per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
1
22
10.22059/imj.2013.50264
50264
Research Paper
بررسی و اولویتبندی میزان حساسیت دستگاهها جهت تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه با مدل مارتل و زاراس (مطالعۀ موردی: شرکت ماشینسازی تولید آتش)
Checking and Prioritizing the Rate of Sensetivity of Machines for Pprecautionary Maintenance with Martel & Zaras Method
(The Case: Tolid Atash Factory)
سیدحسین احمدی
hosein.ahmadi@ut.ac.ir
1
نیما گروسی مختار زاده
mokhtarzadeh@ut.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
فرایند نگهداری و تعمیرات، یکی از حیاتیترن فرایندهای سازمان است که وظیفۀ اصلی آن نگهداری و حفظ ماشینآلات در شرایط مطلوب یا بازگرداندن آنها از شرایط نامطلوب به مطلوب است. خرابی ماشینآلات، به از دست رفتن زمان در دسترس تجهیزات و افزایش هزینههای سازمان منجر میشود، بنابراین همواره بهبود عملکرد ماشینآلات و درنتیجه بهبود فرایند نت، مورد توجه متخصصان بوده است. هدف این مقاله پاسخ به این پرسش است که بر اساس شاخصهای انتخابشده، کدام دستگاه بیشتر از دستگاههای دیگر نیاز به نت پیشگیرانه دارد. افزایش میزان عمر تجهیزات، افزایش رضایتمندی مشتریان و کاهش دیرکرد صورتگرفته بهسبب خرابیهای دستگاهها، از دلایل انجام این پژوهش است. در این مقاله نخست به شناسایی شاخصهای مهم در بحث نگهداری و تعمیرات کارخانه با توجه به سوابق دستگاههای موجود در سال 91 بهمدت دوازدهماه پرداخته شده است و سپس بهکمک یکی از روشهای تصمیمگیری چند معیاره با نام مدل مارتل و زاراس، به اولویتبندی و شناسایی حیاتیترین دستگاه موجود در کارخانه پرداخته و راهکارهایی برای نگهداری این دستگاه در بالاترین سطح کیفی خود ارائه شده است.
Maintenance process is one of the most necessary processes in every organization, whose main task is maintaining machines in desired conditions or restoring machines from non-optimal (nonoperational)conditions to optimal (operational) conditions. Machines failure would result in loss of machines availability time, and rise of both organization costs and production time. Also, it may cause irreparable damages to company. Therefore improving the performance process and as a result improving the maintenance process has been considered by experts. This paper aims to provide an answer to the question that basedon the selected criteria which machine needs more precautionary maintenance (PM). This research was carried out in order to improve machines lifetime, to increase customer satisfaction and to decreasedelays. In this paper, first the researchers identified the most important PM criteria in the observed factory (within 12 months in 1391(2012- 2013)). Then the MCDM method was used for prioritizing andidentifying the most vital machine in the factory. At the end some solutions for preserving these machines in the highest quality level were proposed.
https://imj.ut.ac.ir/article_50264_9670e8a1684f86d8671286cca442ff5f.pdf
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
روشهای غیرجبرانی
شاخصهای حساسیت
مدل مارتل و زاراس
Indexes of Sensitivity
Martel & Zaras Method
Non-compensatory Method
Precautionary Maintenance (PM)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
23
48
10.22059/imj.2013.50266
50266
Research Paper
تحلیل تغییرات نیروی انسانی صنعت تایر خودروی سواری کشور با رویکرد پویاییهای سیستمی
A System Dynamics Approach for Analyzing the Human Resource Changes in Sedan Tire Industry of Iran
مرتضی الهی
mortezaelahi.eng@gmail.com
1
محمد مهدی لطفی
lotfi@yazd.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، ایران
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، ایران
مدیریت نیروی انسانی در صنعت تایر ایران، نیازمند تصمیمهای راهبردی و آیندهنگر برای مقابله با تغییرات پیشبینینشده است. در این زمینه یکی از کاربردیترین ابزارها، پویایی سیستم است که با جستوجوی ساختارهای علّی ـ معلولی در سیستمها، رفتار آنها را در برابر تغییرات ناگهانی شبیهسازی میکند تا سیاستهایی برای مقابله با شرایط احتمالی آینده تدوین شوند. پژوهش حاضر میکوشد با ارائۀ مدلی پویا برای صنعت تایر خودروی سواری کشور، تغییرات نیروی انسانی فعال این صنعت را تا چشمانداز 1404 برنامهریزی و تحلیل حساسیت کند. برای این کار، ساختارهای صنعت تایر خودروی سواری بر مبنای روش استرمن طراحی و دادههای 10 سال اخیر، متغیرهای تأثیرگذار مدل شناسایی شدند. دادهها با روابط ریاضی مدلسازی و بهمنزلۀ ورودیهای مدل دینامیکی، در نرمافزار Vensim بهکار رفتند. بر مبنای مدل طراحیشده، رفتار و نتایج نهایی متغیرهای مدل تا پایان مرز زمانی مورد نظر، بررسی شد. نتایج نشان داد که تا پایان چشمانداز، حدود پانزدههزار نفر در این صنعت فعال خواهند بود. درنهایت تحلیل حساسیت تأثیر متغیرهای مهم، بهویژه تقاضا بر صنعت تایر انجام و توصیههایی برای اتخاذ سیاستهای برنامهریزی کلان تولید و نیروی انسانی در شرایط مختلف، ارائه شد.
The human resource managers have to make strategic andprospective decisions to respond to the unexpected changes in nationaltire industry. In this regard, system dynamics is one of the most practicaltools for searching causal structures in systems, simulating theirbehaviors against unpredicted variations, and making some reactivepolicies for possible future conditions. We try to predict and sensitivelyanalyze the required human resource capacity of national sedan tireindustry over the horizon of Iran 1404 vision through developing asystem dynamics model. The structures of sedan tire industry aredesigned based on Sterman’s methodology and the recent 10 yearscorresponding data on the effective variables is identified. Collected datadescribed by mathematical equations is then considered as the model’sinput in Vensim. Based on the designed model, the behavior and finalresults of variables are evaluated until the end of time horizon. Numericalresults indicated that the number of human resources employed in sedantire industry at the end of Iran 1404 vision will approximately be equal to15000. By establishing a sensitivity analysis, the effect of the keyvariables, particularly the demand, on sedan tire industry is examined andsuggestions for making macro-planning policies for production andhuman resource in different conditions are provided.
https://imj.ut.ac.ir/article_50266_164b223c85340446cda8feb4d927a50f.pdf
تحلیل دینامیکی
تحلیل نیروی انسانی
صنعت تایر
مدلسازی پویا
dynamic analysis
Dynamic Modeling
Human Resource Analysis
Tire Industry
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
49
70
10.22059/imj.2013.50268
50268
Research Paper
زمانبندی درسهای دانشگاه با بهکارگیری هیوریستیک فرادست بر مبنای گراف
University Course Timetabling Using Graph-based Hyper Heuristics
خداکرم سلیمی فرد
salimifard@pgu.ac.ir
1
غلامرضا جمالی
gjamali@pgu.ac.ir
2
سلمان بابایی زاده
sabz.as@gmail.com
3
استادیار تحقیق در عملیات، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
استادیار تولید و عملیات، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
زمانبندی درسهای دانشگاه یک مسئلۀ پیچیدۀ بهینهسازی است. عوامل زیادی مانند گروههای آموزشی، استادان، اتاقها و دانشجویان، مسئله را بزرگ و حل آن را دشوار میکنند. هر عامل، مجموعهای از محدودیتها را که معمولاً با هم در تضاد هستند، بر فضای حل تحمیل میکند. اگر درسها در اتاقهای متفاوت و در بازههای زمانی معین بهگونهای زمانبندی شوند که مجموعه محدودیتها را برآورده کنند، مسئله حل خواهد شد. در این نوشتار برای حل مسئلۀ زمانبندی درسهای دانشگاه، یک الگوریتم هیوریستیک فرادست بر مبنای گراف ارائه شده است. الگوریتم پیشنهادی یک رویۀ مدلسازی دو لایه است که هیوریستیک فرادست را با روش رنگآمیزی گراف ترکیب میکند. لایۀ بالاتر، یک هیوریستیک مناسب را انتخاب میکند که بتواند یک حلشدنی خوب را برای مسئلۀ رنگآمیزی گراف در لایۀ پایین ارائه دهد. الگوریتم پیشنهادی در حل یک مسئلۀ واقعی بهکار رفته است. رویکرد پیشنهادی توانست همۀ محدودیتهای نرم و سخت را برآورده کند. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که رویکرد پیشنهادی یک روش مناسب و کارای محاسباتی، در یافتن حل مسئلۀ زمانبندی درسهای دانشگاه است.
University course timetabling is a complex optimizationproblem. There are many components like departments, faculties, rooms,and students making the problem huge and difficult to solve. Eachcomponent enforces a set of normally conflicting constraints on thesolution space. The problem will be solved if courses are scheduled indifferent rooms and within some specific time slots such that a set ofconstraints are satisfied. In this paper, a graph-based hyper-heuristic isproposed to find a solution to the problem. This is a two tiers modelingapproach combining hyper heuristic with graph coloring technique. Theupper tier heuristic is used to select a suitable heuristic to find a feasiblesolution on the lower tier. To find the suitability of the proposedapproach, it has been applied to a real world case. The proposed approachwas able to satisfy all the hard and soft constraints. Based on the researchfindings, it can be concluded that a graph-based hyper heuristic approachis a suitable and computationally efficient method to find a solution touniversity course timetabling problem.
https://imj.ut.ac.ir/article_50268_dbf7a8bab68476edd8852dbf4cacb020.pdf
جستوجوی محلی
رنگآمیزی گراف
زمانبندی درسهای دانشگاه
هیوریستیک فرادست
Graph Coloring
Hyper heuristics
Local Search
University course timetabling
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
71
84
10.22059/imj.2013.50270
50270
Research Paper
ارزیابی کارایی با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادههای فازی و اعمال محدودیت فازی برای کنترل اوزان و یافتن اوزان عمومی
Measuring Efficiency Using Fuzzy DEA and Fuzzy Constraints to Control Weights and to Find a Common Set of Weights
محمدرضا صادقی مقدم
rezasadeghi@ut.ac.ir
1
علی حسین غریب
ali.gharib@hormozgan.ac.ir
2
استادیار، مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، ایران
مربی مدیریت صنعتی، دانشگاه هرمزگان، ایران
در این مقاله تلاش میشود با ارائۀ مدلی، دو نقطه ضعف مدلهای پایهای تحلیل پوششی دادهها در عدم کنترل اوزان عوامل و محاسبۀ مجموعهای متفاوت برای وزنهای انتخابی واحدهای مختلف، بهطور همزمان برطرف شود. این پژوهش یک مطالعۀ موردی است که مدل معرفیشده را برای ارزیابی کارایی نواحی هجدهگانۀ مدیریتی شرکت توزیع نیروی برق فارس، در سال 1384 بهکار برده است. کارایی واحدهای مورد نظر، نخست بهکمک مدل پایۀ CCR مضربی خروجیمحور اصلاحشده، اندازهگیری شد و در مرحلۀ بعد این کار با مدل ارائهشده، انجام گرفت. در مدل کلاسیک از هجده ناحیۀ توزیع، پنج ناحیه نواحی کارا شناخته شدند (حدود 28 درصد) و میانگینی برابر 74/0 برای کارایی واحدها بهدست آمد، اما با استفاده از مدل ارائهشده، تنها یک واحد توانست خود را واحدی کارا نشان دهد و میانگین بهدستآمده برای کارایی واحدها تا 35/0 کاهش یافت. نتایج نشاندهندۀ آن است که مدل مورد استفاده، علاوهبر اینکه نقاط ضعف DEA کلاسیک را در مورد عدمکنترل اوزان برطرف میکند، توانایی تفکیککنندگی مدل را نیز افزایش میدهد.
In this paper it has been tried to present a model by usingsome changes in the classical DEA models and combining these modelswith fuzzy models to eliminate these weaknesses. Inputs and outputs arerecognized by using MCDM and AHP techniques and experts views. Inthe next step, the gathered data is compounded by fuzzy techniques andentered in the special DEA model after changing to the crisp amounts.Solving DEA model and attaining common set of weights will helpillustrate the efficient and inefficient units. As an illustrative case study,the present research applies the proposed approach to evaluate theefficiencies of 18 regional management units of Fars Power DistributionCompany in the year 1384 (2005). Finally, some areas are also suggestedfor further research to be undertaken in future.
https://imj.ut.ac.ir/article_50270_8ed074236d32fb6daaa2d2492eaae645.pdf
تحلیل پوششی دادهها
تحلیل پوششی دادههای فازی
توزیع برق
کارایی
منطق فازی
Data Envelopment Analysis
Efficiency
Fuzzy logic
Fuzzy Data Envelopment Analysis
Power Distribution
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
85
102
10.22059/imj.2013.50271
50271
Research Paper
آسیبشناسی عوامل مؤثر بر تأخیر در پروژههای منطقۀ 3 عملیات انتقال گاز ایران
Analyzing the Factors Influencing Delay of Projects in Zone 3 of Iranian Gas Transmission Company
علی عطافر
attafar@yahoo.com
1
محمد اقبالی
eghbali2020@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه اصفهان، ایران
سازمانها در ساختار پروژهای، توجه ویژهای به مقولۀ مدیریت بهینۀ پروژه دارند و در این راستا میکوشند از تأخیر در پروژهها بکاهند. مناطق عملیات انتقال گاز، ازجمله سازمانهایی هستند که بخش عمدهای از فعالیت آنها در ساختار پروژهای رقم میخورد. لذا اهمیت توجه به مقولۀ مدیریت پروژه و آسیبشناسی پیشامد تأخیر که هزینههای هنگفتی به سازمان تحمیل میکند، در این سازمانها دوچندان میشود. در نوشتار پیش رو، پیشامد تأخیر پروژههای منطقۀ سه عملیات انتقال گاز ایران مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، از مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان و متخصصان صف و ستاد سازمان مذکور و همچنین پرسشنامه استفاده شده است. برای اثبات فرضیهها، آزمون تی. و برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر تأخیر پروژهها، آزمون فریدمن بهکار گرفته شده است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، مؤثرترین عامل در تأخیر پروژهها از دیدگاه پاسخدهندگان، عدم انجام تعهدهای پیمانکار و کماثرترین عامل، عوامل محیطی شناخته شد. از یافتههای این پژوهش میتوان برای آسیبشناسی پروژههای سایر مناطق عملیات انتقال گاز و نیز، سازمانهای مشابه استفاده کرد.
Organizations particularly in project structure pay specialattention to the efficient management and make a lot of efforts to achievethis goal by reducing delay in projects. Gas transmission zones are amongthose kinds of organizations whose main activities are considered to be inproject structure. Thus the significance of project management and thepathology of delay that imposes exorbitant costs on organization will bemore noticeable. In the present essay, project pathology and leadingcauses of delay in the projects of zone 3 of Iranian Gas TransmissionCompany have been investigated. In a similar vein, some managers andexperts have been interviewed and a questionnaire has been used to provetheories from T test and to rank the major causes of delay in projects fromFriedman test. Based on finding from this essay, the most effective causeof project delay from the respondents’ point of view is the contractor'sfailure to perform his obligations and the least effective cause tends to bethe external issues. The findings stemming from this essay can be utilizedfor the purpose of project pathology in all the gas transmission zones andsimilar organizations.
https://imj.ut.ac.ir/article_50271_5e03cc6759c90f4861cd5f01d05ba281.pdf
آسیبشناسی پروژه
پروژه
مدیریت پروژه
منطقۀ 3 عملیات انتقال گاز ایران
project
Project management
Project Pathology
Zone 3 of Iranian Gas Transmission Company
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
103
120
10.22059/imj.2013.50273
50273
Research Paper
تبیین نقش انتقال تکنولوژی در QFD فازی برای رقابتیشدن محصول (مورد مطالعاتی : شرکت ایران ترانسفوری)
Explaining the Role of Transferring Technology in Fuzzy QFD for Competitiveness of Product (Case Study: Iran Transfo Rey Corporation)
حسن فارسیجانی
h-farsi@sbu.ac.ir
1
محمدعلی ترابنده
m.a.torabandeh@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه شهیدبهشتی، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
امروزه با گسترش رقابت میان شرکتها، ساخت محصول یا خدمت مطابق با الزامات مشتریان، مسئلهای مهم تلقی میشود. بهگفتۀ دیگر، شرکتها میبایست شناسایی مطلوبی از نیازمندیهای مشتریان داشته باشند و بتوانند آنها را در الزامات فنی محصول خود پیادهسازی کنند و برای عملیکردن الزامات فنی محصول، باید تضادهای میان این الزامات را در کوتاهترین زمان ممکن برطرف کنند. پژوهش حاضر، ابزاری برای طراحی محصول ترانسفورماتور مبتنی بر الزامات مشتری، در شرکت ایران ترانسفوری ارائه میدهد. برای این کار، ابتدا از ابزار QFD فازی استفاده شده است. در فرایند ماتریس خانۀ کیفیت، برای وزندهی به الزامات مشتریان، فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی بهکار رفته و از نرمافزار تصمیمگیری پیشرفته برای محاسبۀ پایایی استفاده شده است. در خروجی ماتریس خانۀ کیفیت، اهمیت الزامات فنی طراحی بر اساس الزامات مشتریان بیان میشود، اما بین این الزامات فنی تضادهایی وجود دارد که براساس اهمیت این الزامات، از ابزار TRIZ برای رفع تضادها در کمترین زمان ممکن استفاده شده است و این به معنای انتقال تکنولوژی است.
Nowadays, with increasing competition among companies,producing product or a service that is consistent with customers’requirements is an important problem. In other words, companies shouldidentify customers’ requirements in a suitable manner and shouldimplement them in technical requirements of their products. Also, forfeasibility of technical product requirements, the conflicts between theserequirements must be eliminated in the shortest possible time. Thisresearch introduces a tool for designing transformers on the basis ofcustomers’ requirements in Iran Transfo Rey Corporation. For thispurpose first the researcher used Fuzzy Quality Function Deployment(QFD). In the process of House of Quality (HOQ) the Fuzzy AnalyticalHierarchy Process (FAHP) was used for weighting the customers’requirements and Super Decisions Software was used for calculating thereliability of the questionnaire. In the HOQ output, the importance oftechnical designing was expressed on the basis of customers’requirements. But there was a conflict between these technicalrequirements. Therefore, we used TRIZ tools based on the importance ofthese requirements for elimination the conflicts in the shortest possibletime, and this means transferring technology.
https://imj.ut.ac.ir/article_50273_1ba848316fb689e77f48a94339829ae6.pdf
انتقال تکنولوژی
روش فازی
ماتریس خانۀ کیفیت
FAHP
QFD
TRIZ
FAHP
Fuzzy theory
HOQ
QFD
Transferring Technology
TRIZ
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
121
140
10.22059/imj.2013.50275
50275
Research Paper
مدل ترکیبی تحلیل مؤلفههای اصلی و برنامهریزی آرمانی برای انتخاب بالگردهای نظامی
A Hybrid PCA-GP Model for Attack Helicopter Selection
رحیم فوکردی
r.foukerdi@gmail.com
1
رضا علیخانی
alikhani64@gmail.com
2
محسن صادق عمل نیک
amalnick@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکدۀ مدیریت دانشگاه قم، ایران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
دانشیار دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران، ایران
پژوهش حاضر به ارائۀ رویکردی جایگزین در تصمیمگیری و بهکارگیری آن در انتخاب بهترین بالگرد نظامی از میان گزینههای موجود میپردازد. برای این کار، پس از شناسایی معیارهای ارزیابی و انتخاب بالگردهای نظامی، از روش تحلیل مؤلفههای اصلی برای تعیین اوزان اهمیت این معیارها استفاده شد. سپس این اوزان در صورتبندی مدل برنامهریزی آرمانی بهکار رفت. درنهایت با اجرای مدل برنامهریزی آرمانی، بهازای پارامترهای متناظر با گزینههای در دسترس، ضمن رتبهبندی گزینهها، امکان انتخاب بهترین گزینه فراهم شد. مزایای متعددی چون، اتکای کمتر به نظرات ذهنی و ادراکات فردی و تأکید بیشتر بر دادههای واقعی، حذف همخطیهای چندگانه بین شاخصهای ارزیابی، کاهش چشمگیر ابعاد مسئلۀ ارزیابی بدون ریزش قابل توجه اطلاعات، انعطافپذیری در مواجهه با معیارهای کمی و کیفی و سهولت بهکارگیری، حکایت از قابلیت بالای این مدل در حل مسئلۀ ارزیابی و انتخاب گزینهها دارد.
This study provides an alternative approach to decisionmaking and its application in selecting the best attack helicopter. In thisway, Principal Component Analysis (PCA) is used to find the weights ofthe criteria after identifying the effective criteria for the evaluation andselection of attack helicopters. These weights, then, applied in theobjective function of Goal Programming (GP) model. Finally, the bestoption was selected through implementing GB model per correspondingparameters for the available options. Several advantages of the model,such as less reliance on user’s perceptions and subjective opinions,greater emphasis on real data, removing multicollinearity among theevaluation criteria, significant reduction of evaluation problemdimensions without much loss of information, flexibility in theapplication of quantitative and qualitative criteria, and ease of applicationshow the proposed approach is more capable in solving the evaluationand selection problem.
https://imj.ut.ac.ir/article_50275_876cac6383b8cb9e19fe38976009143e.pdf
انتخاب سامانۀ تسلیحاتی
بالگرد
برنامهریزی آرمانی
تحلیل مؤلفههای اصلی
Goal Programming
Helicopter
Principal component analysis
Weapon System Selection
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
141
154
10.22059/imj.2013.50277
50277
Research Paper
شناسایی کارکردهای سازمان مادر: مطالعۀ موردی: سازمانهای پروژهمحور فعال در صنعت ساخت
Identifying Functions of Parent Organization: A Case Study in Project-Based Organizations of the Construction Industry
علی محقر
amohaghar@ut.ac.ir
1
احمد جعفرنژاد
jafarnjd@ut.ac.ir
2
محمود گلابچی
golabchi@ut.ac.ir
3
یونس جبارزاده
yjabarzade@ut.ac.ir.com
4
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، ایران
استاد گروه مدیریت صنعتی ، دانشگاه تهران، ایران
استاد دانشکدۀ معماری، دانشگاه تهران، ایران
دانشجوی دکترا، مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه تهران، ایران
عملکرد پروژههای سازمان، تأثیر مهمی بر اجرای موفقیتآمیز استراتژیهای سازمان دارد و این امر در سازمانهای پروژهمحور که کسبوکارشان براساس پروژههاست، از اهمیت بیشتری برخوردار است. سازمان مادر که یکی از گروههای تعیینکنندۀ موفقیت یا شکست پروژه است، کارکردهای متفاوتی در رابطه با پروژههایش دارد که شناسایی آنها نقش مهمی در توسعۀ ادبیات موضوع و شناخت بیشتر این نوع سازمانها دارد. در این پژوهش بر اساس رویکرد کیفی و با استفاده از یک مطالعۀ چند موردی، هفت سازمان پروژهمحور فعال در صنعت ساخت مورد بررسی قرار گرفتند تا کارکردهای سازمان مادر آنها در رابطه با پروژههایشان مشخص شوند. براساس تجزیهوتحلیلهای بین موردی، هفت کارکرد اصلی برای سازمانهای پروژهمحور شناسایی شده است. با مشخصشدن این کارکردها، سازمانهای پروژهمحور میبایست در توسعۀ قابلیتهای لازم برای انجام هرچه بهتر آنها حرکتکرده و سیاستها و استراتژیهایی را در این جهت تدوین و پیادهسازی کنند.
The performance of organizational projects has an eminentrole in successfully implementing strategies. This is especially importantin project-based organizations whose business is projects. Parentorganization as one of the groups that determines projects’ success andfailure has various functions regarding its projects. Identifying thesefunctions develops literature on project-based organizations and helps tounderstand them more deeply. Using qualitative approach and a multiplecase study, seven project organizations in construction sector werestudied. The results of within-case analysis revealed seven mainfunctions. Having identified these functions, project-based organizationsshould try to develop necessary capabilities to better perform them andformulate strategies and policies to support them.
https://imj.ut.ac.ir/article_50277_64314b6e93ec6584bb31f774de41d4e8.pdf
سازمانهای پروژهمحور
صنعت ساخت
کارکردهای سازمان
مدیریت پروژه
Construction Industry
Organizational Functions
Project-Based Organizations
Project management
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2013-12-22
5
2
1
8
10.22059/imj.2013.50279
50279
Research Paper
چکیده انگلیسی
Abstracts
https://imj.ut.ac.ir/article_50279_4f70a5faf74fd2baa6b694da14ca006f.pdf