دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58859320171122Prioritizing of Iranian Airlines by Fuzzy Synthetic Evaluation and Genetic Algorithmرتبهبندی شرکتهای صنعت هواپیمایی ایران با ارزیابی فازی ترکیبی و الگوریتم ژنتیک4094346530410.22059/imj.2017.243719.1007328FAمحمدحقیقیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانحمیدنایب پوردانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20171014Different segments of passengers have different opinions on the importance of criteria based on service quality. The weight values based on service quality express the relative importance of them. In most of researches, weight values depended heavily on expert knowledge and passenger’s perspective haven’t been considered. The goal of this research, presenting an advanced method for prioritizing Iranian airlines of passengers’ opinions. First Euclidean distance between satisfaction from each criteria and overall satisfaction with fuzzy synthetic evaluation, genetic algorithm and, weight of criteria is determined. Second, with fuzzy synthetic evaluation, Iran airlines have prioritized. Statistical society in this study consists of Homa, Aseman, Taban, Mahan and Zagros passengers. The results show that different segments of passengers have different opinions on the importance of criteria, so prioritizing Iranian airlines have different in from od passengers’ opinions.مسافران دیدگاههای متفاوتی نسبت به اهمیت معیارهای کیفیت خدمات دارند. وزن معیارهای کیفیت خدمات نشاندهندۀ اهمیت آنهاست. در اغلب پژوهشها میزان اهمیت معیارها وابسته به نظر خبره است و دیدگاه مسافران در نظر گرفته نمیشود. هدف پژوهش حاضر، ارائۀ روش پیشرفتهای برای رتبهبندی شرکتهای صنعت هواپیمایی ایران از دیدگاه مسافران است. برای دستیابی به این منظور در مرحلۀ اول، فاصلۀ اقلیدوسی بین رضایت از تکتک معیارها و رضایت کلی با استفاده از ارزیابی فازی ترکیبی و الگوریتم ژنتیک محاسبه شد و وزن معیارها بهدست آمد. در مرحلۀ دوم با استفاده از ارزیابی فازی ترکیبی، شرکتهای صنعت هواپیمایی ایران رتبهبندی شدند. نمونۀ آماری این پژوهش متشکل از مسافران چند شرکت هواپیمایی به نامهای آسمان، ماهان، تابان، زاگرس و هما است. نتایج نشان میدهد میزان اهمیت معیارها در گروههای مختلف مسافران با هم متفاوت است و در نتیجه رتبهبندی شرکتهای صنعت هواپیمایی از دیدگاه مسافران متفاوت است.https://imj.ut.ac.ir/article_65304_21942a8ebc598c0dfca9931071d0c492.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58859320171122Studying the Factors Affecting the Financing of Small and Medium Enterprises in Automotive Parts Supply Chainsمطالعۀ مؤلفههای تأثیرگذار بر تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط در زنجیرههای تأمین قطعهسازی خودرو4354546530610.22059/imj.2017.233964.1007240FAسید مصطفیرضویدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ، ایرانبهروزکریمیهیت علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت دانشگاه امیرکبیراستاد گروه تولید صنعتی، دانشکدة مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه امیرکبیر، ، ایرانداوودرفیعی رادکارشناس بانک شهردانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170524The automotive production has weakened due to the downturn in car production and financial problems of car segment makers in recent years, so financial support of the small and medium enterprises is one of the essential requirements in the country's economic development programs. The purpose of this research is to present a structural model to examine the components that affect the financing of small and medium-sized enterprises in the car segment chain. This article uses the review of the theoretical literature and interviews with experts about the identified variables which affect the financing of small and medium enterprises and were stratified by using the structural equation method in 6 dimensions. Then, the research hypotheses were analyzed by using T-Student test. The results showed that 6 main dimensions are included: poor performance of banks, poor performance of the capital markets, the lack and weakness of specialized banks, the lack and weakness of financing methods, lack of cooperation and coordination between firms and financial institutions, these weaknesses effects on the financing of small and medium enterprises in the car segmentation chain.با توجه به رکود تولید خودرو و مشکلات تأمین مالی قطعهسازان خودرو در سالهای اخیر، حمایت مالی از ایجاد و توسعۀ بنگاههای کوچک و متوسط قطعهساز، یکی از ضرورتهای اساسی در برنامههای توسعۀ اقتصادی کشور است. هدف این مقاله ارائۀ مدل ساختاری بهمنظور بررسی مؤلفههای تأثیرگذار بر تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط قطعهساز خودرو در زنجیرههای تأمین است. در این مقاله پس از بررسی ادبیات نظری و مصاحبه با کارشناسان، متغیرهای تأثیرگذار بر تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط شناسایی شدند و با استفاده از روش معادلات ساختاری در شش بعد قرار گرفتند؛ سپس فرضیههای تحقیق با استفاده از آزمون تی استیودنت بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان داد شش بعد اصلی شامل ضعف عملکردی بانکها، ضعف عملکردی بازار سرمایه، ضعف یا نبود بانکهای تخصصی، ضعف یا نبود روشهای تأمین مالی، عدم همکاری و ناهماهنگی بین بنگاهها و نهادهای مالی و ضعف عملکردی فناوری اطلاعات بر تأمین مالی بنگاههای کوچک و متوسط در زنجیرۀ قطعهسازی خودرو اثر گذارند.https://imj.ut.ac.ir/article_65306_fde095660f9eae9deb7cfd58dc48c7b0.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58859320171122Performance Evaluation of the National Innovation Systems by Network Data Envelopment Analysisارزیابی کارایی نظام ملی نوآوری با استفاده از تحلیل پوششی دادههای شبکهای4554746530710.22059/imj.2018.234863.1007248FAسلطانعلیشهریاریاستادیار گروه مدیریت کسبوکار، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانساینالاهیجیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی،تهران ، ایرانJournal Article20170726Today's it is essential to assess and determine the efficiency of NIS to achieve the objectives of macroeconomic policies. In this study, a network data envelopment analysis models are used to evaluate the performance of the national innovation system of Iran and 73 other countries in a two-stage process is the production and commercialization of knowledge. The results show that Iran's national innovation system is inefficient. The first and second stages and the overall efficiency in the free link are 0.59, 0.74 and 0.18, in a fixed link are 0.74, 0.87 and 0.63 and SBM is 0.88. To improve performance, reduce the amount specified inputs, increase their efficiency levels and thus the efficiency of the entire system will be up to the efficient frontier.امروزه توجه به رشد و رونق اقتصادی مبتنی بر سیاستگذاریهای علم و فناوری در سطح ملی، نه تنها یکی از مهمترین دغدغههای مدیران عالی سازمانها و نهادهای سیاستگذار است، بلکه بهعنوان یکی از موضوعات کلیدی تحقیقات حوزههای اقتصادی و مدیریت کلان از اهمیتی اساسی برخوردار است. ضرورت ارزیابی نظام ملی نوآوری برای کمک به سیاستگذاری و تعیین میزان تحقق اهداف کلان مسئلهای حیاتی است. در این تحقیق از مدلهای تحلیل پوششی دادههای شبکهای تن و تسوتسوی برای ارزیابی کارایی نظام ملی نوآوری ایران و 73 کشور دیگر در قالب فرایند دو مرحلهای تولید و تجاریسازی دانش استفاده شده است. نتایج نشان میدهد نظام ملی نوآوری ایران ناکارا است. مقدار کارایی کل و مراحل اول و دوم آن در حالت فعالیت ارتباطی آزاد برابر با 59/0، 79/0 و 18/0 و در حالت ثابت برابر با 74/0، 87/0 و 63/0 بوده و براساس مدل مبتنی بر متغیرهای کمکی 88/0 است. برای بهبود عملکرد، کاهش ورودیهای مراحل به مقدار تعیین شده، موجب افزایش مقادیر کارایی آنها و در نتیجه کارایی کل سیستم تا رسیدن به مرز کارا خواهد شد.https://imj.ut.ac.ir/article_65307_020287637267b2487a88a21c29b7b833.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58859320171122Portfolio Optimization with Minimum Average Absolute Deviations of Cross- efficiencyبهینهسازی سبد سهام با حداقل میانگین انحرافات مطلق کاراییهای متقاطع4754966531010.22059/imj.2018.241834.1007312FAارمغانعلی پور جورشریکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانکیخسرویاکیدهاستادیار گروه مدیریت دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانغلامرضامحفوظیاستادیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20170916Investing in the stock market has always been a key issue that how liquid assets are specialized among stocks of the companies to meet the interests of the investor. This research is tried to help investors to choose portfolio optimization more effectively by offering two new approaches .The approach of using cross-efficiency table instead of stock return is presented as the basis to solve the model of the minimum mean of absolute deviations from the average, in which financial indicators were used as initial data to form the portfolio. Another approach is a two-stage algorithm in which the requirement for segmentation of the market to various industries has been considered when using financial indicators. Finally, sharp criteria shows that there is a significant difference between the proposed approaches and the current methods. The results show that these two approaches are more suitable than similar ones.سرمایهگذاری در بازار سهام همواره با این مسئلۀ اساسی همراه بوده که دارایی نقدی چگونه بین سهام شرکتها تخصیص یابد تا منافع سرمایهگذار را تأمین کند. پژوهش حاضر تلاش میکند با ارائۀ دو رویکرد جدید، سرمایهگذاران را در انتخاب سبد سهام بهینه بهشکل مؤثرتری یاری دهد. در پژوهش حاضر رویکرد استفاده از کارایی متقاطع به جای بازده سهمها، بهعنوان مبنای اطلاعاتی برای حل مدل حداقل میانگین انحرافات مطلق از میانگین پیشنهاد شده که در آن از شاخصهای مالی بهعنوان دادۀ اولیه برای تشکیل سبد بهره میبرد. رویکرد دیگر، الگوریتمی دو مرحلهای است که در آن هنگام استفاده از شاخصهای مالی، الزام بخشبندی بازار به صنایع مختلف در کانون توجه قرار گرفته است. در انتها معیار شارپ نشان میدهد میان رویکردهای ارائهشده و روشهای رایج تفاوت بارزی وجود دارد. نتایج بهدست آمده نشاندهندۀ عملکرد مطلوب این دو رویکرد نسبت به روشهای مشابه است.https://imj.ut.ac.ir/article_65310_dd733967e47d433c9f8192dbf1ec58d8.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58859320171122Citizen Satisfaction Evaluation by Multi Criteria Satisfaction Analysis Method (Case Study of Shiraz Bus Rapid Transit)سنجش رضایتمندی شهروندان با استفاده از روش تجزیه و تحلیل چندمعیارۀ رضایت (مطالعۀ موردی: خطوط ویژۀ اتوبوسرانی شیراز)4975146531110.22059/imj.2018.221837.1007163FAعلیمحمدیاستاد بخش مدیریت/ دانشگاه شیراز
عضو هیئت علمی بخش مدیریت/ دانشگاه شیرازابولقاسمابراهیمیدانشیار بخش مدیریت/ دانشگاه شیراز
عضو هیئت علمی بخش مدیریت/ دانشگاه شیراز0000-0002-6410-8809زیبایوسفیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20161205In this article Multi Criteria Satisfaction Analysis method (MUSA) has been described then passenger’s satisfaction about Shiraz Bus Rapid Transit (BRT) has been evaluated. This method is one of the satisfaction analysis techniques which has overcome on weakness points of preceding methods. Customer feedback and judgments (in questionnaire) are converted to linear planning models and then solved by this method, lead to evaluate satisfaction and importance of each satisfaction aspects in the organization which is the result of all individual customer judgments combination. Results revealed that physical assets and facilities and confidence capability in passenger’s view point had the most importance of 0/5859 and 0/4140 and at least average of satisfaction level (1 Percent) respectively. In the other hand sub criteria of bus security, stations safety, suitable services in latest night hours, access to stations, passenger’s crowding in bus and sufficient rapid bus transit paths existence in city area had the most influence on the passenger’s satisfaction level.در این مقاله ضمن تشریح مدل تجزیه و تحلیل چندمعیارۀ رضایت، به سنجش رضایت مسافران از خطوط ویژۀ اتوبوس شهر شیراز با استفاده از این مدل پرداخته میشود. این مدل از جمله تکنیکهای تحلیل رضایت است که بر ضعفهای موجود در روشهای پیشین غلبه میکند و با تبدیل نظرها و قضاوتهای بیان شدۀ مشتریان (در پرسشنامه) به مدلهای برنامهریزی خطی و حل آنها، میزان رضایت و اهمیت هریک از ابعاد رضایت را در سازمان که نتیجۀ ادغام قضاوتهای تکتک مشتریان است، اندازهگیری میکند. نتایج نشان میدهد معیارهای ظاهر، امکانات رفاهی و قابلیت اطمینان، از دیدگاه مسافران بهترتیب با مقادیر 5859/0 و 4140/0 بیشترین اهمیت را دارند و کمترین میانگین سطح رضایت 1 درصد بوده است. از طرفی زیرمعیارهای امنیت در اتوبوس، ایمنی در ایستگاهها، ارائۀ خدمات مناسب در ساعات آخر شب، دسترسی به پایانهها، ازدحام مسافر درون اتوبوس، وجود مسیرهای کافی خطوط ویژۀ اتوبوس در سطح شهر، بیشترین تأثیر را بر میزان رضایت مسافران را داشته است.https://imj.ut.ac.ir/article_65311_c32c644ea0dc23722a5e7ea09afceaee.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58859320171122Modeling Factors Affecting Residential Natural Gas Consumption Using Fuzzy Cognitive Mapمدلسازی عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی با استفاده از نگاشت شناختی فازی (FCM)5155386531210.22059/imj.2017.240128.1007296FAمحمّدرضااخوان انوریدکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد رضامهرگاناستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانمصطفیزندیهدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-1209-9514عالیهکاظمیدانشیار مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0755-7800Journal Article20170827<span>Today, energy is an important part of the economic cycle of various countries in the international relations. Also, given the volatility of oil prices in world markets and its impact on the global economy, it is expected that world's gas industry and the use of gas as an alternative energy becomes more important. Therefore, study and research on supply and demand of energy, especially natural gas, and studying factors affecting energy consumption in various sectors is very important. In this research, first factors affecting the consumption of natural gas in the residential sector is investigated and identified, by interviewing experts of gas industry and through content analysis method, and then the causal model of direct and indirect relationships between the variables and their intensity of influence through fuzzy cognitive map is determined. So, for the first time qualitative cultural and social variables along with the climate, social and economic variables is included in causal modeling.</span>امروزه در مناسبات بینالمللی، انرژی یکی از مهمترین ارکان چرخۀ اقتصادی کشورهاست. همچنین با توجه به نوسانهای قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر آن در اقتصاد جهانی، انتظار میرود صنعت گاز در جهان و استفاده از آن بهعنوان انرژی جایگزین، از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. بنابراین مطالعه و تحقیق دربارۀ منابع و مصارف انرژی بهویژه گاز طبیعی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مصرف انرژی در بخشهای مختلف مصرفی، اهمیت فراوانی دارد. در این پژوهش، پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و مصاحبه با خبرگان صنعت گاز از طریق روش تحلیل محتوا، مدل علّی روابط مستقیم و غیرمستقیم میان متغیرها و شدت تأثیرگذاری آنها از طریق نگاشت شناختی فازی (FCM) طراحی و ترسیم شده است. شایان ذکر است، در مدلسازی علّی صورت گرفته، برای نخستینبار متغیرهای کیفی از جمله متغیرهای فرهنگی و اجتماعی استفاده شده است. نتایج گویای اهمیت فراوان متغیرهای فرهنگی در کنار متغیرهای اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی است.https://imj.ut.ac.ir/article_65312_e9ef3de6ba42e664ae2da6c3bd7be9ff.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-58859320171122Dynamic Analysis of Inventory Fluctuations in Supply Chain based on System Dynamics Approachتحلیل دینامیکی مسئلۀ نوسان موجودیها در زنجیرۀ تأمین با رویکرد پویاییشناسی سیستمها5395616531310.22059/imj.2018.241162.1007308FAمسعودربیعهاستادیار مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0001-6572-6118عزیزاللهیعسوبیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170906One of the common problems in the supply chains is inventory fluctuation along the chain, which imposes additional costs to manufacturing organizations, therefore reducing these costs can increase productivity in production. In this regard, in this article, system dynamic methodology is used for dynamical analysis of fluctuation in Sapco’s supply chain; For this purpose, the available and documentary information of Sapco Corporation is used during the simulation period.SD is a powerful tool for modeling complex structures, such as supply chain networks and provides useful information on the interaction of the main system parameters. this article, based on principles of system dynamics methodology, after presenting the problem of fluctuation in supply chain, dynamic hypothesis that cause problem are formed and then the dynamic model of fluctuation in supply chain are made. After ensuring performance of the model by dynamic models validation tests, three policies (information sharing policy, buffer inventory policy and combined policy) adopt to improve inventory oscillatory behavior and then the impact of implementation of these politics on problematic behavior of dynamic model was showed. The implementation of these policies has led to reduction in inventory fluctuations in the studied supply chain.یکی از مسائل رایج در زنجیرههای تأمین، نوسان موجودی در طول زنجیره است که هزینههای اضافی را به سازمانهای تولیدی تحمیل میکند، کاهش این هزینهها میتواند موجب افزایش بهرهوری در تولید شود. در همین رابطه در این مقاله با بهکارگیری روش پویاییشناسی سیستمها به تحلیل دینامیکی مسئلۀ نوسان موجودیها در زنجیرۀ تأمین شرکت ساپکو پرداخته میشود. به این منظور از اطلاعات موجود و مستند شرکت ساپکو در طول دورۀ شبیهسازی استفاده شده است. پویاییشناسی سیستمها ابزار نیرومندی برای مدلسازی ساختارهای پیچیدهای همچون شبکههای زنجیرۀ تأمین است و اطلاعات مفیدی درخصوص تعامل پارامترهای اصلی سیستم ارائه میکند. در این مقاله بر پایۀ اصول روش پویاییهای سیستم، پس از بیان مسئلۀ نوسانهای موجودی در زنجیرۀ تأمین، فرضیههای پویای بهوجود آورندۀ مسئلۀ مد نظر تبیین شده؛ سپس مدل دینامیکی مربوط به مسئلۀ نوسانها در زنجیرۀ تأمین ارائه میشود. پساز حصول اطمینان از کارکرد مدل بهواسطۀ اجرای آزمونهای اعتبارسنجی، سه سیاست (اشتراکگذاری اطلاعات، استفاده از بافر موجودی و ترکیبی) بهمنظور بهبود رفتار نوسانی موجودیها اتخاذ شده و تأثیر اجرای آنها بر رفتار مسئلهساز مدل دینامیکی مشاهده میشود. اجرای این سیاستها موجب کاهش نوسان موجودیها در زنجیرۀ تأمین مورد مطالعه شده است.https://imj.ut.ac.ir/article_65313_b783995a9f4592ab22db433bd27250a7.pdf