@article { author = {Mohamadi, Ali and ابراهیمی, ابولقاسم and yousefi, ziba}, title = {Citizen Satisfaction Evaluation by Multi Criteria Satisfaction Analysis Method (Case Study of Shiraz Bus Rapid Transit)}, journal = {Industrial Management Journal}, volume = {9}, number = {3}, pages = {497-514}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5885}, eissn = {2423-5369}, doi = {10.22059/imj.2018.221837.1007163}, abstract = {In this article Multi Criteria Satisfaction Analysis method (MUSA) has been described then passenger’s satisfaction about Shiraz Bus Rapid Transit (BRT) has been evaluated. This method is one of the satisfaction analysis techniques which has overcome on weakness points of preceding methods. Customer feedback and judgments (in questionnaire) are converted to linear planning models and then solved by this method, lead to evaluate satisfaction and importance of each satisfaction aspects in the organization which is the result of all individual customer judgments combination. Results revealed that physical assets and facilities and confidence capability in passenger’s view point had the most importance of 0/5859 and 0/4140 and at least average of satisfaction level (1 Percent) respectively. In the other hand sub criteria of bus security, stations safety, suitable services in latest night hours, access to stations, passenger’s crowding in bus and sufficient rapid bus transit paths existence in city area had the most influence on the passenger’s satisfaction level.}, keywords = {Multi criteria satisfaction analysis,public transportation,Rapid bus,Satisfaction,Service quality}, title_fa = {سنجش رضایتمندی شهروندان با استفاده از روش تجزیه‌ و ‌تحلیل چندمعیارۀ رضایت (مطالعۀ موردی: خطوط ویژۀ اتوبوس‌رانی شیراز)}, abstract_fa = {در این مقاله ضمن تشریح مدل تجزیه­ و تحلیل چندمعیارۀ رضایت، به سنجش رضایت مسافران از خطوط ویژۀ اتوبوس شهر شیراز با استفاده از این مدل پرداخته می­شود. این مدل از جمله تکنیک­های تحلیل رضایت است که بر ضعف­های موجود در روش­های پیشین غلبه می‎کند و با تبدیل نظرها و قضاوت­های بیان شدۀ مشتریان (در پرسشنامه) به مدل­های برنامه­ریزی خطی و حل آنها، میزان رضایت و اهمیت هریک از ابعاد رضایت را در سازمان که نتیجۀ ادغام قضاوت­های تک­تک مشتریان است، اندازه­گیری می­کند. نتایج نشان می­دهد معیارهای ظاهر، امکانات رفاهی و قابلیت اطمینان، از دیدگاه مسافران به‎ترتیب با مقادیر 5859/0 و 4140/0 بیشترین اهمیت را دارند و کمترین میانگین سطح رضایت 1 درصد بوده است. از طرفی زیرمعیارهای امنیت در اتوبوس، ایمنی در ایستگاه­ها، ارائۀ خدمات مناسب در ساعات آخر شب، دسترسی به پایانه­­ها، ازدحام مسافر درون اتوبوس، وجود مسیرهای کافی خطوط ویژۀ اتوبوس در سطح شهر، بیشترین تأثیر را بر میزان رضایت مسافران را داشته است.}, keywords_fa = {اتوبوس تندرو,تجزیه و تحلیل چندمعیارۀ رضایت,حمل و نقل عمومی,رضایتمندی,کیفیت خدمات}, url = {https://imj.ut.ac.ir/article_65311.html}, eprint = {https://imj.ut.ac.ir/article_65311_c32c644ea0dc23722a5e7ea09afceaee.pdf} }