TY - JOUR ID - 50697 TI - ارائۀ یک رویکرد تلفیقی از مدل کانو و طراحی آزمایش‎های تاگوچی بر اساس مهندسی کانسی به‎منظور طراحی محصول مطابق با نیازهای مشتری در صنعت خودرو JO - مدیریت صنعتی JA - IMJ LA - fa SN - 2008-5885 AU - شاهین, آرش AU - واعظ شهرستانی, حسین AU - باقری ایرج, الهام AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - کارشناس‎ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 2 SP - 317 EP - 336 KW - صنعت خودرو KW - طراحی آزمایش‎های تاگوچی KW - مدل کانو KW - مهندسی کانسی DO - 10.22059/imj.2014.50697 N2 - پژوهش حاضر تلاش می‎کند که با استفاده از تلفیق سه روش مهندسی کانسی، مدل کانو و طراحی آزمایش‎های تاگوچی، برای شناسایی، دسته‎بندی و اولویت‎بندی نیازهای احساسی مشتریان (کانسی) در صنعت خودرو، رویکردی جدید پیشنهاد دهد تا سبب جلب رضایت بیشتر آنان شود. به‎منظور دستیابی به این هدف، ابتدا واژگان کانسی و مشتری پس از شناسایی، غربال می‎شوند، سپس این واژگان بر اساس مدل کانو طبقه‎بندی خواهند شد. در مرحلۀ بعد، به‎کمک روش طراحی آزمایش‎های تاگوچی، سطوح بهینه و اولویت‎بندی ویژگی‎های جذاب به‎دست‎آمده از مدل کانو تعیین شد. به‎منظور سنجش اعتبار و کارایی رویکرد پیشنهادی، مطالعۀ موردی در صنعت خودرو، در یکی از نمایندگی‎های مجاز ایران خودرو در شهر اصفهان صورت گرفته است. در مطالعۀ موردی از 38 واژۀ کانسی شناسایی‎شده، 7 واژه در دسته نیازهای جذاب قرار گرفتند و در مرحلۀ بعد مشخص شد که از این 7 نیاز جذاب، 5 نیاز در دسته نیازهای بسیار جذاب و 2 نیاز در دسته نیازهای تا حدودی جذاب قرار گرفته‎اند. UR - https://imj.ut.ac.ir/article_50697.html L1 - https://imj.ut.ac.ir/article_50697_09f40dab98c6abd0952176d157c54e56.pdf ER -