per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2016-04-20
8
1
1
22
10.22059/imj.2016.50694
50694
Research Paper
طراحی و انتخاب طرح بهینه از دیدگاه ریسکهای موجود در توسعۀ محصول جدید
Designing and selecting the optimal design in terms of risks in new product development
عادل آذر
azara@modares.ac.ir
1
جعفر قیدرخلجانی
kheljani@mut.ac.ir
2
سید مجتبی هاشمی مجومرد
mojtaba.hashemi@modares.ac.ir
3
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
توسعۀ محصول جدید یکی از عوامل کلیدی برای کسب مزیت رقابتی و تداوم رشد شرکتهاست؛ اما این کار فرایند مخاطرهآمیزی است که باید برای دستیابی به موفقیت در آن، ریسکهای موجود بهطور اثربخش مدیریت شوند. با توجه به اهمیت این نوع پروژهها، در پژوهش حاضر تلاش میشود با مدیریت مؤثر ریسک در مرحلۀ طراحی مفهومی محصولات جدید، احتمال موفقیت آنها بیشتر شود. بدین منظور، نخست مدلی جدید و معیارهایی برای اندازهگیری ریسکهای مرتبط با متغیرهای طراحی ارائه شده است. در این مدل با درنظرگرفتن اثر متقابل ریسکها بر پیامدهای رخداد یکدیگر و همچنین ریسکهای مرتبط با متغیرهای پیوستۀ طراحی در فرایند محاسبۀ میزان ریسک طرح محصول، دقت محاسبات افزایش یافت. این مدل خود جزئی از مدل چندهدفهای با سه تابع هدف ریسک، اثربخشی کلی طرح و هزینۀ طرح محصول است تا تصمیم گیرندگان بتوانند با توجه به سطح ریسکپذیری و بودجه، طرحی را انتخاب کنند که بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
New Product Development (NPD) is one of the key factors for achieving competitive advantage and maintaining firm growth. Therefore, given the importance of this type of projects, this paper is an endeavor to make these projects more successful by effectively managing their risks in the conceptual design phase of new product development. For this purpose, a multi-objective model, with three objective functions, including risk, overall effectiveness of the design and cost, has been developed in this study. Among the innovations and features of this model, one can refer to its considering the mutual effect of risks to the outcomes of one another, as well as its taking into consideration the risks associated with the continuous design variables in calculating the risk measure of product design, which will ultimately lead to an increase in the accuracy of risk measure calculation for each product design.
https://imj.ut.ac.ir/article_50694_1f728556a7a52f7440c457e45d043b08.pdf
توسعه محصول جدید
ریسک
اثربخشی
بهینه سازی چند هدفه
NSGA-II
New product development
risk
Effectiveness
Multi-objective optimization
NSGA-II
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2016-04-20
8
1
23
42
10.22059/imj.2016.59592
59592
Research Paper
اولویت بندی پروژههای مدیریت کیفیت سازمان با شروع از انتظارات مشتریان
Prioritizing organization’s quality management projects starting with customer expectations
امیر دانشمندرخی
amirdaneshmand20@gmail.com
1
شمس الدین ناظمی
nazemi_shm@um.ac.ir
2
ناصر مطهری فریمانی
n.motahari@um.ac.ir
3
کارشناسارشد مدیریت، پردیس بینالملل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استاد گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سطح رضایت مشتری به برآوردهکردن انتظارات وی بستگی دارد. با تعیین انتظارات مشتری و پیادهسازی آنها در QFD، مطمئن میشویم که به خواستههای مهم و بحرانی مشتریان توجه شده است. QFD برای ترجمۀ انتظارات مشتریان به موضوعات مختلف استفادهشده و میشود. نکتۀ شایان توجه در این پژوهش، استفاده از QFD برای ترجمۀ انتظارات مشتریان به نمرۀ اهمیت پروژههای مدیریت کیفیت سازمان است؛ پروژههایی که موفقیت شرکت را برای رفع نیازهای مشتری تضمین میکنند. برای این منظور از رویکرد سهماتریسی QFD در شرکت قطار شهری مشهد که دغدغۀ رتبهبندی پروژههای مدیریت کیفیت را داشت، استفاده شده است. ابتدا نیازها و خواستههای مسافران از طریق جمعآوری درخواستهای ارسالی به منابع مختلف و تحلیل آنها، در قالب 27 مورد جمعبندیشد و در چارچوب ابعاد مدل سروکوال دستهبندی شدند. با دریافت نظرهای 396 نفر از مسافران قطار شهری بهعنوان نمونه از طریق پرسشنامه، میزان اهمیت این نیازها بهدست آمد. در ماتریس نخست، نمرۀ اهمیت مشخصههای فنی؛ در ماتریس دوم، نمرۀ اهمیت عملیاتهای کلیدی و در ماتریس سوم اهمیت و اولویت اجرای پروژهها تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد پروژۀ نیازسنجی و کارسنجی مشاغل، بیشترین اهمیت را در ارضای نیازهای مشتریان دارد و اولویت نخست شرکت است.
Customer satisfaction level depends on level that his expectations would be answered. With identifying customer expectations and implementation them in QFD, this ensures that important and critical demands of customer have been considered. QFD have been used and use for translating customer expectations to different subjects. What has been considered in this study, is QFD usage for translating expectation customers to importance mark of quality management projects. Those project that guarantee organization success for meeting customer needs. For this purpose, three matrix approach of QFD was used in “Mashhad urban and suburban railway company” that had concern about ranking of quality management projects. In first matrix, importance marks of technical specifications were identified. In second matrix, importance marks of key operations were identified and in third matrix, execution importance and priority of projects were identified. Study results depicts that “need and task assessment of jobs” has most role in satisfying of customer needs and is first priority for this company.
https://imj.ut.ac.ir/article_59592_a8d6ce16a87a587d9db4cc85274a83d2.pdf
پروژۀ مدیریت کیفیت
حملونقل شهری
گسترش کیفیت عملکرد
QFD
Quality Management Project
quality function deployment
QFD
Urban Transportation
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2016-04-20
8
1
43
60
10.22059/imj.2016.59595
59595
Research Paper
تحلیل مصرف انرژی در ساختمانهای اداری نفت بهکمک تئوری مجموعههای خاکستری
Analyzing Energy Consumption of Organizational Buildings Using Grey Set Theory
سید مصطفی رضوی
mrazavi@ut.ac.ir
1
محمدرضا مهرگان
mmehregan@ut.ac.ir
2
حامد شکوری گنجوی
hshakori@ut.ac.ir
3
تورج کریمی
tkarimi@ut.ac.ir
4
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت صنعتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
تشخیص خوشههای مختلف مصرف انرژی، امکان طراحی مداخلهگرهای اثربخشتر و برنامههای تشویقی مناسب هر خوشه را فراهم میکند و شرکتهای تأمینکنندۀ انرژی با درک خوشههای رفتاری متفاوت بین مشتریان، میتوانند تعرفهها و محصولات مناسبتری ارائه کنند. به همیندلیل در مقالۀ حاضر تلاش شده است بهکمک نظریۀ مجموعههای خاکستری به خوشهبندی ساختمانها پرداخته شود. خوشهبندی خاکستری در این تحقیق برای دو منظور استفاده شده است. ابتدا بهکمک این رویکرد، عوامل لحاظشده در گزارشهای ممیزی انرژی ساختمانهای تابع وزارت نفت در قالب دو گروه اصلی شاخصها خوشهبندی شدند و تعداد متغیرهای مطالعهشده کاهش یافت؛ سپس خوشهبندی خاکستری با وزنهای متغیر برای دستهبندی تمام ساختمانهای بررسیشده، در قالب سه خوشۀ مصرفی «تقریباً استاندارد»، «انحراف متوسط با استاندارد» و «کاملاً غیراستاندارد» بهکار رفت. این تقسیمبندی میتواند مبنای بسیاری از تحقیقات رفتاری برای هر گروه باشد و امکان شناخت تفاوتهای فرهنگ مصرف هر خوشه را جدا از تفاوتهای تکنولوژیکی و ساختاری ساختمانها فراهم کند؛ علاوه بر آن، از نظر کاربردی میتواند به سازمانها در سیاستگذاریهای مربوط به مصرف انرژی کمک کند و موجب برنامهریزیهای متفاوت برای هریک از خوشهها شود.
In particular, by identifying clusters of Individuals, households, organizations, cities, countries and nationalities with similar behavioural patterns, it can assist in the crafting of more effective interventions and incentives targeted to specific energy cultures. it also helps energy supply companies understand different behavioural clusters among their customers, so as to better tailor their tariff schemes and products. The purpose of this paper is clustering of buildings by using Grey Set Theory. This theory has the advantage of using fewer data to analyze many factors, and it is therefore more appropriate for this study rather than traditional statistical regression which requires massive data, normal distribution in the data and few variant factors. Gray clustering in this study has been used for two purposes. First, all the variables of building relate to energy audit cluster in two main groups of indicators and the number of variables is reduced. Second, Grey Clustering with Variable Weights has been used to classify all buildings in three categories named “standard”, “Moderate standard deviation” and “completely non-standard”. This classification can be the basis of behavioral research on each group and understanding of cultural differences in each cluster, regardless of technological and structural differences between the buildings. In addition it can be as a tool for understanding the potentials and possibilities for sites of action to achieve behaviour change, whether these are at a general policy level, or targeted at a specific group
https://imj.ut.ac.ir/article_59595_f463bfd96be71ca9b6f38b9e6b062461.pdf
تئوری مجموعههای خاکستری
خوشهبندی خاکستری
ممیزی انرژی ساختمان
وزارت نفت ایران
Energy audit
Gray Set Theory
Grey Clustering
Iran Oil Ministry
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2016-04-20
8
1
61
74
10.22059/imj.2016.59598
59598
Research Paper
ارائۀ نوعی مدل تصمیمگیری برای بهرهوری عملیاتی کارکنان در فرایند گردش کار بانکی دریافت تسهیلات مسکن
A decision-making model for operational efficiency in the banking workflow process of housing facilities
مریم محمدپناه
maryam.mohammadpanah@yahoo.com
1
رضا یوسفی زنوز
reza.zenouz@gmail.com
2
اکبر حسن پور
ak_hassanpoor@yahoo.com
3
کارشناسارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت فناوری و اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
بانکداری و خدمات مالی بخش مهمی از صنعت خدمات هستند. کیفیت خدمات رابطۀ نزدیکی با رضایتمندی مشتریان در صنعت بانکداری دارد. بهینهسازی سیستم خدمترسانی بانکها میتواند در محیط رقابتی امروز با افزایش رضایت مشتریان و کاهش هزینهها، برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند. در این مقاله نوعی مدل تصمیمگیری برای بهدستآوردن تخصیص بهینۀ وظایف به کارکنان، در گردش کار فرایند دریافت تسهیلات مسکن با اهداف کمینهسازی متوسط زمان پردازش سفارشهای واردشده به گردش کار (میانگین زمان) و هزینههای عملیاتی کارکنان بهدست آمد. این امر سبب کاهش زمان انتظار مشتریان و حداقلشدن هزینههای فرصت برای آنها در فرایند گردش کار دریافت تسهیلات از بانک و درنهایت رضایتمندی مشتریان میشود. این مسئله از نوع بهینهسازی چندهدفۀ غیرخطی، فضای مسئلۀ گسسته و بهصورت صحیح قابل تعریف بوده است. از آنجا که مسئلۀ مد نظر در زمرۀ مسائل NP-hard قرار دارد، حل مسئلۀ بهینهسازی با الگوریتم ژنتیک مرتبسازی غیرغالب II صورت گرفت.
Banking and financial services are important parts of the service industry. Quality of service in the banking industry has a close relationship with customer satisfaction service system. Banks could create competitive advantage by increasing customer satisfaction and reduce costs in today's competitive environment. This paper presents a decision-making model to obtain optimum tasks assignement to personnels in workflow process of housing facilities for the purposes of minimization the average processing time of orders entered into workflow (average time) and also personnel operating costs to minimize banking workflow preocess (operating costs) which it would reduced the waiting times for customers and ultimately higher satisfaction level for the customers. This is a non-linear multi-objective optimization problem and with respect the nature of the variables would be define in a discrete integer space. Since the problems is in NP-hard problems in class, solving the optimization problem has been conducted using non-dominate Sorting Genetic Algorithm II.
https://imj.ut.ac.ir/article_59598_64a7f17cb53f16e9f14ed1688ee30e1f.pdf
الگوریتم ژنتیک مرتبسازی غیرغالب II
بهینهسازی
راندمان کاری
گردش کار بانکی
non-dominant Sorting Genetic Algorithm II
Optimization
Efficiency
workflow bank
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2016-04-20
8
1
75
96
10.22059/imj.2016.59599
59599
Research Paper
حل مسئلۀ مسیریابی وسایل نقلیه و راهبرد حملونقل متقاطع با الگوریتم جستوجوی پراکنده
Solving of vehicle routing problem with cross docking by scatter search algorithm
علی مروتی شریف آبادی
alimorovati_ut@yahoo.com
1
مهناز باروت کوب
mahnaz_barootkoob@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
کارشناسارشد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران
یکی از روشهای بهبود جریان فیزیکی در زنجیرۀ تأمین، حملونقل متقاطع است که روش مناسبی برای کاهش موجودی و بهبود رضایت مشتریان معرفی شده است. از سویی، مسئلۀ مسیریابی وسیلۀ نقلیه از مهمترین مسائل در مدیریت توزیع، با هدف یافتن مسیرهای بهینه برای توزیع محمولههای مختلف بهشمار میرود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مسیریابی وسایل نقلیه با حملونقل متقاطع در شرکت بیسکویت شادی مهرگان مهریز انجام گرفت و مسئلۀ مد نظر با الگوریتم جستوجوی پراکنده حل شد. با توجه به یافتههای پژوهش، فاصله و هزینۀ بهینه با استفاده از الگوریتم جستوجوی پراکنده برابر 11438 و 10186655 شد که نسبت به وضعیت موجود شرکت بهترتیب 54/30 درصد و 7/6 درصد بهبود یافت. همچنین برای سنجش کارایی، نتایج با روش نزدیکترین همسایه مقایسه شد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که الگوریتم جستوجوی پراکنده، جوابهای خوبی برای این مسئله بهدست میآورد و زمان تأخیر نیز کاهش مییابد.
One of methods of improvement of the material flow is cross docking that In is considered as a good method to reduce inventory and improve customer satisfaction. Too, the vehicle routing problem is one of the important problems in distribution management and its goal is to find paths for delivering various cargos. Therefore, this study was conducted in order to vehicle routing problem with Cross-docking in MEHRIZ SHADI MEHREGAN Biscuit and the problem was solved with a scatter search Algorithm. The findings concluded that the optimal distance by scatter search Algorithm was equal to 11,438 km that Compared with the current status that improved respectively of 30.54%. The optimal cost by scatter search algorithm was equal to 10186655 that Compared with the current status and improved 6.7%. Therefore, can be concluded that the scatter search Algorithm is a good solution to this problem.
https://imj.ut.ac.ir/article_59599_f8aa906c24d1301e8c68f3f5f3971412.pdf
زنجیرۀ تأمین
مسئلۀ مسیریابی وسیلۀ نقلیه
حمل و نقل متقاطع
الگوریتم جستجوی پراکنده
Supply Chain
Vehicle routing problem
cross docking
scatter search algorithm
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2016-04-20
8
1
97
112
10.22059/imj.2016.59601
59601
Research Paper
برآورد هزینههای وارانتی تولیدکننده و خریدار براساس نوعی سیاست جدید وارانتی PRW
Estimating warranty costs for the manufacturer and buyer based on a new Pro-Rata Warranty policy
مهدی نصراللهی
m.nasrollahi@ut.ac.ir
1
عزت ا... اصغری زاده
asghari@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
دانشیار گروه صنعتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
امروزه تعداد بسیار زیادی از محصولات با وارانتیهای گوناگون فروخته میشوند که در این میان وارانتیهای تسهیم هزینه و مدلسازی شکستها در طول دورۀ وارانتی و هزینههای این سیاست، پیچیدگیهای زیادی دارند. در این مقاله نوعی مدل جدید سیاست وارانتی PRW توسعه داده شده است که در آن، خرابی تعدادی از قطعات محصول مشمول وارانتی میشود و تعدادی از قطعات نیز تحت پوشش وارانتی قرار ندارند. بهمنظور ارائۀ این سیاست جدید، دو رویکرد جداگانه طراحی شد که در هر رویکرد چگونگی برآورد نرخ شکست محصول متفاوت است. مدل پیشنهادی به تولیدکننده کمک میکند تا در صورت بهکارگیری سیاست پوششندادن برخی قطعات، برآورد دقیقی از هزینههای مورد انتظار داشته باشد و قیمت وارانتی را بر این اساس تعیین کند؛ در نتیجه خریدار نیز از کاهش هزینههای مورد انتظار وارانتی و بهتبع آن کاهش قیمت وارانتی سود خواهد برد. در نهایت، مدلهای برآورد هزینههای وارانتی محصول در طول دورۀ طراحی و با استفاده از مثال عددی اعتبارسنجی شده است.
Currently, a large number of products are being sold with warranty policies. Pro-rata warranties are relatively a complex concept. This paper focuses on developing a new Pro-rata warranty policy. In this model components of the product are grouped into two disjointed sets, failures of components belonging to set one are covered by PRW warranty and those components that belonging to set two are not covered under warranty. In order to design the new policy, two different approaches were designed that in any approach the product failure rates are estimated separately. The proposed model helps manufacturer to have a precise estimate of the expected costs and determine the warranty price based on this estimation. As a result of reduction of expected warranty costs and consequently the price, the customer will also benefit. Finally, the sensitivity of warranty model is analyzed with a numerical example.
https://imj.ut.ac.ir/article_59601_37a83eb9f6d428aa4f90249c27a8cdc2.pdf
وارانتی
سیاست های وارانتی
وارانتی تسهیم هزینه (PRW)
هزینه وارانتی
Pro-Rata Warranty
Warranty
Warranty cost
Warranty policies
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2016-04-20
8
1
113
140
10.22059/imj.2016.59602
59602
Research Paper
ارائۀ مدل موجودی ـ زمانبندی در زنجیرۀ تأمین ساختوساز
An Inventory–Scheduling Model for Supply Chain of Construction Project
محمدرضا وکیلی
m_vakili@ind.iust.ac.ir
1
سیامک نوری
snoori@iust.ac.ir
2
سعید یعقوبی
yaghoubi@iust.ac.ir
3
کارشناسارشد مهندسی صنایع، دانشکدۀ صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بهرهوری، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
استادیار گروه مهندسی سیستم، دانشکدۀ مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
یکی از مشکلات مطرح در مدیریت پروژه که سبب اجرانشدن پروژه در زمان مقرر میشود، قرارنداشتن بهموقع منابع در سایت پروژه است. این مشکل ممکن است از تأخیر زمانی ارسال منابع از تأمینکنندگان و مبادی ذیربط زنجیرۀ تأمین به سایت پروژه نشئت گیرد. برای مدیریت بهتر منابع و نیز بهبود وضعیت زنجیرۀ تأمین ساختوساز، میتوان با تعیین میزان بهینۀ سفارش منابع در زنجیرۀ تأمین پروژه، براساس محدودیتهای پروژه و زمان لازم برای اجرای فعالیتهای زنجیرۀ تأمین، تأخیر زمانی در تأمین منابع را حل کرد. از این رو، در مقالۀ حاضر نوعی مدل ریاضی بهمنظور تعیین میزان بهینۀ سفارش و زمان فعالیتهای زنجیرۀ تأمین ارائه میشود؛ بهطوری که مجموع هزینۀ نگهداری در سایت پروژه و نیز هزینۀ زنجیرۀ تأمین به حداقل میرسد. ابتدا مدل یادشده خطیسازی میشود و سپس با استفاده از نمونههای عددی بررسی و نتایج ارائه میشود.
One of the important problems in project management is lack of available resources in proper time at project site that leads to lack of project implementation in due date. This problem may be lead to time delay in sending resources from suppliers and related origins in supply chain to project site. Therfore, to better resources managmenet and also the improvement of supply chain condition, the time delay problem in resources supply can be solved by determining the optimal quantity of order in supply chain based on project constraints and required time for implementation of supply chain activities. Accordingly, in this paper a mamathemical model is proposed for determining the optimal quantity of orders and activities duration of supply chain, in which the total holding cost in project site and also supply chain cost are minimized. The mentioned model is first linearized and then by using the numerical examples, the results analyziz are presented.
https://imj.ut.ac.ir/article_59602_4b417737383d647bbc31ae114d2ca7e2.pdf
زمان فعالیتهای زنجیرۀ تأمین
زنجیرۀ تأمین ساختوساز
مدل ریاضی
میزان بهینۀ سفارش
Construction Supply Chain
Duration of Supply Chain's Activities
Optimal Quantity of Order
Mathematical model