TY - JOUR ID - 64587 TI - کاربرد داده‌کاوی در شناسایی نقاط حادثه‎خیز در محور جادۀ هراز JO - مدیریت صنعتی JA - IMJ LA - fa SN - 2008-5885 AU - سیف, یاسر AU - اسدی, شاهرخ AU - محمدزمانی, محمدرضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم،ایران AD - استادیار گروه مهندسی، دانشکدۀ مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم،ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، پردیس فارابی دانشگاه تهران،قم، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 2 SP - 329 EP - 352 KW - جادۀ هراز KW - چارچوب کریسپ KW - خوشه‎بندی KW - داده‌کاوی KW - نقاط حادثه‎خیز DO - 10.22059/imj.2017.244656.1007335 N2 - ایمنی عبور و مرور یکی از اصول اساسی مهندسی ترافیک و برنامه‌ریزی حمل و نقل است؛ به‎طوری که کشورهای توسعه‎یافته همگام با توسعۀ سایر بخش‎های مهندسی ترافیک به آن توجه کرده و با مطالعات و تمهیدات لازم تلاش می‎کنند که تصادف و پیامدهای ناشی از آن را به حداقل برسانند. تحقیق حاضر به بررسی کاربرد داده‌کاوی در شناسایی نقاط حادثه‎خیز پرداخته است. محدودۀ مطالعه 15 کیلومتر از جادۀ هراز است. داده‌ها از واحد فناوری اطلاعات پلیس راهور ناجا جمع‎آوری شد و با استفاده از روش داده‌کاوی و با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS Modeler تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد سه نقطۀ گزنک، محدودۀ تونل وانا و شنگلده جزء نقاط حادثه‎خیز این محدوده است. برای کاهش تصادف‎ها در این محور، پیشنهاد می‎شود اصلاح هندسی نقاط حادثه‎خیز و همچنین دوبانده کردن راه‌ و در نظرگرفتن نور کافی، در دستور کار سازمان‌های مربوطه قرار گیرد. UR - https://imj.ut.ac.ir/article_64587.html L1 - https://imj.ut.ac.ir/article_64587_b10b1d54111db43e9e52c2d0b2f31a7f.pdf ER -