دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
یک مدل ریاضی جدید جهت حل مسئله بالانس خطوط مونتاژ چند محصولی
1
16
FA
Mohammad Taghi
Taghavi Fard
0000-0002-4212-2079
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
dr.taghavifard@gmail.com
سادهترین نوع مسئله بالانس خط مونتاژ، یافتن تخصیص مناسبی از فعالیتهای مونتاژ به مجموعهای از ایستگاههای تولیدی بر اساس زمان سیکل، محدودیتهای پیش نیازی و دیاگرام مونتاژ است تا معیارهای خاصی همچون روانی خط تولید و یا کارایی در شرایط مطلوبی قرار گیرند. در این مقاله یک مدل برنامهریزی عدد صحیح آمیخته برای بالانس خطوط مونتاژ چند محصولی همراه با زمانهای عملیاتی بیشتر از زمان سیکل و محدودیتهای منطقهای ارایه میشود. عملکرد مدل پیشنهادی در یافتن راه حل بهینه با عملکرد چند مدل موجود در ادبیات موضوع بر روی تعدادی مسئله نمونه مقایسه شده و نتایج امیدوار کننده حاصل شدهاند. همچنین برتری نسبی مدل پیشنهادی در مورد معیارهایی همچون روانی خط، کارایی خط، انحرافات و عدم کارایی بر روی مثالهای نمونه با یکی از رویکردهای موجود در ادبیات موضوع، توسط آزمون ناپارامتریک کروسکال ـ والیس تأیید شده است.
ایستگاههای موازی,بالانس خط مونتاژ,برنامهریزی عدد صحیح,مدل تولید چند محصولی
https://imj.ut.ac.ir/article_22993.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22993_b0adf517c000c2c80aa8619f4d36a236.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
ارایه الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر سیستم کلونی مورچگان برای مسئله مکانیابی مسیریابی با چندین انبار و فرض تخصیص چندین مسیر به هر وسیله نقلیه
17
38
FA
مریم
رضوی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات، دانشگاه شیراز، ایران
mrazavi_ir@yahoo.com
محمدعلی
سوخکیان
استادیار بخش مدیریت و حسابداری، دانشگاه شیراز، ایران
soukhakian@initor.com
کورش
زیارتی
استادیار بخش مهندسی و علوم کامپیوتر، دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، ایران
ziarati@initor.com
در یک سیستم لجستیک، تصمیماتی نظیر مکانیابی انبارها، مسیریابی وسایل نقلیه و تخصیص مسیرها به این وسایل نقلیه باید بهطور همزمان اخذ شوند. در واقع اینگونه مسایل، به دنبال یافتن مکان و تعداد مناسب تسهیلات و نیز مسیرهای توزیع توسط وسایل نقلیه هستند. این مسئله بهدلیل پیچیدگی و حجم بالای محاسبات جزء مسایل بهینهیابی ترکیبی و NP-hard قرار میگیرد. بهدست آوردن حل بهینه برای مسئله مورد نظر در ابعاد بالا در زمان محاسباتی معقول بهوسیلهی رویکردهای سنتی و ابزارهای بهینهیابی متداول، بسیار مشکل است. بنابراین یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر الگوریتم مورچگان برای حل این مسئله استفاده شدهاست. با توجه به آزمایشهای انجام شده، این الگوریتم پیشنهادی میتواند جواب نزدیک به بهینه در زمان قابلقبولی ارایه دهد. همچنین در این مقاله فرض تخصیص چندین مسیر به یک وسیله نقلیه در کل زمان در دسترس در نظر گرفته شدهاست. در انتها، نتایج بهدست آمده از این الگوریتم برای مسایل با حجم کم با خروجی نرمافزار لینگو مقایسه و بررسی شدهاست.
الگوریتم مورچگان,جستوجوی حریصانه,فراابتکاری,مسئله کولهپشتی,مسئله مکانیابی ـ مسیریابی
https://imj.ut.ac.ir/article_22994.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22994_e117d8efc96615f7c7e673c8396723df.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
طراحی سیستم خبره فازی برای انتخاب سیستم برنامهریزی منابع سازمان
39
58
FA
بابک
سهرابی
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
bsohrabi@ut.ac.ir
کاوه
طهماسبیپور
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
tahmasebipur@initor.com
ایمان
رئیسی وانانی
دانشجوی دکترای مدیریت سیستمها، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
imanrv@gmail.com
انتخاب سیستم برنامهریزی منابع سازمان بهدلیل هزینهی سنگین خرید و پیادهسازی آن و همچنین پیچیدگیهای تطبیق فرآیندهای سازمان با سیستم جدید، از تصمیمات خطیر مدیریتی محسوب میشود.
هدف این مقاله، طراحی یک سیستم خبره فازی برای انتخاب سیستم برنامهریزی منابع سازمان مناسب بر مبنای معیارهای انتخاب معتبر و بینالمللی است تا ریسک ناشی از انتخاب نادرست تا حدامکان کاهش داده شود. منطق فازی این امکان را میدهد که چنانچه یک گزینه در معیاری فاقد انطباق لازم با شرایط سازمان باشد، وضعیت معیار متناظر دیگری بررسی شده تا امکان انتخاب گزینه مناسب به آسانی کاهش نیابد و ارزیابی در سطح کلیه شاخصها و بهصورت فازی انجام شود. از سوی دیگر قواعد سیستم خبره فازی، شرایط گزینهها را با توجه به مطالبات سازمان بررسی میکند و بدین ترتیب، رتبهبندی بدون نیاز به مقایسهی مستقیم گزینهها که با مقایسهی هر گزینه با شرایط مطلوب سازمان انجام میگیرد. بهمنظور اعتبارسنجی و بیان بهتر مطالب، پژوهش بههمراه مطالعهی موردی مربوط به یکی از واحدهای صنعتی داخل کشور تبیین شده است.
انتخاب سیستم,برنامهریزی منابع سازمان,سیستم خبره فازی,منطق فازی
https://imj.ut.ac.ir/article_22995.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22995_c954830810d3bff3b1f4ec930f8c9cf9.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
مکانیابی تسهیلات صنعتی خودروسازی گروه بهمن با استفاده از روش Fuzzy TOPSIS و ZOLP
59
80
FA
حسین
صفری
0000-0001-9232-1319
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
hsafari@ut.ac.ir
جلال
طالبی
کارشناسیارشد مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
talebi@initor.com
در این مقاله برای حل مسئله جایابی یا انتخاب محل بهینه برای تسهیلات و ایستگاههای تولیدی شرکتهای تابعه مجموعه صنعتی گروه بهمن از تلفیق دو مدل Fuzzy TOPSIS و برنامهریزی خطی عد صحیح صفر و یک استفاده شده است. عوامل، معیارها و محدودیتهای شناسایی شده در این مدل به دو دسته عوامل ذهنی و محدودیتهای عینی تفکیک شده است. گزینههای مسئله از میان نقاط موجود و قابل استفاده در فضاهای گروه بهمن انتخاب و لیست شدهاند. عوامل دسته اول (معیارهای ذهنی) از طریق پژوهش میدانی و نظرسنجی از کارشناسان و مسئولان ذیربط بهوسیلهی نظر سنجی استخراج شده و در قالب اعداد فازی مثلثی در مدلTOPSIS استفاده شدهاند. 10 گزینه مکان انتخاب شده در مطالعهی میدانی از این طریق رتبهبندی شدهاند. سپس مقادیر ضرایب نزدیکی و ضرایب تغییر هر گزینه به راهحل ایدهآل در دو تابع هدف با حالت بیشینهسازی و کمینهسازی یک مدل برنامهریزی صفر و یک استفاده شدهاند و محدودیتهای دسته دوم (عینی) در قالب محدودیتهای مدل گفته شده گنجانده شدهاند. در نهایت پاسخ مدل صفر و یک مشخص کنندهی نقطه بهینهی نهایی برای استقرار تسهیلات خواهند بود.
برنامه ریزی خطی عدد صحیح صفر ویک.,مدیریت تسهیلات,مکان یابی
https://imj.ut.ac.ir/article_22996.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22996_f7ab77256bc3cdf569d3c12fa86a8d80.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
بهکارگیری مهندسی ارزش با رویکرد MADM فازی در بهبود عملکرد پروژه
81
98
FA
اکبر
عالم تبریز
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، ایران
a-tabriz@sbu.ac.ir
محمدرضا
منیری
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی، ایران
r_moniri@yahoo.com
یکی از ابزارهای قدرتمندی که امروزه در راستای کاهش هزینه، زمان، افزایش کیفیت و در نتیجه بهبود عملکرد پروژهها بهخصوص پروژههای عمرانی بهکار میرود، مهندسی ارزش است. برای مطالعههای مهندسی ارزش در پروژههای ساختمانی در بسیاری از موارد با قضاوتهای زبانی و غیر دقیق سروکار داریم که میتوان از روشهای تصمیمگیری چند شاخصه با رویکرد منطق فازی، بهجای روشهای معمول استفاده کرد. در مقالهی حاضر برنامه کار مهندسی ارزش با مدلهای MADM فازی تلفیق شده است. در این تلفیق بهمنظور تعیین وزن معیارهای ارزیابی پیشنهادهای حاصل از مرحله خلاقیت، از روش AHP فازی و بهمنظور تعیین اولویت گزینهها از روش TOPSIS فازی استفاده شده است. روش فوق در طرح تأسیسات مکانیکی پروژه برج موج شهرک مسکونی صدف، یکی از پروژههای در دست احداث بخش تعاونی در کشور، بهکار گرفته شده است. بر اساس برآورد تیم مهندسی ارزش، اجرای طرح پیشنهادی بهجای طرح اولیه، کاهش45/21 درصدی در هزینه پروژه و 6/17 درصدی در زمان پروژه را در پی خواهد داشت.
ارزش,تأسیسات مکانیکی,تصمیمگیری چند شاخصه فازی,عملکرد پروژه,کارکرد
https://imj.ut.ac.ir/article_22997.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22997_0fc9c7577516f54ed1ed5d9751ba5aac.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
استفاده از مدلهای فازی در سیستمهای سفارشدهی کنترل موجودی
99
112
FA
حسن
فارسیجانی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران
h_farsi@sbu.ac.ir
محمدرضا
عبدوس
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
abdoos@initor.com
در این مقاله برای محاسبهی نقاط بهینه سفارشدهی در سیستمهای کنترل موجودی و بهطور خاص برای سیستمهای سفارشدهی مرور دائم (r,Q) روشی با استفاده از منطق فازی ارایه شده است که بهطور مشابه برای دیگر روشهای سفارشدهی نیز میتواند استفاده شود. از آنجا که در مدلهای سفارشدهی نمیتوانیم بهطور دقیق پارامترهایی مثل هزینه را پیشبینی نماییم، با ابهام رو بهرو خواهیم بود. در چنین حالتی استفاده از مقادیر دقیق موجب ایجاد اشتباه در تصمیمگیری میشود. از طرفی استفاده از روشهای آماری نیز برای پارامتر های مبهمی چون هزینه معقول بهنظر نمیرسد. بههمین منظور در این مقاله راهکاری برای استفاده از اعداد فازی در تصمیمگیریهای مربوط به کنترل موجودی سیستمهای سفارشدهی ارایه شده است. برای فازیسازی از اعداد فازی ذوزنقهای استفاده شده است. در غیر فازی کردن اعداد فازی نهایی نیز از روش فاصلهی علامتدار استفاده شده و در نهایت مثالی عددی برای شرح مدل آورده شده است.
اعداد فازی ذوزنقهای,روش فاصلهی علامتدار,سیستمهای سفارشدهی,مدل فازی
https://imj.ut.ac.ir/article_22998.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22998_2d1ead9b8c10a3ece1fb6737e67c39f7.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
برآورد کارایی مؤلفهای شعب بانک مسکن در تجهیز منابع و تخصیص تسهیلات: رویکرد مدل ابرکارایی با محدودیتهای وزنی
113
128
FA
عبدالرسول
قاسمی
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
ghasemieco@gmail.com
اسفندیار
جهانگرد
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
jahangard@initor.com
محدود بودن منابع مالی و امکانات بانکها، بهخصوص در کشورهای در حال توسعه همانند ایران نیاز به برنامهریزی برای افزایش کارایی و بهرهوری بانکها را بیش از پیش ضروری ساخته است. لازمهی این افزایش کارایی، سنجش عملکرد و شناخت قوت و ضعف شعب بانکی است. مقالهی حاضر با استفاده از ترکیبی از روشهای مهم همچون مدل روش ناپارامتریک DEA اصلاح شده و روش AHP به محاسبهی کارایی مؤلفهای شعب بانک مسکن در تجهیز منابع و مصارف میپردازد. در این باره نتایج اجرای مدلهای طرف منابع و مصارف، شعب کارا و ناکارای بانک مسکن را در زمینه تجهیز منابع و تخصیص تسهیلات مشخص نموده و زمینه لازم جهت ارایه رویکرد فعالیتی شعب این بانک را با تأکید بر تجهیز منابع یا تخصیص تسهیلات، فراهم آورده است.
https://imj.ut.ac.ir/article_22999.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22999_b3ceaf5baf53de84da1a7edda79dc53b.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
جایابی بهینه مراکز توزیع در فرآیند بازاریابی با استفاده از روشهای ریاضی
129
148
FA
منصور
مؤمنی
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
momeni@intor.com
احمد
جعفرنژاد
دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
jafarnejad@initor.com
شکوفه
صادقی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، ایران
shokoofehsadeghi@gmail.com
این مقاله با هدف ارایه الگو و مدلی جهت مکانیابی مراکز فروش و خدمات پس از فروش شرکت تالیا انجام شده است. پژوهشگر از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان تالیا به شناسایی عوامل مؤثر در این رابطه پرداخته که شامل دو دسته شاخص و محدودیت هستند. دسته اول شامل شاخصهای بازاریابی و مشتری مداری و دسته دوم مربوط به محدودیتهای مالی و سرمایهگذاری و جغرافیایی است. در هر یک از مناطق 22 گانه شهر تهران نیز سه ملک با کاربری تجاری ـ اداری یعنی در مجموع 66 گزینه طی جستجو و جمعآوری اطلاعات و مصاحبه با کارشناسان سرمایهگذاری و مشاوران املاک انتخاب شد. از آنجا که انتخاب چند مرکز بهینه از میان 66 گزینه، با توجه به وجود دو دسته شاخص و محدودیت امکانپذیر نبود، از تلفیق دو مدل مقایسات زوجی- TOPSIS (مقایسات زوجی برای دست آوردن وزن شاخصها) و برنامهریزی صفر و یک بهترتیب برای عوامل دسته اول و دوم استفاده شده است. در نهایت 6 مرکز فروش و خدمات پس از فروش از میان این گزینهها انتخاب شد.
برنامهریزی عدد صحیح صفر و یک,مقایسات زوجی,مکانیابی
https://imj.ut.ac.ir/article_23000.html
https://imj.ut.ac.ir/article_23000_56b72388ef1654a1477c637aa501fb92.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
ارزیابی عملکرد زنجیرهی تأمین با نگرش فرآیندی و استراتژیک با استفاده از منطق فازی
149
170
FA
لیلا
نامداریان
دانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
l_n1020@yahoo.com
طه
نژاد فلاطوری مقدم
کارشناسیارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
falatouri@initor.com
این مقاله بازنگری مدل تلفیق شده Chan & QI با مدل مرجع فرآیند کسبو کار (SCOR) است. این مدل تلفیقی با ساختار سلسلهمراتبی، دارای سه سطح و هفت معیار برای عملکرد زنجیرهی تأمین هستند که دو مورد ازاین معیارها کمی (هزینه و استفاده از منبع) و پنج موردآنها کیفی هستند (کیفیت، انعطافپذیری، مشهود بودن، اعتبار و نو آوری). بهمنظور بهبود کارایی مدل گفته شده در ارزیابی عملکرد زنجیرهی تأمین، از ترکیب این مدل با منطق فازی استفاده شده است. بهعبارت دیگر هدف این مقاله پیشنهاد یک روش ارزیابی نوآورانه است تا با بهکارگیری منطق فازی، دادههای عملکردی حاصل از معیارهای مختلف را به یک شاخص مرکب معنادار برای یک زنجیرهی تأمین، تبدیل کند. در نهایت مدل گفته شده در یک مورد واقعی تست شد و نتایج بیانگر اعتبار مدل پیشنهادی است.
ارزیابی عملکرد (کیفیت),زنجیرهی تأمین(SCM),سلسلهمراتب معیارها و فرآیندها (PMH),مدل مرجع فرآیند کسبو کار SCOR)).,منطق فازی
https://imj.ut.ac.ir/article_23001.html
https://imj.ut.ac.ir/article_23001_e873443fef4e965dac31d78e0746f607.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
1
2011
03
21
طرح یک چارچوب ترکیبی پیش بینی تقاضای متلاطم و کنترل پیشبین مدل به منظور کمینه سازی اثر شلاقی
171
190
FA
رضا
یوسفی زنوز
دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران، ایران
محمدباقر
منهاج
استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
mehnaj@initor.com
این مقاله یک رویکرد کنترل پیشبین مدل برای سیستمهای برنامهریزی تولید ـ موجودی ارایه میکند. کنترل پیشبین مدل (MPC) قبلاً در مسایل زنجیرهی تأمین بهکار گرفته شده و نتایج رضایتبخشی داشته است. اما سیستمهای پیشنهادی تا حال اطلاعاتی راجع به تقاضای آتی ندارند. ادغام یک متدولوژی پیشبینی در چارچوب MPC میتواند عملکرد سیستمهای کنترلی را بهبود دهد. در این مقاله برای پیشبینی عدم قطعیت در رفتار تقاضای متلاطم، از روشهای کلاسیک و هوشمند پیشبینی استفاده میشود. با توجه به رفتار غیرخطی و نوسانی و حتی آشوبی تقاضای متلاطم، شبکههای عصبی در مقایسه با روشهای معمول کلاسیک همچون روش هموارسازی نمایی بهتر میتوانند این رفتار را مدلسازی و پیشبینی نمایند. داده-های واقعی برای بررسی و مقایسهی کارایی طرح پیشنهادی با توجه به خطای معیار عملکردی بهکار گرفته میشود.
اثر شلاقی,شبکههای عصبی مصنوعی,کنترلکننده,کنترل مدل پیشبین,مدیریت زنجیرهی تأمین
https://imj.ut.ac.ir/article_23002.html
https://imj.ut.ac.ir/article_23002_b03ad0f661583775d21f81bb3751b820.pdf