ORIGINAL_ARTICLE
اندازهگیری همسویی راهبردی سازمانی: رویکرد پویایی سیستم
شرط بقا در محیط بهشدت رقابتی امروز، کسب مزیت رقابتی است. از منابع مهم کسب مزیت رقابتی ایجاد و ارتقای همسویی راهبردی است. همسویی راهبردی به لحاظ ماهیتی، مفهومی کیفی و انتزاعی است و یک مفهوم کیفی تا زمانی که کمّینشده و تعریف عملیاتی از آن صورت نگرفته، از چندان ارزش کاربردی برخوردار نخواهد بود. این مقاله با مبنا قراردادن یک فرمول عمومی و اتخاذ رویکرد سیستمهای پویا، مدل نهایی اندازهگیری همسویی راهبردی سازمان را بهدست میدهد. با استفاده از روش دلفی و گروه کانونی ترکیب نهایی متغیرها، ابعاد و مؤلفهها مشخص شدند. از روش پویاییشناسی سیستمها برای شناسایی و تعریف مفروضات پویا و چرخههای علّی استفاده شد. مطالعه به لحاظ روششناسی از نوع آمیختۀ اکتشافی است که در آن دو دسته از دادهها بهصورت مدارک و مستندات تاریخی و دیگری، دادههای دست اول از پرسشنامهها استفاده شدهاند. با اجرای مدل در یک نمونۀ موردی، اعتبار آن به تأیید رسید و اندازهگیری مقدار همسویی راهبردی در آن انجام گرفت. خروجیهای مدل نشان داد که از آن میتوان بهمنزلۀ یک سیستم ارزیابی و بهبود عملکرد راهبردی پویا استفاده کرد.
https://imj.ut.ac.ir/article_50693_b92812b3798c983db6aada560e2e3826.pdf
2014-06-22
197
218
10.22059/imj.2014.50693
ارزیابی عملکرد
پویاییشناسی سیستمها
سیستم ارزیابی عملکرد راهبردی پویا
همسویی راهبردی
عادل
آذر
azara@modares.ac.ir
1
استاد دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
هاشم
معزز
h.moazzez@modares.ac.ir
2
استادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر مؤلفه های تأمین در مدیریت زنجیرۀ عرضه بر شاخصهای عملکردی سازمان با روش مدل معادلات ساختاری (مورد مطالعه: صنعت الکترونیک خودرویی ایران)
مدیریت زنجیرۀ عرضه بهمنظور هماهنگسازی اعضای زنجیره در عصر جدید، توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده است؛ بهطوری که آن را یک رویکرد راهبردی برای تقاضا، عملیات، تدارکات و مدیریت فرایند لجستیکی درنظر میگیرند. پژوهش حاضر به بررسی مؤلفه های تأمین در مدیریت زنجیرۀ عرضه میپردازد و تأثیر آنها را بر عملکرد صنایع الکترونیک قطعات خودرویِ ایران بررسی میکند. مدل مفهومی پژوهش از ادغام چندین مدل حاصل شده است و جامعۀ آماری آن نیز شرکتهای تولیدکنندۀ قطعات الکترونیکی خودرو در ایران بوده که با ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیلهای آماری و روش مدل معادلات ساختاری، فرضیههای مدل مفهومی آزمایش شدند. یافته های ناشی از این پژوهش نشان داد که مؤلفههای تأمین در مدیریت زنجیرۀ عرضه با یکدیگر همبستگی داشته و هر یک نیز بر عملکرد سازمانی تأثیرگذارند. بنابراین مدیران ارشد باید برای دستیافتن به مزیتهای رقابتی نسبت به رقبای خود، این رویکرد را در سازمان مستقر کرده تا به منفعت های ناشی از آنها دست یابند.
https://imj.ut.ac.ir/article_52260_544ba94b6141d4a391c2fa1e581f03a6.pdf
2014-06-22
219
240
10.22059/imj.2014.52260
عملکرد سازمان
مدیریت زنجیرۀ عرضه
مشارکت تأمینکنندگان
حسنعلی
آقاجانی
aghajani@umz.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه مازندران، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، بابلسر، ایران
AUTHOR
کاظم
روانستان
k.ravansetan@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت (تولید و عملیات)، دانشگاه مازندران، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، بابلسر، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر استراتژی کسب وکار بر موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در شرکت های ایرانی
در سالهای اخیر با افزایش تمایل سازمانها به استقرار و بهکارگیری سیستم برنامهریزی منابع سازمانی، مدیران و پژوهشگران بسیاری با این سؤال مواجه شدهاند که متغیرهای سازمانی چگونه بر بهکارگیری این سیستم اثر خواهد گذاشت و بهره گیری موفق از آن در بستر کدام خصوصیات سازمانی محتمل تر خواهد بود. در این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژی کسب وکار سازمان بر موفقیت سیستم برنامهریزی منابع سازمانی در مرحلۀ پس از استقرار، پرداخته شده است. به این منظور، ابتدا با طرح فرضیهای، وجود رابطۀ معنیدار میان استراتژی کسبوکار و موفقیت سیستم بررسی شده، سپس به منظور مقایسة انواع استراتژی ها و تعیین بهترین استراتژی، سه فرضیۀ دوبخشی تدوین شده است. جمع آوری داده ها با بهکارگیری پرسشنامۀ استاندارد و بومیشده و به شیوۀ سرشماری روی تمامی سازمانهای ایرانی دارندۀ این سیستم، انجام گرفته است. بررسی فرضیۀ اصلی پژوهش بهکمک آزمون تحلیل واریانس انجام گرفت و از آزمون توکی برای مقایسۀ انواع استراتژیها استفاده شد. یافته های پژوهش ضمن تأیید اثرگذاری استراتژی کسب وکار سازمان بر میزان موفقیت سیستم برنامهریزی منابع سازمانی، دو استراتژی تدافعی و تحلیلگر را بهترین استراتژیها برای بهره گیری موفق از این سیستم معرفی میکند.
https://imj.ut.ac.ir/article_50701_24f2e54db4c6219c3a0f67c8fbfff46c.pdf
2014-06-22
241
262
10.22059/imj.2014.50701
استراتژی کسب وکار
تحلیل واریانس
سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی
موفقیت پس از استقرار
امیر
خانلری
khanlari@ut.ac.ir
1
استادیار مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
AUTHOR
امید
کفائی
omid.kafaee@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربست مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای در سنجش کارایی بخش انتقال نیروی صنعت برق ایران
از میان صنایع راهبردی و زیربنایی موجود در هر کشور، صنعت برق از مهمترین و حیاتیترین صنایع است که بهدلیل سرمایهبر بودن و پرهزینهبودن، صنعتی انحصاری محسوب میشود، لذا افزایش کارایی در این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی و سنجش کارایی شرکتهای برق منطقه ای ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها صورت پذیرفته است. همچنین بهدلیل اینکه عملیات انتقال نیرو توسط شرکتهای مزبور، طی فرایندهای چندگانه توسط واحدهای مختلف صورت میگیرد، در این پژوهش از مدلهای شبکهای در سنجش کارایی شرکتهای برق منطقهای ایران استفاده شده تا کارایی مراحل و فرایندهای داخلی شرکتها نیز بررسی شود. اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل کارایی، از عملکرد سال 1390 شرکتها مندرج در سالنامۀ آماری صنعت برق ایران استخراج شدهاند. نتایج نشان میدهد شرکتهای برق منطقهای اصفهان، زنجان و کرمان، در هر دو مرحلۀ کاری کارایی واحدی دارند. همچنین نتایج پژوهش بیان میکند که استفاده از مدلهای شبکهای در سنجش کارایی شرکتهای برق منطقهای ایران، این امکان را به محققان میدهد تا ضمن بررسی وضعیت کارایی فرایندهای داخلی شرکتها، تصویر روشنتری از عملکرد سازمان ارائه کنند و بهکمک این مدلها میتوان دلایل ناکارایی شرکتها را تشخیص داد.
https://imj.ut.ac.ir/article_50840_4f39815af1256ff033b0d97c283dc1b4.pdf
2014-06-22
263
282
10.22059/imj.2014.50840
ارزیابی عملکرد
تحلیل پوششی داده های شبکه ای
شرکت برق منطقه ای
صنعت برق ایران
کارایی
محمدرضا
خسروی
m.khosravi@gilrec.co.ir
1
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان، رشت، ایران
LEAD_AUTHOR
کامبیز
شاهرودی
k_shahroodi@yahoo.com
2
استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر همسوسازی استراتژیهای تجاری و اقدامات مدیریت منابع انسانی با رویکرد اقیانوس آبی با تکنیک الکتر
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر همسوسازی استراتژیهای تجاری و اقدامات مدیریت منابع انسانی با رویکرد اقیانوس آبی و با روش توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. در این تحقیق ، پس از بررسی مبانی نظری و مرور مطالعات پیشین، چارچوب نظری طراحی شد. سپس با استفاده اطلاعات گردآوری شده و نظرسنجی از خبرگان، پرسشنامهای حاوی 28 سؤال تدوین گردید و میان نمونۀ آماری که با روش نمونهگیری غیر احتمالی قضاوتی انتخاب شده بودند، توزیع و دادههای حاصل با بهرهگیری از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون تی. و تکنیک الکتر تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که مهمترین شاخصهای تأثیرگذار بر همسوسازی استراتژیهای تجاری و اقدامات مدیریت منابع انسانی در سازمان با رویکرد اقیانوس آبی، بهترتیب عوامل مدیریتی، عوامل مرتبط با کارکنان، بسترهای سازمانی، جایگاه سازمان در منحنی عمر، عوامل محیطی نزدیک و عوامل محیطی دور بودهاند.
https://imj.ut.ac.ir/article_50681_36d9b0fd92a599bd5279cf371d1dd866.pdf
2014-06-22
283
302
10.22059/imj.2014.50681
استراتژی تجاری
اقدامات منابع انسانی
اقیانوس آبی
الکتر
همسوسازی
علی
دیواندری
divandari@ut.ac.ir
1
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
محسن
نظری
mnazari@ut.ac.ir
2
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
سیدمصطفی
رضوی
mrazavi@ut.ac.ir
3
دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
AUTHOR
فرشته
امین
famin@ut.ac.ir
4
استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری با استفاده از مدل ابرکارایی غیر شعاعی
تحلیل پوششی دادهها، روشی ناپارامتریک برای سنجش و ارزیابی کارایی نسبی مجموعه ای از واحدهای تصمیم گیرنده با ورودیها و خروجی های چندگانه است. از آنجا که مدلهای تحلیل پوششی دادهها، واحدهای تصمیم گیرنده را به دو دستۀ کارا و ناکارا تقسیم میکنند، اغلب تصمیمگیرندهها درصدد رتبهبندی کاملی از واحدهای تصمیمگیرنده هستند. در این نوشتار به توسعۀ مدلی برای رتبه بندی واحدهای کارا در تحلیل پوششی داده ها پرداخته شده است. از این رو، ابتدا محققان دو مدل جدید غیر خطی پیشنهاد کردهاند که با استفاده از مدل اول، به محاسبۀ کارایی پرداخته و بهکمک مدل دوم، واحدهای تصمیمگیرندۀ کارا رتبهبندی میشوند؛ بهطوری که این مدلها همواره یک جواب شدنی دارند و درنهایت برای بررسی بیشتر در چندین مثال عددی، مدل پیشنهادی موجود در مقاله با سایر مدلهای رتبه بندی مقایسه شدهاند. نتایج تأییدکنندۀ عملکرد مناسب مدل پیشنهادی است.
https://imj.ut.ac.ir/article_50680_95c386d56ea664cd634e79717562738a.pdf
2014-06-22
303
316
10.22059/imj.2014.50680
ابرکارایی
تحلیل پوششی دادهها
رتبهبندی
مدلهای غیر شعاعی SAR
سیدعلی
رخشان
seyedalirakhshan@yahoo.com
1
کارشناسارشد ریاضی کاربردی، دانشکدۀ ریاضی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
علیرضایی
mralirez@iust.ac.ir
2
دانشیار گروه ریاضی کاربردی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائۀ یک رویکرد تلفیقی از مدل کانو و طراحی آزمایشهای تاگوچی بر اساس مهندسی کانسی بهمنظور طراحی محصول مطابق با نیازهای مشتری در صنعت خودرو
پژوهش حاضر تلاش میکند که با استفاده از تلفیق سه روش مهندسی کانسی، مدل کانو و طراحی آزمایشهای تاگوچی، برای شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی نیازهای احساسی مشتریان (کانسی) در صنعت خودرو، رویکردی جدید پیشنهاد دهد تا سبب جلب رضایت بیشتر آنان شود. بهمنظور دستیابی به این هدف، ابتدا واژگان کانسی و مشتری پس از شناسایی، غربال میشوند، سپس این واژگان بر اساس مدل کانو طبقهبندی خواهند شد. در مرحلۀ بعد، بهکمک روش طراحی آزمایشهای تاگوچی، سطوح بهینه و اولویتبندی ویژگیهای جذاب بهدستآمده از مدل کانو تعیین شد. بهمنظور سنجش اعتبار و کارایی رویکرد پیشنهادی، مطالعۀ موردی در صنعت خودرو، در یکی از نمایندگیهای مجاز ایران خودرو در شهر اصفهان صورت گرفته است. در مطالعۀ موردی از 38 واژۀ کانسی شناساییشده، 7 واژه در دسته نیازهای جذاب قرار گرفتند و در مرحلۀ بعد مشخص شد که از این 7 نیاز جذاب، 5 نیاز در دسته نیازهای بسیار جذاب و 2 نیاز در دسته نیازهای تا حدودی جذاب قرار گرفتهاند.
https://imj.ut.ac.ir/article_50697_09f40dab98c6abd0952176d157c54e56.pdf
2014-06-22
317
336
10.22059/imj.2014.50697
صنعت خودرو
طراحی آزمایشهای تاگوچی
مدل کانو
مهندسی کانسی
آرش
شاهین
shahinmailbox@yahoo.com
1
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
حسین
واعظ شهرستانی
h.vaez@yahoo.com
2
کارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
الهام
باقری ایرج
elham_bagheri_e@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائۀ یک مدل دینامیک مدیریت دانش: موردکاوی یک شرکت معتبر حملونقل
امروزه دانش موجود در سازمانها از مهمترین داراییهای آنها محسوب میشود. اهمیت این سرمایۀ فکری به حدی است که کسب موفقیتهای اجرایی سازمان ﺑﺪون ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و اﺳﺘﻔﺎدۀ ﺻﺤﻴﺢ از اﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ ارزﺷﻤﻨﺪ، اﻣﺮی ﺳﺨﺖ و گاه ﻧﺎﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ. بنابراین سازمانها در شرایط رقابتی کنونی برای بقای خود، راهی جز بهکارگیری سیستمهای مدیریت دانش مناسب و نهادینهکردن آن ندارند. این پژوهش با بهرهگیری از پویایی سیستم، مدلی برای مدیریت دانش ارائهکرده و در کنار آن به بررسی یک شرکت حمل و نقل برای مطالعۀ موردی میپردازد. بهکمک مدل پیشنهادی، ابتدا دلایلی که سبب ایجاد فاصلۀ زیاد بین وضعیت مطلوب اجرای مدیریت دانش و وضعیت فعلی آن در شرکت مذکور شده، جمعآوری میشوند و پس از آن به ارزیابی این دلایل پرداخته خواهد شد. درواقع این پژوهش تلاش میکند تا با استفاده از مدل پویای ارائه شده، عوامل تأثیرگذار در بهوجودآمدن این فاصله را مشخص کند و با بررسی آن، اهرمهای عملیاتی مناسب را برای برطرفکردن آنها پیشنهاد دهد. نتایج نشان میدهد با تغییر در سطح این عوامل تأثیرگذار، سطح پایگاه دانش سازمان ارتقا یافته و به وضعیت مطلوب نزدیکتر خواهد شد.
https://imj.ut.ac.ir/article_50698_61de6593f6fd7ea5b5d2daa61b9162d4.pdf
2014-06-22
337
360
10.22059/imj.2014.50698
سیستم پویا
شبیه سازی
مدل پایه های ساختمان دانش
مدیریت دانش
زهرا
عالی قدر
zahra.alighadr@gmail.com
1
مربی مؤسسۀ آموزش عالی غیر دولتی غیرانتفاعی ایوانکی، ایوانکی، ایران
AUTHOR
الهام
آخوندزاده نوقابی
e.akhondzadeh.n@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائۀ مدل SE3H در راستای اعتلای پایدار صنایع پتروشیمی
سیستمهای بهداشت و ایمنی حرفهای، نقش حساس و بیبدیلی در توسعۀ پایدار صنایع سنگین و پرخطر ایفا میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و واکاوی روند تکاملی نظامهای اعتلای عملکرد H3SE بوده است. به این منظور با رویکرد پژوهش کیفی و ابزار تحلیل نظریۀ چندزمینهای، به توصیف مدل تعالی H3SE پرداخته شده است. این روش مشتمل بر دو ابزار پژوهش کیفی، یعنی فراترکیب و نظریۀ برخاسته از دادههاست. رویکرد نخست به ارزیابی و تحلیل نظاممند نتایج پژوهشهای پیشین پرداخته و رویکرد دوم بر بررسی ویژگیهای مسئلۀ تحت بررسی بنا به اقتضائات بومی تمرکز دارد. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارند که مدلهای ارزیابی عملکرد ایمنی، سیر توسعۀ تکاملی داشتهاند؛ به نحوی که سیستمهای مدیریت زیستمحیطی، امنیت و مسئولیت اجتماعی با سیستمهای قدیمی عجین شده است. درمجموع از میان مقولات دوازدهگانۀ احصاشدۀ فرایندها، رهبری، نتایج اجتماعی ـ زیستمحیطی و نتایج کارکنان، واجد بیشترین اهمیت در حوزۀ خود بودهاند. شایان ذکر است که تفاوتهایی از حیث توجه به مؤلفههای دوازدهگانه، ازجمله فرایندگرایی، رهبری و نتایج کلیدی عملکرد، در روشهای نظریۀ برخاسته از دادهها و فراترکیب مشاهده شده است.
https://imj.ut.ac.ir/article_50689_312fd1c5527d9bb29b79bc31de7d6959.pdf
2014-06-22
361
384
10.22059/imj.2014.50689
تعالی H3SE
مدیریت امنیت و ایمنی
مدیریت بهداشت حرفهای و ارگونومیک
مدیریت تأثیرات اجتماعی و زیستمحیطی
نظریۀ چندزمینهای
احمد رضا
قاسمی
ghasemiahmad@ut.ac.ir
1
استادیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی (قم)، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائۀ یک الگوریتم ژنتیک با مرتبسازی نامغلوب ـ نسخۀ 2 (NSGA-II) برای مدل یکپارچۀ انتخاب اعضای تیمهای تحقیق و توسعه
معیار عملکرد اصلی در سازمانهای مبتنی بر تحقیق و توسعه، عموماً آمار پروژه های موفق است. انتخاب مناسب اعضا میتواند در موفقیت پروژهها سهم بسزایی داشته باشد، اما همانطور که انتخاب افرادی خاص کاهشدهندۀ ریسک پروژه میشود، حضور مکرر این افراد در پروژههای مشابه، سبب تمرکز دانششده و سازمان را با خطری جدی روبهرو میکند. بنابراین انتخاب اعضای تیمهای تحقیق و توسعه به نحوی که زوایای کیفی پروژه و دانش سازمان، هر دو کانون توجه قرار گیرند، حائز اهمیت است. در حالت کلی این نوع مسائل جزء مسائل پیچیدۀ حوزۀ تحقیق در عملیات بهشمار میرود. چون معمولاً در واقعیت تعداد ترکیبات ممکن بسیار زیاد است، روشهای بهینه سازی مبتنی بر شمارش یکبهیک، از حل جامع اینگونه مسائل عاجزند. به همین دلیل از الگوریتم های فراابتکاری، مثل الگوریتم ژنتیک، شبیهسازی تبرید، شبکه های عصبی و... برای حل استفاده میشود. در پژوهش پیش رو، مدلی بر این اساس معرفیشده و یک الگوریتم ژنتیک با مرتبسازی نامغلوب ـ نسخۀ 2 برای حل آن توسعه داده میشود.
https://imj.ut.ac.ir/article_51848_0072adf14022b7b40235c8a863ed9bf0.pdf
2014-06-22
385
410
10.22059/imj.2014.51848
الگوریتم ژنتیک با مرتبسازی نامغلوب ـ نسخۀ 2 (NSGA-II)
انتخاب اعضا
گروه تحقیق و توسعه (R&D)
مدیریت دانش
تصمیمگیری چندهدفه
غلامحسین
نیکوکار
nikookar@ihu.ac.ir
1
دانشیار مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
AUTHOR
یاسر
علی دادی تلخستانی
yasseralidadi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
مهدوی مزده
mazdeh@iust.ac.ir
3
استادیار دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
سید جلال
موسوی
sjmousavi@iust.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، گرایش سیستم و بهرهوری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هماهنگی یک زنجیرۀ تأمین دو سطحی با استفاده از قرارداد بیمه، تحت شرایط برگشت کالا از مشتری و تقاضای دو پریودی
یک روش مؤثر برای بهبود عملکرد زنجیرۀ تأمین، ایجاد هماهنگی بین اعضای زنجیرۀ تأمین است. این نوشتار موضوع هماهنگی زنجیرۀ تأمین را با استفاده از قرارداد بیمه بررسی میکند. یک تولیدکننده و یک خردهفروش، زنجیرۀ تأمین را شکل میدهند که خردهفروش با تقاضای احتمالی و برگشت کالا از مشتری روبهروست. پذیرش کالای برگشتی از ویژگیهای بازار رقابتی امروز است و موضوع هماهنگی را تحت تأثیر قرار میدهد. در این نوشتار، پارامترهای قراردادی و قیمت فروش کالای تولیدکننده برای رسیدن به هماهنگی کامل و وضعیت برد ـ برد برای هر دو عضو زنجیرۀ تأمین، تعیین میشود. در این پژوهش قرارداد بیمه با قرارداد بهاشتراکگذاری درآمد مقایسه میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد، بهازای هر قرارداد بهاشتراکگذاری درآمد، یک قرارداد بیمه را میتوان تعریف کرد و در صورت انتخاب صحیح پارامترهای قراردادی، سود مورد انتظار تولیدکننده با قرارداد بیمه نسبت به قرارداد بهاشتراکگذاری بهبود پیدا میکند.
https://imj.ut.ac.ir/article_50696_d73df68630fd4f43c1c9ed333d6c7075.pdf
2014-06-22
411
432
10.22059/imj.2014.50696
برگشت از مشتری
تقاضای دو پریودی
قرارداد بیمه
هماهنگی زنجیرۀ تأمین
شاهرخ
همت یار
hematyar_sh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
کمال
چهارسوقی
skch@modares.ac.ir
2
دانشیار دانشکدۀ فنی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عیسی
نخعی
nakhai@modares.ac.ir
3
استاد دانشکدۀ فنی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چکیده های لاتین
https://imj.ut.ac.ir/article_52889_62a96cac324483e8f6ecacd0fca49ea4.pdf
2014-06-22
1
11
10.22059/imj.2014.52889