per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21307
تدوین استراتژی تحقیق و توسعه با استفاده از گسترش عملکرد کیفی تکنولوژی: رویکرد کشش بازار
Compilation of Research & Development Strategy using Technology Quality Function Deployment: Market Pull Approach
عادل آذر
azara@modares.ac.ir
1
سجاد جوکار
jokar@initor.com
2
ابوذر زنگویی نژاد
azangoeinezhad@modares.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
یکی از مشکلات شرکتهای داخلی، نبود استراتژی تحقیق و توسعه برای مدیریت انتقال تکنولوژی در پروژههای طراحی محصول است. بنابراین این مقاله بهدنبال ارایه روشی جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه به منظور شناسایی تکنولوژیهای همسو با نیاز مشتری و ارایه راهکاری جهت اکتساب تکنولوژیهای مورد نیاز شرکتها است. بدین منظور، شاخصهای مؤثر جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه شناسایی شدند؛ و با اختصاص دادن محورهایی به هر یک از مؤلفهها، چارچوبی جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه با رویکرد کشش بازار طراحی شده است . با رسم نقشه تکنولوژی بر اساس ارزیابی ابعاد خارجی و داخلی توسط تکنیک گسترش عملکرد کیفی تکنولوژی و مدل مدیریت نیازمندیهای تکنولوژی، ضمن مشخص نمودن وضعیت تکنولوژیکی شرکت در هر تکنولوژی (نقاط قوت و ضعف)، تکنولوژیهای کلیدی شرکت و همچنین موقعیت رقابتی هر تکنولوژی (فرصتها و تهدیدات)، شناسایی خواهد شد. روش شناسی فوق برای اعتبار سنجی، در شرکت صنایع دریایی ایران(صدرا) جهت تدوین استراتژی تحقیق و توسعه در طراحی و ساخت بدنه کشتی آفراماکس اجرا شده است.
Weakness of research & development strategy for technology transfer management in product design activities is one of the most difficulties for local companies in Iran. Therefore, this paper trying to present a method to indicting research & development strategy for identifying fit technology with requirements of customer and provide a solution for acquisition of needs technologies of companies. In this manner, indicators that effected on compilation of R&D strategy identified, and allocated axis to each dimensions. Then, planned a framework for compilation of research and development strategy with market pull approach. With drawing technology map based on appraisal inside and outside dimensions by Tech-QFD and Technology needs management model, opportunities and treats will determine for each strategy. This model applied in Iran Marine Service (SADRA) Company for compilation R&D strategy in design and manufacturing of AFRAMAX ship.
https://imj.ut.ac.ir/article_21307_deb547ab186387781e0cbda8b65f4506.pdf
ارزیابی توانمندی تکنولوژیکی
استراتژی تحقیق و توسعه
رویکرد کشش بازار
گسترش عملکرد کیفیت تکنولوژی
Market Pull Approach
Research & Development Strategy
Technology Capability Assessment
Technology Quality function Deployment
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21308
مدل پویای چند هدفه تحلیل پوششی دادههای فازی
Fuzzy Dynamic Multi-Objective Data Envelopment Analysis Model (FDM-DEA)
احمد رضا جعفریان مقدم
a_jafarian@rail.iust.ac.ir
1
کیوان قصیری
ghoseiri@iust.ac.ir
2
دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه علم و صنعت ایران
تحلیل پوششی دادهها (DEA) ابزاری قدرتمند مدیریتی بهمنظور ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیمگیرنده است. امروزه استفاده از مدلهای DEA چند هدفه بهمنظور ارزیابی جنبههای مختلف عملکردی اعم از جنبههای کمی و کیفی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما این مدلها در فضای ایستا ارایه شدهاند. در این مقاله سعی بر آن است تا مدلهای DEA چند هدفه در فضای پویای فازی ارایه شود تا بتوان تغییرات دادهها در طول دوره ارزیابی را در مدلهای DEA اعمال نمود. در این مقاله بهمنظور ارزیابی نتایج مدل یک مثال برای مقایسه نتایج مدل پیشنهادی با مدل اصلی DEA ارایه شده است. نتایج اجرای مدل پیشنهادی نشان میدهد، علاوه بر کاهش زمان اجرای مدل و تعیین هم زمان امتیاز کارایی کلیهی واحدها، توان افتراق مدل بهبود یافته است.
Data Envelopment Analysis (DEA) is a managerial powerful tool for assess the performance of Decision Making Units (DMUs). Nowadays, multi-objective DEA models are an attractive technique for evaluation quantity and quality aspects of performance analysis. But these models are in static. In this paper, we want to present a proposed fuzzy dynamic multi-objective DEA model in which data are changing sequentially. In this paper is presented to compare with those obtained using the proposed model as well as original DEA models. Results reveal that the new model just needs to solve multiple objective programming once to calculate the efficiency achievement for all DMUs and they are indication for improvement discriminating power of classical DEA models.
https://imj.ut.ac.ir/article_21308_061e5f42136bc3e981e8142d9b4d17af.pdf
ارزیابی عملکرد
تحلیل پوشش دادهها
مدلهای پویا
مدلهای چند هدفه
منطق فازی
Data Envelopment Analysis
Dynamic model.
Fuzzy logic
Multiple objective models
Performance analysis
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21309
مدل سنجش و تحلیل نیاز سازمانهای تولیدی به چابک شدن با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه و رویکرد فازی
Measuring and analyzing model of manufacturing organizations need to be agile by using MADM techniques and fuzzy approach
صدیقه خورشید
m41847@yahoo.com
1
سید حسن محفوظی موسوی
mousavi@iniror.com
2
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
سازمانهای تولیدی معاصر با چالشهایی از دو سو مواجه هستند. از یک سو، فلسفهها و تکنولوژیهای تولیدی جدید برای منسوخ کردن فلسفهها و تکنولوژیهای تولیدی موجود ظاهر شدهاند. از سوی دیگر، مشتریان امروز با تقاضای محصولات و خدمات جدید در یک دوره زمانی کوتاه مدت پیشاپیش جسور و مهاجمتر شدهاند. از این رو، سازمانهای تولیدی امروز به منظور تأمین چالشهای هجوم آورده از هر دو سو نیاز دارند که بر حسب موقعیتهای رقابتی پیرامون به سرعت عمل کنند. بنابراین در طی چند دهه گذشته، صحنه تولید به سمت نوع نسبتاً جدیدی از پارادایم تولید تحت نام "تولید چابک" جهتیابی کرده است. اما یک سؤال وجود دارد که آیا چابک سازی یک سازمان، یک ضرورت اجتناب ناپذیر فعالیت و رقابت در عرصه اقتصاد جهانی است. در این مقاله، با استفاده از چارچوب مفهومی تحلیل نیاز به چابکی، یک مدل فازی ارایه شده است که از مفهوم فازی در فرآیند سنجش و تحلیل نیاز به چابکی و نیز مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه استفاده شده است.
Contemporary manufacturing organizations are facing challenges from two directions. In one direction, newer manufacturing philosophies and technologies emerge to make the existing ones obsolete. In the other direction, today's customers are becoming more and more aggressive in demanding new products and services within a short period of time. In order to meet the challenges that invade from these two directions, today's manufacturing organizations are required to act quickly in accordance with the surrounding competitive situation. Therefore, during the past few years, the manufacturing arena had been orienting towards the relatively new type of paradigm, under the umbrella name," agile manufacturing". But there is a question that does the building agile of an organization to be necessary for activity and competitive in world economy arena. In this article, a fuzzy model based on the need analysis framework of a company to be agile is presented, that used fuzzy concept in the measure and analysis of need to be agile, and too MADM techniques.
https://imj.ut.ac.ir/article_21309_abd25c75792e3748e28e48fb62c0946c.pdf
تصمیمگیری چند معیاره
چابکی تولید
سنجش و تحلیل
فازی
Fuzzy
MADM
Manufacturing agility
Measuring and analyzing
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21310
ارایهی روشی برای ارزیابی و رتبهبندی چشمانداز سازمانها با استفاده از پژوهش آمیخته
Proposing a procedure to evaluate and rank corporate vision statements using a mixed methodology
آزاده دباغی
dabbaghi@ut.ac.ir
1
امیر مهدی ملک
ammalek@srbiau.ac.ir
2
دانشگاه تهران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چشمانداز نقطه آغازین در سلسلهمراتب اهداف سازمانی است یک چشمانداز مؤثر میتواند پلی بین حال و آینده باشد و وجود آن برای تدوین استراتژی ضروری است. ترسیم و تدوین چشمانداز مناسب از وظایف مهم رهبران و از ارکان برنامهریزی استراتژیک در سازمانها قلمداد میشود. از آنجا که در بررسی ادبیات موضوع، پژوهشی که شاخصهای ارزیابی چشمانداز را جمعآوری و دستهبندی نموده و بر اساس آن روشی برای رتبهبندی ارایه داده باشد، یافت نشد؛ علاوه برآن پاسخگویی به کلیه اهداف این پژوهش صرفاً با بهکارگیری یک تکنیک کمّی میسر نبوده، این مقاله با روش پژوهش آمیخته به انجام رسیده است. در حقیقت با ترکیب روش کیفی «مصاحبه گروههای کانونی» و روش کمّی «درجه امکان خاکستری» که از تکنیکهای نوین تصمیم گیری و ارزیابی ریاضیاتی دادههای مبهم و غیر قطعی است، روشی برای ارزیابی و رتبهبندی چشمانداز سازمانها ارایه شده است. در پایان برای ارایه کاربردی از روش ارایه شده در این مقاله، چشمانداز سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با چهار سازمان رسانهای مطرح دنیا ارزیابی و رتبهبندی شده است.
The starting point for articulating a firm's hierarchy of goals is the company vision. An effective vision can provide a bridge from the present to the future and is essential for strategy formulation. The development of such a vision statement is one of the important responsibilities of organizations' leaders. Although numerous characteristics have been indicated in the literature for creation of an effective vision statement, a methodology evaluating its effectiveness regarding a selected and classified set of criteria was not found. Hence, mixing "Focus Group Interview" (qualitative methodology) and "Grey Possibility Degree" (a quantitative mathematical decision analysis technique for problems containing discrete data and incomplete information), a new procedure is proposed in this paper in order to evaluate and rank a set of corporate vision statements. Finally in this paper has been attempted to apply assessing and marking of the Iran; broadcasting organizations with compare of four well-known organization through out the world.
https://imj.ut.ac.ir/article_21310_cef8e94e0c8f1bc55468347a1adc240e.pdf
پژوهش آمیخته
تئوری سیستمهای خاکستری
چشمانداز
درجه امکان خاکستری
مصاحبه گروه کانونی
Focus Group Interview
Grey Possibility Degree.
mixed method
vision statement
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21311
تعیین استراتژی پاسخ به ریسک در مدیریت ریسک بهوسیله تکنیک ANP (مطالعه موردی: پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی)
Determining the Best Responding Strategy to Project Risk Using ANP Technique
(Case Study: North Azadegan Oil Field Development Project)
بهروز دری
b-dori@sbu.ac.ir
1
احسان حمزهای
e.h_1981@yahoo.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
امروزه مدیریت ریسک راهکاری مناسب در مدیریت پروژه به منظور مقابله با ریسکها و حوادثی که ممکن است در یک پروژه صنعتی رخ دهد، در نظرگرفته میشود. فرآیند مدیریت ریسک، فرآیندی است که قادر است ریسکها را شناسایی، تحلیل و همچنین راهبردهایی به منظور کاهش اثرهای ریسک تعیین کند. همچنین، اکثر مدیران در هنگام تصمیمگیری، بهخصوص زمانی که قرار است از بین چند راهحل برای یک مسئله یکی را انتخاب کنند، دچار چالش میشوند. در مدیریت ریسک در مرحله پاسخگویی به ریسک نیز یک مسئله تصمیم-گیری وجود دارد، یعنی انتخاب یک راهبرد از بین چند راهبرد پاسخ مربوط به یک ریسک. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از تکنیکANP،که بهعنوان یکی از تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه (MADM) شناخته میشود، به بررسی این موضوع پرداخته شود.
در این پژوهش ابتدا اصلیترین ریسک پروژه از طریق پرسشنامه تعیین شده است. سپس استراتژیهای پاسخ برای مهمترین ریسک بحرانی، مشخص و در نهایت با کمک از پژوهشهای پیشین و همچنین تکنیک گروه اسمی، مدل تصمیمگیری تهیه و از طریق مقایسات زوجی، بهترین استراتژی برای مهمترین ریسک در پروژه توسعه میدان نفتیآزادگان شمالی انتخاب شده است.
Nowadays, Risk Management is considered as one of the most vital methods in project management which should be utilized in every industrial project. Risk management process is able to identify risks, analyze them and determine responding strategies for declining impacts of risks. Also most managers confront a challenge when they want to select one problem`s solution among the other ones. There is always a decision making problem in Risk Response Planning sub-process which can be mentioned as “selecting the best response among some responses related to a risk “. This paper has been tried to use Analytic Network Process (ANP), known as one of Multiple Attribute Decision Making techniques to solve this problem and find the best response.
In this case, the high-priority risks were identified by a questionnaire. Then, responding strategies were determined through an interview. Finally, an ANP model including criteria and responses for the main risk was provided using previous researches findings and Nominal Group Technique; in addition the best response for the main risk of the project was selected by paired-comparison using Super Decision software in North Azadegan oil field development project.
https://imj.ut.ac.ir/article_21311_3d1465ad057355f00b5b24f26137509f.pdf
پاسخ به ریسک
تصمیمگیری
ریسکهای بحرانی
فرآیند تحلیل شبکهای.
مدیریت ریسک
Analytic Network Process.
Decision making
High-priority Risks
Respond to Risk
risk management
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21312
تحلیلی بر نوآوری در صنعت خودروسازی؛ با کاربرد مدلیابی معادلات ساختاری (SEM)
Analysis of Innovation in Vehicle Industry, With Application of SEM
سعید سعیدا اردکانی
dr.saeida2@gmail.com
1
فاطمه شاکری
shaker@initor.com
2
حبیب زارع احمدآبادی
zaree@initor.com
3
رضا کاوندی
industymanager@gmail.com
4
دانشگاه یزد
دانشگاه یزد
هدف این مطالعه، ارایه الگویی بهمنظور اندازهگیری و تحلیل بر نوآوری در صنعت خودروسازی است. این تحلیل، سه حوزه نوآوری فردی، سازمانی و ماهیت و قوت نوآوری در وضعیت موجود را در بر میگیرد. انتخاب نمونهها به صورت نمونهگیری تصادفی در دو سازمان طراحی و توسعه محصولات جدید (NPD) و سازمان تحقیق، طراحی و تولید موتور (IPCO ) ایرانخودرو صورت گرفت. بر اساس مقدار بارهای عاملی و نحوهی بارگیری مؤلفهها بر عوامل، در رابطه با هریک از ابعاد سه حوزه مذکور در نوآوری، عوامل مکنون استخراج و نامگذاری شد. اعتبار مدلهای مفهومی استخراج شده در رابطه با هریک از عوامل تحلیل نوآوری، از طریق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی شد. نتایج حاکی از تأیید روابط علی بین مؤلفهها و عوامل مکنون است. در نهایت 7 مدل علی شامل 6 مدل مفهومی از روابط بین مؤلفههای مشهود و عوامل مکنون و مدل جامع استخراج و بر مبنای شاخصهای مختلف برازندگی تأیید شد.
Purpose of this paper is development for pattern of a measuring and analysing of innovation in research institutes in vehicle industry. This scale include 3 area: individual innovation, organizational innovation & nature and strength of innovation in current situation. Samples selected in 2 research institute NPD & IPCO in Iran Khodro, by accident. According to factor loading, identified latent factors. Reliability of explored models toward any factor of analysis of innovation, assessed by CFA. Results showed this reliability. Finally,7 conceptual models of relation between evident concept and latent factors and a general model explored and confirmed based on different index of comeliness.
https://imj.ut.ac.ir/article_21312_b785de21dd8954d872c425a56e4efec0.pdf
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی تأییدی
سازمانی
مدل اندازهگیری
نوآوری فردی
Confirmatory
Explorative Factor Analysis
Individual Innovation
Measurement Scale
Organizational Innovation
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21313
بررسی تأثیر انتقال تکنولوژی بر عملکرد رقابتی بنگاه: موردکاوی شرکتهای قطعه ساز ایرانی تولید کننده قطعات خودرو تندر 90
Evaluation of Technology Transfer Effect on Firm Competitive Performance: The Case Study of Iranian Auto part Producer of TONDAR 90.
داود کریمی دستجردی
dkarimy@ut.ac.ir
1
نیما مختارزاده
n.mokhtarzadeh@gmail.com
2
حمید رضا یزدانی
hryazdani@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
توسعه توانمندیهای تکنولوژیکی از روشهای مؤثر در ارتقاء عملکرد رقابتی بنگاهها است. انتقال مناسب تکنولوژی کمک میکند تا بنگاهها در زمان کوتاهتری در مقایسه با توسعه درونی تکنولوژی، موقعیت رقابتی خود را در صنعت تقویت نمایند. موفقیت پروژههای انتقال تکنولوژی در بنگاهها را میتوان بر اساس شاخصهای متنوعی مانند ارتقاء عملکرد رقابتی بنگاه به واسطه انتقال تکنولوژی مورد سنجش قرار داد. این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر انتقال تکنولوژی تولید خودرو تندر90 بر عملکرد رقابتی قطعهسازان ایرانی با استفاده از مدل معادلات ساختاری به انجام رسیده است. بر اساس یافتههای تحقیق، انتقال تکنولوژی اثر مستقیمی بر عملکرد رقابتی شرکتهای فعال در پروژه تولید خودرو تندر90 داشته است و به افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید منجر شده است و از سوی دیگر در فرآیند انتقال تکنولوژی توجه بنگاهها بیشتر بر ابعاد سختافزاری و نرم افزاری تکنولوژی متمرکز بوده است.
Development of technological capability is one of the effective methods for promoting the firm competitive performance. Transfer of suitable technology help the firm to make a strong position in its industry faster than using in-house R&D. Successfulness of a firm based on technology transfer process can be measured with different scales such as measurement of firm competitive performance through technology transfer.
This research has been accomplished with the aim of evaluation of technology transfer effect on competitive performance of Iranian Auto part makers with the structural equation model. Based on research findings, the technology transferred to the auto part makers involved in the project of producing TONDAR 90 (L90) has had directive effective on the filed of quality improvement and cost reduction of final product. In the other hand, in the process of technology transfer managers have concentrate on transfer of hardware and software of technology.
https://imj.ut.ac.ir/article_21313_130765df4f35b8679e47734f0844c94c.pdf
انتقال تکنولوژی
خودرو تندر 90
عملکرد رقابتی
مدل معادلات ساختاری
competitive performance
Structural Equitation Model
Technology transfer
TONDAR 90 (L90)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21314
کاربرد تصمیمگیری چند معیاره خاکستری در ارزیابی عملکرد شرکتها
Applying a Multi Criteria Decision Making Model Based On Grey Theory In Performance Evaluation Of Firms
علی محمدی
amohamadi@rose.shirau.ac.ir
1
نبی مولایی
molaee@initor.com
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
رشد سریع فنی و اقتصادی در چند دهه گذشته، زندگی بشر را تغییر داده است و جامعه پیشرفته تکنولوژی را با مسائل تصمیمگیری پیچیدهای مواجه کرده است. این مشکلات معیارها یا اهداف متضاد یا متناقضی از قبیل هزینه، قابلیت اطمینان، عملکرد، ایمنی و بهرهوری را معرفی نموده است. به طورکلی اطلاعات ترجیحی گزینهها و معیارها به صورت قضاوتهای تصمیمگیرندگان ارایه میشود و قضاوتها هم نامعین بوده و نمیتواند به صورت اعداد قطعی ارایه شود. در این مقاله به منظور حل مسائل تصمیمگیری چند معیاره در شرایط نامعین، یک مدل بر مبنای نظریه سیستم خاکستری شامل تحلیل نسبی و اعداد خاکستری پیشنهاد شده است و همچنین از آنتروپی شانون به منظور وزندهی معیارها استفاده شده است. در نهایت مدل پیشنهای نیز به منظور رتبهبندی شد که در سرمایهگذاری و مادر تخصصی در بازار بورس ایران استفاده شده است و توانمندی و قابلیت استفاده آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
Rapid technological and economic growth over the last several decades has changed human lives and made modern society face complex decision making problems. These kinds of problems are characterized by incommensurate and conflicting criteria or objectives such as cost, reliability, performance, safety and productivity. Multi Criteria Decision Making is an approach that can be used to deal complex problems. Generally, preference information on alternatives and on attributes belongs to the DMs' subjective judgments and DMs' judgments are often uncertain and cannot be estimated by an exact numerical value. In this paper, to treat multi criteria decision making problems in uncertain condition a model based on grey theory-including grey relational analysis and grey numbers is proposed and also Shannon's entropy is used for weighting attributes. Finally proposed model was used to ranking holding and investment companies in Iran's stock exchange and evaluated its ability and usage.
https://imj.ut.ac.ir/article_21314_2fe5f11a32198075e07a2e068a2e965b.pdf
آنتروپی شانون
تئوری سیستم خاکستری
تحلیل رابطه خاکستری
تصمیمگیری چند معیاره
نسبتهای مالی.
Financial Ratios.
Grey Relational Analysis
Grey theory
MCDM
Shannon's Entropy
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21315
ارایه مدلی برای تعیین سطح تعهد و پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر
(بررسی موردی در تأمینکنندگان شرکت سازه گستر سایپا)
A proposed model for Total Quality Management adoption and commitment level determination (Sazehgostar Saipa supply chain case study)
محمد مهدوی مزده
mazdeh@iust.ac.ir
1
غلامرضا جلالی نائینی
sgjalalin@yahoo.com
2
سید محمد علی متولیان
motavalian@gmail.com
3
دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه علم صنعت
دانشگاه علم و صنعت
مدیریت کیفیت فراگیر راهکاری است که بسیاری از سازمانها برای بقا خود در عرصه رقابت برگزیدهاند. مدیران سازمانها نیازمند کسب اطلاع در خصوص سطح TQM در سازمانهایشان هستند. هرچند میزان استقرار مدیریت کیفیت فراگیر تا حدودی زیادی میتواند نشان دهنده جایگاه و سطح سازمان در پذیرش این نگرش باشد، اما باید توجه داشت که فقط نهادینه شدن مدیریت کیفیت فراگیر بهعنوان یک عادت سازمانی است که میتواند حضور مداوم و موفق سازمانها در این نگرش را تضمین کند. بنابراین فارغ از میزان اجرای مدیریت کیفیت فراگیر، میزان پذیرش آن بهعنوان یک عادت سازمانی اهمیت فراوانی خواهد داشت. در این پژوهش تلاش شده است تا به منظور سنجش میزان پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در سازمانها بهعنوان یک عادت سازمانی، مدلی ارایه شود. در این مقاله پرسشنامهای تهیه شده و در بین تأمینکنندگان شرکت سازهگستر سایپا توزیع شده است و مدل پیشنهادی مورد تحلیل قرار گرفته است. با مقایسه نتایج اجرای این مدل در این زنجیره و اطلاعاتی که از قبل در این زنجیره وجود داشته است، اعتبار مدل مورد بررسی قرار گرفته وتصویر جدیدی از وضعیت زنجیره تأمین این شرکت ارایه شده است.
Total Quality Management (TQM) is a solution that many organizations have chosen in order to remain in their business. Managers of these organizations need to be aware of the level of TQM in their organizations. Although TQM settlement can represent the place and level of organization in adoption of this approach, only its establishment as an organizational habit ensures the continuous and successful presence of this approach. Therefore, apart from TQM implementation extent, the level of TQM adoption as an organizational habit has more importance. In this study we have tried to represent a model measures the level of TQM adoption as an organizational tendency and culture.
In this paper questionnaire was composed and distributed Sazehgostar Saipa suppliers and analyze the proposed model. (Saipa is one of the two biggest automotive producer companies in IRAN and Sazehgostar Saipa supplies for Saipa all of parts except motor and gearbox).
With comparing the result of model in this chain and last information of this chain, model reliability was investigated and has been presented a new picture of this company.
https://imj.ut.ac.ir/article_21315_0ac1485017dbd85877115166ba685283.pdf
پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر
خودروسازی سایپا
زنجیره تأمین
مدیریت کیفیت فراگیر
adoption of TQM
Saipa Group.
Supply Chain
Total Quality Management (TQM)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-03-21
2
1
21316
پیشبینی ورشکستگی مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی
Predicting corporate bankruptcy using Artificial Neural Networks (ANN) in Tehran Stock Exchange (TSE
محمدرضا نیک بخت
mnikbakht@ut.ac.ir
1
مریم شریفی
sharifi@initor.com
2
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
هدف اصلی این مقاله پیشبینی ورشکستگی مالی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران به وسیلهی شبکههای عصبی مصنوعی است. مقادیر میانگین مربوط به نسبتهای مالی کلیدی در پژوهشهای صورت گرفته در پیشینه موضوع بهعنوان ورودی شبکههای عصبی انتخاب شدهاند. شبکه عصبی بهکار گرفته شده در این مقاله از نوع پرسپترون چند لایه است که به روش الگوریتم پس انتشار خطا آموزش دیدهاند و شامل شبکه عصبی پیشخور سه لایه با ترکیب
(1 : 4 : 5) در آرایش نرونهای ورودی، میانی و خروجی است. نمونه مورد نظر شامل دو گروه شرکتهای ورشکسته و غیر ورشکسته است. گروه ورشکسته بر مبنای ماده 141 قاتون تجارت طی سالهای 1378 لغایت 1385 انتخاب شدهاند و گروه غیرورشکسته نیز بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. مجموعهای مساوی از دادههای فوق با استفاده از شبکههای عصبی و تحلیل تمایزی چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. مقایسه توانمندی پیشبینیهای شبکه عصبی و تحلیل تمایزی چندگانه نیز ارایه شده است. همچنین صحت پیشبینی شبکههای عصبی با استفاده از نمودار ROC ارائه شده است. نتایج نشان دادند که تفاوت معناداری بین MDA و ANN وجود دارد. همچنین طبق نتایج کم بودن خطای نوع اول بر خطای نوع دوم پیشبینی اولویت دارد.
The main purpose of this paper is prediction of TSE corporate financial bankruptcy using Artificial Neural Networks. The mean values of key ratios reported in past bankruptcy studies were selected for neural network inputs (Working capital to total assets, Net income to total assets, Total debt to total assets, Current assets to current liabilities, Quick assets to current liabilities). The neural network used in this paper is Multilayer Perceptron (MLP) that trained with back propagation algorithm, and contained three-layer feed forward neural network with 5,4,1 number of neurons in input, hidden and output layer respectively. The samples of this paper consist of bankrupt and non-bankrupt groups. Bankruptcy group was Manufacturing Corporations that were included Article 141 of Mercantile law within 1378-1385 and non-bankruptcy group selected by random sampling. The same set of data is analyzed using more traditional method of bankruptcy prediction, multivariate discriminate analysis. A comparison of the predictive abilities of both the neural network and the discriminate analysis method was presented. Also, prediction accuracy of neural network is presented by ROC curve. The results showed that there is significant difference between MDA and ANN, Also, according to the results, lower error type 1 has priority to error type 2.
https://imj.ut.ac.ir/article_21316_65094e493efc522e87226561f700e262.pdf
الگوریتم یادگیری پس انتشار خطا (BP)
بورس اوراق بهادار تهران.
پیشبینی ورشکستگی
مدل شبکههای عصبی مصنوعی (ANN)
Artificial Neural Networks Model
Back propagation Algorithm.
Bankruptcy prediction
Multivariate Discriminate Analysis