TY - JOUR ID - 89077 TI - مدل‏سازی تابع برآورد تقاضای حمل‌ونقل مواد معدنی با استفاده از مدل لوجیت دوگانه JO - مدیریت صنعتی JA - IMJ LA - fa SN - 2008-5885 AU - رستمخانی, اکرم AU - نظری, محسن AU - صفری, حسین AU - پورسیدآقایی, محسن AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه حمل‌ونقل ریلی، دانشکده راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 2 SP - 267 EP - 284 KW - تابع برآورد تقاضا KW - تابع مطلوبیت انتخاب وسیله سفر KW - فاکتورهای مؤثر در انتخاب روش KW - مدل لوجیت دوگانه KW - مواد معدنی DO - 10.22059/imj.2022.344410.1007954 N2 - هدف: با توجه به حجم عظیم ذخایر مواد معدنی در ایران و گستردگی جغرافیایی معادن و صنایع مرتبط با آن در کشور، حمل‌ونقل آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کالا از نظر شیوه حمل‌ونقلی، کالای ریل‌پسندی شناخته می‌شود؛ اما سهم ۳۹درصدی صنعت حمل‌ونقل ریلی با قابلیت‌ها و انتظارهای این حوزه فاصله زیادی دارد. در این پژوهش، ضمن شناسایی عوامل بسیار مهمِ مؤثر بر انتخاب شیوه حمل‌ونقل، تابع مطلوبیت حمل ریلی برای جذب تقاضای مواد معدنی تدوین شد. روش: پس از مرور ادبیات و مطالعات پیشین در این خصوص، عوامل مؤثر در انتخاب شیوه حمل‌ونقل با روش رجحان آشکارشده شناسایی شدند، سپس با استفاده از مدل رگرسیون چندگانه و به‌کمک نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس، هم‌بستگی بین متغیر وابسته (سهم یا تقاضا) و متغیرهای مستقل سنجیده شد. در ادامه، فهرستی از متغیرهایی به‌دست آمد که در جذب تقاضا مؤثرند و حضور معناداری دارند. در پایان با استفاده از مدل لوجیت دوگانه و به‌کمک نرم‌افزار ان‌لوجیت، مدل تابع مطلوبیت ریلی برای جذب تقاضای مواد معدنی برآورد شد. اعتبار مدل با روش درون‌نمونه‌ای سنجیده شد و خطای 3درصدی در پیش‌بینی را نشان داد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که عوامل مهم‌ تأثیرگذار بر انتخاب شیوه حمل‌ونقل مواد معدنی، به‌ترتیب عبارت‌اند از: نسبت تعرفه حمل‌ونقل ریلی به تعرفه جاده‌ای به‌ازای هر تُن، انبوه‌بودن بار معدن مدنظر و دسترسی مبدأ و مقصد به شبکه ریلی. نتیجه‌گیری: نتایج این مدل به ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل کمک می‌کند تا با تمرکز بر بهبود عوامل شناسایی‌شده، عملکرد خود را در بازار حمل‌ونقل این کالا رشد دهند. UR - https://imj.ut.ac.ir/article_89077.html L1 - https://imj.ut.ac.ir/article_89077_3f4fc88f41a46eb1986bca2d5f615358.pdf ER -