TY - JOUR ID - 71743 TI - طراحی چارچوب مفهومی عوامل زمینه‌‌ای مؤثر بر انتقال دانش در پروژه‌های فراملی JO - مدیریت صنعتی JA - IMJ LA - fa SN - 2008-5885 AU - شعله, فریبا AU - گلابچی, محمود AU - حاجی یخچالی, سیامک AU - یزدانی, نیما AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 1 SP - 157 EP - 176 KW - انتقال دانش KW - دانش KW - عوامل زمینه‌ای KW - فراترکیب KW - فراملی DO - 10.22059/imj.2019.262051.1007462 N2 - هدف: از رویکردهای نوینی که در دهه اخیر سازمان‌ها به آن روی آورده‌اند، مدیریت دانش است که به وسیله آن سازمان‌ها سعی دارند امکان استفاده مجدد از تجارب و دانش پیشین خود را به دست آورند؛ چرا که در عصر حاضر سازمان‌ها بیش از پیش به اهمیت دارایی‌‌های دانشی خود به عنوان با ارزش‌ترین سرمایه پی برده‌اند. امروزه بسیاری از پروژه‌ها توسط نیروهایی خارج از افراد بومی آن کشور انجام می‌شود به طوری­که افراد از کشورهای مختلف با ملیت‌ها، فرهنگ و تفکر متفاوت گردهم می‌آیند. از این رو، فرآیندهای مدیریت دانش و به خصوص انتقال و کسب دانش بسیار با اهمیت می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، طراحی چارچوب مفهومی از عوامل زمینه‌ای موثر بر انتقال دانش در پروژه‌های فراملی با استفاده از روش فراترکیب می‌باشد. روش: برای دستیابی به هدف، با به کارگیری روش فراترکیب عوامل موثر در انتقال دانش از منابع مختلف استخراج و سپس با کدگذاری باز این عوامل مورد تحلیل و ترکیب قرار گرفته‌اند. بر اساس یافته‌های روش فراترکیب مدل مفهومی تعریف شده و به منظور اعتبارسنجی آن، فرضیه­های تحقیق تعریف و پس از آن فرضیه‌های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفته‌ است. جامعه آماری این پژوهش شرکت‌های فعال در صنایع بالادستی حوزه نفت و گاز می‌باشد و گردآوری داده‌ها از طریقه پرسشنامه انجام شده است. یافته‎ها: رویکرد مقاله حاضر کمی بوده، از راهبرد پژوهشی توصیفی استفاده شده است و در نهایت عوامل زمینه‌‌ای تاثیرگذار در انتفال دانش در پروژه‌های فراملی شناسایی و رتبه‌بندی شده‌اند. نتیجه‎گیری: فاصله­ فرهنگی، فاصله دانشی و زبان مهم‌ترین عوامل تاثیر­گذار بر فرآیند انتقال دانش در پروژه­های فراملی می‌باشند. UR - https://imj.ut.ac.ir/article_71743.html L1 - https://imj.ut.ac.ir/article_71743_f44f300801788fb0c690a394dfe870b2.pdf ER -