2024-03-28T14:15:56Z
https://imj.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6823
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
بررسی و اولویتبندی میزان حساسیت دستگاهها جهت تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه با مدل مارتل و زاراس (مطالعۀ موردی: شرکت ماشینسازی تولید آتش)
سیدحسین
احمدی
نیما
گروسی مختار زاده
فرایند نگهداری و تعمیرات، یکی از حیاتیترن فرایندهای سازمان است که وظیفۀ اصلی آن نگهداری و حفظ ماشینآلات در شرایط مطلوب یا بازگرداندن آنها از شرایط نامطلوب به مطلوب است. خرابی ماشینآلات، به از دست رفتن زمان در دسترس تجهیزات و افزایش هزینههای سازمان منجر میشود، بنابراین همواره بهبود عملکرد ماشینآلات و درنتیجه بهبود فرایند نت، مورد توجه متخصصان بوده است. هدف این مقاله پاسخ به این پرسش است که بر اساس شاخصهای انتخابشده، کدام دستگاه بیشتر از دستگاههای دیگر نیاز به نت پیشگیرانه دارد. افزایش میزان عمر تجهیزات، افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش دیرکرد صورتگرفته بهسبب خرابیهای دستگاهها، از دلایل انجام این پژوهش است. در این مقاله نخست به شناسایی شاخصهای مهم در بحث نگهداری و تعمیرات کارخانه با توجه به سوابق دستگاههای موجود در سال 91 بهمدت دوازدهماه پرداخته شده است و سپس بهکمک یکی از روشهای تصمیمگیری چند معیاره با نام مدل مارتل و زاراس، به اولویتبندی و شناسایی حیاتیترین دستگاه موجود در کارخانه پرداخته و راهکارهایی برای نگهداری این دستگاه در بالاترین سطح کیفی خود ارائه شده است.
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
روشهای غیرجبرانی
شاخصهای حساسیت
مدل مارتل و زاراس
2013
12
22
1
22
https://imj.ut.ac.ir/article_50264_9670e8a1684f86d8671286cca442ff5f.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
تحلیل تغییرات نیروی انسانی صنعت تایر خودروی سواری کشور با رویکرد پویاییهای سیستمی
مرتضی
الهی
محمد مهدی
لطفی
مدیریت نیروی انسانی در صنعت تایر ایران، نیازمند تصمیمهای راهبردی و آیندهنگر برای مقابله با تغییرات پیشبینینشده است. در این زمینه یکی از کاربردیترین ابزارها، پویایی سیستم است که با جستوجوی ساختارهای علّی ـ معلولی در سیستمها، رفتار آنها را در برابر تغییرات ناگهانی شبیهسازی میکند تا سیاستهایی برای مقابله با شرایط احتمالی آینده تدوین شوند. پژوهش حاضر میکوشد با ارائۀ مدلی پویا برای صنعت تایر خودروی سواری کشور، تغییرات نیروی انسانی فعال این صنعت را تا چشمانداز 1404 برنامهریزی و تحلیل حساسیت کند. برای این کار، ساختارهای صنعت تایر خودروی سواری بر مبنای روش استرمن طراحی و دادههای 10 سال اخیر، متغیرهای تأثیرگذار مدل شناسایی شدند. دادهها با روابط ریاضی مدلسازی و بهمنزلۀ ورودیهای مدل دینامیکی، در نرمافزار Vensim بهکار رفتند. بر مبنای مدل طراحیشده، رفتار و نتایج نهایی متغیرهای مدل تا پایان مرز زمانی مورد نظر، بررسی شد. نتایج نشان داد که تا پایان چشمانداز، حدود پانزدههزار نفر در این صنعت فعال خواهند بود. درنهایت تحلیل حساسیت تأثیر متغیرهای مهم، بهویژه تقاضا بر صنعت تایر انجام و توصیههایی برای اتخاذ سیاستهای برنامهریزی کلان تولید و نیروی انسانی در شرایط مختلف، ارائه شد.
تحلیل دینامیکی
تحلیل نیروی انسانی
صنعت تایر
مدلسازی پویا
2013
12
22
23
48
https://imj.ut.ac.ir/article_50266_164b223c85340446cda8feb4d927a50f.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
زمانبندی درسهای دانشگاه با بهکارگیری هیوریستیک فرادست بر مبنای گراف
خداکرم
سلیمی فرد
غلامرضا
جمالی
سلمان
بابایی زاده
زمانبندی درسهای دانشگاه یک مسئلۀ پیچیدۀ بهینهسازی است. عوامل زیادی مانند گروههای آموزشی، استادان، اتاقها و دانشجویان، مسئله را بزرگ و حل آن را دشوار میکنند. هر عامل، مجموعهای از محدودیتها را که معمولاً با هم در تضاد هستند، بر فضای حل تحمیل میکند. اگر درسها در اتاقهای متفاوت و در بازههای زمانی معین بهگونهای زمانبندی شوند که مجموعه محدودیتها را برآورده کنند، مسئله حل خواهد شد. در این نوشتار برای حل مسئلۀ زمانبندی درسهای دانشگاه، یک الگوریتم هیوریستیک فرادست بر مبنای گراف ارائه شده است. الگوریتم پیشنهادی یک رویۀ مدلسازی دو لایه است که هیوریستیک فرادست را با روش رنگآمیزی گراف ترکیب میکند. لایۀ بالاتر، یک هیوریستیک مناسب را انتخاب میکند که بتواند یک حلشدنی خوب را برای مسئلۀ رنگآمیزی گراف در لایۀ پایین ارائه دهد. الگوریتم پیشنهادی در حل یک مسئلۀ واقعی بهکار رفته است. رویکرد پیشنهادی توانست همۀ محدودیتهای نرم و سخت را برآورده کند. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که رویکرد پیشنهادی یک روش مناسب و کارای محاسباتی، در یافتن حل مسئلۀ زمانبندی درسهای دانشگاه است.
جستوجوی محلی
رنگآمیزی گراف
زمانبندی درسهای دانشگاه
هیوریستیک فرادست
2013
12
22
49
70
https://imj.ut.ac.ir/article_50268_dbf7a8bab68476edd8852dbf4cacb020.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
ارزیابی کارایی با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادههای فازی و اعمال محدودیت فازی برای کنترل اوزان و یافتن اوزان عمومی
محمدرضا
صادقی مقدم
علی حسین
غریب
در این مقاله تلاش میشود با ارائۀ مدلی، دو نقطه ضعف مدلهای پایهای تحلیل پوششی دادهها در عدم کنترل اوزان عوامل و محاسبۀ مجموعهای متفاوت برای وزنهای انتخابی واحدهای مختلف، بهطور همزمان برطرف شود. این پژوهش یک مطالعۀ موردی است که مدل معرفیشده را برای ارزیابی کارایی نواحی هجدهگانۀ مدیریتی شرکت توزیع نیروی برق فارس، در سال 1384 بهکار برده است. کارایی واحدهای مورد نظر، نخست بهکمک مدل پایۀ CCR مضربی خروجیمحور اصلاحشده، اندازهگیری شد و در مرحلۀ بعد این کار با مدل ارائهشده، انجام گرفت. در مدل کلاسیک از هجده ناحیۀ توزیع، پنج ناحیه نواحی کارا شناخته شدند (حدود 28 درصد) و میانگینی برابر 74/0 برای کارایی واحدها بهدست آمد، اما با استفاده از مدل ارائهشده، تنها یک واحد توانست خود را واحدی کارا نشان دهد و میانگین بهدستآمده برای کارایی واحدها تا 35/0 کاهش یافت. نتایج نشاندهندۀ آن است که مدل مورد استفاده، علاوهبر اینکه نقاط ضعف DEA کلاسیک را در مورد عدمکنترل اوزان برطرف میکند، توانایی تفکیککنندگی مدل را نیز افزایش میدهد.
تحلیل پوششی دادهها
تحلیل پوششی دادههای فازی
توزیع برق
کارایی
منطق فازی
2013
12
22
71
84
https://imj.ut.ac.ir/article_50270_8ed074236d32fb6daaa2d2492eaae645.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
آسیبشناسی عوامل مؤثر بر تأخیر در پروژههای منطقۀ 3 عملیات انتقال گاز ایران
علی
عطافر
محمد
اقبالی
سازمانها در ساختار پروژهای، توجه ویژهای به مقولۀ مدیریت بهینۀ پروژه دارند و در این راستا میکوشند از تأخیر در پروژهها بکاهند. مناطق عملیات انتقال گاز، ازجمله سازمانهایی هستند که بخش عمدهای از فعالیت آنها در ساختار پروژهای رقم میخورد. لذا اهمیت توجه به مقولۀ مدیریت پروژه و آسیبشناسی پیشامد تأخیر که هزینههای هنگفتی به سازمان تحمیل میکند، در این سازمانها دوچندان میشود. در نوشتار پیش رو، پیشامد تأخیر پروژههای منطقۀ سه عملیات انتقال گاز ایران مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، از مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان و متخصصان صف و ستاد سازمان مذکور و همچنین پرسشنامه استفاده شده است. برای اثبات فرضیهها، آزمون تی. و برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر تأخیر پروژهها، آزمون فریدمن بهکار گرفته شده است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، مؤثرترین عامل در تأخیر پروژهها از دیدگاه پاسخدهندگان، عدم انجام تعهدهای پیمانکار و کماثرترین عامل، عوامل محیطی شناخته شد. از یافتههای این پژوهش میتوان برای آسیبشناسی پروژههای سایر مناطق عملیات انتقال گاز و نیز، سازمانهای مشابه استفاده کرد.
آسیبشناسی پروژه
پروژه
مدیریت پروژه
منطقۀ 3 عملیات انتقال گاز ایران
2013
12
22
85
102
https://imj.ut.ac.ir/article_50271_5e03cc6759c90f4861cd5f01d05ba281.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
تبیین نقش انتقال تکنولوژی در QFD فازی برای رقابتیشدن محصول (مورد مطالعاتی : شرکت ایران ترانسفوری)
حسن
فارسیجانی
محمدعلی
ترابنده
امروزه با گسترش رقابت میان شرکتها، ساخت محصول یا خدمت مطابق با الزامات مشتریان، مسئلهای مهم تلقی میشود. بهگفتۀ دیگر، شرکتها میبایست شناسایی مطلوبی از نیازمندیهای مشتریان داشته باشند و بتوانند آنها را در الزامات فنی محصول خود پیادهسازی کنند و برای عملیکردن الزامات فنی محصول، باید تضادهای میان این الزامات را در کوتاهترین زمان ممکن برطرف کنند. پژوهش حاضر، ابزاری برای طراحی محصول ترانسفورماتور مبتنی بر الزامات مشتری، در شرکت ایران ترانسفوری ارائه میدهد. برای این کار، ابتدا از ابزار QFD فازی استفاده شده است. در فرایند ماتریس خانۀ کیفیت، برای وزندهی به الزامات مشتریان، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی بهکار رفته و از نرمافزار تصمیمگیری پیشرفته برای محاسبۀ پایایی استفاده شده است. در خروجی ماتریس خانۀ کیفیت، اهمیت الزامات فنی طراحی بر اساس الزامات مشتریان بیان میشود، اما بین این الزامات فنی تضادهایی وجود دارد که براساس اهمیت این الزامات، از ابزار TRIZ برای رفع تضادها در کمترین زمان ممکن استفاده شده است و این به معنای انتقال تکنولوژی است.
انتقال تکنولوژی
روش فازی
ماتریس خانۀ کیفیت
FAHP
QFD
TRIZ
2013
12
22
103
120
https://imj.ut.ac.ir/article_50273_1ba848316fb689e77f48a94339829ae6.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
مدل ترکیبی تحلیل مؤلفههای اصلی و برنامهریزی آرمانی برای انتخاب بالگردهای نظامی
رحیم
فوکردی
رضا
علیخانی
محسن
صادق عمل نیک
پژوهش حاضر به ارائۀ رویکردی جایگزین در تصمیمگیری و بهکارگیری آن در انتخاب بهترین بالگرد نظامی از میان گزینههای موجود میپردازد. برای این کار، پس از شناسایی معیارهای ارزیابی و انتخاب بالگردهای نظامی، از روش تحلیل مؤلفههای اصلی برای تعیین اوزان اهمیت این معیارها استفاده شد. سپس این اوزان در صورتبندی مدل برنامهریزی آرمانی بهکار رفت. درنهایت با اجرای مدل برنامهریزی آرمانی، بهازای پارامترهای متناظر با گزینههای در دسترس، ضمن رتبهبندی گزینهها، امکان انتخاب بهترین گزینه فراهم شد. مزایای متعددی چون، اتکای کمتر به نظرات ذهنی و ادراکات فردی و تأکید بیشتر بر دادههای واقعی، حذف همخطیهای چندگانه بین شاخصهای ارزیابی، کاهش چشمگیر ابعاد مسئلۀ ارزیابی بدون ریزش قابل توجه اطلاعات، انعطافپذیری در مواجهه با معیارهای کمی و کیفی و سهولت بهکارگیری، حکایت از قابلیت بالای این مدل در حل مسئلۀ ارزیابی و انتخاب گزینهها دارد.
انتخاب سامانۀ تسلیحاتی
بالگرد
برنامهریزی آرمانی
تحلیل مؤلفههای اصلی
2013
12
22
121
140
https://imj.ut.ac.ir/article_50275_876cac6383b8cb9e19fe38976009143e.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
شناسایی کارکردهای سازمان مادر: مطالعۀ موردی: سازمانهای پروژهمحور فعال در صنعت ساخت
علی
محقر
احمد
جعفرنژاد
محمود
گلابچی
یونس
جبارزاده
عملکرد پروژههای سازمان، تأثیر مهمی بر اجرای موفقیتآمیز استراتژیهای سازمان دارد و این امر در سازمانهای پروژهمحور که کسبوکارشان براساس پروژههاست، از اهمیت بیشتری برخوردار است. سازمان مادر که یکی از گروههای تعیینکنندۀ موفقیت یا شکست پروژه است، کارکردهای متفاوتی در رابطه با پروژههایش دارد که شناسایی آنها نقش مهمی در توسعۀ ادبیات موضوع و شناخت بیشتر این نوع سازمانها دارد. در این پژوهش بر اساس رویکرد کیفی و با استفاده از یک مطالعۀ چند موردی، هفت سازمان پروژهمحور فعال در صنعت ساخت مورد بررسی قرار گرفتند تا کارکردهای سازمان مادر آنها در رابطه با پروژههایشان مشخص شوند. براساس تجزیهوتحلیلهای بین موردی، هفت کارکرد اصلی برای سازمانهای پروژهمحور شناسایی شده است. با مشخصشدن این کارکردها، سازمانهای پروژهمحور میبایست در توسعۀ قابلیتهای لازم برای انجام هرچه بهتر آنها حرکتکرده و سیاستها و استراتژیهایی را در این جهت تدوین و پیادهسازی کنند.
سازمانهای پروژهمحور
صنعت ساخت
کارکردهای سازمان
مدیریت پروژه
2013
12
22
141
154
https://imj.ut.ac.ir/article_50277_64314b6e93ec6584bb31f774de41d4e8.pdf
مدیریت صنعتی
2008-5885
2008-5885
1392
5
2
چکیده انگلیسی
2013
12
22
1
8
https://imj.ut.ac.ir/article_50279_4f70a5faf74fd2baa6b694da14ca006f.pdf