per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
5
22
22410
بهکارگیری یک روش IDEA/AHP برای ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان
Application of IDEA/AHP for Supplier evaluation and Selection
مقصود امیری
mg_amiri@yahoo.com
1
سمانه جهانی
s.jahani@usc.ac.ir
2
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ، ایران
بهمنظور مدیریت مناسب یک زنجیره تأمین، ارزیابی و انتخاب تأمینکنندگان از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مسئله در واقع یک مسئله تصمیمگیری با معیارهای چندگانه است که در آن عمل تصمیمگیری بر اساس یک سری معیارهای کیفی و کمی صورت میگیرد. از میان روشهای مطرح در این حوزه، تجزیه و تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) روش مناسبی برای تصمیمگیری است. این روش بر پایه یک ساختار سلسلهمراتبی استوار است و از طریق تشکیل ماتریسهای مقایسات زوجی، تصمیمگیری میکند. علاوهبر مزایایی که این روش نسبت به سایر روشهای تصمیمگیری دارد، ولی زمانیکه معیارها دارای وابستگی باشند، روش AHP چندان مناسب نخواهد بود. تجزیه و تحلیل پوششی دادهها (DEA) ابتدا بهمنظور سنجش کارایی مطرح شده است. این مدل میتواند از طریق محاسبه کارایی، بهعنوان یک روش تصمیمگیری برای حل مسایل تصمیمگیری با معیارهای چندگانه (MCDM)، نیز مورد استفاده قرار گیرد. این مقاله ضمن در نظر گرفتن ویژگیهای روشهای AHP و DEA به ارایه روشی ترکیبی از این دو روش (DEA/AHP) برای انتخاب تأمینکنندگان میپردازد. این روش یک رتبهبندی کامل برای انتخاب تأمینکنندگان بر اساس عملکرد آنها ارایه میکند. روش ارایه شده چه زمانی که معیارها کمی یا کیفی باشند، مناسب خواهد بود.
Supplier evaluation and selection is important in supply chain management. This is a typical multiple criteria decision making that consists of both quantitative and qualitative factors. AHP is a proper approach to aid this decision making problem, because of its inherent capacity to handle qualitative and quantitative criteria, but when criteria are dependent this method is not so good. Also the weight in model may be influenced prejudice.
Data Envelopment Analysis (DEA) has emerged as an important tool in the field of efficiency measurement. This model can aid decision maker in MCDM problem. This paper depicts the supplier-selection process through an imprecise data envelopment analysis (IDEA) model integrated with AHP model, which is called IDEA/AHP model, this model is give a full ranking for supplier based on supplier performance.
https://imj.ut.ac.ir/article_22410_4ae9f95f48257793e7d7e4c4a9396465.pdf
ارزیابی و انتخاب تأمین کننده
تجزیه تحلیل پوششی دادهای غیر قطعی
تجزیه و تحلیل سلسلهمراتبی
معیارهای کیفی و غیر قطعی
Analytical Hierarchy Process (AHP)
Imprecise Data Envelopment Analysis (IDEA)
Qualitative and Quantitative criteria
Supplier Evaluation and Selection
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
19
60
22411
طراحی یک مدل مفهومی مرجع جهت استقرار قابلیت ردیابی در زنجیرهی تأمین با رویکرد مدلسازی ساخت یافته
Design of a conceptual reference model for implementation of traceability in a supply chain based upon structured modeling approach
جعفر رزمی
jrazmi@ut.ac.ir
1
رضا توکلی مقدم
rtavakoli@initor.com
2
فریبرز جولای
jolai@initor.com
3
بابک یاری
yari@initor.com
4
دانشکده¬های فنی، دانشگاه تهران، ایران
پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، ایران
پردیس دانشکده¬های فنی، دانشگاه تهران، ایران
پردیس دانشکده¬های فنی، دانشگاه تهران، ایران
قابلیت ردیابی بهعنوان یک الزام از سوی دولتها و مشتریان اکثر محصولات تولیدی مطرح است. این قابلیت رکن اساسی سیستمهای کیفیت است و سیستمهای اطلاعاتی مربوط به آن نقش عمدهای در تغذیه اطلاعاتی سیستمهای زنجیرهی تأمین دارند. هدف این مقاله ارایه یک مدل مفهومی جامع و مرجع با رویکرد مدلسازی ساختیافته جهت توسعه و پیاده سیستمهای ردیابی در سطح زنجیره تأمین است که فارغ از ابعاد زنجیرهی تأمین، دامنه تعریف آن، تنوع محصولات و فرآیندهای تولیدی مربوط بتواند پشتیبانی لازم را از برگزاری طرحهای فراخوان محصولات تولیدی بهعمل آورد، الزامات مربوط به تضمین کیفیت محصولات را در حوزه ردیابی پوشش دهد، امکان مدیریت پیشگیرانه و مؤثر مواد و فرآیندهای تولیدی را فراهم آورد، بهینهسازی مدیریت زنجیرهی تأمین و راهکارهای ارایه شده در این زمینه را پشتیبانی کند، پشتیبانی لازم را در تغذیه اطلاعاتی سایر سیستمهای زنجیرهی تأمین به عمل آورد و تعاملات چند زنجیرهی تأمینی را پوشش دهد. روش پژوهش بهکار گرفته شده بهطور اساسی بر تفکر عمیق استوار مبتنی بر مطالعات موردی منتشر شده، نظرات مدیران عملیاتی، و توسعهدهندگان سیستمهای اطلاعاتی است و در پی ارایه تصویری کامل از موجودیتهای سیستم ردیابی در سطح زنجیرهی تأمین بهصورت مجتمع و یکپارچه میباشد.
Traceability is a basic requirement for the most of products from the viewpoint of governments and customers. It has base of quality systems and supports integration of supply chain information systems. This paper has presented a holistic model for supply chain traceability through structural equation modeling. This model will support recall of products, quality assurance requirements, improve the flow of information, cross supply chain interactions, and optimizing materials/products flow in supply chains. It has been deep thinking research method to present a comprehensive view of integrated traceability objects in supply chain level. In addition it has been focused largely on published case studies about traceability in different industries too. By using of operational managers opinion as main users of system and information system developers, the formulation of a general set of requirements and a general modeling solution for information system development is provided.
https://imj.ut.ac.ir/article_22411_66dc30387209b280b1a2c0f8e3470c92.pdf
سیستم اطلاعاتی
قابلیت ردیابی
مدلسازی ساختیافته
مدیریت زنجیرهی تأمین
Information System.
Structured Modeling
Supply Chain Management
Traceability
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
43
100
22412
تجزیه و تحلیل شکاف فرآیندی برای پروژههای بازمهندسی فرآیند کسبوکار؛ مطالعهی موردی در شرکت مپنا
Process gap analysis for Business Process Reengineering projects:
(Case study in Mapna Company)
محمود صارمی
msarami@ut.ac.ir
1
حمید رضا افشاری
afshari_h@mapnamd3.com
2
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشگاه تهران، ایران
این پژوهش با توجه به دگرگون شدن محیط عملیاتی سازمانها و نیاز به تغییر اساسی و در کوتاهمدت به جهت سازگاری قابلیتهای درون سازمانی با فرصتهای بهدست آمده، تدوین شده است. از آنجایی که همر و چامپی تخمین زدهاند که 50 الی 70 درصد سازمانها در تلاش خود برای دستیابی به مزایای بازمهندسی فرآیند کسبوکار با شکست مواجه شدهاند؛ بنابراین، یک پیشارزیابی با صرف زمان و هزینه کم از وضعیت فرآیند موجود که لزوم اجرای بازمهندسی فرآیند کسبوکار را نمایان سازد، میتواند به تصمیمگیری مدیریت ارشد سازمان در این خصوص کمک کند. در این پژوهش شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا)، بهصورت موردی بررسی شده، با روش ماتریس ارزش/ هزینه، فرآیند کلیدی شرکت تعیین شده است. سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه وضعیت فرآیند تأمین تجهیزات آن شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت. فرض صفر اصلی پژوهش مبنی بر نبود هر گونه شکافی بین وضعیت موجود فرآیند با وضعیت در بهترین عملکرد، رد شده وجود شکاف فرآیندی مشخص شد.
This research has been conducted due to changing of organizations' operating environment and the need of radical change in short time to facilitate the match between market opportunities and corporate capabilities. As Hammer and Champy found that 50-70% of attempts have been failed to deliver intended dramatic results, a preevaluation by less time and less costly from the current process demonstrating the need to execute BPR would help top management in his decision making. In this study Iran Power Plant Projects Management Company (MAPNA) has been investigated as a case study initially defined procurement system as a key process by cost/value matrix then present status of the process has been evaluated by a questionnaire survey. The main null hypothesis regarding the lack of any process gap between the present situation respect to the best practice has been rejected; a process gap has been verified.
https://imj.ut.ac.ir/article_22412_aa3665fef03b75cbb01ad3617e53ff4c.pdf
بازمهندسی فرآیند کسبوکار
بهترین عملکرد
تأمین تجهیزات
شکاف فرآیندی
Best Practice
Business Process Reengineering
Process Gap
Procurement
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
59
140
22413
مدلهای تحصیل خروجی متمرکز و تخصیص ورودی متمرکز در تحلیل پوششی داده ها
Centralized output production and centralized input allocation models in data envelopment analysis
مهدی طلوع
m_toloo@yahoo.com
1
سمانه جوشقانی
s_joshaghani_math@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ایران
کارشناس ارشد ریاضی کاربردی دانشگاه آزاد تهران مرکز، ایران
در حالیکه مدلهای متداول تحلیل پوششی دادهها اهداف جداگانهای را برای هر واحد تصمیمگیری قرار میدهند، مدلی با عنوان مدل تخصیص ورودی متمرکز ارایه شده است که در آن یک تصمیمگیرندهی متمرکز وجود دارد که به همهی واحدهای در حال فعالیت نظارت میکند. هدف اصلی در این مدل، بهینهسازی مجموع مصرف ورودی و مجموع تولید خروجی است. در این مقاله ابتدا مدل تحصیل خروجی متمرکز بیان میشود که به بهینهسازی مجموع تولید خروجی میپردازد. سپس در ادامه مدلی با ترکیب مدلهای تخصیص ورودی متمرکز و تحصیل خروجی متمرکز پیشنهاد میشود. همچنین در انتها مثالهایی برای نتایج این مدلها ارایه میشوند.
مدلهای تحصیل خروجی متمرکز و تخصیص ورودی متمرکز در تحلیل پوششی دادهها
While conventional data envelopment analysis models set targets separately for each decision making unit, centralized recourse allocation model is presented where there is a centralized decision maker that supervises all the operating units. Optimizing of total input consumption and total output production is the main aim of this model. In this paper, firstly the centralized output production model is presented that optimizing total output production. Then, a model is introduced which is a combination of centralized input allocation and centralized output production models. Some numerical examples of the proposed models and their results are presented, as well.
Centralized output production and centralized input allocation models in data envelopment analysis
https://imj.ut.ac.ir/article_22413_e054a0778ed0e5d39803f9ef49532069.pdf
تحصیل خروجی متمرکز
تحلیل پوششی دادهها
تخصیص ورودی متمرکز
کارایی
مدل شعاعی
centralized input allocation
centralized output production
Data Envelopment Analysis
Efficiency
radial model.
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
83
184
22414
توسعهای بر روش AHP / DEA برای رتبهبندی واحدهای تصمیمگیرنده
A Development on AHP/DEA Methodology for Ranking Decision Making Units
محمدرضا علیرضایی
alirezayee@initor.com
1
محمد رضا رفیعی ثانی
m_rafieesani@mathdep.iust.ac.ir
2
دانشگاه علم و صنعت ایران، گروه ریاضی کاربردی، ایران
دانشگاه علم و صنعت ایران، گروه ریاضی کاربردی، ایران
روشAHP/DEA برای رتبهبندی واحدهای تصمیمگیرنده، از کارهایی است که در زمینهی ترکیب دو مقولهی تحلیل پوششی دادهها (DEA) و فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) انجام شده است. این روش ایدهای جدید در زمینهی ترکیبDEA وAHP است که توانسته با ترکیب نقاط قوتDEA وAHP به رتبهبندی واحدهای تصمیمگیرنده (DMU) بپردازد. با این وجود، دراین روش مشکلاتی از جمله منطقی نبودن مقایسهی دو واحد تصمیمگیرنده در یک مدلDEA ، عدم رتبهبندی کامل و عدم مطابقت با رتبهبندیDEA در حالت چند ورودی- چند خروجی دیده میشود. در این مقاله، روش AHP/DEA را توسعه می دهیم بهطوریکه مشکلات گفته شده، برطرف شود. در واقع ما در مرحله اول این روش دو مرحلهای، در تعیین مقادیر ماتریس مقایسات زوجی علاوه بر نسبتهای کارایی واحدها میزان تأثیر هر واحد بر دیگر واحدها را نیز سنجیدهایم تا نگاه جامعتری به مسئله رتبهبندی داشته باشیم. نشان میدهیم، روش ارایه شده، ضمن اینکه یک رتبهبندی منطقی از واحدهای تصمیمگیرنده را ارایه میدهد، بارتبهبندی کارا- ناکارای DEA نیز مطابقت کامل دارد. مثالهای عددی نیز، در مقاله آورده شدهاند تا به کمک آنها، ضمن تشریح روش، درک شهودیتری از مسایل مطرح شده در مقاله حاصل شود.
The AHP/DEA methodology is an integration of Analytical Hierarchical Process (AHP) and Data Envelopment Analysis. This method uses the capabilities of both AHP and DEA. However, it has some problems: It illogically compares two decision-making units in a Data Envelopment Analysis (DEA) model, it is not compatible with DEA ranking in the case of multiple inputs/multiple outputs, and it leads to weak discrimination in the cases that number of inputs and outputs is large. In this paper, we propose a development on the first stage of the two-stage AHP/DEA methodology that removes the mentioned problems. In the first stage, we develop a model which considers the effects of each unit on the others, and the second step is the same of the main method. Numerical examples are presented in the paper to illustrate the advantages of the developed AHP/DEA methodology
https://imj.ut.ac.ir/article_22414_c11e191009e40f3994178f4b45a3bd6f.pdf
تحلیل پوششی دادهها
رتبهبندی
فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی
Analytical Hierarchical Process (AHP)
Data Envelopment Analysis (DEA)
Ranking
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
103
226
22415
بررسی اثرات عوامل کلیدی موفقیت مدیریت کیفیت بر عملکرد کیفیت و کسبوکار یک زنجیرهی تأمین: تحلیل تجربی شرکتهای ایرانی
Study of Effects of Quality Management Key Success Factors on Quality and Business Performance of a Supply Chain: an Empirical Analysis of the Iranian Firms
فرهاد فتحی هفشجانی
hafshejani2006@gmail.com
1
مهدی بشیری
bashiri.m@gmail.com
2
مهدی کرباسیان
mkarbasian@yahoo.com
3
تولید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، ایران
گروه مهندسی صنایع دانشگاه شاهد، ایران
گروه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ایران
افزایش توجهات به مدیریت زنجیرهی تأمین (SCM) موجب شد تا پژوهشگران مدلها، ساختارها و چارچوبهای مدیریت کیفیت را که در زمینه مدیریت عملیات توسعه داده شده بودند، مورد بررسی مجدد قرار دهند. در این مقاله، در چارچوب یک مدل ساختاری چگونگی تأثیر دو رویه کیفیتی SCM (تمرکز بر مشتری و مدیریت کیفیت تأمینکننده ) به همراه برخی از مهمترین عوامل موفقیت مدیریت کیفیت که این روابط را به جلو برده و تعدیل میکنند، بر عملکردکیفیت و کسبوکار یک زنجیرهی تأمین بررسی شدهاست. در این پژوهش دادهها از طریق پرسشنامه از 100 شرکت صنعتی ایران جمعآوری شدهاست. یافتههای این پژوهش، از این موضوع که تعهد مدیریت ارشد موجب ایجاد پیوند میان شرکای زنجیرهی تأمین شده و در نهایت عملکردکیفیت کل زنجیره را تحت تأثیر قرار خواهد داد، حمایت میکند. همچنین از دیگر نتایج این پژوهش وجود رابطه مستقیم میان تعهد مدیریت ارشد و نقش دپارتمان کیفیت است که در نهایت عملکرد زنجیرهی تأمین را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
The increasing emphasis on supply chain management (SCM) has led researchers to rethink models, constructs, and frameworks for quality management (QM) that have been developed for the field of operations management. In this paper, within the framework of a structural model we investigate how these two supply chain management-related quality practices (customer focus and supplier quality management) lead to improved quality and business performance of a supply chain and examine some of the most important success factors of QM that precede and mediate those relationships. In this study, we use survey data gathered from 100 industrial firms operating in the Iran. Our results provide further support top management commitment’s role in building supply chain linkages that will impact quality performance. In this study, we also find a statistically significant direct relationship between top management commitment and role of quality department that finally impact supply chain performance.
https://imj.ut.ac.ir/article_22415_03d9c2bac1baad90aad328c4f57ecf3e.pdf
عملکرد کیفیت وکسبو کار
عوامل کلیدی موفقیت مدیریت کیفیت
مدل ساختاری
مدیریت زنجیرهی تأمین
Key success factors of QM
Quality & Business performance
Structural model
Supply Chain Management
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
125
264
22416
شناسایی عوامل بازدارنده رشد بنگاههای کوچک صنعت ریختهگری
Identification Challenges in Growth Stage for Small Foundry Firms
محمود فیروزیان
mfirozyan@initor.com
1
عزت الله اصغری زاده
asghari2@ut.ac.ir
2
سید احمد امامی العریضی
safmahmoud@yahoo.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ایران
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران، ایران
بنگاههای کوچک و متوسط نقش اصلی در ایجاد شغل بر عهده دارند. بعضی پژوهشگران معتقدند بیشتر مشاغل جدید توسط بنگاههای موجود و نه بنگاههای جدید ایجاد میشوند. همچنین مدیریت رشد میتواند مهمترین تاکتیک برای موفقیت آینده بنگاه باشد. باوجود اینکه رشد، مزایای زیادی برای یک بنگاه به همراه دارد، فرآیند رشد با چالشهایی روبه رو است. در این پژوهش عوامل بازدارندهی رشد بنگاههای کوچک صنعت ریختهگری شناسایی شده-اند، تفاوت بین میزان تأثیر آنها بر رشد و میزان اهمیت هر یک از این عوامل در صنعت ریختهگری نشان داده شدهاند. برای این کار، از دادههای پرسشنامهای و تلفیق آنها با یافتههای ادبیات پژوهش و روش تحلیل عاملی، استفاده شد. سپس موانع رشد، با روش مقایسهی زوجی اولویتبندی شدند. با توجه به نتایج بهترتیب اولویت، عامل ناتوانی در انعطافپذیری تنوع محصولات، ناتوانی در تأثیرگذاری بر بازار، محدودیت منابع، کمبود شایستگی و تخصص، شناسایی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد، نبود انگیزه برای رشد، مانعی برای رشد بنگاههای کوچک و متوسط ریختهگری ایران نیست.
Small and Medium size firms have major influence on job creation. Some researchers, believe most of the new jobs are created in existed firms rather than newly established ones. Growth management, could be the most important tactic for the firms future success. Although it has many advantages for the firm, growth process faces some challenges. In this research, these challenges were identified, and ranked through their influence on firms growth. To do so, using questionnaires' data and previous findings of literature and factor analysis technique, growth challenges were ranked with AHP method. Results shows that in a descending order, lack of flexibility in products, inability to influence on markets, lack of resources, and competency shortage, are small and medium foundry firms challenges. The results indicate that, lack of intention to growth is not these firms challenge on growth.
https://imj.ut.ac.ir/article_22416_d9364b9b40e82522b71a435dafa6c61b.pdf
انعطافپذیری محصولات
انگیزه رشد
تأثیر بر بازار
شایستگی
منابع رشد
Competency
Flexibility in products
Growth resources
Influence on markets
Intention to growth.
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
141
298
22417
ارایه راهکارهای ارتقای خدمات الکترونیکی بانکها با
رویکرد BSC، ANP فازی و TOPSIS فازی
(مطالعه موردی: بانکهای دولتی منتخب استان فارس)
Proposing solutions to improve E-banking services using BSC, FANP & FUZZY TOPSIS
(Case study: Selected banks in Fars province)
سید حیدر میرفخر الدینی
mirfakhraddini@initor.com
1
یاسر امیری
amiri.yasser@gmail.com
2
دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه یزد، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات الکترونیکی ارایه شده در بانکهای دولتی منتخب استان فارس با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن و منطق فازی و ارایه راهکارهای ارتقای خدمات است. برای این منظور شاخصهای ارزیابی خدمات الکترونیک بر اساس ادبیات پژوهش شناسایی و با استفاده از نظر خبرگان در مناظر کارت امتیازی متوازن جانمایی شده است. با توجه به تعامل مناظر کارت امتیازی متوازن و ابعاد مختلف خدمات الکترونیک، بهمنظور تعیین درجه اهمیت شاخصها از تکنیک ANP فازی استفاده شده است. نتایج بررسی با هم عملکرد و اهمیت شاخصهای خدمات الکترونیکی در بانکهای مورد مطالعه نشان می-دهد، از بین 38 شاخص نهایی، 9 شاخص، شاخصهای بحرانی هستند. بهمنظور بهبود عملکرد بانکهای گفته شده، راهکارهای ارایه شده توسط خبرگان که مشتمل بر 20 راهکار است، بر اساس میزان تأثیرگذاری بر بهبود شاخصهای بحرانی با تکنیک TOPSIS فازی اولویتبندی شده است. در این راستا میتوان به راهکار سنجش میزان پیشرفت کارها در قالب سند چشمانداز کشور همراه با نظارت دائم و مستمر بر فرآیندهای اجرای پروژههای بانکداری الکترونیک بهعنوان اولویت اول اشاره کرد.
The main aim of this research is to survey deeply into the Quality of electronic services offered by a selected group of state-owned banks in Fars province by using BSC and FUZZY logic theory and to give some solutions to improve their services. Therefore, the factors for assessing the electronic services were identified in research literature and were locate in BSC approach according to the experts’ points of view. In view of existence of interaction between BSC dimensions and various aspects of electronic services and in order to understand the significance of factors, the FUZZY ANP technique was implemented. Probing the performance and significance of electronic services’ factors simultaneously, claims that 9 out of 38 final factors are critical. In order to improve the performance of the banks, 20 solutions proposed by the experts were ranked. The ranking was conducted based on the effectiveness of the solutions on improving critical factors using fuzzy TOPSIS techniques. The solution which has been ranked first is the measurement of work progress in accordance with the State Vision Document under a constant and continuous supervision on e-banking projects implementation processes.
https://imj.ut.ac.ir/article_22417_b25ce522fcc2f52afda59d257d854874.pdf
ANPفازی
خدمات الکترونیکی
کارت امتیازی متوازن
BSC
electronic services
fuzzy ANP
fuzzy topsis
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیریت صنعتی
2008-5885
2423-5369
2010-09-23
2
2
159
332
22418
بررسی کارایی بانکهای ایران با استفاده ازتکنیک DEA به روش پلهای
The Investigation of the Iranian Banks' Efficiency by Using Stepwise DEA Technique
محمد نمازی
mnamazi@rose.shirazu.ac.ir
1
شهلا ابراهیمی
shebrahimi_3622@yahoo.com
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
بانکها نقش مهمی را در اقتصاد ملی و کمک به رشد و شکوفایی آن ایفا میکنند. در این راستا پژوهشهای چندی در مورد ارزیابی عملکرد آنها با استفاده از روش" تحلیلی پوشش دادهها (DEA)" انجام شده است. اما در اکثر این پژوهشها، توجه چندانی به نحوهی انتخاب متغیرها نشده است. این در حالی است که تغییر در متغیرهای ورودی و خروجی باعث میشود، نمرات کارایی واحدهای تصمیمگیرنده و ارزیابیهای حاصل بسیار متفاوت باشد. از اینرو، در این مقاله با استفاده از یک روش قانونمند تحت عنوان "روش پلهای (Stepwise)" کارایی فنی 10 بانک تجاری و تخصصی در ایران محاسبه میشود. نتایج بهکارگیری این روش بیانگر آن است که سه متغیر اصلی در این مدل عبارتند از: میزان داراییهای ثابت، تعداد کارکنان و مشارکتها و سرمایهگذاریهای مستقیم و سه بانک کارا نیز مشخص شدند.
Banks have an important role and contribute substantially to the growth and progress of the national economy. Therefore, several researches have been conducted to examine their performance using Data Envelopment Analysis (DEA). However, in most of these researches relatively little attention has been paid to the choice of variables. While changing of input and output variables causes the efficiency scores of decision making units to differ very much, it does also affect the resulting evaluations. Consequently, in this article, the technical efficiency of 10 Iranian commercial and specialized banks will be measured by using a systematic approach called "stepwise DEA". The results of using this approach indicates that the three main variables of the model are: fixed assets, number of employees and partnerships and direct investments. And the three efficient banks were identified.
https://imj.ut.ac.ir/article_22418_6dfb570f518b432865f8d7c36c609f78.pdf
ارزیابی عملکرد
تحلیل پوششی دادهها (DEA)
روش پلهای
کارایی.
Data Envelopment Analysis (DEA)
Efficiency.
Performance Evaluation
Stepwise Approach