TY - JOUR ID - 86456 TI - مدل چندهدفه مکان‌یابی مراکز بارانداز عبوری، زمان‏بندی و مسیریابی هم‏زمان وسایل نقلیه، تحت بخش‌بندی تقاضا برای اقلام فاسدشدنی JO - مدیریت صنعتی JA - IMJ LA - fa SN - 2008-5885 AU - کاظمی, محبوبه AU - محمدی زنجیرانی, داریوش AU - اسماعیلیان, مجید AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. AD - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 4 SP - 606 EP - 633 KW - اقلام فسادپذیر KW - روش اپسیلون محدودیت توسعه‌یافته KW - زمان‌بندی KW - مکان‌یابی مراکز بارانداز عبوری KW - مسیریابی تقسیم چندبخشی تقاضا DO - 10.22059/imj.2022.333499.1007883 N2 - هدف: این مطالعه درصدد طراحی یک شبکه زنجیره تأمین است که در آن تصمیم‌های مسیریابی و زمان‌بندی وسایل حمل‌ونقل در سطح تاکتیکی با تصمیم‌های مکان‌یابی مراکز بارانداز عبوری، در سطح استراتژیک، با توجه به محدودیت‌های موجود در دنیای واقعی و ماهیت خاص اقلام فاسدشدنی، ادغام شده‌اند. روش: در پژوهش حاضر، یک مدل برنامه‌ریزی چندهدفه عدد صحیح برای مسئله مکان‌یابی، زمان‌بندی مسیریابی با امکان تقسیم چندبخشی تقاضا برای اقلام فاسد‏شدنی ارائه شده است؛ به‌گونه‌ای که تأثیر فسادپذیری اقلام در تابع هدف دوم در کنار هدف کاهش هزینه‌ها لحاظ شده است. به‌منظور به‌دست‌آوردن مرز پارتوی اهداف متضاد، از روش اپسیلون محدودیت توسعه‌یافته در نرم‌افزار سیپلکس نسخه 20.1 استفاده شد. یافته‌ها: در هیچ یک از مطالعات پیشین، ویژگی فسادپذیری اقلام در قالب مدل یکپارچه مکان‌یابی مراکز بارانداز عبوری، زمان‌بندی و مسیریابی با امکان تقسیم چندبخشی تقاضا در نظر گرفته نشده است. مهم‌ترین جنبه از نوآوری  پژوهش این است که از ویژگی تقسیم چندبخشی تقاضا در  بهبود زمان‌بندی وسایل نقلیه بهره‌برداری شده و علاوه بر بهبود در تابع هدف هزینه، مقدار تابع هدف دوم (پاسخ‌گویی شبکه) نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. در همین راستا، نتایج تحلیل حساسیت پارامترهایی همچون مدت دوام محصول (sl)، نقطه کاهش کیفیت (QRP) و ظرفیت وسایل حمل (Q)، مؤید کارایی مدل پیشنهادی پژوهش است. نتیجه‌گیری: در نهایت مدل پیشنهادی روی یک مثال در ابعاد کوچک  اجرا و نتایج محاسباتی و نقطه نظرهای مدیریتی ارائه شد. مقایسه نتایج مدل پیشنهادی پژوهش با یک مدل بنچ مارک در شرایط تجربی برابر، کارایی مدل پیشنهادی را نشان می‌دهد. مدل پیشنهادی پژوهش را می‌توان برای تمام صنایعی به‌کار برد که از بارانداز عبوری به‌عنوان استراتژی توزیع خود استفاده می‌کنند، به‌ویژه برای توزیع آن دسته از محصول‌‌هایی که به زمان وابسته‌اند.   UR - https://imj.ut.ac.ir/article_86456.html L1 - https://imj.ut.ac.ir/article_86456_15d4bba56495ed1f2959f3c7f10eb2c8.pdf ER -