دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
تعیین بهترین سیاستها در قرارداد خدمتهای سه سطحی با تولیدکننده، واحد خارجی و مشتری
1
16
FA
مریم
اسمعیلی
استادیار دانشگاه الزهرا، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران
esmaeili_m@alzahra.ac.ir
نفیسه
شمسی گمچی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
nafiseh.shamsi@gmail.com
محمدعلی
صنیعی منفرد
دانشیار دانشگاه الزهرا، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران
monfared@initor.com
امروزه، وارانتی بهعنوان یک قرارداد خدمت نقش کلیدی در تولید، تجارت و معاملات قانونی بازای میکند؛ بهطوریکه بسیاری از پژوهشگران را بر آن داشته که با مدلسازی چنین خدماتی، بهترین استراتژی را برای چنین قرادادهایی ارائه کنند. در این مقاله، مدلی سه سطحی شامل تولیدکننده، واحد خارجی (تعمیرکننده) و مشتری تحت قراردادهای خدمت متفاوت ارائه شده و نشان داده میشود چگونه میتوان چنین قراردادهای سه سطحی را تحلیل کرد. تولیدکننده با تعیین قیمت فروش، قیمت وارانتی و طول دوره وارانتی سود خود را بیشینه میکند، در حالیکه، واحد خارجی یا تعمیرکننده بهدنبال مشخص کردن هزینههای نگهداری و تعمیر بهینه است، بهطوریکه سود او بیشینه شود و درنهایت علاوهبر تولیدکننده و تعمیرکننده، مشتری نیز با انتخاب مناسبترین گزینه پیشنهادی از سوی تولیدکننده و تعمیرکننده، میخواهد هزینه کمتری را متقبل شده یا به بیان دیگر رضایت بیشتری داشته باشد. با این حساب سه بازایکن بهدنبال حداکثر کردن سود خود در عین رقابت هستند. در این مقاله، برای اولین بار تعاملات سه سطحی بین تولیدکننده، تعمیرکننده و مشتری در چارچوب نظریه بازایها مدلسازی میشود.
بازای سه سطحی,بهترین سیاست,قراردادهای خدماتی.,وارانتی
https://imj.ut.ac.ir/article_28880.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28880_0ea5a59ca15197d2a6d633467f6e014a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
ارائه مدل چابکی زنجیره تأمین
مورد مطالعه: شرکت سهامی ذوب آهن
17
36
FA
علی
تیزرو
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه هرمزگان، ایران
tizrooali@yahoo.com
عادل
آذر
استاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
azar@modares.ac.ir
رضا
احمدی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه هرمزگان، ایران
ahmadi@initor.com
مجید
رفیعی
کارشناس ارشد واحد تحقیق و توسعه ذوب¬آهن، ایران
rafie@initor.com
زنجیره تأمین برای بقا در بازارهای پویا و متغیر نیازمند ابزاری است که بتواند با کمک آن بر چالشهای محیطی فائق آید. چنین ابزاری چابکی است. از اینرو با هدف تدوین مدل چابکی زنجیره تأمین، 11 فاکتور شناسایی و در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان زنجیره تأمین ذوب آهن قرار گرفت. با تحلیل عاملی دادههای بهدست آمده از 180 پرسشنامه جمع آوری شده، فاکتورهای شناسایی شده، تأیید شدند و بر مبنای فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل مسیر، مدل چابکی زنجیره تأمین تهیه شد. بینشی که این مدل به مدیران ارائه میکند میتواند به آنها در برنامهریزی استراتژیک برای بهبود چابکی زنجیره تأمین کمک کند.
زنجیره تأمین، چابکی، فاکتورهای اصلی موفقیت
چابکی,زنجیره تأمین,فاکتورهای اصلی موفقیت
https://imj.ut.ac.ir/article_28881.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28881_772f89950152f322a25a6adf263e04d1.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
بهکارگیری تکنیک بهبودیافته تخصیصبدیهی (AD) با ترکیب دو حالت فازی و قطعی در انتخاب عرضهکنندگان زنجیره تأمین
37
54
FA
حمید شاهبندرزاده
شاهبندرزاده
0000-0002-0006-6291
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران
shahbandarzadeh@pgu.ac.ir
احمد
جعفرنژاد
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، ایران
jafarnejad@initor.com
رامین
رئیسی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران
raeesi@initor.com
بهصورت غالب مسئله انتخاب تا?مینکننده، از آنجاکه تصمیمگیرنده ناچار به ارزیابی توا?مان تا?مینکنندگان بر اساس معیارهای چندگانه و گاهی متعارض است، به شکل مسائل تصمیمگیری چندمعیاره(MADM) مورد توجه قرار میگیرد. یکی از محدودیتهای تکنیکهای MADM، در این است که این دسته از تکنیکها برای انتخاب تأمینکننده، گزینههای موجود برای انتخاب را تنها با یکدیگر مقایسه میکنند و با اهداف و خواستههای مطلوب بنگاه مشتری در هر شاخص مورد مقایسه قرار نمیدهند. یکی از تکنیکهای سودمند برای حل این کاستی، تکنیک تخصیصبدیهی AD است. صورتهای مختلف تکنیک تخصیصبدیهی در این راستا ضعفهایی دارند، که در این مقاله کوشیده شده تا با اتخاذ صورت اصلاح شدهای از این تکنیک در دو حالت قطعی و فازی، پس از شناسایی شاخصهای اصلی در انتخاب تأمینکننده، به حل مسئله انتخاب تأمینکننده برای زنجیره-تأمین بپردازیم. از آنجا که ارزیابی در هر شاخص نیازمند دادههایی هم به شکل دقیق و قطعی و هم به شکل فازی است، با استفاده از صورتی مختلط از تکنیک تخصیصبدیهی با هر دو نوع از دادههای پیشگفته، به حل مسئله پرداخته شده است. در پایان نیز بهمنظور حصول اطمینان از سودمندی روش پیشنهادی به یک مطالعه موردی نیز اشاره خواهد شد و نتایج، با نتایج حاصل از روش تخصیص خطی (LAM) مقایسه میشوند.
انتخاب عرضهکننده,تکنیک تخصیصبدیهی,دادههای دقیق و فازی.,زنجیرهتأمین
https://imj.ut.ac.ir/article_28882.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28882_860df7e8ff54ebe287620f2c41e849ea.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
استفاده از رویکرد ترکیبی SD و SSM برای حل مسائل اجتماعی غیرساختاریافته
55
76
FA
علی اصغر
صادقی مقدم
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
sadeghi.ali116@gmail.com
علی
خاتمی فیروز آبادی
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
firozabadi2initor@initor.com
یوسف
ربانی
استادیار دانشگاه هرمزگان، گروه مهندسی صنایع
rabbani@initor.com
مواجهه با مسائلی که دارای پیچیدگی ساختاری بوده و ذینفعان مختلف دیدگاههای متفاوتی نسبت به آن دارند، موجب افزایش بهکارگیری متدولوژی سیستم نرم یاSSM در حل مسائل مدیریتی شده است. از سوی دیگر نواقص این رویکرد در فاز مدلسازی و شناسایی تغییرات مطلوب و امکانپذیر، انگیزهای برای بهرهگیری از نقشه شناختی یا CM و رویکرد پویایی شناسی سیستمSD ایجاد نموده است. در این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد ترکیبیSD و SSM نواقص بهکارگیری منفرد هر مدل را در فاز مدلسازی مسئله برطرف نموده و با ایجاد یک همافزایی به مدلسازی هرچه بهتر سیستم کنترل قاچاق مواد مخدر که سیستمی پیچیده و غیر ساختاریافته است کمک نموده است. این پژوهش با رویکرد مدل تلفیقی و استفاده از تکنیک شبیهسازی نگاشتشناختی و پویاییشناسی سیستم در اتخاذ تصمیمات راهبردی کمک مؤثری نموده و رفتار متغیرهای گوناگون مدل را در طول زمان پیشبینی نموده است.
پویایی شناسی سیستم,شبیهسازی,متدولوژی سیستم نرم,مسائل غیر ساختاریافته,نگاشت شناختی.
https://imj.ut.ac.ir/article_28883.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28883_d8d88e61e8b6bd2d3364beb16a07cfae.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
ارائه مدل مفهومی مدیریت کیفیت زنجیره تأمین (SCQM) و بررسی وضعیت آن در صنعت خودروی ایران
(مطالعهی موردی: پروژه تندر90 شرکت ایرانخودرو)
77
98
FA
حسین
صفری
0000-0001-9232-1319
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
hsafari@ut.ac.ir
امید
محبی منش
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، ایران
mohebbimanesh@initor.com
امروزه شرکتها ناگزیرند برای ارتقاء کیفیت محصول خود، همکاریهای گسترده و تنگاتنگی با دیگر شرکتهای درگیر در زنجیره تأمین محصول داشته باشند. در «مدیریت کیفیت زنجیره تأمین» بستر لازم برای همکاریهای اثربخش اعضای زنجیره تأمین در این زمینه فراهم میآید. این پژوهش بر آن است تا با معرفی این مفهوم و با مرور جامع ادبیات موضوع و شناسایی عوامل و شاخصهای کلیدی مرتبط با آن و ارائه مدلی مفهومی در این زمینه، چراغ راه شرکتها در پیادهسازی مدیریت کیفیت در زنجیره تأمینشان باشد. در این راستا پس از مرور جامع ادبیات، هفت عامل بهعنوان عوامل کلیدی در این زمینه شناسایی شدند که ابعاد مدل پیشنهادی این پژوهش را تشکیل میدهند و عبارتند از: «تمرکز بر مشتریان»، «مدیریت کیفیت تأمین کنندگان»، «رهبری کیفیت زنجیره تأمین»، «استراتژی-های کیفیت زنجیره تأمین»، «رویکرد فرآیندی»، «سیستمهای اطلاعات کیفیت زنجیره تأمین» و «توسعه منابع انسانی درزنجیره تأمین». مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. نتایج بررسی موردی مدل پیشنهادی نیز نشان میدهد که بهطور کلی پروژه تندر90 ایرانخودرو از نظر عوامل و شاخصهای مدیریت کیفیت زنجیره تأمین در وضعیت مطلوبی قرار دارد هرچند که در دو بعد «استراتژیهای کیفیت» و «سیستمهای اطلاعات کیفیت» در زنجیره تأمین آن وضعیت مطلوبی وجود ندارد.
پروژه تندر90 ایرانخودرو.,مدلسازی معادلات ساختاریافته,مدیریت زنجیره تأمین,مدیریت کیفیت,مدیریت کیفیت زنجیره تأمین
https://imj.ut.ac.ir/article_28884.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28884_e4595ece170f2a3edea54927b77307c4.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
مدیریت ریسک ساخت تونل با استفاده از تکنیکهای MADM
99
116
FA
احمد
صیادی
استادیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
sayadi@modares.ac.ir
محمد
حیاتی
داشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
mohammad_hayaty@yahoo.com
مسعود
منجزی
دانشیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
monjezi@modares.ac.ir
ارزیابی ریسک از قسمتهای کلیدی مدیریت پروژه بوده و امکان رتبهبندی ریسکها را بر اساس میزان بحرانی بودن آنها و ارائه پاسخ مناسب فراهم میکند. در روشکلاسیک ماتریس احتمال - اثر ریسک، ارزیابی ریسک تنها بر اساس دو مؤلفه اصلی احتمال رخداد و میزان اثر ریسک انجام میشودکه نتایج معتبری بهدست نمیدهند. در این پژوهش مجموعه نسبتاً کاملی از معیارها جهت استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه معرفی و ریسکهای مرتبط با عملیات تونلسازی سد سیمره در جنوب غرب ایران ارزیابی و رتبه-بندی شده است. نظرات خبرگان در قالب چندین گروه با استفاده از روش تصمیمگیری گروهی جمعآوری شده است. جهت تعیین رتبه ریسکها از روشهای تخصیص خطی، شباهت به گزینه ایدهآل و مجموع وزین ساده استفاده شده است. در نهایت جهت نیل به یک رتبهبندی واحد، روشهای و تلفیق و ادغام بهکار گرفته شدهاند. ریسکهای ناشی از عوامل اقتصادی و تعهدات ـ ضمانتها بهترتیب بیشترین و کمترین رتبه ریسک را بهخود اختصاص میدهند
ارزیابی ریسک,تخصیص خطی,تصمیمگیری چند شاخصه,تونلسازی.,شباهت به گزینه ایدهآل,مجموع وزین ساده
https://imj.ut.ac.ir/article_28885.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28885_e5d8f3a9f09f315d09f3ab5c5e487f4a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
پیشبینی تقاضای انرژی بخش حمل و نقل با استفاده از مدل
زنجیره مارکوف خاکستری: مطالعهی موردی در ایران
117
132
FA
عالیه
کاظمی
0000-0002-0755-7800
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
aliyehkazemi@ut.ac.ir
محمد
مدرس
استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
modarres@initor.com
محمدرضا
مهرگان
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه
mehrgan@ut.ac.ir
هدف از این مقاله، ارائه یک مدل پیشبینی تقاضای انرژی برای بخش حمل و نقل در ایران است. مدل زنجیره مارکوف خاکستری برای پیشبینی تقاضای انرژی این بخش پیشنهاد شده است. نتایج پیشبینی با مدل گفته شده با نتایج پیشبینی با مدل خاکستری و مدل رگرسیون مقایسه شده است. همچنین تقاضای انرژی بخش حمل و نقل در ایران تا سال 1400 با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری پیشبینی شده است.
هدف از این مقاله، ارائه یک مدل پیشبینی تقاضای انرژی برای بخش حمل و نقل در ایران است. مدل زنجیره مارکوف خاکستری برای پیشبینی تقاضای انرژی این بخش پیشنهاد شده است. نتایج پیشبینی با مدل گفته شده با نتایج پیشبینی با مدل خاکستری و مدل رگرسیون مقایسه شده است. همچنین تقاضای انرژی بخش حمل و نقل در ایران تا سال 1400 با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری پیشبینی شده است.
پیشبینی,تقاضای انرژی بخش حمل و نقل.,مدل خاکستری,مدل رگرسیون,مدل زنجیره مارکوف خاکستری
https://imj.ut.ac.ir/article_28886.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28886_ecfa7cae3b63c13461389a8f4e60cf1f.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
3
2
2011
09
23
طراحی و تبیین مدل ریاضی سنجش تأثیر استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر عملگرهای مالی: مطالعه موردی شرکت سیمان هگمتانه
133
152
FA
علی
منصوری
استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه
ali_mansory@yahoo.com
پروانه
مرادی امین
کارشناس ارشد حسابداری، همدان، ایران
p_moradi@yahoo.com
در این مقاله سعی شده است ابتدا نظام مدیریت کیفیت تشریح شده سپس تصویر روشنی از رابطه بین اجرای مدیریت کیفیت بر مبنای ایزو با عملگرهای مالی بهخصوص هزینه ضایعات، بهای تمام شده، درآمد فروش و نرخ بازده سرمایهگذاری ارائه شود. بهمنظور سنجش تأثیر واقعی سیستم مدیریت کیفیت برمبنای ایزو 9001:2000 بر عملگرهای مالی از یک مدل ریاضی کارآمد استفاده شده است. بدین منظور مدل مدل رگرسیونی با متغیر اندیکاتور طراحی و با استفاده از آن اثر استقرار سیستم بر عملگرهای مالی مورد سنجش قرار گرفت. بهمنظور طراحی مدل شرکت سیمان هگمتانه بهصورت موردی، بررسی شده است. همچنین بهمنظور آزمایش مدل از آزمونهای ناپارامتریک دوجملهای و فریدمن استفاده شده است، در این زمینه بهمنظور تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و نمونهای به حجم 95 نفر از کارکنان مرتبط و آشنا با سیستم مدیریت انتخاب و پرسشنامه ها بین آنها توزیع شده است. نتایج بررسی مدل و آزمون فرضیهها به شیوه ترکیبی نشان داد، در این شرکت استقرار نظام مدیریت کیفیت بر مبنای ایزو موجب افزایش درآمد فروش، کاهش نسبت هزینه ضایعات به قیمت تمام شده و کاهش نسبت قیمت تمام شده به درآمد فروش شده و درنرخ بازده سرمایهگذاری تأثیر چندانی نگذاشته است.
شرکت سیمان هگمتانه.,عملگرهای مالی,مدیریت کیفیت
https://imj.ut.ac.ir/article_28887.html
https://imj.ut.ac.ir/article_28887_32181eb63291bb9dd4e9891431027075.pdf