشور8098295068710.22059/imj.2014.50687FAمحمودگلابچیاستاد دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-1911-8581هادیتلخابیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجیدپرچمی جلالاستادیار دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدمیرکاظمی موددانشجوی دکتری مدیریت، گرایش تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20130915Claimed have became one of the inherent attribute of construction industry. In order to determine the most appropriate strategy for prevention and resolution of these claims, some studies have been conducted to identify claim`s causes but they are common in construction industry. It seems that the reason of making these claims is a better understanding of complexity and the casual variables. In this regard, one can refer to sanctions and their possible effects on the construction industry over recent years, resulting in the creation of remarkable claims. A “cause and effect model” of the impact of sanctions on creating claims in DB project has developed by the information collected through interviews as well as the study of documents related to the recent claims. Then, the studied system is simulated under three different sanction scenarios. The results show that incidence of sanctions influence other aspects of the project and will cause new claims and affect time and cost as the main causes of claims and this effect increases with the severity of sanctions thereby casuing vigorous growth and exponential claims.
ادعاها به ویژگیهای ذاتی صنعت ساخت تبدیل شدهاند. مطالعههایی برای شناسایی علل این ادعاها انجام شده است، اما این مقولهها هنوز رواج دارند. شاید دلیل این امر، نیاز به درک بهتر پیچیدگی بین متغیرهای علّی ایجاد ادعاست. در این راستا میتوان به وجود تحریمها در سالهای اخیر و آثار احتمالی آن بر صنعت ساخت و درنتیجه، بر ایجاد ادعا اشاره کرد؛ بنابراین، ابتدا با استفاده از اطلاعات جمعآوریشده، 15 علت ایجاد ادعا- که بر اثر اعمال تحریمها در پروژههای طرح و ساخت بهوجود آمده است- مشخص شده و با استفاده از آن، یک مدل علّی - معلولی از تأثیر تحریمها بر ایجاد ادعا توسعه یافته است. سپس سیستم مورد مطالعه، در سه سناریو مختلف از اعمال تحریمها شبیهسازی شده است. نتایج نشان میدهد بروز تحریمها با تأثیر گذاشتن بر بعضی دیگر از جنبههای پروژه، سبب بروز ادعاهای جدید میشود و بر افزایش زمان و هزینه، بهعنوان علل اصلی ایجاد ادعا اثر میگذارد. این تأثیرها با افزایش شدت تحریمها افزایش مییابد و موجب رشد شدید و نمایی ادعاهای پیمانکاران میشود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222Designing a model for selecting construction projects in public sectorطراحی مدلی برای انتخاب پروژههای عمرانی در بخش عمومی8318475203310.22059/imj.2014.52033FAعلیمحقردانشیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6598-4560محمدرضامهرگاناستاد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعادلآذراستاد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-2123-7579ناصرمطهری فریمانیاستادیار مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانJournal Article20130818 Much research hasn’t been done in the area of project selection in the public sector. In this paper, we tried to choose projects in the public sector, and a linear programming model is presented. In an effort to build the model, the decision criteria were identified using the Delphi method and then the criteria were reviewed at conceptual combining. The model was constructed in a linear, goal and mixed integer programming approach. After building the model, it was tested with data on budget bill, then, the results were analyzed and the model was revised several times. The results of the model execution confirmed its validity. This type of model as a decision support system can be used for project selection in the public sector.
پروژههای عمرانی مهمترین وسیله برای گسترش ظرفیتهای زیربنایی هر کشور محسوب میشوند؛ بنابراین، در انتخاب آنها باید بهطور همزمان به نکات مختلف توجه کرد. در این مقاله سعی شده است برای انتخاب پروژهها در بخش عمومی کشور، یک مدل تصمیمگیری چندمعیاره ارائه شود. در این راستا از مدل برنامهریزی خطی استفاده شده است. در تلاش برای ساخت مدل، ابتدا معیارهای تصمیمگیرندگان با روش دلفی شناسایی و پس از ترکیب مفهومی بازنگری شد. در ادامه، مدلی با نگاه برنامهریزی خطی، آرمانی و عدد صحیح مختلط ساخته شد. مدل، پس از ساخت با دادههای مربوط به لایحة بودجه کشور آزمایش شد. در پایان، نتایج آن را تحلیل و چندینبار مدل را بازنگری کردیم. نتایج اجرای مدل، اعتبار آن را تأیید کرد. این نوع مدل بهعنوان سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری برای انتخاب پروژهها در بخش عمومی استفاده میشود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58856420141222English Abstractsچکیده های انگلیسی1105545310.22059/imj.2014.55453FAJournal Article20151107