دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
8
1
2016
04
20
طراحی و انتخاب طرح بهینه از دیدگاه ریسکهای موجود در توسعۀ محصول جدید
1
22
FA
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
azara@modares.ac.ir
جعفر
قیدرخلجانی
0000-0002-9382-007X
استادیار گروه مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
kheljani@mut.ac.ir
سید مجتبی
هاشمی مجومرد
کارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
mojtaba.hashemi@modares.ac.ir
10.22059/imj.2016.50694
توسعۀ محصول جدید یکی از عوامل کلیدی برای کسب مزیت رقابتی و تداوم رشد شرکتهاست؛ اما این کار فرایند مخاطرهآمیزی است که باید برای دستیابی به موفقیت در آن، ریسکهای موجود بهطور اثربخش مدیریت شوند. با توجه به اهمیت این نوع پروژهها، در پژوهش حاضر تلاش میشود با مدیریت مؤثر ریسک در مرحلۀ طراحی مفهومی محصولات جدید، احتمال موفقیت آنها بیشتر شود. بدین منظور، نخست مدلی جدید و معیارهایی برای اندازهگیری ریسکهای مرتبط با متغیرهای طراحی ارائه شده است. در این مدل با درنظرگرفتن اثر متقابل ریسکها بر پیامدهای رخداد یکدیگر و همچنین ریسکهای مرتبط با متغیرهای پیوستۀ طراحی در فرایند محاسبۀ میزان ریسک طرح محصول، دقت محاسبات افزایش یافت. این مدل خود جزئی از مدل چندهدفهای با سه تابع هدف ریسک، اثربخشی کلی طرح و هزینۀ طرح محصول است تا تصمیم گیرندگان بتوانند با توجه به سطح ریسکپذیری و بودجه، طرحی را انتخاب کنند که بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
توسعه محصول جدید,ریسک,اثربخشی,بهینه سازی چند هدفه,NSGA-II
https://imj.ut.ac.ir/article_50694.html
https://imj.ut.ac.ir/article_50694_1f728556a7a52f7440c457e45d043b08.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
8
1
2016
04
20
اولویت بندی پروژههای مدیریت کیفیت سازمان با شروع از انتظارات مشتریان
23
42
FA
امیر
دانشمندرخی
کارشناسارشد مدیریت، پردیس بینالملل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
amirdaneshmand20@gmail.com
شمس الدین
ناظمی
استاد گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
nazemi_shm@um.ac.ir
ناصر
مطهری فریمانی
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
n.motahari@um.ac.ir
10.22059/imj.2016.59592
سطح رضایت مشتری به برآوردهکردن انتظارات وی بستگی دارد. با تعیین انتظارات مشتری و پیادهسازی آنها در QFD، مطمئن میشویم که به خواستههای مهم و بحرانی مشتریان توجه شده است. QFD برای ترجمۀ انتظارات مشتریان به موضوعات مختلف استفادهشده و میشود. نکتۀ شایان توجه در این پژوهش، استفاده از QFD برای ترجمۀ انتظارات مشتریان به نمرۀ اهمیت پروژههای مدیریت کیفیت سازمان است؛ پروژههایی که موفقیت شرکت را برای رفع نیازهای مشتری تضمین میکنند. برای این منظور از رویکرد سهماتریسی QFD در شرکت قطار شهری مشهد که دغدغۀ رتبهبندی پروژههای مدیریت کیفیت را داشت، استفاده شده است. ابتدا نیازها و خواستههای مسافران از طریق جمعآوری درخواستهای ارسالی به منابع مختلف و تحلیل آنها، در قالب 27 مورد جمعبندیشد و در چارچوب ابعاد مدل سروکوال دستهبندی شدند. با دریافت نظرهای 396 نفر از مسافران قطار شهری بهعنوان نمونه از طریق پرسشنامه، میزان اهمیت این نیازها بهدست آمد. در ماتریس نخست، نمرۀ اهمیت مشخصههای فنی؛ در ماتریس دوم، نمرۀ اهمیت عملیاتهای کلیدی و در ماتریس سوم اهمیت و اولویت اجرای پروژهها تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد پروژۀ نیازسنجی و کارسنجی مشاغل، بیشترین اهمیت را در ارضای نیازهای مشتریان دارد و اولویت نخست شرکت است.
پروژۀ مدیریت کیفیت,حملونقل شهری,گسترش کیفیت عملکرد,QFD
https://imj.ut.ac.ir/article_59592.html
https://imj.ut.ac.ir/article_59592_a8d6ce16a87a587d9db4cc85274a83d2.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
8
1
2016
04
20
تحلیل مصرف انرژی در ساختمانهای اداری نفت بهکمک تئوری مجموعههای خاکستری
43
60
FA
سید مصطفی
رضوی
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mrazavi@ut.ac.ir
محمدرضا
مهرگان
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mmehregan@ut.ac.ir
حامد
شکوری گنجوی
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hshakori@ut.ac.ir
تورج
کریمی
0000-0001-0000-10000
استادیار گروه مدیریت صنعتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
tkarimi@ut.ac.ir
10.22059/imj.2016.59595
تشخیص خوشههای مختلف مصرف انرژی، امکان طراحی مداخلهگرهای اثربخشتر و برنامههای تشویقی مناسب هر خوشه را فراهم میکند و شرکتهای تأمینکنندۀ انرژی با درک خوشههای رفتاری متفاوت بین مشتریان، میتوانند تعرفهها و محصولات مناسبتری ارائه کنند. به همیندلیل در مقالۀ حاضر تلاش شده است بهکمک نظریۀ مجموعههای خاکستری به خوشهبندی ساختمانها پرداخته شود. خوشهبندی خاکستری در این تحقیق برای دو منظور استفاده شده است. ابتدا بهکمک این رویکرد، عوامل لحاظشده در گزارشهای ممیزی انرژی ساختمانهای تابع وزارت نفت در قالب دو گروه اصلی شاخصها خوشهبندی شدند و تعداد متغیرهای مطالعهشده کاهش یافت؛ سپس خوشهبندی خاکستری با وزنهای متغیر برای دستهبندی تمام ساختمانهای بررسیشده، در قالب سه خوشۀ مصرفی «تقریباً استاندارد»، «انحراف متوسط با استاندارد» و «کاملاً غیراستاندارد» بهکار رفت. این تقسیمبندی میتواند مبنای بسیاری از تحقیقات رفتاری برای هر گروه باشد و امکان شناخت تفاوتهای فرهنگ مصرف هر خوشه را جدا از تفاوتهای تکنولوژیکی و ساختاری ساختمانها فراهم کند؛ علاوه بر آن، از نظر کاربردی میتواند به سازمانها در سیاستگذاریهای مربوط به مصرف انرژی کمک کند و موجب برنامهریزیهای متفاوت برای هریک از خوشهها شود.
تئوری مجموعههای خاکستری,خوشهبندی خاکستری,ممیزی انرژی ساختمان,وزارت نفت ایران
https://imj.ut.ac.ir/article_59595.html
https://imj.ut.ac.ir/article_59595_f463bfd96be71ca9b6f38b9e6b062461.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
8
1
2016
04
20
ارائۀ نوعی مدل تصمیمگیری برای بهرهوری عملیاتی کارکنان در فرایند گردش کار بانکی دریافت تسهیلات مسکن
61
74
FA
مریم
محمدپناه
کارشناسارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
maryam.mohammadpanah@yahoo.com
رضا
یوسفی زنوز
استادیار گروه مدیریت فناوری و اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
reza.zenouz@gmail.com
اکبر
حسن پور
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
ak_hassanpoor@yahoo.com
10.22059/imj.2016.59598
بانکداری و خدمات مالی بخش مهمی از صنعت خدمات هستند. کیفیت خدمات رابطۀ نزدیکی با رضایتمندی مشتریان در صنعت بانکداری دارد. بهینهسازی سیستم خدمترسانی بانکها میتواند در محیط رقابتی امروز با افزایش رضایت مشتریان و کاهش هزینهها، برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند. در این مقاله نوعی مدل تصمیمگیری برای بهدستآوردن تخصیص بهینۀ وظایف به کارکنان، در گردش کار فرایند دریافت تسهیلات مسکن با اهداف کمینهسازی متوسط زمان پردازش سفارشهای واردشده به گردش کار (میانگین زمان) و هزینههای عملیاتی کارکنان بهدست آمد. این امر سبب کاهش زمان انتظار مشتریان و حداقلشدن هزینههای فرصت برای آنها در فرایند گردش کار دریافت تسهیلات از بانک و درنهایت رضایتمندی مشتریان میشود. این مسئله از نوع بهینهسازی چندهدفۀ غیرخطی، فضای مسئلۀ گسسته و بهصورت صحیح قابل تعریف بوده است. از آنجا که مسئلۀ مد نظر در زمرۀ مسائل NP-hard قرار دارد، حل مسئلۀ بهینهسازی با الگوریتم ژنتیک مرتبسازی غیرغالب II صورت گرفت.
الگوریتم ژنتیک مرتبسازی غیرغالب II,بهینهسازی,راندمان کاری,گردش کار بانکی
https://imj.ut.ac.ir/article_59598.html
https://imj.ut.ac.ir/article_59598_64a7f17cb53f16e9f14ed1688ee30e1f.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
8
1
2016
04
20
حل مسئلۀ مسیریابی وسایل نقلیه و راهبرد حملونقل متقاطع با الگوریتم جستوجوی پراکنده
75
96
FA
علی
مروتی شریف آبادی
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
alimorovati_ut@yahoo.com
مهناز
باروت کوب
کارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
mahnaz_barootkoob@yahoo.com
10.22059/imj.2016.59599
یکی از روشهای بهبود جریان فیزیکی در زنجیرۀ تأمین، حملونقل متقاطع است که روش مناسبی برای کاهش موجودی و بهبود رضایت مشتریان معرفی شده است. از سویی، مسئلۀ مسیریابی وسیلۀ نقلیه از مهمترین مسائل در مدیریت توزیع، با هدف یافتن مسیرهای بهینه برای توزیع محمولههای مختلف بهشمار میرود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مسیریابی وسایل نقلیه با حملونقل متقاطع در شرکت بیسکویت شادی مهرگان مهریز انجام گرفت و مسئلۀ مد نظر با الگوریتم جستوجوی پراکنده حل شد. با توجه به یافتههای پژوهش، فاصله و هزینۀ بهینه با استفاده از الگوریتم جستوجوی پراکنده برابر 11438 و 10186655 شد که نسبت به وضعیت موجود شرکت بهترتیب 54/30 درصد و 7/6 درصد بهبود یافت. همچنین برای سنجش کارایی، نتایج با روش نزدیکترین همسایه مقایسه شد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که الگوریتم جستوجوی پراکنده، جوابهای خوبی برای این مسئله بهدست میآورد و زمان تأخیر نیز کاهش مییابد.
زنجیرۀ تأمین,مسئلۀ مسیریابی وسیلۀ نقلیه,حمل و نقل متقاطع,الگوریتم جستجوی پراکنده
https://imj.ut.ac.ir/article_59599.html
https://imj.ut.ac.ir/article_59599_f8aa906c24d1301e8c68f3f5f3971412.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
8
1
2016
04
20
برآورد هزینههای وارانتی تولیدکننده و خریدار براساس نوعی سیاست جدید وارانتی PRW
97
112
FA
مهدی
نصراللهی
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
m.nasrollahi@ut.ac.ir
عزت ا...
اصغری زاده
0000-0001-7048-9065
دانشیار گروه صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
asghari@ut.ac.ir
10.22059/imj.2016.59601
امروزه تعداد بسیار زیادی از محصولات با وارانتیهای گوناگون فروخته میشوند که در این میان وارانتیهای تسهیم هزینه و مدلسازی شکستها در طول دورۀ وارانتی و هزینههای این سیاست، پیچیدگیهای زیادی دارند. در این مقاله نوعی مدل جدید سیاست وارانتی PRW توسعه داده شده است که در آن، خرابی تعدادی از قطعات محصول مشمول وارانتی میشود و تعدادی از قطعات نیز تحت پوشش وارانتی قرار ندارند. بهمنظور ارائۀ این سیاست جدید، دو رویکرد جداگانه طراحی شد که در هر رویکرد چگونگی برآورد نرخ شکست محصول متفاوت است. مدل پیشنهادی به تولیدکننده کمک میکند تا در صورت بهکارگیری سیاست پوششندادن برخی قطعات، برآورد دقیقی از هزینههای مورد انتظار داشته باشد و قیمت وارانتی را بر این اساس تعیین کند؛ در نتیجه خریدار نیز از کاهش هزینههای مورد انتظار وارانتی و بهتبع آن کاهش قیمت وارانتی سود خواهد برد. در نهایت، مدلهای برآورد هزینههای وارانتی محصول در طول دورۀ طراحی و با استفاده از مثال عددی اعتبارسنجی شده است.
وارانتی,سیاست های وارانتی,وارانتی تسهیم هزینه (PRW),هزینه وارانتی
https://imj.ut.ac.ir/article_59601.html
https://imj.ut.ac.ir/article_59601_37a83eb9f6d428aa4f90249c27a8cdc2.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
8
1
2016
04
20
ارائۀ مدل موجودی ـ زمانبندی در زنجیرۀ تأمین ساختوساز
113
140
FA
محمدرضا
وکیلی
کارشناسارشد مهندسی صنایع، دانشکدۀ صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
m_vakili@ind.iust.ac.ir
سیامک
نوری
دانشیار گروه مدیریت بهرهوری، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
snoori@iust.ac.ir
سعید
یعقوبی
0000-0003-1218-9050
استادیار گروه مهندسی سیستم، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
yaghoubi@iust.ac.ir
10.22059/imj.2016.59602
یکی از مشکلات مطرح در مدیریت پروژه که سبب اجرانشدن پروژه در زمان مقرر میشود، قرارنداشتن بهموقع منابع در سایت پروژه است. این مشکل ممکن است از تأخیر زمانی ارسال منابع از تأمینکنندگان و مبادی ذیربط زنجیرۀ تأمین به سایت پروژه نشئت گیرد. برای مدیریت بهتر منابع و نیز بهبود وضعیت زنجیرۀ تأمین ساختوساز، میتوان با تعیین میزان بهینۀ سفارش منابع در زنجیرۀ تأمین پروژه، براساس محدودیتهای پروژه و زمان لازم برای اجرای فعالیتهای زنجیرۀ تأمین، تأخیر زمانی در تأمین منابع را حل کرد. از این رو، در مقالۀ حاضر نوعی مدل ریاضی بهمنظور تعیین میزان بهینۀ سفارش و زمان فعالیتهای زنجیرۀ تأمین ارائه میشود؛ بهطوری که مجموع هزینۀ نگهداری در سایت پروژه و نیز هزینۀ زنجیرۀ تأمین به حداقل میرسد. ابتدا مدل یادشده خطیسازی میشود و سپس با استفاده از نمونههای عددی بررسی و نتایج ارائه میشود.
زمان فعالیتهای زنجیرۀ تأمین,زنجیرۀ تأمین ساختوساز,مدل ریاضی,میزان بهینۀ سفارش
https://imj.ut.ac.ir/article_59602.html
https://imj.ut.ac.ir/article_59602_4b417737383d647bbc31ae114d2ca7e2.pdf