per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
1
16
28880
تعیین بهترین سیاستها در قرارداد خدمتهای سه سطحی با تولیدکننده، واحد خارجی و مشتری
Determining Best Policy in Three-Level Contract among the Manufacturer, Agent and Customer
مریم اسمعیلی
esmaeili_m@alzahra.ac.ir
1
نفیسه شمسی گمچی
nafiseh.shamsi@gmail.com
2
محمدعلی صنیعی منفرد
monfared@initor.com
3
استادیار دانشگاه الزهرا، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشیار دانشگاه الزهرا، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران
امروزه، وارانتی بهعنوان یک قرارداد خدمت نقش کلیدی در تولید، تجارت و معاملات قانونی بازای میکند؛ بهطوریکه بسیاری از پژوهشگران را بر آن داشته که با مدلسازی چنین خدماتی، بهترین استراتژی را برای چنین قرادادهایی ارائه کنند. در این مقاله، مدلی سه سطحی شامل تولیدکننده، واحد خارجی (تعمیرکننده) و مشتری تحت قراردادهای خدمت متفاوت ارائه شده و نشان داده میشود چگونه میتوان چنین قراردادهای سه سطحی را تحلیل کرد. تولیدکننده با تعیین قیمت فروش، قیمت وارانتی و طول دوره وارانتی سود خود را بیشینه میکند، در حالیکه، واحد خارجی یا تعمیرکننده بهدنبال مشخص کردن هزینههای نگهداری و تعمیر بهینه است، بهطوریکه سود او بیشینه شود و درنهایت علاوهبر تولیدکننده و تعمیرکننده، مشتری نیز با انتخاب مناسبترین گزینه پیشنهادی از سوی تولیدکننده و تعمیرکننده، میخواهد هزینه کمتری را متقبل شده یا به بیان دیگر رضایت بیشتری داشته باشد. با این حساب سه بازایکن بهدنبال حداکثر کردن سود خود در عین رقابت هستند. در این مقاله، برای اولین بار تعاملات سه سطحی بین تولیدکننده، تعمیرکننده و مشتری در چارچوب نظریه بازایها مدلسازی میشود.
Warranty as a kind of service contract today plays a role key in business and legal transactions. In this paper, we present a manufacturer, an agent and a customer's model under different service contracts suggestions. The manufacturer's profit is maximized by determining sale price, warranty period and warranty price. In addition we obtain optimal maintenance cost or repair cost for the agent's model to maximize the agent's profit. Moreover, the customer maximizes his/her profit by choosing one of the options that are suggested by the manufacturer and the agent. We also consider the interaction between the manufacturer, the agent and the customer by using game theory approach. Nash equilibrium is obtained under non-cooperative game. In the non-cooperative game the manufacturer, the agent and the customer choose their best strategy separately and simultaneously. Finally, numerical examples presented in this paper, will be used to illustrate our model.
https://imj.ut.ac.ir/article_28880_0ea5a59ca15197d2a6d633467f6e014a.pdf
بازای سه سطحی
بهترین سیاست
قراردادهای خدماتی.
وارانتی
Best Strategies
Service Contracts.
Three-Level game
Warranty
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
17
36
28881
ارائه مدل چابکی زنجیره تأمین
مورد مطالعه: شرکت سهامی ذوب آهن
Modeling Agility of Supply Chain
Case Study: Zobahan Co.
علی تیزرو
tizrooali@yahoo.com
1
عادل آذر
azar@modares.ac.ir
2
رضا احمدی
ahmadi@initor.com
3
مجید رفیعی
rafie@initor.com
4
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه هرمزگان، ایران
استاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه هرمزگان، ایران
کارشناس ارشد واحد تحقیق و توسعه ذوب¬آهن، ایران
زنجیره تأمین برای بقا در بازارهای پویا و متغیر نیازمند ابزاری است که بتواند با کمک آن بر چالشهای محیطی فائق آید. چنین ابزاری چابکی است. از اینرو با هدف تدوین مدل چابکی زنجیره تأمین، 11 فاکتور شناسایی و در قالب پرسشنامهای در اختیار خبرگان زنجیره تأمین ذوب آهن قرار گرفت. با تحلیل عاملی دادههای بهدست آمده از 180 پرسشنامه جمع آوری شده، فاکتورهای شناسایی شده، تأیید شدند و بر مبنای فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل مسیر، مدل چابکی زنجیره تأمین تهیه شد. بینشی که این مدل به مدیران ارائه میکند میتواند به آنها در برنامهریزی استراتژیک برای بهبود چابکی زنجیره تأمین کمک کند.
زنجیره تأمین، چابکی، فاکتورهای اصلی موفقیت
Supply chain for survival in turbulent and volatile markets need instrument that by its help face with environment challenge. This instrument is agility. Thus, in order of modeling agility of supply chain, founded 11 factors and interred in questionnaire and give it to experts of Zobahan Co. supply chain. Analyzed result of 180 received questionnaire and accepted 11 factors that founded before. Based research hypothesis and using path analysis, creating agility supply chain model. The insight that gives this model to managers would help them in strategic planning for improving supply chain agility.
Key words: Agility, Supply Chain, Critical Success Factors.
https://imj.ut.ac.ir/article_28881_772f89950152f322a25a6adf263e04d1.pdf
چابکی
زنجیره تأمین
فاکتورهای اصلی موفقیت
agility
Critical Success Factors.
Supply Chain
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
37
54
28882
بهکارگیری تکنیک بهبودیافته تخصیصبدیهی (AD) با ترکیب دو حالت فازی و قطعی در انتخاب عرضهکنندگان زنجیره تأمین
Using a Modified Extension of Mixed Fuzzy and Crisp Axiomatic Design Method in Vendor Selection for Supply Chain
حمید شاهبندرزاده شاهبندرزاده
shahbandarzadeh@pgu.ac.ir
1
احمد جعفرنژاد
jafarnejad@initor.com
2
رامین رئیسی
raeesi@initor.com
3
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران
بهصورت غالب مسئله انتخاب تا?مینکننده، از آنجاکه تصمیمگیرنده ناچار به ارزیابی توا?مان تا?مینکنندگان بر اساس معیارهای چندگانه و گاهی متعارض است، به شکل مسائل تصمیمگیری چندمعیاره(MADM) مورد توجه قرار میگیرد. یکی از محدودیتهای تکنیکهای MADM، در این است که این دسته از تکنیکها برای انتخاب تأمینکننده، گزینههای موجود برای انتخاب را تنها با یکدیگر مقایسه میکنند و با اهداف و خواستههای مطلوب بنگاه مشتری در هر شاخص مورد مقایسه قرار نمیدهند. یکی از تکنیکهای سودمند برای حل این کاستی، تکنیک تخصیصبدیهی AD است. صورتهای مختلف تکنیک تخصیصبدیهی در این راستا ضعفهایی دارند، که در این مقاله کوشیده شده تا با اتخاذ صورت اصلاح شدهای از این تکنیک در دو حالت قطعی و فازی، پس از شناسایی شاخصهای اصلی در انتخاب تأمینکننده، به حل مسئله انتخاب تأمینکننده برای زنجیره-تأمین بپردازیم. از آنجا که ارزیابی در هر شاخص نیازمند دادههایی هم به شکل دقیق و قطعی و هم به شکل فازی است، با استفاده از صورتی مختلط از تکنیک تخصیصبدیهی با هر دو نوع از دادههای پیشگفته، به حل مسئله پرداخته شده است. در پایان نیز بهمنظور حصول اطمینان از سودمندی روش پیشنهادی به یک مطالعه موردی نیز اشاره خواهد شد و نتایج، با نتایج حاصل از روش تخصیص خطی (LAM) مقایسه میشوند.
Vendor selection is dominantly considered to be a Multi Attribute Decision Making (MADM) problem, since the decision maker needs to evaluate suppliers simultaneously in different and even contrastive evaluation criteria. One shortcoming of MADM methods is that they only compare alternatives with each other, and there is no comparison with the requirements of the buying company. A very efficient method to overcome this pitfall is axiomatic design (AD) technique. However, different versions of this technique also have some shortcomings. After identifying major vendor selection attributes, this paper tries to utilize a modified extension of AD in both fuzzy and crisp versions to solve supplier selection problem. Since evaluation in each attribute requires data in both fuzzy and crisp formats, a mixed approach of fuzzy and crisp AD are employed. Finally, in order to ensure the efficacy of the proposed approach, it has been implemented in a case study and the results have been compared with those from Linear Assignment Method (LAM).
https://imj.ut.ac.ir/article_28882_860df7e8ff54ebe287620f2c41e849ea.pdf
انتخاب عرضهکننده
تکنیک تخصیصبدیهی
دادههای دقیق و فازی.
زنجیرهتأمین
Axiomatic Design Technique
Crisp and Fuzzy Data.
Supply Chain
Vendor Selection
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
55
76
28883
استفاده از رویکرد ترکیبی SD و SSM برای حل مسائل اجتماعی غیرساختاریافته
Using Combined Method of SD and SSM for Solving Unstructured Social Problems
علی اصغر صادقی مقدم
sadeghi.ali116@gmail.com
1
علی خاتمی فیروز آبادی
firozabadi2initor@initor.com
2
یوسف ربانی
rabbani@initor.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
استادیار دانشگاه هرمزگان، گروه مهندسی صنایع
مواجهه با مسائلی که دارای پیچیدگی ساختاری بوده و ذینفعان مختلف دیدگاههای متفاوتی نسبت به آن دارند، موجب افزایش بهکارگیری متدولوژی سیستم نرم یاSSM در حل مسائل مدیریتی شده است. از سوی دیگر نواقص این رویکرد در فاز مدلسازی و شناسایی تغییرات مطلوب و امکانپذیر، انگیزهای برای بهرهگیری از نقشه شناختی یا CM و رویکرد پویایی شناسی سیستمSD ایجاد نموده است. در این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد ترکیبیSD و SSM نواقص بهکارگیری منفرد هر مدل را در فاز مدلسازی مسئله برطرف نموده و با ایجاد یک همافزایی به مدلسازی هرچه بهتر سیستم کنترل قاچاق مواد مخدر که سیستمی پیچیده و غیر ساختاریافته است کمک نموده است. این پژوهش با رویکرد مدل تلفیقی و استفاده از تکنیک شبیهسازی نگاشتشناختی و پویاییشناسی سیستم در اتخاذ تصمیمات راهبردی کمک مؤثری نموده و رفتار متغیرهای گوناگون مدل را در طول زمان پیشبینی نموده است.
Facing the issues with structural complexity about which stakeholders have different views, has increasingly led to the use of Soft Systems Methodology (SSM) in solving managerial problems. Moreover, the flaws of this methodology in the stages of modeling and feasible, desirable changes, have provided the motivation for applying Cognitive Map (CM) and System dynamics in the SSM modeling. Present study has eliminated the problems of individual usage of each model in modeling stage of the problem, using a combining algorithm of “SD” and “SSM”, and by making a synergy it has helped a better modeling for drug smuggling control system which is a complicated and unstructured system. Present study with multiple methods and by using cognitive map simulation technique and SD has effectively helped in making strategic decision and has estimated different behavior of model variables over time.
https://imj.ut.ac.ir/article_28883_d8d88e61e8b6bd2d3364beb16a07cfae.pdf
پویایی شناسی سیستم
شبیهسازی
متدولوژی سیستم نرم
مسائل غیر ساختاریافته
نگاشت شناختی.
Cognitive Map.
simulation
Soft System Methodology
System Dynamics
Unstructured Problems
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
77
98
28884
ارائه مدل مفهومی مدیریت کیفیت زنجیره تأمین (SCQM) و بررسی وضعیت آن در صنعت خودروی ایران
(مطالعهی موردی: پروژه تندر90 شرکت ایرانخودرو)
Proposing a Conceptual Model for Supply Chain Quality Managent (SCQM) and Surveying its Position in Iran’s Car Industry
Case Study: IKCO Tondar 90 Project
حسین صفری
hsafari@ut.ac.ir
1
امید محبی منش
mohebbimanesh@initor.com
2
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، ایران
امروزه شرکتها ناگزیرند برای ارتقاء کیفیت محصول خود، همکاریهای گسترده و تنگاتنگی با دیگر شرکتهای درگیر در زنجیره تأمین محصول داشته باشند. در «مدیریت کیفیت زنجیره تأمین» بستر لازم برای همکاریهای اثربخش اعضای زنجیره تأمین در این زمینه فراهم میآید. این پژوهش بر آن است تا با معرفی این مفهوم و با مرور جامع ادبیات موضوع و شناسایی عوامل و شاخصهای کلیدی مرتبط با آن و ارائه مدلی مفهومی در این زمینه، چراغ راه شرکتها در پیادهسازی مدیریت کیفیت در زنجیره تأمینشان باشد. در این راستا پس از مرور جامع ادبیات، هفت عامل بهعنوان عوامل کلیدی در این زمینه شناسایی شدند که ابعاد مدل پیشنهادی این پژوهش را تشکیل میدهند و عبارتند از: «تمرکز بر مشتریان»، «مدیریت کیفیت تأمین کنندگان»، «رهبری کیفیت زنجیره تأمین»، «استراتژی-های کیفیت زنجیره تأمین»، «رویکرد فرآیندی»، «سیستمهای اطلاعات کیفیت زنجیره تأمین» و «توسعه منابع انسانی درزنجیره تأمین». مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. نتایج بررسی موردی مدل پیشنهادی نیز نشان میدهد که بهطور کلی پروژه تندر90 ایرانخودرو از نظر عوامل و شاخصهای مدیریت کیفیت زنجیره تأمین در وضعیت مطلوبی قرار دارد هرچند که در دو بعد «استراتژیهای کیفیت» و «سیستمهای اطلاعات کیفیت» در زنجیره تأمین آن وضعیت مطلوبی وجود ندارد.
Nowadays companies have to have a close partnership with the other companies involved in their supply chain in order to upgrade their product quality. Supply chain quality management is a new concept that can provide the necessary conditions for effective cooperation of supply chain members in the field of product quality. Due to the new of this concept and lack of a comprehensive model in this issue, the purpose of this study is to define the concept of SCQM and identify its factors and indicators and propose a conceptual model to measure it. By comprehensively reviewing the literature, seven factors identified as key factors in implementing SCQM. These factors are: "customer focus", "suppliers quality management", "supply chain quality leadership", "supply chain quality strategies", "process approach", "supply chain quality information systems" and "development of resource management in supply chain". This model confirmed through factor analysis (FA) and structural equation model (SEM) Techniques. Also the results of our survey in the case study showed that the IKCO Tondar90 Project is totally in a good situation, however it is weak at two dimensions:"quality strategies" and "quality Information systems" in supply chain.
https://imj.ut.ac.ir/article_28884_e4595ece170f2a3edea54927b77307c4.pdf
پروژه تندر90 ایرانخودرو.
مدلسازی معادلات ساختاریافته
مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت کیفیت
مدیریت کیفیت زنجیره تأمین
IKCO Tondar90 Project.
quality management
structural equation model
Supply Chain Management
Supply Chain Quality Management (SCQM)
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
99
116
28885
مدیریت ریسک ساخت تونل با استفاده از تکنیکهای MADM
Risk Management in Tunnel Construction Using MADM Techniques
احمد صیادی
sayadi@modares.ac.ir
1
محمد حیاتی
mohammad_hayaty@yahoo.com
2
مسعود منجزی
monjezi@modares.ac.ir
3
استادیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
داشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ارزیابی ریسک از قسمتهای کلیدی مدیریت پروژه بوده و امکان رتبهبندی ریسکها را بر اساس میزان بحرانی بودن آنها و ارائه پاسخ مناسب فراهم میکند. در روشکلاسیک ماتریس احتمال - اثر ریسک، ارزیابی ریسک تنها بر اساس دو مؤلفه اصلی احتمال رخداد و میزان اثر ریسک انجام میشودکه نتایج معتبری بهدست نمیدهند. در این پژوهش مجموعه نسبتاً کاملی از معیارها جهت استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه معرفی و ریسکهای مرتبط با عملیات تونلسازی سد سیمره در جنوب غرب ایران ارزیابی و رتبه-بندی شده است. نظرات خبرگان در قالب چندین گروه با استفاده از روش تصمیمگیری گروهی جمعآوری شده است. جهت تعیین رتبه ریسکها از روشهای تخصیص خطی، شباهت به گزینه ایدهآل و مجموع وزین ساده استفاده شده است. در نهایت جهت نیل به یک رتبهبندی واحد، روشهای و تلفیق و ادغام بهکار گرفته شدهاند. ریسکهای ناشی از عوامل اقتصادی و تعهدات ـ ضمانتها بهترتیب بیشترین و کمترین رتبه ریسک را بهخود اختصاص میدهند
Assessment of risks is a key task in the project management. In this process, Risk Breakdown Structure (RBS) approach can be utilized to identify project relevant risks. In the previous classical method, only Limited number of attributes is considered in the evaluation that can cause unreliable results. In this paper, an attempt has been made to introduce and involve a relatively comprehensive set of attributes for applying in Multi Attribute Decision Making (MADM) techniques. Using this model, the risks of tunneling construction in the Seimareh dam project, located in South-West of Iran, are assessed and ranked. For the collection of experts' judgments, group decision making method by conducting various decision panels was applied. Also for the risk ranking, Linear Assignment (LA), Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) and Simple Additive Weighted (SAW) methods were considered. Final ranking of the risks was computed using integration methods. It was concluded that the risks economical factors and guarantee are the project most and least critical risks, respectively.
https://imj.ut.ac.ir/article_28885_e5d8f3a9f09f315d09f3ab5c5e487f4a.pdf
ارزیابی ریسک
تخصیص خطی
تصمیمگیری چند شاخصه
تونلسازی.
شباهت به گزینه ایدهآل
مجموع وزین ساده
LA
MADM
risk assessment
SAW
TOPSIS
Tunneling
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
117
132
28886
پیشبینی تقاضای انرژی بخش حمل و نقل با استفاده از مدل
زنجیره مارکوف خاکستری: مطالعهی موردی در ایران
Transport energy Demand Forecasting Using Markov Chain Grey Model: Case Study of Iran
عالیه کاظمی
aliyehkazemi@ut.ac.ir
1
محمد مدرس
modarres@initor.com
2
محمدرضا مهرگان
mehrgan@ut.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه
هدف از این مقاله، ارائه یک مدل پیشبینی تقاضای انرژی برای بخش حمل و نقل در ایران است. مدل زنجیره مارکوف خاکستری برای پیشبینی تقاضای انرژی این بخش پیشنهاد شده است. نتایج پیشبینی با مدل گفته شده با نتایج پیشبینی با مدل خاکستری و مدل رگرسیون مقایسه شده است. همچنین تقاضای انرژی بخش حمل و نقل در ایران تا سال 1400 با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری پیشبینی شده است.
هدف از این مقاله، ارائه یک مدل پیشبینی تقاضای انرژی برای بخش حمل و نقل در ایران است. مدل زنجیره مارکوف خاکستری برای پیشبینی تقاضای انرژی این بخش پیشنهاد شده است. نتایج پیشبینی با مدل گفته شده با نتایج پیشبینی با مدل خاکستری و مدل رگرسیون مقایسه شده است. همچنین تقاضای انرژی بخش حمل و نقل در ایران تا سال 1400 با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری پیشبینی شده است.
The aim of this paper is to present the prediction model of the transport energy demand in Iran. Markov chain grey model (MCGM) is proposed to forecast the transport energy demand of Iran. Then it is compared with grey model (GM) and regression model. Moreover, the MCGM forecasting model is used to forecast the annual gasoline demand of Iran up to the year 1400.
The aim of this paper is to present the prediction model of the transport energy demand in Iran. Markov chain grey model (MCGM) is proposed to forecast the transport energy demand of Iran. Then it is compared with grey model (GM) and regression model. Moreover, the MCGM forecasting model is used to forecast the annual gasoline demand of Iran up to the year 1400.
..
https://imj.ut.ac.ir/article_28886_ecfa7cae3b63c13461389a8f4e60cf1f.pdf
پیشبینی
تقاضای انرژی بخش حمل و نقل.
مدل خاکستری
مدل رگرسیون
مدل زنجیره مارکوف خاکستری
forecasting
Grey Model
Markov Chain Grey Model
Regression model
Transport Energy Demand.
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2011-09-23
3
2
133
152
28887
طراحی و تبیین مدل ریاضی سنجش تأثیر استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر عملگرهای مالی: مطالعه موردی شرکت سیمان هگمتانه
Designing and Formulating of Mathematical Model of Conducting Quality Management System on Financial Variables: Case Study Heghmataneh Cement Company
علی منصوری
ali_mansory@yahoo.com
1
پروانه مرادی امین
p_moradi@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه
کارشناس ارشد حسابداری، همدان، ایران
در این مقاله سعی شده است ابتدا نظام مدیریت کیفیت تشریح شده سپس تصویر روشنی از رابطه بین اجرای مدیریت کیفیت بر مبنای ایزو با عملگرهای مالی بهخصوص هزینه ضایعات، بهای تمام شده، درآمد فروش و نرخ بازده سرمایهگذاری ارائه شود. بهمنظور سنجش تأثیر واقعی سیستم مدیریت کیفیت برمبنای ایزو 9001:2000 بر عملگرهای مالی از یک مدل ریاضی کارآمد استفاده شده است. بدین منظور مدل مدل رگرسیونی با متغیر اندیکاتور طراحی و با استفاده از آن اثر استقرار سیستم بر عملگرهای مالی مورد سنجش قرار گرفت. بهمنظور طراحی مدل شرکت سیمان هگمتانه بهصورت موردی، بررسی شده است. همچنین بهمنظور آزمایش مدل از آزمونهای ناپارامتریک دوجملهای و فریدمن استفاده شده است، در این زمینه بهمنظور تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و نمونهای به حجم 95 نفر از کارکنان مرتبط و آشنا با سیستم مدیریت انتخاب و پرسشنامه ها بین آنها توزیع شده است. نتایج بررسی مدل و آزمون فرضیهها به شیوه ترکیبی نشان داد، در این شرکت استقرار نظام مدیریت کیفیت بر مبنای ایزو موجب افزایش درآمد فروش، کاهش نسبت هزینه ضایعات به قیمت تمام شده و کاهش نسبت قیمت تمام شده به درآمد فروش شده و درنرخ بازده سرمایهگذاری تأثیر چندانی نگذاشته است.
The administrative, productive and many other company experienced exceeding evolution in management area. Conducting quality management system according to ISO 9000: 2000 on of these evolution process. Thus in this paper tries to describe quality management paradigm from theoretic, Structural an conceptual aspect then evaluated the relation between execution of quality management system and Financial variables including: Revenue, cost price ratio, loss ratio and ROI. For this purpose Heghmataneh cement company as one of holding company selected to evaluate these relations. Thus Case study method selected for this purpose. At the first step we used descriptive analysis in the light of financial statements. Then we used binomial test to control other variable effects. Population sample volume were determined by Morgan table and then 100 questionnaire distributed between Population sample Randomly. The result revealed that conducting quality management according to ISO affects on increasing revenue , decreasing ratio of cost price to revenue and loss cost but haven’t significant effects on ROI because of share market recession. However descriptive survey on financial variable and Hypothesis Test presented same result and were convergent which each other. At the final stage we assessed the effects rate of ISO system on financial variable by Freidman Two way ANOVA test the analysis showed that conducting ISO system has the great effects on revenue and the least effect on ROI.
https://imj.ut.ac.ir/article_28887_32181eb63291bb9dd4e9891431027075.pdf
شرکت سیمان هگمتانه.
عملگرهای مالی
مدیریت کیفیت
Financial Variables
Heghmataneh Cement Company.
quality management