دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
بهکارگیری یک روش IDEA/AHP برای ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان
5
22
FA
مقصود
امیری
دانشگاه علامه طباطبایی
mg_amiri@yahoo.com
سمانه
جهانی
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ، ایران
s.jahani@usc.ac.ir
بهمنظور مدیریت مناسب یک زنجیره تأمین، ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مسئله در واقع یک مسئله تصمیمگیری با معیارهای چندگانه است که در آن عمل تصمیمگیری بر اساس یک سری معیارهای کیفی و کمی صورت میگیرد. از میان روشهای مطرح در این حوزه، تجزیه و تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) روش مناسبی برای تصمیمگیری است. این روش بر پایه یک ساختار سلسلهمراتبی استوار است و از طریق تشکیل ماتریسهای مقایسات زوجی، تصمیمگیری میکند. علاوهبر مزایایی که این روش نسبت به سایر روشهای تصمیمگیری دارد، ولی زمانیکه معیارها دارای وابستگی باشند، روش AHP چندان مناسب نخواهد بود. تجزیه و تحلیل پوششی دادهها (DEA) ابتدا بهمنظور سنجش کارایی مطرح شده است. این مدل میتواند از طریق محاسبه کارایی، بهعنوان یک روش تصمیمگیری برای حل مسایل تصمیمگیری با معیارهای چندگانه (MCDM)، نیز مورد استفاده قرار گیرد. این مقاله ضمن در نظر گرفتن ویژگیهای روشهای AHP و DEA به ارایه روشی ترکیبی از این دو روش (DEA/AHP) برای انتخاب تأمینکنندگان میپردازد. این روش یک رتبهبندی کامل برای انتخاب تأمینکنندگان بر اساس عملکرد آنها ارایه میکند. روش ارایه شده چه زمانی که معیارها کمی یا کیفی باشند، مناسب خواهد بود.
ارزیابی و انتخاب تأمین کننده,تجزیه تحلیل پوششی دادهای غیر قطعی,تجزیه و تحلیل سلسلهمراتبی,معیارهای کیفی و غیر قطعی
https://imj.ut.ac.ir/article_22410.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22410_4ae9f95f48257793e7d7e4c4a9396465.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
طراحی یک مدل مفهومی مرجع جهت استقرار قابلیت ردیابی در زنجیرهی تأمین با رویکرد مدلسازی ساخت یافته
19
60
FA
جعفر
رزمی
دانشکده¬های فنی، دانشگاه تهران، ایران
jrazmi@ut.ac.ir
رضا
توکلی مقدم
پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، ایران
rtavakoli@initor.com
فریبرز
جولای
پردیس دانشکده¬های فنی، دانشگاه تهران، ایران
jolai@initor.com
بابک
یاری
پردیس دانشکده¬های فنی، دانشگاه تهران، ایران
yari@initor.com
قابلیت ردیابی بهعنوان یک الزام از سوی دولتها و مشتریان اکثر محصولات تولیدی مطرح است. این قابلیت رکن اساسی سیستمهای کیفیت است و سیستمهای اطلاعاتی مربوط به آن نقش عمدهای در تغذیه اطلاعاتی سیستمهای زنجیرهی تأمین دارند. هدف این مقاله ارایه یک مدل مفهومی جامع و مرجع با رویکرد مدلسازی ساختیافته جهت توسعه و پیاده سیستمهای ردیابی در سطح زنجیره تأمین است که فارغ از ابعاد زنجیرهی تأمین، دامنه تعریف آن، تنوع محصولات و فرآیندهای تولیدی مربوط بتواند پشتیبانی لازم را از برگزاری طرحهای فراخوان محصولات تولیدی بهعمل آورد، الزامات مربوط به تضمین کیفیت محصولات را در حوزه ردیابی پوشش دهد، امکان مدیریت پیشگیرانه و مؤثر مواد و فرآیندهای تولیدی را فراهم آورد، بهینهسازی مدیریت زنجیرهی تأمین و راهکارهای ارایه شده در این زمینه را پشتیبانی کند، پشتیبانی لازم را در تغذیه اطلاعاتی سایر سیستمهای زنجیرهی تأمین به عمل آورد و تعاملات چند زنجیرهی تأمینی را پوشش دهد. روش پژوهش بهکار گرفته شده بهطور اساسی بر تفکر عمیق استوار مبتنی بر مطالعات موردی منتشر شده، نظرات مدیران عملیاتی، و توسعهدهندگان سیستمهای اطلاعاتی است و در پی ارایه تصویری کامل از موجودیتهای سیستم ردیابی در سطح زنجیرهی تأمین بهصورت مجتمع و یکپارچه میباشد.
سیستم اطلاعاتی,قابلیت ردیابی,مدلسازی ساختیافته,مدیریت زنجیرهی تأمین
https://imj.ut.ac.ir/article_22411.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22411_66dc30387209b280b1a2c0f8e3470c92.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
تجزیه و تحلیل شکاف فرآیندی برای پروژههای بازمهندسی فرآیند کسبوکار؛ مطالعهی موردی در شرکت مپنا
43
100
FA
محمود
صارمی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
msarami@ut.ac.ir
حمید رضا
افشاری
دانشگاه تهران، ایران
afshari_h@mapnamd3.com
این پژوهش با توجه به دگرگون شدن محیط عملیاتی سازمانها و نیاز به تغییر اساسی و در کوتاهمدت به جهت سازگاری قابلیتهای درون سازمانی با فرصتهای بهدست آمده، تدوین شده است. از آنجایی که همر و چامپی تخمین زدهاند که 50 الی 70 درصد سازمانها در تلاش خود برای دستیابی به مزایای بازمهندسی فرآیند کسبوکار با شکست مواجه شدهاند؛ بنابراین، یک پیشارزیابی با صرف زمان و هزینه کم از وضعیت فرآیند موجود که لزوم اجرای بازمهندسی فرآیند کسبوکار را نمایان سازد، میتواند به تصمیمگیری مدیریت ارشد سازمان در این خصوص کمک کند. در این پژوهش شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا)، بهصورت موردی بررسی شده، با روش ماتریس ارزش/ هزینه، فرآیند کلیدی شرکت تعیین شده است. سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه وضعیت فرآیند تأمین تجهیزات آن شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت. فرض صفر اصلی پژوهش مبنی بر نبود هر گونه شکافی بین وضعیت موجود فرآیند با وضعیت در بهترین عملکرد، رد شده وجود شکاف فرآیندی مشخص شد.
بازمهندسی فرآیند کسبوکار,بهترین عملکرد,تأمین تجهیزات,شکاف فرآیندی
https://imj.ut.ac.ir/article_22412.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22412_aa3665fef03b75cbb01ad3617e53ff4c.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
مدلهای تحصیل خروجی متمرکز و تخصیص ورودی متمرکز در تحلیل پوششی داده ها
59
140
FA
مهدی
طلوع
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایران
m_toloo@yahoo.com
سمانه
جوشقانی
کارشناس ارشد ریاضی کاربردی دانشگاه آزاد تهران مرکز، ایران
s_joshaghani_math@yahoo.com
در حالیکه مدلهای متداول تحلیل پوششی دادهها اهداف جداگانهای را برای هر واحد تصمیمگیری قرار میدهند، مدلی با عنوان مدل تخصیص ورودی متمرکز ارایه شده است که در آن یک تصمیمگیرندهی متمرکز وجود دارد که به همهی واحدهای در حال فعالیت نظارت میکند. هدف اصلی در این مدل، بهینهسازی مجموع مصرف ورودی و مجموع تولید خروجی است. در این مقاله ابتدا مدل تحصیل خروجی متمرکز بیان میشود که به بهینهسازی مجموع تولید خروجی میپردازد. سپس در ادامه مدلی با ترکیب مدلهای تخصیص ورودی متمرکز و تحصیل خروجی متمرکز پیشنهاد میشود. همچنین در انتها مثالهایی برای نتایج این مدلها ارایه میشوند.
مدلهای تحصیل خروجی متمرکز و تخصیص ورودی متمرکز در تحلیل پوششی دادهها
تحصیل خروجی متمرکز,تحلیل پوششی دادهها,تخصیص ورودی متمرکز,کارایی,مدل شعاعی
https://imj.ut.ac.ir/article_22413.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22413_e054a0778ed0e5d39803f9ef49532069.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
توسعهای بر روش AHP / DEA برای رتبهبندی واحدهای تصمیمگیرنده
83
184
FA
محمدرضا
علیرضایی
دانشگاه علم و صنعت ایران، گروه ریاضی کاربردی، ایران
alirezayee@initor.com
محمد رضا
رفیعی ثانی
دانشگاه علم و صنعت ایران، گروه ریاضی کاربردی، ایران
m_rafieesani@mathdep.iust.ac.ir
روشAHP/DEA برای رتبهبندی واحدهای تصمیمگیرنده، از کارهایی است که در زمینهی ترکیب دو مقولهی تحلیل پوششی دادهها (DEA) و فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) انجام شده است. این روش ایدهای جدید در زمینهی ترکیبDEA وAHP است که توانسته با ترکیب نقاط قوتDEA وAHP به رتبهبندی واحدهای تصمیمگیرنده (DMU) بپردازد. با این وجود، دراین روش مشکلاتی از جمله منطقی نبودن مقایسهی دو واحد تصمیمگیرنده در یک مدلDEA ، عدم رتبهبندی کامل و عدم مطابقت با رتبهبندیDEA در حالت چند ورودی- چند خروجی دیده میشود. در این مقاله، روش AHP/DEA را توسعه می دهیم بهطوریکه مشکلات گفته شده، برطرف شود. در واقع ما در مرحله اول این روش دو مرحلهای، در تعیین مقادیر ماتریس مقایسات زوجی علاوه بر نسبتهای کارایی واحدها میزان تأثیر هر واحد بر دیگر واحدها را نیز سنجیدهایم تا نگاه جامعتری به مسئله رتبهبندی داشته باشیم. نشان میدهیم، روش ارایه شده، ضمن اینکه یک رتبهبندی منطقی از واحدهای تصمیمگیرنده را ارایه میدهد، بارتبهبندی کارا- ناکارای DEA نیز مطابقت کامل دارد. مثالهای عددی نیز، در مقاله آورده شدهاند تا به کمک آنها، ضمن تشریح روش، درک شهودیتری از مسایل مطرح شده در مقاله حاصل شود.
تحلیل پوششی دادهها,رتبهبندی,فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی
https://imj.ut.ac.ir/article_22414.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22414_c11e191009e40f3994178f4b45a3bd6f.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
بررسی اثرات عوامل کلیدی موفقیت مدیریت کیفیت بر عملکرد کیفیت و کسبوکار یک زنجیرهی تأمین: تحلیل تجربی شرکتهای ایرانی
103
226
FA
فرهاد
فتحی هفشجانی
تولید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، ایران
hafshejani2006@gmail.com
مهدی
بشیری
گروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد، ایران
bashiri.m@gmail.com
مهدی
کرباسیان
گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ایران
mkarbasian@yahoo.com
افزایش توجهات به مدیریت زنجیرهی تأمین (SCM) موجب شد تا پژوهشگران مدلها، ساختارها و چارچوبهای مدیریت کیفیت را که در زمینه مدیریت عملیات توسعه داده شده بودند، مورد بررسی مجدد قرار دهند. در این مقاله، در چارچوب یک مدل ساختاری چگونگی تأثیر دو رویه کیفیتی SCM (تمرکز بر مشتری و مدیریت کیفیت تأمینکننده ) به همراه برخی از مهمترین عوامل موفقیت مدیریت کیفیت که این روابط را به جلو برده و تعدیل میکنند، بر عملکردکیفیت و کسبوکار یک زنجیرهی تأمین بررسی شدهاست. در این پژوهش دادهها از طریق پرسشنامه از 100 شرکت صنعتی ایران جمعآوری شدهاست. یافتههای این پژوهش، از این موضوع که تعهد مدیریت ارشد موجب ایجاد پیوند میان شرکای زنجیرهی تأمین شده و در نهایت عملکردکیفیت کل زنجیره را تحت تأثیر قرار خواهد داد، حمایت میکند. همچنین از دیگر نتایج این پژوهش وجود رابطه مستقیم میان تعهد مدیریت ارشد و نقش دپارتمان کیفیت است که در نهایت عملکرد زنجیرهی تأمین را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
عملکرد کیفیت وکسبو کار,عوامل کلیدی موفقیت مدیریت کیفیت,مدل ساختاری,مدیریت زنجیرهی تأمین
https://imj.ut.ac.ir/article_22415.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22415_03d9c2bac1baad90aad328c4f57ecf3e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
شناسایی عوامل بازدارنده رشد بنگاههای کوچک صنعت ریختهگری
125
264
FA
محمود
فیروزیان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ایران
mfirozyan@initor.com
عزت الله
اصغری زاده
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
asghari2@ut.ac.ir
سید احمد
امامی العریضی
مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران، ایران
safmahmoud@yahoo.com
بنگاههای کوچک و متوسط نقش اصلی در ایجاد شغل بر عهده دارند. بعضی پژوهشگران معتقدند بیشتر مشاغل جدید توسط بنگاههای موجود و نه بنگاههای جدید ایجاد میشوند. همچنین مدیریت رشد میتواند مهمترین تاکتیک برای موفقیت آینده بنگاه باشد. باوجود اینکه رشد، مزایای زیادی برای یک بنگاه به همراه دارد، فرآیند رشد با چالشهایی روبه رو است. در این پژوهش عوامل بازدارندهی رشد بنگاههای کوچک صنعت ریختهگری شناسایی شده-اند، تفاوت بین میزان تأثیر آنها بر رشد و میزان اهمیت هر یک از این عوامل در صنعت ریختهگری نشان داده شدهاند. برای این کار، از دادههای پرسشنامهای و تلفیق آنها با یافتههای ادبیات پژوهش و روش تحلیل عاملی، استفاده شد. سپس موانع رشد، با روش مقایسهی زوجی اولویتبندی شدند. با توجه به نتایج بهترتیب اولویت، عامل ناتوانی در انعطافپذیری تنوع محصولات، ناتوانی در تأثیرگذاری بر بازار، محدودیت منابع، کمبود شایستگی و تخصص، شناسایی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد، نبود انگیزه برای رشد، مانعی برای رشد بنگاههای کوچک و متوسط ریختهگری ایران نیست.
انعطافپذیری محصولات,انگیزه رشد,تأثیر بر بازار,شایستگی,منابع رشد
https://imj.ut.ac.ir/article_22416.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22416_d9364b9b40e82522b71a435dafa6c61b.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
ارایه راهکارهای ارتقای خدمات الکترونیکی بانکها با
رویکرد BSC، ANP فازی و TOPSIS فازی
(مطالعه موردی: بانکهای دولتی منتخب استان فارس)
141
298
FA
سید حیدر
میرفخر الدینی
دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، ایران
mirfakhraddini@initor.com
یاسر
امیری
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه یزد، ایران
amiri.yasser@gmail.com
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات الکترونیکی ارایه شده در بانکهای دولتی منتخب استان فارس با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن و منطق فازی و ارایه راهکارهای ارتقای خدمات است. برای این منظور شاخصهای ارزیابی خدمات الکترونیک بر اساس ادبیات پژوهش شناسایی و با استفاده از نظر خبرگان در مناظر کارت امتیازی متوازن جانمایی شده است. با توجه به تعامل مناظر کارت امتیازی متوازن و ابعاد مختلف خدمات الکترونیک، بهمنظور تعیین درجه اهمیت شاخصها از تکنیک ANP فازی استفاده شده است. نتایج بررسی با هم عملکرد و اهمیت شاخصهای خدمات الکترونیکی در بانکهای مورد مطالعه نشان می-دهد، از بین 38 شاخص نهایی، 9 شاخص، شاخصهای بحرانی هستند. بهمنظور بهبود عملکرد بانکهای گفته شده، راهکارهای ارایه شده توسط خبرگان که مشتمل بر 20 راهکار است، بر اساس میزان تأثیرگذاری بر بهبود شاخصهای بحرانی با تکنیک TOPSIS فازی اولویتبندی شده است. در این راستا میتوان به راهکار سنجش میزان پیشرفت کارها در قالب سند چشمانداز کشور همراه با نظارت دائم و مستمر بر فرآیندهای اجرای پروژههای بانکداری الکترونیک بهعنوان اولویت اول اشاره کرد.
ANPفازی,خدمات الکترونیکی,کارت امتیازی متوازن
https://imj.ut.ac.ir/article_22417.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22417_b25ce522fcc2f52afda59d257d854874.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2
2
2010
09
23
بررسی کارایی بانکهای ایران با استفاده ازتکنیک DEA به روش پلهای
159
332
FA
محمد
نمازی
دانشگاه شیراز
mnamazi@rose.shirazu.ac.ir
شهلا
ابراهیمی
دانشگاه شیراز
shebrahimi_3622@yahoo.com
بانکها نقش مهمی را در اقتصاد ملی و کمک به رشد و شکوفایی آن ایفا میکنند. در این راستا پژوهشهای چندی در مورد ارزیابی عملکرد آنها با استفاده از روش" تحلیلی پوشش دادهها (DEA)" انجام شده است. اما در اکثر این پژوهشها، توجه چندانی به نحوهی انتخاب متغیرها نشده است. این در حالی است که تغییر در متغیرهای ورودی و خروجی باعث میشود، نمرات کارایی واحدهای تصمیمگیرنده و ارزیابیهای حاصل بسیار متفاوت باشد. از اینرو، در این مقاله با استفاده از یک روش قانونمند تحت عنوان "روش پلهای (Stepwise)" کارایی فنی 10 بانک تجاری و تخصصی در ایران محاسبه میشود. نتایج بهکارگیری این روش بیانگر آن است که سه متغیر اصلی در این مدل عبارتند از: میزان داراییهای ثابت، تعداد کارکنان و مشارکتها و سرمایهگذاریهای مستقیم و سه بانک کارا نیز مشخص شدند.
ارزیابی عملکرد,تحلیل پوششی دادهها (DEA),روش پلهای,کارایی.
https://imj.ut.ac.ir/article_22418.html
https://imj.ut.ac.ir/article_22418_6dfb570f518b432865f8d7c36c609f78.pdf