@article { author = {Pazhouhesh, Amin}, title = {Modeling the Factors Influencing Commercialization of Academic Research Achievements: Mixed Method (Case study: Engineering Faculties of State Universities in Tehran)}, journal = {Industrial Management Journal}, volume = {9}, number = {2}, pages = {265-286}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5885}, eissn = {2423-5369}, doi = {10.22059/imj.2017.218663.1007135}, abstract = {The aim of this study is to identify factors influencing the commercialization of academic research achievements and to design its Structural Model. The research is applied and the method is mixed. The population in qualitative is experts, and in quantitative is faculty of engineering colleges in state universities in Tehran. The sample size in qualitative is 55 (purposive sampling) and in quantitative is 334 (stratified random). To collect data, semi-structured interviews and questionnaires were used. To validate the qualitative section, the member check and peer check and to reliability, method of agreement between the two coders was used. To validate quantitative section, content and construct validity and Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaire. The findings are a conceptual model and identify independent variables in four categories: individual factors, internal, external, and academic gatekeepers. Goodness of fit index (GFI) was 0.88 and root mean square residual latent variables model was RMSEA = 0.072. The results indicate that the commercialization in universities as well as internal factors, lower than average level.}, keywords = {Academic Research Achievements,commercialization,mixed method,Structural Equation Modeling}, title_fa = {مدل‌سازی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی: رویکردی آمیخته (مورد مطالعه: دانشکده‌های فنی مهندسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران)}, abstract_fa = {تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، مواد خام توسعه و تداوم رشد اقتصادی شناخته می‌شود. هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی و طراحی مدل ساختاری آن در دانشکده‌های فنی مهندسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، آمیخته است. جامعۀ نظری در بخش کیفی خبرگان و در بخش کمی، اعضای هیئت علمی دانشکده‎های مهندسی دانشگاه‌های دولتی تهران است. حجم نمونه در بخش کیفی 55 نفر (نمونه‌گیری هدفمند با اشباع نظری) و در بخش کمی، 334 نفر (طبقه‌ای تناسبی تصادفی) تعیین شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمه‌ ساخت‌یافته و پرسشنامۀ محقق‌ساخته بود. یافته‌های تحقیق شامل ارائۀ مدل مفهومی و شناسایی متغیرهای مستقل در چهار دسته عوامل فردی، درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و ارتباط‌دهنده (دروازبان فناوری) است. بر اساس نتایج، وضعیت تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و همچنین عوامل درون‎سازمانی، پایین‌تر از سطح متوسط قرار دارد.}, keywords_fa = {تجاری‌سازی,تحقیقات,دانشگاه,رویکرد آمیخته,مدل ساختاری}, url = {https://imj.ut.ac.ir/article_64583.html}, eprint = {https://imj.ut.ac.ir/article_64583_8d275ce8d565369e9afbb1f0eb711ba1.pdf} }