2024-03-29T10:02:52Z
https://imj.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4613
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
بهینهسازی سبد پروژههای با اثر متقابل با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری (ICA)
محمدحسین
پورکاظمی
مصطفی
فتاحی
ساسان
مظاهری
بهرنگ
اسدی
بهینهسازی سبد پروژه سازمانی بهدلیل پیچیدگی ارزیابی پروژهها و همچنین محدودیت منابع همواره با چالشهای تصمیمگیری متعددی روبرو است. مطالعات بسیاری برای ارائه و بررسی عملکرد مدلها و الگوریتمهای بهینهسازی سبد پروژه انجام شده است. با این وجود لحاظ اثرات متقابل بین پروژهها در بسیاری از این پژوهشها مغفول مانده است. اگرچه لحاظ کردن اثرات متقابل بین پروژهها باعث پیچیدگی مضاعف مسئله انتخاب سبد پروژه میشود، صرف نظرکردن از محاسبه این اثرات ممکن است کارایی فرآیند تصمیمگیری و مطلوبیت سبد پایانی پروژه را بهشدت تحت تأثیر قراردهد. در این مقاله ابتدا فرمولاسیون مسئله انتخاب سبد پروژه با درنظر گرفتن اثرات متقابل بین پروژه ها انجام شده است. سپس مسئله انتخاب سبد پروژه با درنظر گرفتن اثرات متقابل پروژهها با استفاده از الگوریتمهای بهینهسازی ICA بررسی شده است. لحاظ کردن اثرات متقابل در انتخاب سبد نهایی و برازندگی آن را تحت تأثیرات قابلتوجه بالایی قرار میدهد. نتایج حاصل نشان میدهد که روش ICA نسبتبه روش الگوریتمهایGA ، PSO و CPSO که پیش از این در اینگونه مسائل بهکار رفته است برتری دارد.
project portfolio optimization
Interactions between Projects
Imperialist Competitive Algorithm (ICA)
resource constraints
2013
03
21
1
20
https://imj.ut.ac.ir/article_35680_a4a4b56d8123b30de1e477ab79a84381.pdf
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
تحلیل پوششی دادههای فازی و رویکرد نوینFIEP/AHP جهت رتبهبندی کامل واحدهای تصمیمگیرنده (مطالعه موردی: دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه تهران)
سلطانعلی
شهریاری
سیدمصطفی
رضوی
عزتالله
اصغریزاده
مدلهای شعاعی تحلیل پوششی دادهها برای سنجش کارایی فرض میکنند، یک واحد ناکارا جهت کارا شدن باید تمام ورودیها (خروجیهایش) را به یک نسبت کاهش (افزایش) دهد. عدمضرورت، نادرستی و نیز غیرواقعی بودن این فرض کاملاً واضح است؛ بنابراین، برای رفع این نقیصه و افزایش آگاهی از چگونگی استفاده از منابع، انتظار اینکه ورودیهای مختلف دارای کاراییهای متفاوتی هستند، واقعیتر است. همچنین بهعلت عدماطمینان موجود در قضاوت و تفکر انسانی، مدلهای DEA فازی میتوانند نقش مهمتری برای ارزیابی کارایی در مسائل واقعی ایفا کنند. در این پژوهش برای ارزیابی کارایی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه تهران با دو ورودی و دو خروجی فازی از مدل غیرشعاعی پروفایل فازی استفاده شد. از حل 180 مدل در سطوح برش مختلف کارایی ورودی اول و دوم بهصورت اعدادی فازی بهدست آمده که این اعداد فازی را با روش چن و کلین رتبهبندی کرده سپس برای رتبهبندی کامل دانشکدهها از تکنیک پیشنهادیFIEP/AHP استفاده کرده که براساس آن دانشکده ادبیات و علوم انسانی رتبه اول و دانشکده حقوق و علوم سیاسی رتبه آخر را بهدست آورده است.
Data Envelopment Analysis
Input Efficiency Profile
Fuzzy Input Efficiency Profiling
analytical hierarchy process
Boston Consulting Group
2013
03
21
21
42
https://imj.ut.ac.ir/article_35681_499839a0d037a304c9d9a1882dc9dc8f.pdf
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
توسعه رویکردی تلفیقی از تحلیلپوششیدادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست برای ارزیابی عملکرد پروژهها
میثم
عظیمیان
آرش
شاهین
مهدی
علینقیان
سیدمحمدعلی
بدری
در این مقاله رویکردی تلفیقی از تحلیلپوششیدادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست برای ارزیابی عملکرد پروژهها در پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا ارائه شدهاست. دراین مطالعه از مدل خروجیمحور با بازده به مقیاس ثابت استفاده شدهاست و نتایج مخصوص به یک زمان مشخص و مربوط به سازمان تحت بررسی هستند. همچنین باتوجه به اینکه تحلیل پوششی دادهها برای سنجش کارایی واحدهای با اهدف یکسان استفاده میشود، فرض شده پروژهها از نظر اهداف که همان ارائه کیفیت مطلوب با حداقل هزینه و زمان میباشند، همگن بهشمار آیند. نتایج این پژوهش امکان استفاده از مدل یادشده را برای تعیین عملکرد پروژهها در سازمانهای پروژهمحور نشان میدهد. تلفیق تحلیل پوششی دادهها و شاخص مالمکوئیست برای ارزیابی پروژهها و همچنین تحلیل حساسیت کارایی آنها از نوآوریهای مطالعه حاضر هستند.
Project Performance
Data Envelopment Analysis
Malmquist indicator
Project Based Organization
2013
03
21
43
62
https://imj.ut.ac.ir/article_35682_4be5567c5e47aad4ce6d8c9a2358d933.pdf
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
ارزیابی عوامل کلیدی پیادهسازی موفق تولید در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد یکپارچه مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، تئوری گراف و رویکرد ماتریسی (GTMA) (مطالعه موردی:گروه ایرانخودرو و سایپا)
اکبر
عالم تبریز
حمیدرضا
طلایی
الناز
مرادی
تولید در کلاس جهانی (WCM) یک مفهوم کلیدی و مهم در جهان معاصر است که توجه بسیاری از صنایع را به خود جلب کرده است. بسیاری سازمانها از سیستم تولید در کلاس جهانی بهمنظور رقابت در بازار جهانی استفاده میکنند. دیدگاههای گوناگونی درمورد فلسفه و مفاهیم ویژگیهای WCM مطرح است اما آنچه بهعنوان عنصر کلیدی مطرح است، رسیدن به عملکردی مطابق با "بهترینها در سطح جهانی" است. تاکنون عوامل متعددی شناسایی شدهاند که بر پیادهسازی موفق تولید در کلاس جهانی مؤثر هستند، اما پژوهشهای کمی در حوزه ارزیابی این عوامل در کشورهای در حال توسعه انجام شده است. هدف اصلی این مقاله، ارائه تکنیکی برای ارزیابی عوامل کلیدی پیادهسازی موفق تولید در کلاس جهانی و مقایسه توانایی دو شرکت مورد مطالعه در پیادهسازی WCM، با توجه به شاخص نهایی بهدست آمده برای هر شرکت است. این تکنیک ترکیبی از دو رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، تئوری گراف و رویکرد ماتریسی (GTMA) است که در دو شرکت خودروسازی (ایرانخودرو و سایپا) بهکار گرفته شده است. براساس نتایج این پژوهش، امکان تعیین میزان توانایی شرکتها در پیادهسازی WCM، همچنین مقایسه و رتبهبندی شرکتها از حیث توانایی در پیادهسازی WCM با توجه به شاخص هر شرکت فراهم میشود.
World class manufacturing
Interpretive structural modeling
Graph Theory
Matrix approach
2013
03
21
63
81
https://imj.ut.ac.ir/article_35683_3f5d48e0f131746455307163f04aa0af.pdf
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
ارزیابی عملکرد سازمان با رویکرد ترکیبی BSC، AHP و TOPSIS
میرفیض
فلاح شمس لیالستانی
معصومه
راجی
محمود
خواجهپور
هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب استان تهران شرکت همکاران سیستم به روش ترکیبی TOPSIS, AHP, BSC است؛ بهطوری که کاستیهای ناشی از ذهنی بودن و توجه گزینشی مدیران (ارزیابان) را در ارزیابی شاخصهای عملکرد کاهش داده، یکپارچهسازی ارزیابی را با لحاظ کردن سهم هر شاخص و هر گروه شاخص BSC در دستیابی به اهداف فراهم کند. این پژوهش یک رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره را برای ارزیابی عملکرد شعب شرکت همکاران سیستم بهعنوان یک شرکت فعال در صنعت IT ارائه میکند. روش پژوهش بهکار رفته تجربی و از نوع مطالعه موردی است. ابزار جمعآوری دادهها نیز مصاحبه، پرسشنامه و مطالعهی اسناد و مدارک موجود در سازمان است. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهایExpert Choice و SPSS استفاده شد. نتایج این پژوهش افزونبر اینکه میتواند بهطور کاربردی برای برنامهریزی و بهبود عملکرد شرکتهای مشابه مورداستفاده قرار گیرد، در توسعه مدل BSC در صنعت IT مؤثر بوده، ترکیبی مناسب از دو تکنیک را برای جمعبندی نتایج ارزیابی مناظر مختلف BSC ارائه میکند.
Balanced Scored Card
AHP
TOPSIS
Performance Evaluation
2013
03
21
81
100
https://imj.ut.ac.ir/article_35684_6351bf0f0b91524a86401a651be98451.pdf
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
بررسی تأثیر اندازه متوسط صنعت و سرمایه اولیه بر بقای شرکتهای تولیدی با استفاده از تابع هزارد در استان مازندران
مهرداد
مدهوشی
آذر
نصیری
ایوب
رمضانی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر متوسط اندازه صنعت و سرمایه اولیه بر بقای شرکتهای تولیدی استان مازندران در فاصله سالهای 1390-1360 است. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از پایگاه داده اداره صنایع و معادن استان مازندران استفاده شده، با استفاده از رویکرد تجزیهوتحلیل تاریخی- رویدادی به بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر بقای شرکتها پرداخته شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل برآوردکننده حد محصول (کاپلان- مایر) استفاده شده است. جهت آزمون فرضیهها، مدل نیمه پارامتریک رگرسیون Cox (تابع هزارد) و مقایسه توابع بقا مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه این پژوهش، رابطه معنادار میان متوسط اندازه و سرمایه اولیه صنعت با بقای شرکتهای تولیدی تأئید شد. همچنین براساس مقایسه توابع بقای صنایع، اینگونه نتیجهگیری شد که تأثیر متوسط اندازه و سرمایه اولیه در هر صنعت، متفاوت با سایر صنایع است.
Industry Average Size
Survival
Primary Capital
Manufacturing Companies
Hazard Function
Mazandaran province
2013
03
21
101
123
https://imj.ut.ac.ir/article_35685_41b2e19100fb54ad8ede1e7ab409b8ff.pdf
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
ارائه روشی جهت اولویتبندی استراتژیهای چابکی سازمان با استفاده از تکنیک تاپسیس و سیستم استنتاج فازی
بهنام
مولوی
مجید
اسماعیلیان
رضا
انصاری
در این مقاله تلاش میشود با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره و سیستمهای استنتاج فازی، رویکردی کمی برای اولویتبندی توانمندسازهای استرتژیک چابکی سازمان ارائه شود. پژوهش حاضر در سه مرحله متوالی انجام شده است. در ابتدا، عواملی بهعنوان محرکها، قابلیتها و استراتژیهای چابکی با استفاده از ادبیات پژوهش و نظر خبرگان سازمان و اساتید دانشگاه استخراج و انتخاب شدهاند. سپس عوامل محرک چابکی صنعت، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی و براساس اهمیت و فوریت پاسخگویی برای صنعت، رتبهبندی شده و محرکهای کلیدی انتخاب میشوند. در مرحلهی دوم، قابلیتهای چابکی با بهرهگیری مجدد از تکنیک تاپسیس فازی و براساس اثربخشی و توانشان برای غلبه بر محرکهای کلیدی صنعت اولویتبندی شده، قابلیتهای اساسی موردنیاز صنعت برای پاسخگویی به تغییرات محیط انتخاب میشوند. در مرحلهی آخر، با طراحی و بهکارگیری یک سیستم استنتاج فازی، استراتژیهای چابکی برمبنای تأثیرشان بر بهبود قابلیتهای موردنیاز صنعت، وزندهی و اولویتبندی میشوند. نتایج بهدست آمده از پژوهش نشاندهنده برتری نقش فناوریاطلاعات و مدیریت تکنولوژی نسبتبه سایر استراتژیها، در بهبود چابکی صنعت موردمطالعه و پاسخگویی به نیازهای محیطی آن است.
Organizational agility
Agility Strategies
Improved Fuzzy TOPSIS
Fuzzy inference
2013
03
21
123
138
https://imj.ut.ac.ir/article_35686_9331e5ecb06abf17a047228d44ddf2dd.pdf
Industrial Management Journal
IMJ
2008-5885
2008-5885
1392
5
1
تحلیل چندمعیاره رضایت: بهکارگیری و موارد ضعف MUSA در عمل (مطالعه صنعت بانکداری)
محمدرضا
مهرگان
محمد
مدرس یزدی
طهمورث
حسنقلیپور
حسین
صفری
محمود
دهقاننیری
تحلیل چندشاخصه رضایت (MUSA) از جمله تکنیکهای نوین توسعه داده شده بهمنظور تحلیل رضایت مشتریان، مبتنیبر برنامهریزی آرمانی خطی است. این تکنیک بهمنظور غلبه بر ضعف مدلهای پیشین تحلیل چندمعیاره رضایت، شامل فرض مقیاس فاصلهای دادهها و برازش ضعیف مدلها توسعه داده شده است. این تکنیک از دادههای حاصل از قضاوت مشتریان در قالب پرسشنامه رضایتسنجی استفاده کرده و همزمان با تبدیل دادهها به مقیاس فاصلهای، رضایت مشتریان و عوامل مؤثر بر آن را تعیین میکند.. هدف از این مقاله، مرور ادبیات نوین تحلیل رضایت و تبیین روششناسی MUSA بههمراه شناسایی نقاط قوت و ضعف آن است. در این راستا، پس از شرح مدلسازی، نتایج حاصل از اجرای این تکنیک در یک مثال واقعی با نتایج حاصل از دو روش سنتی رایج تحلیل رضایت، شامل رگرسیون معمولی و ترتیبی مقایسه شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده عملکرد مناسبتر این تکنیک نسبتبه دو روش دیگر همزمان با تأیید اعتبار ملاکی آن است. درنهایت در بخش نتیجهگیری این مقاله، به بررسی نقاط قابلبهبود روشهای تحلیل چندمعیاره رضایت مشتریان پرداخته میشود تا راهگشای پژوهشگران و متخصصان در پژوهشهای آتی باشد.
Customer Satisfaction
Multi criteria analysis
MUSA
Ordinal Regression
2013
03
21
139
163
https://imj.ut.ac.ir/article_35687_90f1c0f6a95a599a8f36798604795ca4.pdf