دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
9
3
2017
11
22
رتبهبندی شرکتهای صنعت هواپیمایی ایران با ارزیابی فازی ترکیبی و الگوریتم ژنتیک
409
434
FA
محمد
حقیقی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mhaghighi@ut.ac.ir
حمید
نایب پور
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
nayebpour@atu.ac.ir
10.22059/imj.2017.243719.1007328
مسافران دیدگاههای متفاوتی نسبت به اهمیت معیارهای کیفیت خدمات دارند. وزن معیارهای کیفیت خدمات نشاندهندۀ اهمیت آنهاست. در اغلب پژوهشها میزان اهمیت معیارها وابسته به نظر خبره است و دیدگاه مسافران در نظر گرفته نمیشود. هدف پژوهش حاضر، ارائۀ روش پیشرفتهای برای رتبهبندی شرکتهای صنعت هواپیمایی ایران از دیدگاه مسافران است. برای دستیابی به این منظور در مرحلۀ اول، فاصلۀ اقلیدوسی بین رضایت از تکتک معیارها و رضایت کلی با استفاده از ارزیابی فازی ترکیبی و الگوریتم ژنتیک محاسبه شد و وزن معیارها بهدست آمد. در مرحلۀ دوم با استفاده از ارزیابی فازی ترکیبی، شرکتهای صنعت هواپیمایی ایران رتبهبندی شدند. نمونۀ آماری این پژوهش متشکل از مسافران چند شرکت هواپیمایی به نامهای آسمان، ماهان، تابان، زاگرس و هما است. نتایج نشان میدهد میزان اهمیت معیارها در گروههای مختلف مسافران با هم متفاوت است و در نتیجه رتبهبندی شرکتهای صنعت هواپیمایی از دیدگاه مسافران متفاوت است.
ارزیابی فازی ترکیبی,الگوریتم ژنتیک,رضایتمندی,کیفیت خدمات,مجموعۀ گستردۀ مسافران
https://imj.ut.ac.ir/article_65304.html
https://imj.ut.ac.ir/article_65304_21942a8ebc598c0dfca9931071d0c492.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
9
3
2017
11
22
مطالعۀ مؤلفههای تأثیرگذار بر تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط در زنجیرههای تأمین قطعهسازی خودرو
435
454
FA
سید مصطفی
رضوی
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ، ایران
mrazavi@ut.ac.ir
بهروز
کریمی
هیت علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت دانشگاه امیرکبیراستاد گروه تولید صنعتی، دانشکدة مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه امیرکبیر، ، ایران
b.karimi@aut.ac.ir
داوود
رفیعی راد
کارشناس بانک شهردانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
d.rafeierad@gmail.com
10.22059/imj.2017.233964.1007240
با توجه به رکود تولید خودرو و مشکلات تأمین مالی قطعهسازان خودرو در سالهای اخیر، حمایت مالی از ایجاد و توسعۀ بنگاههای کوچک و متوسط قطعهساز، یکی از ضرورتهای اساسی در برنامههای توسعۀ اقتصادی کشور است. هدف این مقاله ارائۀ مدل ساختاری بهمنظور بررسی مؤلفههای تأثیرگذار بر تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط قطعهساز خودرو در زنجیرههای تأمین است. در این مقاله پس از بررسی ادبیات نظری و مصاحبه با کارشناسان، متغیرهای تأثیرگذار بر تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط شناسایی شدند و با استفاده از روش معادلات ساختاری در شش بعد قرار گرفتند؛ سپس فرضیههای تحقیق با استفاده از آزمون تی استیودنت بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان داد شش بعد اصلی شامل ضعف عملکردی بانکها، ضعف عملکردی بازار سرمایه، ضعف یا نبود بانکهای تخصصی، ضعف یا نبود روشهای تأمین مالی، عدم همکاری و ناهماهنگی بین بنگاهها و نهادهای مالی و ضعف عملکردی فناوری اطلاعات بر تأمین مالی بنگاههای کوچک و متوسط در زنجیرۀ قطعهسازی خودرو اثر گذارند.
تأمین مالی زنجیرۀ تأمین,چالشهای تأمین مالی,شرکتهای کوچک و متوسط,معادلات ساختاری
https://imj.ut.ac.ir/article_65306.html
https://imj.ut.ac.ir/article_65306_fde095660f9eae9deb7cfd58dc48c7b0.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
9
3
2017
11
22
ارزیابی کارایی نظام ملی نوآوری با استفاده از تحلیل پوششی دادههای شبکهای
455
474
FA
سلطانعلی
شهریاری
استادیار گروه مدیریت کسبوکار، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
sa_shahriari@yahoo.com
ساینا
لاهیجی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی،تهران ، ایران
saina_lahiji@yahoo.com
10.22059/imj.2018.234863.1007248
امروزه توجه به رشد و رونق اقتصادی مبتنی بر سیاستگذاریهای علم و فناوری در سطح ملی، نه تنها یکی از مهمترین دغدغههای مدیران عالی سازمانها و نهادهای سیاستگذار است، بلکه بهعنوان یکی از موضوعات کلیدی تحقیقات حوزههای اقتصادی و مدیریت کلان از اهمیتی اساسی برخوردار است. ضرورت ارزیابی نظام ملی نوآوری برای کمک به سیاستگذاری و تعیین میزان تحقق اهداف کلان مسئلهای حیاتی است. در این تحقیق از مدلهای تحلیل پوششی دادههای شبکهای تن و تسوتسوی برای ارزیابی کارایی نظام ملی نوآوری ایران و 73 کشور دیگر در قالب فرایند دو مرحلهای تولید و تجاریسازی دانش استفاده شده است. نتایج نشان میدهد نظام ملی نوآوری ایران ناکارا است. مقدار کارایی کل و مراحل اول و دوم آن در حالت فعالیت ارتباطی آزاد برابر با 59/0، 79/0 و 18/0 و در حالت ثابت برابر با 74/0، 87/0 و 63/0 بوده و براساس مدل مبتنی بر متغیرهای کمکی 88/0 است. برای بهبود عملکرد، کاهش ورودیهای مراحل به مقدار تعیین شده، موجب افزایش مقادیر کارایی آنها و در نتیجه کارایی کل سیستم تا رسیدن به مرز کارا خواهد شد.
تحلیل پوششی دادههای شبکهای,کارایی کل,کارایی مراحل,نظام ملی نوآوری,نوآوری
https://imj.ut.ac.ir/article_65307.html
https://imj.ut.ac.ir/article_65307_020287637267b2487a88a21c29b7b833.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
9
3
2017
11
22
بهینهسازی سبد سهام با حداقل میانگین انحرافات مطلق کاراییهای متقاطع
475
496
FA
ارمغان
علی پور جورشری
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
armaghan.6788@gmail.com
کیخسرو
یاکیده
استادیار گروه مدیریت دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
yakideh@guilan.ac.ir
غلامرضا
محفوظی
استادیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
ghmahfoozi@ghilan.ac.ir
10.22059/imj.2018.241834.1007312
سرمایهگذاری در بازار سهام همواره با این مسئلۀ اساسی همراه بوده که دارایی نقدی چگونه بین سهام شرکتها تخصیص یابد تا منافع سرمایهگذار را تأمین کند. پژوهش حاضر تلاش میکند با ارائۀ دو رویکرد جدید، سرمایهگذاران را در انتخاب سبد سهام بهینه بهشکل مؤثرتری یاری دهد. در پژوهش حاضر رویکرد استفاده از کارایی متقاطع به جای بازده سهمها، بهعنوان مبنای اطلاعاتی برای حل مدل حداقل میانگین انحرافات مطلق از میانگین پیشنهاد شده که در آن از شاخصهای مالی بهعنوان دادۀ اولیه برای تشکیل سبد بهره میبرد. رویکرد دیگر، الگوریتمی دو مرحلهای است که در آن هنگام استفاده از شاخصهای مالی، الزام بخشبندی بازار به صنایع مختلف در کانون توجه قرار گرفته است. در انتها معیار شارپ نشان میدهد میان رویکردهای ارائهشده و روشهای رایج تفاوت بارزی وجود دارد. نتایج بهدست آمده نشاندهندۀ عملکرد مطلوب این دو رویکرد نسبت به روشهای مشابه است.
پرتفوی,کارایی متقاطع,مدل RAM,معیار شارپ,میانگین انحرافات مطلق
https://imj.ut.ac.ir/article_65310.html
https://imj.ut.ac.ir/article_65310_dd733967e47d433c9f8192dbf1ec58d8.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
9
3
2017
11
22
سنجش رضایتمندی شهروندان با استفاده از روش تجزیه و تحلیل چندمعیارۀ رضایت (مطالعۀ موردی: خطوط ویژۀ اتوبوسرانی شیراز)
497
514
FA
علی
محمدی
استاد بخش مدیریت/ دانشگاه شیراز
عضو هیئت علمی بخش مدیریت/ دانشگاه شیراز
amohamadi@shirazu.ac.ir
ابولقاسم
ابراهیمی
0000-0002-6410-8809
دانشیار بخش مدیریت/ دانشگاه شیراز
عضو هیئت علمی بخش مدیریت/ دانشگاه شیراز
aebrahimi@shirazu.ac.ir
زیبا
یوسفی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
ziba.yousefi1370@gmail.com
10.22059/imj.2018.221837.1007163
در این مقاله ضمن تشریح مدل تجزیه و تحلیل چندمعیارۀ رضایت، به سنجش رضایت مسافران از خطوط ویژۀ اتوبوس شهر شیراز با استفاده از این مدل پرداخته میشود. این مدل از جمله تکنیکهای تحلیل رضایت است که بر ضعفهای موجود در روشهای پیشین غلبه میکند و با تبدیل نظرها و قضاوتهای بیان شدۀ مشتریان (در پرسشنامه) به مدلهای برنامهریزی خطی و حل آنها، میزان رضایت و اهمیت هریک از ابعاد رضایت را در سازمان که نتیجۀ ادغام قضاوتهای تکتک مشتریان است، اندازهگیری میکند. نتایج نشان میدهد معیارهای ظاهر، امکانات رفاهی و قابلیت اطمینان، از دیدگاه مسافران بهترتیب با مقادیر 5859/0 و 4140/0 بیشترین اهمیت را دارند و کمترین میانگین سطح رضایت 1 درصد بوده است. از طرفی زیرمعیارهای امنیت در اتوبوس، ایمنی در ایستگاهها، ارائۀ خدمات مناسب در ساعات آخر شب، دسترسی به پایانهها، ازدحام مسافر درون اتوبوس، وجود مسیرهای کافی خطوط ویژۀ اتوبوس در سطح شهر، بیشترین تأثیر را بر میزان رضایت مسافران را داشته است.
اتوبوس تندرو,تجزیه و تحلیل چندمعیارۀ رضایت,حمل و نقل عمومی,رضایتمندی,کیفیت خدمات
https://imj.ut.ac.ir/article_65311.html
https://imj.ut.ac.ir/article_65311_c32c644ea0dc23722a5e7ea09afceaee.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
9
3
2017
11
22
مدلسازی عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی با استفاده از نگاشت شناختی فازی (FCM)
515
538
FA
محمّدرضا
اخوان انوری
دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
mrakhavan@ut.ac.ir
محمد رضا
مهرگان
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
mehregan@ut.ac.ir
مصطفی
زندیه
0000-0003-1209-9514
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
m_zandieh@sbu.ac.ir
عالیه
کاظمی
0000-0002-0755-7800
دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
aliyehkazemi@ut.ac.ir
10.22059/imj.2017.240128.1007296
امروزه در مناسبات بینالمللی، انرژی یکی از مهمترین ارکان چرخۀ اقتصادی کشورهاست. همچنین با توجه به نوسانهای قیمت نفت در بازارهای جهانی و تأثیر آن در اقتصاد جهانی، انتظار میرود صنعت گاز در جهان و استفاده از آن بهعنوان انرژی جایگزین، از اهمیت دوچندانی برخوردار شود. بنابراین مطالعه و تحقیق دربارۀ منابع و مصارف انرژی بهویژه گاز طبیعی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مصرف انرژی در بخشهای مختلف مصرفی، اهمیت فراوانی دارد. در این پژوهش، پس از شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و مصاحبه با خبرگان صنعت گاز از طریق روش تحلیل محتوا، مدل علّی روابط مستقیم و غیرمستقیم میان متغیرها و شدت تأثیرگذاری آنها از طریق نگاشت شناختی فازی (FCM) طراحی و ترسیم شده است. شایان ذکر است، در مدلسازی علّی صورت گرفته، برای نخستینبار متغیرهای کیفی از جمله متغیرهای فرهنگی و اجتماعی استفاده شده است. نتایج گویای اهمیت فراوان متغیرهای فرهنگی در کنار متغیرهای اقلیمی، اجتماعی و اقتصادی است.
بخش خانگی,تحلیل محتوا,صنعت گاز,مصرف گاز,نگاشت شناختی فازی (FCM)
https://imj.ut.ac.ir/article_65312.html
https://imj.ut.ac.ir/article_65312_e9ef3de6ba42e664ae2da6c3bd7be9ff.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
9
3
2017
11
22
تحلیل دینامیکی مسئلۀ نوسان موجودیها در زنجیرۀ تأمین با رویکرد پویاییشناسی سیستمها
539
561
FA
مسعود
ربیعه
0000-0001-6572-6118
استادیار مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
masood.rabieh@gmail.com
عزیزالله
یعسوبی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
a.yasuby@sbu.ac.ir
10.22059/imj.2018.241162.1007308
یکی از مسائل رایج در زنجیرههای تأمین، نوسان موجودی در طول زنجیره است که هزینههای اضافی را به سازمانهای تولیدی تحمیل میکند، کاهش این هزینهها میتواند موجب افزایش بهرهوری در تولید شود. در همین رابطه در این مقاله با بهکارگیری روش پویاییشناسی سیستمها به تحلیل دینامیکی مسئلۀ نوسان موجودیها در زنجیرۀ تأمین شرکت ساپکو پرداخته میشود. به این منظور از اطلاعات موجود و مستند شرکت ساپکو در طول دورۀ شبیهسازی استفاده شده است. پویاییشناسی سیستمها ابزار نیرومندی برای مدلسازی ساختارهای پیچیدهای همچون شبکههای زنجیرۀ تأمین است و اطلاعات مفیدی درخصوص تعامل پارامترهای اصلی سیستم ارائه میکند. در این مقاله بر پایۀ اصول روش پویاییهای سیستم، پس از بیان مسئلۀ نوسانهای موجودی در زنجیرۀ تأمین، فرضیههای پویای بهوجود آورندۀ مسئلۀ مد نظر تبیین شده؛ سپس مدل دینامیکی مربوط به مسئلۀ نوسانها در زنجیرۀ تأمین ارائه میشود. پساز حصول اطمینان از کارکرد مدل بهواسطۀ اجرای آزمونهای اعتبارسنجی، سه سیاست (اشتراکگذاری اطلاعات، استفاده از بافر موجودی و ترکیبی) بهمنظور بهبود رفتار نوسانی موجودیها اتخاذ شده و تأثیر اجرای آنها بر رفتار مسئلهساز مدل دینامیکی مشاهده میشود. اجرای این سیاستها موجب کاهش نوسان موجودیها در زنجیرۀ تأمین مورد مطالعه شده است.
پویاییشناسی سیستمها,زنجیرۀ تأمین,سیاست,شبیهسازی,نوسانات موجودی
https://imj.ut.ac.ir/article_65313.html
https://imj.ut.ac.ir/article_65313_b783995a9f4592ab22db433bd27250a7.pdf