@article { author = {Shahin, Mahdi and Jabalameli PhD, Mohammad Saeed and Jabbarzadeh PhD, Armin}, title = {Multi-modal and multi-product hierarchical hub location under uncertainty}, journal = {Industrial Management Journal}, volume = {8}, number = {4}, pages = {625-658}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-5885}, eissn = {2423-5369}, doi = {10.22059/imj.2017.59971}, abstract = {This paper aims to model and resolve single allocation multi-product hierarchical hub location problem with considering of uncertainty and quality of service. The designed hierarchical hub network has three levels that the top one consists of fully connected central hub nodes and second and third levels are star network of non-central hub nodes with central hub nodes and demand centers to hub nodes (central and non-central), respectively. In the proposed model, objective functions minimizes the sum of transportation and delay costs beside the cost of activating the inactive airline routs, and thereby optimal decision is made on location of hubs, allocation of non-hub nodes to hub nodes and the type of transportation vehicle. For evaluation of the proposed model a collected dataset of Iran is used. Sensitivity analysis of model’s behavior with parameters’ change is done and resulted in management implications.}, keywords = {Hub location,Hierarchical,fuzzy logic,Mathematical Programming,uncertainty}, title_fa = {مکان‌یابی هاب سلسله‎مراتبی چند روش حمل و نقلی و چند کالایی در فضای غیرقطعی}, abstract_fa = {هدف این مقاله، مدل‌سازی و حل مسئلۀ مکان‌یابی هاب سلسله‎مراتبی تک‌تخصیصه چند کالایی با در نظرگرفتن عدم قطعیت‎های موجود و ملاحظات کیفیت خدمت‎دهی است. شبکۀ هاب سلسله‎مراتبی طراحی شده، سه سطحی است که سطح بالا از شبکۀ کامل هاب‎های مرکزی تشکیل شده است و سطح دوم و سوم به‎ترتیب، شبکه‎های ستاره‎ای مربوط به هاب‎های غیرمرکزی با هاب‎های مرکزی و مراکز تقاضا به هاب‎ها (مرکزی و غیرمرکزی) هستند. در مدل پیشنهادی، با توجه به تابع هدف کمینه‎کردن مجموع هزینۀ حمل و نقل در شبکه، هزینۀ دیرکرد و هزینۀ فعال‎سازی مسیر برای خطوط هوایی غیرفعال، در خصوص مکان هاب‎ها، نحوۀ تخصیص گره‎های غیرهاب به هاب‎ها و نوع وسایل نقلیۀ لازم در هر مسیر، تصمیم بهینه‎ای گرفته شده است. برای ارزیابی مدل ارائه شده، از مجموعه داده جمع‏آوری شده در ایران استفاده شده است. رفتار مدل با تغییرات پارامترها، آنالیز و تحلیل حساسیت شده و نتایج مدیریتی به‎دست آمده است}, keywords_fa = {Hub location,Hierarchical,fuzzy logic,Mathematical Programming,uncertainty}, url = {https://imj.ut.ac.ir/article_59971.html}, eprint = {https://imj.ut.ac.ir/article_59971_d96eca1703825808dd18aa61e8c2ec19.pdf} }