@article { author = {Farhangi Farghani, Nasim and Abbasnejad, Tayebeh and Ghafournia, Mohammad}, title = {Evaluation of Outsourcing Activities of the Subscribers Services Sector of Water and Wastewater Company based on the System Dynamic Approach: Hormozgan Province}, journal = {Industrial Management Journal}, volume = {11}, number = {1}, pages = {111-132}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5885}, eissn = {2423-5369}, doi = {10.22059/imj.2019.273428.1007545}, abstract = {Objective: Today, many activities have been outsourced, some of which have been successful and have continued, and some of them have been reversed because of failure. Therefore, it can never be claimed that outsourcing is, in itself, beneficial, unless outsourced activities are evaluated. Regarding the importance of the issue, the main objective of this research is to determine the extent to which the outsourcing goals are achieved and the probable improvements in the subscribers services sector of the water and wastewater company of Hormozgan province. Methods: In this research, the system dynamics approach is used to evaluate the outsourcing process. At first, after reviewing the theoretical literature and the experts’ opinions, key variables were indentified and causal relationships among these variables were depicted. Then, the mathematical relations among these variables were determined and, accordingly, the study system was simulated in Hormozgan province water and wastewater Company during the period 2001 to 2027. Results: The findings showed that outsourcing reduces the number of employees, reduces the service provision waiting time and reduces costs in the subscriber services sector of the company. Conclusion: Finally, in order to improve outsourcing performance in line with outsourcing goals, some policies to improve suppliers’ performance evaluation and suppliers credit enhancement were proposed and the results of these policies were simulated.}, keywords = {Evaluation,Outsourcing,Subscribers services,System dynamic}, title_fa = {ارزیابی برون‌سپاری فعالیت‌های بخش خدمات مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم}, abstract_fa = {هدف: امروزه فعالیت‌های زیادی برون‌سپاری شده‌اند که برخی از آنها موفقیت‌آمیز بوده و ادامه یافته‌اند و برخی دیگر از آنها به‌دلیل شکست در موفقیت و عدم دستیابی به اهداف به حالت قبل بازگشتند. بنابراین هرگز نمی‌توان ادعا کرد که برون‌سپاری به‌خودی‌ خود سودمند است، مگر اینکه از فعالیت‌های برون‌سپاری‌شده ارزیابی به عمل آید. با توجه به اهمیت موضوع، هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان تحقق اهداف برون‌سپاری و بهبود وضعیت برون‌سپاری در بخش خدمات مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان است. روش: در این پژوهش برای ارزیابی برون‌سپاری از رویکرد پویایی‌شناسی سیستم استفاده‌ شده است. ابتدا پس از بررسی ادبیات نظری و نظرهای خبرگان صنعت، متغیرهای کلیدی در حوزه ارزیابی برون‌سپاری شناسایی شدند و روابط علت و معلولی میان این متغیرها ترسیم شد. سپس روابط ریاضی میان این متغیرها بر اساس روابط موجود در پیشینه تعیین شده و بر این اساس سیستم مورد مطالعه، در شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در بازه زمانی سال‌های 1380 الی 1406 شبیه‌سازی شد. یافته‎ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که برون‌سپاری موجب کاهش تعداد کارکنان شرکت، کاهش مدت ‌زمان ارائه خدمات و کاهش هزینه‌ها در بخش خدمات مشترکان شرکت مورد بررسی شده است. نتیجه‎گیری: در نهایت برای بهبود عملکرد برون‌سپاری در راستای اهداف آن، سیاست‌های افزایش نرخ برون‌سپاری و افزایش اعتبار تأمین‌کنندگان پیشنهاد شده و نتیجه حاصل از این سیاست‌ها شبیه‌سازی شد.}, keywords_fa = {ارزیابی,برون‌سپاری,پویایی‌شناسی سیستم,خدمات مشترکان}, url = {https://imj.ut.ac.ir/article_71741.html}, eprint = {https://imj.ut.ac.ir/article_71741_16d7d8271566dfb63f8d62ca05ba0abf.pdf} }