دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588513420220220Designing and Developing a Model for Distributing Financial Resources among Suppliers in a Single Producer Chainطراحی و توسعه مدل توزیع منابع مالی به تأمینکنندگان در یک زنجیره تکتولیدکننده5375588645010.22059/imj.2022.334446.1007894FAعباسایل بیگی نژاددانشجو دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.حمیدرضاایزدبخشاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0001-9068-6883علیرضاارشدی خمسهدانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20211124<strong>Objective:</strong> If important details such as sustainability and resilience are not taken into account in supply chains, the risk of potential threats increases. One of the crucial factors in increasing supply chain resilience is the management of cash flows, especially the management of payable accounts. Managing this factor will lead to better use of financial resources. This study creates a model to optimize the repayment schedules of payable accounts.
<strong>Methods:</strong> To optimize the model, a genetic algorithm was used and simulation was applied to calculate the suitability function. The objective function included the costs of stopping production lines, the costs of producing defective products, and the costs of borrowing for suppliers. The produced output determined the suppliers and the amount of payment to them in each period.
<strong>Results:</strong> Investigating the feasibility of applying the proposed method was the main finding of this study, and the obtained results proved the model as efficient.
<strong>Conclusion:</strong> The model used real data from the automotive industry and the results showed that the proposed model has the ability to reduce the costs up to 44.7%.هدف: گسترش روابط در زنجیره تأمین بدون در نظر گرفتن جزئیاتی همچون پایداری و تابآوری، ریسک مقابله با تهدیدها را افزایش میدهد. یکی از عوامل افزایش تابآوری زنجیرههای تأمین، مدیریت جریانهای نقدی و بهویژه مدیریت حسابهای پرداختنی است که در صورت مدیریت صحیح، استفاده بهتر از منابع مالی را به همراه دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، ایجاد مدلی بهمنظور بهینهسازی زمانبندی بازپرداخت حسابهای پرداختنی است.
روش: برای بهینهسازی، از الگوریتم ژنتیک و برای محاسبه تابع برازندگی با توجه به پیچیدگی مدل، از شبیهسازی استفاده شده است. تابع هدف شامل هزینه توقف خطوط تولید، هزینه تولید محصول ناقص و هزینه استقراض تأمینکننده است و خروجی مدل، تأمینکنندگان و مقدار پرداختی به آنها در هر دوره پرداخت را تعیین میکند.
یافتهها: بررسی امکانپذیری بهکارگیری روش ارائه شده از جمله یافتههای اصلی این مقاله است که با توجه به نتایج بهدستآمده کارآمدی مدل تأیید میشود.
نتیجهگیری: مدل بر اساس دادههای صنعت خودروسازی با هدف بهینهسازی منابع مالی اجرا شد. نتایج نشان میدهد که مدل از چنان قابلیتی برخوردار است که میتواند هزینههای تحمیلی را تا 7/44درصد کاهش دهد. https://imj.ut.ac.ir/article_86450_def24fa73341d3bb21737df62de34764.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588513420220220Designing a Framework of New Product Development for Digital Banking: A Case study of Bank Mellatطراحی چارچوب توسعه محصول جدید با رویکرد بانکداری دیجیتال (نمونهپژوهی: بانک ملت)5595798645110.22059/imj.2022.334341.1007892FAعلیرضاطجرلودانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000000316088978منوچهرانصاریدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-5066-2147علیدیواندریاستاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مسعودکیماسیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20211122<strong>Objective:</strong><strong><em> </em></strong>The serious competition among businesses has given more attention to new product development. Therefore, the purpose of this study is to design a new product development framework relying on the digital banking approach applied by Mellat Bank.
<strong>Methods:</strong> This is a qualitative, descriptive, and applied study, conducted based on the grounded theory. Interviews were conducted with 12 managers of different levels of Mellat Bank and university professors with sufficient experience in the field of new digital product development. Data was gathered by purposeful sampling until theoretical saturation with the help of Version 7 of Atlas T software. Strauss and Corbin's method along with the three techniques of open coding, axial coding, and selective coding were used to analyze the data.
<strong>Results:</strong> A total of 122 final codes were obtained from the 12 conducted interviews. The initial model, including 6 factors for new product development with a digital banking approach, was identified: driving factors<strong><em> </em></strong>(internal and external causes), new digital product development (new product development, planning, and evaluation), strategies (influence on the market, diversification, market development, new and innovative product development),<strong><em> </em></strong>outcomes (customers as well as organizational, market and economic outcomes), intervening factors (environmental, managerial and organizational) and contextual factors (culture, political and legal, process barriers),<strong><em> </em></strong>organizational characteristics and environmental context) were compiled.
<strong>Conclusion:</strong> Through the new product development model with digital banking approach, the new products can be presented according to the customers’ needs. Also, feasibility and evaluation of the target market, if scientifically reviewed, can lead to the success of new product development, which will bring both customer satisfaction and productivity as well as competitive advantage to the bank.هدف: وجود رقابت شدید بین کسبوکارها موجب شده است که به توسعه محصول جدید بیشتر توجه شود. بنابراین، هدف از اجرای این پژوهش، طراحی چارچوب توسعه محصول جدید با رویکرد بانکداری دیجیتال در بانک ملت است.
روش: پژوهش از نوع توصیفی میدانی، کیفی و کاربردی است. راهبرد، نظریهپردازی دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان، مدیران سطوح مختلف بانک ملت و دانشگاهی هستند. رویکرد نمونهگیری هدفمند بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و اشباع نظری با نمونه 12نفره میسر شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش استراوس و کوربین در نرمافزار اطلس تی 7 ، با سه فن کدگذاری: کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد.
یافتهها: 122 کد نهایی از بررسی 12 مصاحبه بهدست آمد. مدل اولیه در قالب 6 عامل برای توسعه محصول جدید با رویکرد بانکداری دیجیتال شناسایی شد: عوامل پیشران (علل درونسازمانی و برونسازمانی)، توسعه محصول جدید دیجیتال (برنامهریزی، توسعه و ارزیابی محصول جدید)، استراتژیها (نفوذ در بازار، متنوعسازی، توسعه بازار، توسعه محصول جدید)، پیامدها (مشتری، سازمانی، بازار و اقتصادی) و دو عامل مداخلهگر (محیطی، مدیریتی و سازمانی) و زمینهای (فرهنگ، سیاسی ـ قانونی، موانع فرایندی، ویژگیهای سازمان و زمینه محیطی) تدوین شد.
نتیجهگیری: با استفاده از مدل توسعه محصول جدید با رویکرد بانکداری دیجیتال ارائه شده، میتوان منطبق بر نیاز مشتری، محصول جدید را ارائه کرد. همچنین امکانسنجی و ارزیابی بازار هدف در صورت بررسی علمی آن میتواند موفقیت توسعه محصول جدید را به همراه داشته باشد و هم رضایت مشتری و هم بهرهوری و مزیت رقابتی را برای بانک به ارمغان آورد.https://imj.ut.ac.ir/article_86451_d857be42c14150a7e1a8814a9165083f.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588513420220220Developing Prospect Theory with Multiple Reference Points in Decision Makingتوسعه تئوری چشمانداز با نقاط مرجع چندگانه در تصمیمگیری5806058645310.22059/imj.2022.334177.1007888FAزهرانعمتیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمد رضامهرگاناستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مهنازحسین زادهاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-1211-3371Journal Article20211118<strong>Objective:</strong> Multi-attribute utility theory is one of the approaches in multi-attribute decision-making. It is developed based on the logic of the expected utility theory. The main difference between the methods derived from the expected utility theory and multi-attribute decision-making methods is defining the role of the value function. The prospect theory was emerged to criticize the expected utility theory. An issue open to controversy in the field of decision-making is how to apply the prospect theory in developing multi-attribute decision-making methods. Some research has attempted to address the issue in recent years, yet there are shortcomings in applying this theory in multi-attribute decision-making methods, including determining the reference point. The prospect theory calculations permit any reference point to be involved but do not allow multiple reference points to be considered simultaneously. In this area, theories capable of providing interaction of several references points simultaneously are needed.
<strong>Methods:</strong> In this paper, three reference points were used and considered simultaneously to develop a multi-attribute utility theory model.
<strong>Results:</strong> The developed model was presented in the form of definitions and mathematical relations and its applicability was shown using an example and based upon the data related to the selection of aircraft suppliers.
<strong>Conclusion:</strong> The proposed model is able to solve the problem of not paying attention to multiple reference points simultaneously and can cover the research gap in the field of decision-making literature.هدف: یکی از رویکردهای مطرح در حوزه تصمیمگیری چندمعیاره، نظریه مطلوبیت چندشاخصه است که بر اساس تئوری مطلوبیت مورد انتظار مدلسازی شده است. نقطه تمایز اساسی میان روشهای برگرفته از نظریه مطلوبیت با سایر روشهای تصمیمگیری چندشاخصه، در تعریف نقش تابع ارزش است. یکی از نظریههایی که در انتقاد به تئوری مطلوبیت مورد انتظار شکل گرفته، تئوری چشمانداز است. یکی از سؤالهای پژوهشی مهم در حوزه تصمیمگیری آن است که چگونه میتوان از تئوری چشمانداز در روشهای تصمیمگیری چند شاخصه استفاده کرد. پژوهشگرانی در سالهای اخیر، به بررسی این موضوع پرداختهاند؛ اما با وجود این، کاستیهایی در بهکارگیری این تئوری در روشهای تصمیمگیری چندشاخصه، از جمله در تعیین نقطه مرجع وجود دارد. محاسبات تئوری چشمانداز به هر نقطه مرجعی این اجازه را میدهد که بهکار گرفته شود؛ اما به نقاط مرجع چندگانه اجازه نمیدهد که بهطور همزمان در نظر گرفته شوند، بنابراین، در این حوزه به تئوریهایی نیازمندیم که بتواند امکان تعامل چندین نقطه مرجع را فراهم آورد.
روش: در این پژوهش از سه نقطه مرجع برای توسعه مدل تئوری مطلوبیت چندشاخصه بهره گرفته شده است. این سه نقطه مرجع بهطور همزمان مدنظر قرار میگیرند.
یافتهها: مدل توسعهیافته در قالب تعاریف و روابط ریاضی ارائه شده و قابلیت کاربرد آن با بهکارگیری یک مثال و بر پایه دادههای مربوط به برگزیدن تأمینکنندگان قطعات هواپیما نشان داده شده است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> مدل پیشنهادی مشکل بیتوجهی به نقاط مرجع چندگانه بهطور همزمان را برطرف میکند و شکاف پژوهشی موجود در حوزه ادبیات تصمیمگیری را پوشش میدهد. https://imj.ut.ac.ir/article_86453_6213f62d544574837027892402de82cc.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588513420220220The Multi-Objective Locating Model for Cross-Docking Centers and Vehicle Routing Scheduling With Split Demands for Perishable Productsمدل چندهدفه مکانیابی مراکز بارانداز عبوری، زمانبندی و مسیریابی همزمان وسایل نقلیه، تحت بخشبندی تقاضا برای اقلام فاسدشدنی6066338645610.22059/imj.2022.333499.1007883FAمحبوبهکاظمیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.داریوشمحمدی زنجیرانیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0002-2987-6765مجیداسماعیلیاندانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20211106<strong>Objective:</strong> This paper sought to develop a food supply chain model that integrates the operational decisions (vehicle routing and scheduling) with strategic decisions (cross-docking centers locating) in a hub network, considering life - real constraints and the perishable nature.
<strong>Methods:</strong> In this research, an integer Goal programming model for location, timing, and vehicle routing problems is proposed with the possibility of split demand for fresh items in which the impact of perishability is considered as the second objective besides the total cost. Accordingly, an augmented -constraint method was used to generate a Pareto optimal for these conflicting objectives. This model was implemented in CPLEX software, 20.1 version.
<strong>Results:</strong> Previous studies neither considered the perishable nature of the items in cross-docking locations nor the split delivery vehicle routing scheduling models.<strong><em> </em></strong>The most important aspect of innovation in this research was that the characteristics of split demand in improving the timing of vehicles were used and in addition to improving the cost function, the value of the second objective function (network accountability) was also increased dramatically. The results of sensitivity analysis on some parameters such as shelf life of products (SL), quality reduction point (QRP), and capacity of vehicles (Q), showed the efficiency of the proposed model.
<strong>Conclusion:</strong> Finally, the proposed model was utilized in random data and numerical results, and some managerial insights were provided. Comparing the results of the proposed model with the benchmark model in equal experimental conditions, the efficiency of the proposed model was confirmed. Cross-docking is nowadays used by many companies and industries and the provided model by this study can be applied especially for time-sensitive products.هدف: این مطالعه درصدد طراحی یک شبکه زنجیره تأمین است که در آن تصمیمهای مسیریابی و زمانبندی وسایل حملونقل در سطح تاکتیکی با تصمیمهای مکانیابی مراکز بارانداز عبوری، در سطح استراتژیک، با توجه به محدودیتهای موجود در دنیای واقعی و ماهیت خاص اقلام فاسدشدنی، ادغام شدهاند.
روش: در پژوهش حاضر، یک مدل برنامهریزی چندهدفه عدد صحیح برای مسئله مکانیابی، زمانبندی مسیریابی با امکان تقسیم چندبخشی تقاضا برای اقلام فاسدشدنی ارائه شده است؛ بهگونهای که تأثیر فسادپذیری اقلام در تابع هدف دوم در کنار هدف کاهش هزینهها لحاظ شده است. بهمنظور بهدستآوردن مرز پارتوی اهداف متضاد، از روش اپسیلون محدودیت توسعهیافته در نرمافزار سیپلکس نسخه 20.1 استفاده شد.
یافتهها: در هیچ یک از مطالعات پیشین، ویژگی فسادپذیری اقلام در قالب مدل یکپارچه مکانیابی مراکز بارانداز عبوری، زمانبندی و مسیریابی با امکان تقسیم چندبخشی تقاضا در نظر گرفته نشده است. مهمترین جنبه از نوآوری پژوهش این است که از ویژگی تقسیم چندبخشی تقاضا در بهبود زمانبندی وسایل نقلیه بهرهبرداری شده و علاوه بر بهبود در تابع هدف هزینه، مقدار تابع هدف دوم (پاسخگویی شبکه) نیز بهطور چشمگیری افزایش یافته است. در همین راستا، نتایج تحلیل حساسیت پارامترهایی همچون مدت دوام محصول (sl)، نقطه کاهش کیفیت (QRP) و ظرفیت وسایل حمل (Q)، مؤید کارایی مدل پیشنهادی پژوهش است.
نتیجهگیری: در نهایت مدل پیشنهادی روی یک مثال در ابعاد کوچک اجرا و نتایج محاسباتی و نقطه نظرهای مدیریتی ارائه شد. مقایسه نتایج مدل پیشنهادی پژوهش با یک مدل بنچ مارک در شرایط تجربی برابر، کارایی مدل پیشنهادی را نشان میدهد. مدل پیشنهادی پژوهش را میتوان برای تمام صنایعی بهکار برد که از بارانداز عبوری بهعنوان استراتژی توزیع خود استفاده میکنند، بهویژه برای توزیع آن دسته از محصولهایی که به زمان وابستهاند. https://imj.ut.ac.ir/article_86456_15d4bba56495ed1f2959f3c7f10eb2c8.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588513420220220A Framework for Project Portfolio Strategic Planning by Utilizing Thematic Analysis Methodارائه چارچوبی برای برنامهریزی استراتژیک سبد پروژه با استفاده از روش تحلیل مضمون6346638645710.22059/imj.2022.332189.1007874FAپویانمسعودی فردانشجوی دکتری، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-9162-0103عباسمصلی نژاداستاد، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-0283-2762مجتبیعزیزیاستادیار، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-0904-5534Journal Article20211011<strong>Objective:</strong> As project portfolio strategic planning (PPSP) is a strategic action in project-based organizations, its execution needs to be followed by structured stages. Via identifying the effective elements on (PPSP), especially the missed elements in previous models, the present study aimed to propose a step-based framework for execution.
<strong>Methods:</strong> This research utilized thematic analysis to identify the related themes from the literature. The themes were then analyzed by forming a thematic network. Next, by conducting interviews with 12 selected experts, using the snowball method, the obtained findings were reviewed and verified by the Delphi process. A framework for PPSP was developed based on the organizing themes and again verified by experts, repeating the Delphi process. The process was eventually completed by presenting a framework.
<strong>Results:</strong> This study identified 12 basic themes, 4 organizing themes, and one global theme for PPSP. Based on the organizing themes, key elements of PPSP included: 1) Necessity of scenario-based approach in PPSP, 2) Determining divergent visions for future of portfolios, 3) Drawing the portfolio changes path from past to present and future in the form of a roadmap, and 4) Monitoring and analyzing both changes in scenarios and portfolio status simultaneously as a basis for portfolio preplanning.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the key elements of PPSP and other findings of this research a "conceptual", "process-based" and "descriptive-prescriptive" framework for PPSP was offered and its conduction was explained in six steps: 1) Documenting project portfolio history, 2) Documenting project portfolio current status, 3) Determining project portfolio visions in different scenarios, 4) Preparing a roadmap to move from current status towards vision status, 5) Assessing realization of scenarios, and 6) Monitoring, analyzing, and preplanning the portfolio.هدف: با توجه به اینکه برنامهریزی سبد پروژه، اقدامی استراتژیک در سازمانهای پروژهمحور محسوب میشود، اجرای صحیح آن به پیروی از مراحلی ساختاریافته نیازمند است. این پژوهش بر آن است که با شناسایی عوامل مؤثر بر برنامهریزی استراتژیک سبد پروژه بهویژه خلأهایی که چارچوبها و مدلهای پیشین به آن توجه نکردهاند، چارچوبی مرحلهبندی شده برای اجرا ارائه کند.
روش: در این پژوهش با بهکارگیری روش تحلیل مضمون، ابتدا مضامین مربوطه از ادبیات موضوع شناسایی و سپس مضامین شناساییشده در قالب شبکه مضامین تحلیل شدند. در مرحله بعد، این یافتهها بهروش دلفی و همچنین مصاحبه با 12 نفر از خبرگان بهروش گلوله برفی بررسی و تأیید شدند. در ادامه، چارچوب اولیهای برای برنامهریزی استراتژیک سبد پروژه تهیه و با تکرار فرایند دلفی و اخذ نظر خبرگان، در نهایت بهصورت چارچوب ارائه شده تکمیل شد.
یافتهها: در این پژوهش برای برنامهریزی استراتژیک سبد پروژه 12 مضمون پایه، 4 مضمون سازماندهنده و 1 مضمون فراگیر شناسایی شده است. بر مبنای عناصر سازماندهنده، عناصر کلیدی برنامهریزی استراتژیک سبد پروژه عبارتاند از: 1. سناریومحوربودن برنامهریزی استراتژیک سبد پروژه، 2. تعیین چشماندازهای واگرا از آینده پورتفولیوها، 3. ترسیم مسیر تغییرات سبد از گذشته به امروز و آینده در قالب نقشه راه، 4. پایش و تحلیل همزمان تغییرات در سناریوها و وضعیت سبد بهعنوان مبنای برنامهریزی مجدد پورتفولیو.
<strong>نتیجهگیری:</strong> بر مبنای عناصر کلیدی برنامهریزی استراتژیک سبد پروژه و یافتههای دیگر پژوهش، پژوهشگر چارچوبی «مفهومی»، «فراینـدی» و «توصیفی ـ تجـویزی» برای برنامهریزی استراتژیک سبد پـروژه ارائه داد و بهکارگیری آن را در این شش گام تشـریح کرد: 1. مستندسازی پیشینه سبد پروژه؛ 2. مستندسازی وضع موجود (کنونی) سبد پروژه؛ 3. تعیین چشماندازهای سبد پروژه در قالب سناریوهای مختلف؛ 4. تهیه نقشه راه برای حرکت از وضع کنونی به وضع چشمانداز سبد؛ 5. ارزیابی تحقق سناریوها و 6. پایش، تحلیل و برنامهریزی مجدد سبد.<strong> </strong>https://imj.ut.ac.ir/article_86457_96c0a54deb4654a09ce05fce46f5fb27.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت صنعتی2008-588513420220220Developing a Two-stage Robust Stochastic Model for Designing a Resilient Blood Supply Chain Considering Earthquake Disturbances and Infectious Diseasesارائه مدل دومرحلهای احتمالی استوار برای طراحی زنجیره تأمین خون تابآور با درنظرگرفتن اختلال زلزله و بیماری واگیردار6647038645810.22059/imj.2021.319265.1007823FAعلیسیبویهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-6566-2801عادلآذراستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-2123-7579مصطفیزندیهاستاد، گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0003-1209-9514Journal Article20210220<strong>Objective:</strong> In today's turbulent world, supply chains face a variety of disruptions that cause disruption or reduction of flow in them. One way to deal with supply chain disruptions is through resilience strategies. In this paper, a two-stage scenario-based model was developed considering two disruptions in the multilevel blood supply chain as well as their effects.
<strong>Methods:</strong> First, by examining different articles, the research gap was investigated and then the mathematical modeling was done. Also, to deal with uncertainty, two-stage stochastic programming was used. Finally, in order to face the multi-objective nature of the model, the model was solved by Torabi and Hosseini method.
<strong>Results:</strong> The proposed model was solved using the Torabi and Hosseini method in the real case, i.e. the blood supply chain of Tehran, in a suitable period of time by GAMS software.
<strong>Conclusion:</strong> The achieved results of the present study proved that adopting strategies such as redundancy, flexibility, and expanding social responsibility makes it is possible to make the blood supply chain resilient and reduce the shortage when faced with disruptions.هدف: در دنیای آشفته امروزی، زنجیرههای تأمین با اختلالهای متعددی مواجهاند که سبب قطع یا کاهش جریان میشوند یکی از راههای مقابله با اختلالها، استراتژیهای تابآوری است. در این مقاله، با در نظر گرفتن دو اختلال در زنجیره تأمین چندسطحی خون و مدنظر قراردادن تأثیر آنها، مدل احتمالی مبتنی بر سناریو دومرحلهای استوار ارائه شده است.
روش: پس از مرور مقالههای مختلف، شکاف تحقیقاتی بررسی و مدلسازی ریاضی صورت پذیرفت. برای مقابله با عدم قطعیت، برنامهریزی احتمالی دومرحلهای استوار استفاده شد. در پایان نیز با استفاده از روش ترابی و هسینی، به حل مدل پرداخته شد.
یافتهها: مدل ارائهشده در موردی واقعی، یعنی زنجیره تأمین خون شهر تهران، در مدت زمان مناسبی با نرمافزار گمز حل شد و اثر راهبردهای تابآوری گوناگون در سناریوهای مختلف مشخص شد و با بررسی جوابهای مدل، صحت مدل به تأیید رسید.
نتیجهگیری: در این مقاله نشان داده شد که میتوان با استفاده از راهبردهای تابآوری افزونگی، بهبود انعطافپذیری و گسترش مسئولیت اجتماعی، زنجیره تأمین خون را تابآور ساخت و کمبود را در هنگام مواجهه با اختلالها کاهش داد.https://imj.ut.ac.ir/article_86458_92da2d254cf5d97ec7e2153504490741.pdf